Kan lijm op achterkant proc kwaad?

Pagina: 1
Acties:

• JaY-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

JaY-

Het is mij.

Topicstarter
Ik heb dus m'n nieuwe koeler (volcana 9 voor athlon xp) binnen gekregen die ik graag automatisch sneller wilde laten draaien als m'n proc warmer wordt. Ik heb dus die tempsensor op de achterkant (aan de kant van de pinnentjes) vast gelijmd (met standaard huislijm).
Het probleem is nu dat de puter niet meer opstart. Normaal gesproken zou ik een piepje moeten horen als ik de stroom erop zet, maar dat is dus niet het geval en ik krijg ook geen beeld. Alle fans gaan draaien, hd en cd-rom gaan ook draaien, maar verder gebeurd er niets..... kan het zijn dat die lijm op de proc geleid? Lijkt me typisch, want dan zou er ook al iets doorgefikt moeten zijn, maar dat is niet het geval. Of is het misschien m'n mobo?
Natuurlijk heb ik al wel ernaar gekeken ofdat de proc, geheugen en videokaart er goed inzitten en meerdere videokaarten gebruikt. De proc moet gewoon weer goed contact maken met de socket, want die tempsensor heb ik ondertussen al verwijderd, de lijm nog niet, iemand enig idee hoe ik dit eventueel kan verwijderen?

Verwijderd

Als het geen geleidende lijm is zou het niks uit moeten maken, als je in de kast ruiktt ruikt er dan iets verbrand?? is de core van de cpu nog in takt? dus niet zwart o.i.d

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

En hoe gaat het draadje? die moet tussen te pinnetjes door lijkt mij :?

Het kan best een statische ontlading geweest zijn, nylon trui en schoenen met rubberen zolen ofzo.

Sommige lijmen kunnen erg agressief zijn, en laten plastic smelten.
Wat voor lijm was het? (merk)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Kapitein Edward
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-02-2024
Ik denk dat je proc te hoog ligt. Als je wat lijm eraf haalt, mischien dat je proc dan weer goed past

En of de lijm geleid, daarvoor moet je even op de verpakking kijken. Mischien dat het daar op staat. :)

• JaY-

JaY-

Het is mij.

Topicstarter
Merk lijm: Bruynzeel en op de verpakking staat niets over geleiden of niet

En in m'n kast ruik ik ook niets van verbrand ofzo, de core ziet er nog goed uit, niet zwart geblakerd ofzo

[ Voor 20% gewijzigd door JaY- op 17-01-2003 16:37 ]

Verwijderd

test de poc eens in een ander sys! dingen uitsluiten kom je het vanzelf tegen

• AxzZzeL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:18

AxzZzeL

maakt oogsnoep

Die lijm wordt warm (heet dus), gaat druppelen, uitzetten enz. lijkt me niet echt fris voor je mobo en proc. Trouwens dat draadje moet tussen de pinnen van je proc door waardoor je proc iets hoger op het socket komt te liggen en waardoor dus sommige pinnen van je proc niet in contact staan met het socket.

Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

Verwijderd

Ik heb ook dat draadje tussen mn proc en mn socket gehad niks aan de hand, je moet alleen wel oppassen dat de koeler wel goed kontact maakt met de core want door dat draadje ligt de proc iets scheef in de socket! dus daarom heb ik m weer verwijdert! maar ik had sowieso geen lijm op mn proc gesmeert :P

• JaY-

JaY-

Het is mij.

Topicstarter
Helaas heb ik hier even geen ander systeem om dat uit te testen D3rtjexp, deze optie was namelijk ook al in me opgekomen ;)

AxzZzel: de sensor is er ondertussen al tussenuit, dus dat ie daardoor hoger ligt kan niet. Ik ben iig ff aan het proberen de lijm voorzichtig een b'tje te verwijderen nu, misschien dat ie daardoor hoger lag

• Kapitein Edward
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-02-2024
Probeer eens zonder alle sensor zooi op te starten, weet je meteen of er iets kapot is.

/edit
oops, sensor is al weg :P

[ Voor 18% gewijzigd door Kapitein Edward op 17-01-2003 16:44 ]

Verwijderd

haal alles er eens uit behalve :

cpu
ram
video

reset de bios(jumper)

• JaY-

JaY-

Het is mij.

Topicstarter
Nop, heeft ook niet geholpen

Het vreemde is dat m'n mobo ook geen error piepjes ofzo geeft als ik bijvoorbeeld de cpu of vkaart eruit haal......

