[exim] undeliverable mail naar afzender ipv admin

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kvdveer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Op onze webserver hebben we een kaartensite draaien. Aanvankelijk was die niet zo heel populair, maar in het afgelopen jaar zijn we doorgeschoten naar enkele honderden kaarten per dag. Langzaam aan beginnen we tegen schaal-problemen aan te lopen. De meeste problemen hebben we inmiddels opgelost, maar een probleem blijft bestaan, ik heb verder ook geen idee hoe het op te lossen is.

Als iemand een kaart stuurt naar een niet-bestaand email-adres, dan komt de foutmelding aan bij onze administrator, en niet bij de door ons opgegeven afzender. Als ik echter een succesvol bericht verzend naar mezelf, dan staat er in de headers nergens een verkeerd adres, of een adres op onze server, de afzender is het emailadres dat ik heb ingevuld.

Inmiddels worden we gek van de binnenkomende foutmeldingen. Ik weet dat je dat uit kan zetten, maar dat is geen oplossing voor het probleem, maar een oplossing voor het symptoom.

Heeft iemand een idee wat ik in de configuratie van exim moet veranderen om er voor te zorgen dat de foutmeldingmail aankomt bij de afzender (sendmail -f ...) in plaats van onze admin?

www-data is al toegevoegd aan trusted_users, en dat lost het probleem niet op.

edit:

Mijn excuses. Ik zal proberen iets vollediger te zijn.

De headers van een correct ontvangen mail:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Envelope-to: test@kvdveer.onsdomein.nl
Received: from apache by [onzeserver] with local (Exim 3.22 #1 (Red Hat Linux))
    id 18Yk74-0006j4-00
    for <test@kvdveer.onsdomein.nl>; Wed, 15 Jan 2003 10:45:34 +0100
To: test@kvdveer.onsdomein.nl
Subject: Er staat een TOONCARD voor je klaar
Errors-To: verzender@kvdveer.onsdomein.nl
Sender: verzender@kvdveer.onsdomein.nl
Reply-To: verzender@kvdveer.onsdomein.nl
From:  koert <verzender@kvdveer.onsdomein.nl>
Message-Id: <E18Yk74-0006j4-00@[onzeserver]>
Date: Wed, 15 Jan 2003 10:45:34 +0100
Status:

De headers van een teruggekomen mail:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Return-path: <apache@onsdomein.nl>
Received: from apache by [onzeserver] with local (Exim 3.22 #1 (Red
Hat Linux))
id 18A5ES-0001FL-00
for <ontvanger_girl23@hotmail.com>; Fri, 08 Nov 2002 10:15:16 +0100
To: ontvanger_girl23@hotmail.com
Subject: Er staat een TOONCARD voor je klaar
Errors-To: brenda_78@hotmail.com
Reply-To: brenda_78@hotmail.com
From:  Brenda <brenda_78@hotmail.com>
Message-Id: <E18A5ES-0001FL-00@onsdomein.nl>
Sender: Apache <apache@onsdomein.nl>
Date: Fri, 08 Nov 2002 10:15:16 +0100

Email-adressen zijn veranderd.

Zoals je ziet heeft 'ie plotseling ergens vandaan uitgevogeld dat apache die mail heeft verzonden. Op zich is dat natuurlijk correct, maar in de correct verzonden mail wordt dat niet vermeld. Exim geeft dus aan hotmail door dat de mail wordt verzonden aan apache, maar doet dat niet als de bezorging succesvol is?

Mocht meer info vereist zijn, vraag het even...

[ Voor 42% gewijzigd door kvdveer op 17-01-2003 17:52 ]

Localhost, sweet localhost

Verwijderd

Misschien handig als je de relevante configs dan even post dan wel online zet of zo. Daarnaast is mijn vraag wat je zelf al hebt geprobeerd om het op te lossen zoals het doornemen van de EXIM manual e.d.
Op deze wijze is het wel erg lastig om iets zinvols te zeggen. Dus vul de ontbrekende info even aan. Wat we verwachten van een topicstart is te lezen in [rml]-=[ Nieuw in NOS? Eerst dit lezen! GEEN HELPDESK! ]=-[/rml] .

• kvdveer
bescheiden kickje. Vraag even naar info als het bovenstaande niet genoeg is. Een zoekterm voor google zou me ook al enorm helpen.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

kvdveer schreef op 20 January 2003 @ 12:59:
bescheiden kickje. Vraag even naar info als het bovenstaande niet genoeg is. Een zoekterm voor google zou me ook al enorm helpen.
Welk adres heeft die 'Administrator' waar je het in de eerste post over hebt ?

Is dat verzender at kvdveer.onsdomein.nl :?
Zo ja: Dan zul je het programma wat de emailtjes verstuurd aan moeten passen, zodat een reply-to en de error-to email-adressen goed worden gezet.

Verder kun je beter de headers hier neerzetten zonder dat je ze aanpast e.d.

