Op onze webserver hebben we een kaartensite draaien. Aanvankelijk was die niet zo heel populair, maar in het afgelopen jaar zijn we doorgeschoten naar enkele honderden kaarten per dag. Langzaam aan beginnen we tegen schaal-problemen aan te lopen. De meeste problemen hebben we inmiddels opgelost, maar een probleem blijft bestaan, ik heb verder ook geen idee hoe het op te lossen is.
Als iemand een kaart stuurt naar een niet-bestaand email-adres, dan komt de foutmelding aan bij onze administrator, en niet bij de door ons opgegeven afzender. Als ik echter een succesvol bericht verzend naar mezelf, dan staat er in de headers nergens een verkeerd adres, of een adres op onze server, de afzender is het emailadres dat ik heb ingevuld.
Inmiddels worden we gek van de binnenkomende foutmeldingen. Ik weet dat je dat uit kan zetten, maar dat is geen oplossing voor het probleem, maar een oplossing voor het symptoom.
Heeft iemand een idee wat ik in de configuratie van exim moet veranderen om er voor te zorgen dat de foutmeldingmail aankomt bij de afzender (sendmail -f ...) in plaats van onze admin?
www-data is al toegevoegd aan trusted_users, en dat lost het probleem niet op.
De headers van een correct ontvangen mail:
De headers van een teruggekomen mail:
Email-adressen zijn veranderd.
Zoals je ziet heeft 'ie plotseling ergens vandaan uitgevogeld dat apache die mail heeft verzonden. Op zich is dat natuurlijk correct, maar in de correct verzonden mail wordt dat niet vermeld. Exim geeft dus aan hotmail door dat de mail wordt verzonden aan apache, maar doet dat niet als de bezorging succesvol is?
Mocht meer info vereist zijn, vraag het even...
Als iemand een kaart stuurt naar een niet-bestaand email-adres, dan komt de foutmelding aan bij onze administrator, en niet bij de door ons opgegeven afzender. Als ik echter een succesvol bericht verzend naar mezelf, dan staat er in de headers nergens een verkeerd adres, of een adres op onze server, de afzender is het emailadres dat ik heb ingevuld.
Inmiddels worden we gek van de binnenkomende foutmeldingen. Ik weet dat je dat uit kan zetten, maar dat is geen oplossing voor het probleem, maar een oplossing voor het symptoom.
Heeft iemand een idee wat ik in de configuratie van exim moet veranderen om er voor te zorgen dat de foutmeldingmail aankomt bij de afzender (sendmail -f ...) in plaats van onze admin?
www-data is al toegevoegd aan trusted_users, en dat lost het probleem niet op.
edit:
Mijn excuses. Ik zal proberen iets vollediger te zijn.
Mijn excuses. Ik zal proberen iets vollediger te zijn.
De headers van een correct ontvangen mail:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| Envelope-to: test@kvdveer.onsdomein.nl
Received: from apache by [onzeserver] with local (Exim 3.22 #1 (Red Hat Linux))
id 18Yk74-0006j4-00
for <test@kvdveer.onsdomein.nl>; Wed, 15 Jan 2003 10:45:34 +0100
To: test@kvdveer.onsdomein.nl
Subject: Er staat een TOONCARD voor je klaar
Errors-To: verzender@kvdveer.onsdomein.nl
Sender: verzender@kvdveer.onsdomein.nl
Reply-To: verzender@kvdveer.onsdomein.nl
From: koert <verzender@kvdveer.onsdomein.nl>
Message-Id: <E18Yk74-0006j4-00@[onzeserver]>
Date: Wed, 15 Jan 2003 10:45:34 +0100
Status: |
De headers van een teruggekomen mail:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| Return-path: <apache@onsdomein.nl> Received: from apache by [onzeserver] with local (Exim 3.22 #1 (Red Hat Linux)) id 18A5ES-0001FL-00 for <ontvanger_girl23@hotmail.com>; Fri, 08 Nov 2002 10:15:16 +0100 To: ontvanger_girl23@hotmail.com Subject: Er staat een TOONCARD voor je klaar Errors-To: brenda_78@hotmail.com Reply-To: brenda_78@hotmail.com From: Brenda <brenda_78@hotmail.com> Message-Id: <E18A5ES-0001FL-00@onsdomein.nl> Sender: Apache <apache@onsdomein.nl> Date: Fri, 08 Nov 2002 10:15:16 +0100 |
Email-adressen zijn veranderd.
Zoals je ziet heeft 'ie plotseling ergens vandaan uitgevogeld dat apache die mail heeft verzonden. Op zich is dat natuurlijk correct, maar in de correct verzonden mail wordt dat niet vermeld. Exim geeft dus aan hotmail door dat de mail wordt verzonden aan apache, maar doet dat niet als de bezorging succesvol is?
Mocht meer info vereist zijn, vraag het even...
[ Voor 42% gewijzigd door kvdveer op 17-01-2003 17:52 ]
Localhost, sweet localhost