[ Voor 68% gewijzigd door JaY- op 17-01-2003 17:26 ]

Verwijderd

hmz even nadenken hoor, het is jammer dat je niet nog een amd systeem bij de hand hebt! je mobo krijt wel stroom want de fans draaien.

ik heb een keer eerder zoiets meegemaakt maar toen was de proc en en mobo dood, niet door dezelfde oorzaak maar dat kwam doordat er een koeler fout opgemonteerd was hij maakte geen goed contact met de core!

heb je het al weer eens geprobeert met je vorige koeler?

• JaY-

JaY-

Het is mij.

Topicstarter
Yup, vorige koeler maakt ook geen verschil......
ik ga vanavond ff bij vrienden langs die wel een amd systeempje hebben staan, dus ga ff testen ofdat hun proc het op mijn mobo wel doet en ook ff mijn proc op hun mobo testen..... misschien wordt ik daar iets wijzer van ;)

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Heb je een palomino proc? Lijkt me niet dat die electronische gevalletjes lijm lekker vinden

edit:
pokkeafbeelding werkt niet meer

[ Voor 40% gewijzigd door Glashelder op 17-01-2003 19:43 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

JaY- schreef op 17 januari 2003 @ 17:39:
Yup, vorige koeler maakt ook geen verschil......
ik ga vanavond ff bij vrienden langs die wel een amd systeempje hebben staan, dus ga ff testen ofdat hun proc het op mijn mobo wel doet en ook ff mijn proc op hun mobo testen..... misschien wordt ik daar iets wijzer van ;)
heel goed plan!,

maar ik heb toch een vraagje die temps in je sig zijn van de vorige koeler neem ik aan??

waarom wou je dan eigenlijk een vulcame 9 (looks of geluid?)
dual-zip schreef op 17 January 2003 @ 18:22:
Heb je een palomino proc? Lijkt me niet dat die electronische gevalletjes lijm lekker vinden
[afbeelding]
als de lijm niet geleid dan is er toch niks aan de hand? als die elektronische gevalltjes maar niet met elkaar in contact komen door geleiding o.i.d vinden ze het wel lekker hoor

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2003 19:16 ]

• JaY-

JaY-

Het is mij.

Topicstarter
dual-zip, ja ik heb een palomino

B3rtjexp: die temps zijn idd van m'n vorige koeler, ik wilde graag een iets stillere koeler en een b'tje design aangezien ik gepland heb staan om een windowtje in m'n case te bouwen.

en als die lijm idd niet geleid dacht ik dat het ook niet veel uit zou moeten maken..... maar misschien heb ik ondertussen m'n mobo of proc wel beschadigd tijdens het inbouwen, lijkt me trouwens wel sterk, maarja je weet nooit wat er kan gebeuren he? ;)

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

JaY- schreef op 17 januari 2003 @ 19:52:
dual-zip, ja ik heb een palomino

B3rtjexp: die temps zijn idd van m'n vorige koeler, ik wilde graag een iets stillere koeler en een b'tje design aangezien ik gepland heb staan om een windowtje in m'n case te bouwen.

en als die lijm idd niet geleid dacht ik dat het ook niet veel uit zou moeten maken..... maar misschien heb ik ondertussen m'n mobo of proc wel beschadigd tijdens het inbouwen, lijkt me trouwens wel sterk, maarja je weet nooit wat er kan gebeuren he? ;)
Ik weet niet of die componenten tegen lijm kunnen en ze zullen ook wel wat warmte maken, en met lijm worden ze geisoleerd

[ Voor 5% gewijzigd door Glashelder op 17-01-2003 20:32 . Reden: typo ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• JaY-

JaY-

Het is mij.

Topicstarter
Mja, ik ben hier dus ook bang voor. Ik heb dus een Athlon XP 1600+ geprobeerd op m'n mobo'tje en alles draaide perfect en met mijn eigen proc blijft ie maar niet opstarten. Ik heb ondertussen geprobeerd zoveel mogelijk lijm ervan af te pulken met een klein schroevendraaiertje en een naald, maar ik ben bang dat ie nog ergens contact maakt of dat ie ondertussen allang de geest heeft gegeven......
Hoe zou ik anders kunnen proberen om die laatste restjes lijm er vanaf te halen? Thinner is eventueel een optie, maar beschadigt dit het pdc? Ik begreep dat het een vetverwijderaar is en niet zeer aggressief bijtend.....
Iemand een ander idee of advies? Graag, want ik ben tot veel bereid atm ;)