[ Voor 2% gewijzigd door moto-moi op 20-01-2003 14:09 . Reden: bah, auto email-adressen parsen zuigt :r ]

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-05 14:50
Volgens mij komt het doordat het via de sendmail interface gaat en het mailtje direct wordt verstuurd. Is er geen sendmail executable optie waarmee dit te voorkomen is?
(In te stellen in php.ini)

Zo niet kun je altijd nog via SMTP versturen, moet je alleen weer je code gaan veranderen enzo, beetje omslachtig.

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-05 17:46

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC

die mischien instellen in de mail?

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• kvdveer
Kees schreef op 20 januari 2003 @ 14:41:

die mischien instellen in de mail?
Ik gebruik de sendmail -f optie, en vanuit PHP (waarin de kaartensite draait) worden de de Errors-to, Replay-to, from en sender ingesteld op de afzender. Het zelfde systeempje doet het wel goed op een andere server (widexs om precies te zijn)

Zoals je in de headers van het correct verzonden mailtje ziet, wordt die return-path dus niet ingesteld. Als het mailtje verzonden wordt en dit mislukt, dan wordt die header wel ingesteld. Nogmaals: het oorspronkelijke mailtje bevat die headerline niet.

Mijn vermoeden is nu alsvolgt:

PHP maakt mailtje met errors-to en al die zut.
Exim maakt verbinding met de remote server,
Remote server weigert het mailtje,
Exim draait in de process-space van Apache of in opdracht daarvan, dus de melding gaat naar die user, zonder naar de headers te kijken.

Hoe kan ik vervifieren dat dit de oorzaak is, en hoe kan ik deze oorzaak vervolgens verhelpen?

• kvdveer
Nog iets meer info:

met de volgende php-code wordt de mail verzonden. Return-Path wordt ook ingesteld zoals je ziet, en zoals enkele posts terug kan zien, wordt dat dus door iemand (exim neem ik aan) verwijderd.
PHP:
1
2
3
4
5
6
mail($ontvemail,$subject,$mailbericht,
   "Return-Path: $vanemail\n".
   "Errors-To: $vanemail\n".
   "Sender: $vanemail\n".
   "Reply-To: $vanemail\n".
   "From:  $vannaam <$vanemail>\n");

• jant
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Je schiet het kaartmailtje af met de volgende code ?
code:
1
$SENDMAIL -oi -f$vanemail

Mag ik aannemen ?

Zo niet, dan ligt daar je oplossing.

[ Voor 46% gewijzigd door jant op 21-01-2003 18:55 ]

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

• kvdveer
jant schreef op 21 januari 2003 @ 16:14:
Je schiet het kaartmailtje af met de volgende code ?
$SENDMAIL -oi -f$vanemail
Mag ik aannemen ?

Zo niet, dan ligt daar je oplossing.
Het was niet de oorzaak, maar het heeft me wel verder geholpen. PHP start sendmail standaard met de opties -t -i
-i (== -oi) gaf je net zelf aan, en is correct.
-t leest de emailadressen voor from, to, cc en bcc uit het emailbericht headers. Hierop breekt 'ie blijkbaar, want het hele gedrag is nu reproduceerbaar op de commandline als ik de optie -t toevoeg, blijkbaar leest 'ie alle adressen, behalve de errors-to header. Dit wordt bevestigd door dit artikel. Volgens dat artikel wordt de envelope-user gebruikt.

Exim's manual legt uit hoe het return-path ingesteld kan worden. Hoe ik dat precies in moet stellen vogel ik later wel weer uit. Het lijkt me zo op het eerste gezicht niet eenvoudig.

Nu eerst een potje slapen... :+

[ Voor 2% gewijzigd door kvdveer op 22-01-2003 00:30 . Reden: Ik bedacht me... ]

• kvdveer
Helaas - dat werkte niet
2003-01-22 01:16:13 18b8Yv-000427-00 <= apache@onsdomein.nl U=apache P=local S=674
2003-01-22 01:16:13 18b8Yv-000427-00 ** kvdveer@foutdomein.test: unrouteable mail domain "foutdomein.test"
2003-01-22 01:16:13 18b8Yv-000427-00 Error message sent to apache@onsdomein.nl
2003-01-22 01:16:13 18b8Yv-000427-00 Completed
In de config staat:
code:
1
2
3
remote_smtp:
  return_path = exim@koert.bitfactory.nl
  driver = smtp

[ Voor 4% gewijzigd door kvdveer op 22-01-2003 00:31 . Reden: gecensureerd... :P ]

• kvdveer
Kick?

Het is nog steeds niet gelukt... :'(.
Inmiddels komt een deel van de foutmeldingen bij de verzender aan, maar een deel komt nog steeds bij ons aan. Het lijkt volkomen willekeurig wat bij wie aankomt, er is geen lijn op te trekken.

Pagina: 1