Verwijderd

Sorry, maar ik vind 't niet erg handig om lijm te gebruiken waar je niet van weet wat het doet met plastic, warmte en geleiding.

draadje tussen de pinnetjes door.... kan niet want dan heb je minder contact en gaat je proc krom staan omdat er ook nog een koeler op drukt.
zo'n draadje leg je op de core, beetje koelpasta ertussen en 't werkt. maar dan nog krijg je door dat voelertje minder warmtegeleiding tussen core en cooler.

laat je mobo 't opmeten lijkt me voldoende.

succes in elk geval..

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

JaY- schreef op 18 januari 2003 @ 00:09:
Mja, ik ben hier dus ook bang voor. Ik heb dus een Athlon XP 1600+ geprobeerd op m'n mobo'tje en alles draaide perfect en met mijn eigen proc blijft ie maar niet opstarten. Ik heb ondertussen geprobeerd zoveel mogelijk lijm ervan af te pulken met een klein schroevendraaiertje en een naald, maar ik ben bang dat ie nog ergens contact maakt of dat ie ondertussen allang de geest heeft gegeven......
Hoe zou ik anders kunnen proberen om die laatste restjes lijm er vanaf te halen? Thinner is eventueel een optie, maar beschadigt dit het pdc? Ik begreep dat het een vetverwijderaar is en niet zeer aggressief bijtend.....
Iemand een ander idee of advies? Graag, want ik ben tot veel bereid atm ;)
Het pcb kan wel tegen thinner volgens mij maar wederom denk ik niet dat die electronische onderdelen daar tegen kunnen, doe dit dus niet tot je zeker weet dat dit daadwerkelijk kan!

* Glashelder is er bijna zeker van dat de proc dood is :/

[ Voor 3% gewijzigd door Glashelder op 18-01-2003 01:09 ]

Verwijderd

Bekijk de core eens goed (van boven), niets afgebrokkeld? Je klemt je koeler immers aan de socket, als de CPU dan hoger ligt is het goed mogelijk dat je 'm crushed..

• JaY-

JaY-

Het is mij.

Topicstarter
Naja de core is niets mee gebeurd ofzo, dat draadje wat er tussen hoort te zitten is echt ultra dun, dus die verhoging valt best mee (het is er ook voor gemaakt om eronder te komen, dit staat duidelijk op de website van thermaltake aangegeven. Link = http://www.thermaltake.com/products/heatsink/v9.htm

Maargoed, ik ben erg bang dat dual-zip gelijk heeft en m'n proc erg mooi zal staan naast de rest van m'n sleutels of misschien wel als schilderij aan de muur ;)
Ik zoek iig eerst nog ff verder naar iets dat de lijm verwijderd en hopelijk niet de chips aantast. In de veronderstelling dat het niet erger kan worden, valt er altijd wat te proberen toch? ;)

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wat voor lijm gebruiken ze op die website trouwens? Weet iemand dat?

* Glashelder wil ook wel een sleutelhanger tegen een redelijk prijsje

• dupke30
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-09-2023

dupke30

You Like That!!!

dual-zip schreef op 18 januari 2003 @ 21:27:
Wat voor lijm gebruiken ze op die website trouwens? Weet iemand dat?

* dupke30 wil ook wel een sleutelhanger tegen een redelijk prijsje
Dat is tape.

signature

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Tape???

* Glashelder snapt het

ik dacht dat je het over me reactie had wat betreft dat ik ook een sleutelhanger wou

[ Voor 31% gewijzigd door Glashelder op 19-01-2003 18:04 ]

• supreme tweaker
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-08 14:41
Je hebt 'm ook overklocked dus misschien hielp dat mee

(hijs d00d........ gecondoleerd)

Burp

• JaY-

JaY-

Het is mij.

Topicstarter
da-dude schreef op 19 January 2003 @ 18:15:
Je hebt 'm ook overklocked dus misschien hielp dat mee

(hijs d00d........ gecondoleerd)
dank u, dat drukt de pijn een b'tje......... ;)

offtopic:
heb ondertussen het idee in me op laten komen om er geen sleutelhanger van te maken, maar om twee plexiglas plaatjes mooi af te werken en em daar dan tussen te hangen als schilderij ofzo ;)
Pagina: 1