Ontplofte voeding

Pagina: 1
Acties:

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Topicstarter
Gisteren zet ik me pc en vrijwel meteen begint hij als een gek te knetteren. Dus ik duik zo snel mogelijk naar de stekker, maar ik was al te laat. Met een harde knal verdween mijn voeding naar de eeuwige jachtvelden, een mooie rookpluim achterlatend.
Toen ik de voeding openschroefde werd de oorzaak al vrij snel duidelijk, er liep een mooi straaltje water uit. Blijkbaar is mijn waterkoeling opeens gaan lekken, want hij draaide al een maand of 7 probleemloos.
Ik ben me kapot geschrokken en vandaag gouw een nieuwe voeding gehaald. Ik was ontzettend bang dat er misschien een spanningspiek was ontstaan op het moment van kortsluiting, waardoor ik mijn hele pc zou kunnen afschrijven. Daarnet heb ik de voeding ingebouwd en god zij dank lijkt alles nog te werken. Alleen m'n harddisk deed een paar keer raar (roepen dat hij geen bootrecord kon vinden).
Ik hoop dat dit een tijdelijk probleem is.

De moraal van dit verhaal:
Ook al werkt je waterkoeling prima, check hem minstens 1x per week op kleine lekjes endergelijke, want als de slangen en aansluitingen oud worden bestaat de kans dat ze spontaan gaan lekken!!
Het zag er namelijk naar uit dat het al een paar dagen lekte, aangezien het lek zelf slechts heel langzaam druppelde, terwijl er een flinke plas water in m'n voeding zat.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• Imhotep
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-12-2025

Imhotep

The Dark Side

lucky you :0

dat alleen je voeding stuk is bedoel ik dan natuurlijk.
Ik kan me wel indenken dat je je helemaal een ongeluk schrikt man.

maar dit is wel weer een waarschuwing voor ons tweakers :)

Still King

Verwijderd

Hmm lucky, nu alleen even die HD in de gaten houden alleen als ik het zo lees.

Verwijderd

Dat is wel super gevaarlijk dat je waterkoeling in je voeding lekte. Er staat ik weet niet hoeveel spanning op je voeding (veel meer dan op de rest van je pc).

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 January 2003 @ 16:00:
Hmm lucky, nu alleen even die HD in de gaten houden alleen als ik het zo lees.
Yep, alleen ik denk niet dat er iets mis mee is. Heb net ff gebenchmarked en het werkt allemaal nog prima zonder vastlopers.
Misschien dat de voeding even moest 'inkomen' ofzo en dat daarom de hd de eerste keer niet goed op spinde ofzo.
Ik heb iig net voor de zekerheid even verse backups van mijn belangrijke dingen gemaakt.
Verwijderd schreef op 17 January 2003 @ 16:01:
Dat is wel super gevaarlijk dat je waterkoeling in je voeding lekte. Er staat ik weet niet hoeveel spanning op je voeding (veel meer dan op de rest van je pc).
230 Volt om precies te zijn ;)
Maar het was geen kortsluiting in het 230V cirquit, anders waren al eerder alle stoppen eruit gevlogen. Hij knalde pas op het moment dat ik de pc aandeed.

[ Voor 32% gewijzigd door Devil op 17-01-2003 16:04 ]

Verwijderd

idd slim idd om vak te checken maar weet je ook wat de lek was?? slang ofzo?? hebt idd veel mzzl gehad met water in je voeding heb.. want het kan erger :'-( en dan praat ik uit ervaring

edit:
En hoe het is ontstaan

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2003 16:05 ]

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 januari 2003 @ 16:04:
idd slim idd om vak te checken maar weet je ook wat de lek was?? slang ofzo?? hebt idd veel mzzl gehad met water in je voeding heb.. want het kan erger :'-( en dan praat ik uit ervaring
Ik heb een aantal 90 graden hoekstukjes erin zitten en 1 van de aansluitingen van zo'n hoekje had gelekt.
Nadat ik de slangklem een slagje strakker had gedraaid was het weer over.

Wat was er bij jou dan allemaal stuk?

edit: het is dus gewoon spontaan ontstaan. Ik denk doordat de slang misschien een beetje is gaan werken omdat hij iedere keer warm werd en dan weer afkoelde.

[ Voor 15% gewijzigd door Devil op 17-01-2003 16:06 ]

Verwijderd

Zo zie je maar dat een wc veel voordelen heeft maar ook 1 groot nadeel.. water en stroom gaan zeer slecht samen. Zou ik jouw was even alle koppelingen na lopen, even checken of ze nog strak zitten.

( maar waarom gebruik je eigenlijk geen demi-water? )

• MPAnnihilator
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-02 13:39
[lol-modus] Loopt dat water dan omhoog bij jou tot in de voeding ? [\lol-modus]

enfin , een verwittigd man is er 2 waard , thx. Geeft me veel moed voor men volgend systeempje die ik met water koeling wou gaan uitrusten :-)

Mijn Specs

Verwijderd

bij mij is keer een slang los geschoten en dat liep heel verkeerd af, niet goed vatsgezet |:( en het was ook nog tijdens een LAN

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2003 16:12 ]

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-12-2025
hoe komt het lekkende water in je voeding terecht dan? Lopen de leidingen boven de voeding langs?

Rookworst zonder R is ook worst.

Verwijderd

heb je ook foto's? :P

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Topicstarter
BezurK schreef op 17 januari 2003 @ 16:12:
hoe komt het lekkende water in je voeding terecht dan? Lopen de leidingen boven de voeding langs?
M'n radiator zit helemaal bovenin m'n kast, en daar was het gaan lekken.
Eigenlijk wel mazzel, want een voeding is ee nstuk goedkoper als een Ti 4200.

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Devil schreef op 17 januari 2003 @ 16:03:

230 Volt om precies te zijn ;)
Maar het was geen kortsluiting in het 230V cirquit, anders waren al eerder alle stoppen eruit gevlogen. Hij knalde pas op het moment dat ik de pc aandeed.
Meer... Eerst gaat het naar de 400 volt ofzo, daarna na de 12, 5 etc. Kweenie waarom, maar zo werken dat soort dingen nou eenmaal :P

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Topicstarter
m-m schreef op 17 January 2003 @ 16:15:
[...]

Meer... Eerst gaat het naar de 400 volt ofzo, daarna na de 12, 5 etc. Kweenie waarom, maar zo werken dat soort dingen nou eenmaal :P
Oow dat wist ik niet joh. Had een leuke knal kunnen geven inderdaad.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Verwijderd schreef op 17 januari 2003 @ 16:06:
Zo zie je maar dat een wc veel voordelen heeft maar ook 1 groot nadeel.. water en stroom gaan zeer slecht samen. Zou ik jouw was even alle koppelingen na lopen, even checken of ze nog strak zitten.

( maar waarom gebruik je eigenlijk geen demi-water? )
Ook demi-water raakt na een tijdje vervuilt (koper en aluminiumionen bv.) en de voeding zal ook nooit helemaal stofvrij wezen.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Topicstarter
Pics:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/voeding1.JPG

Is alleen niks kapots aan te zien. Er is zijn een paar kleine condenstortjes gewoon volledig uit elkaar gespat. Alleen de pootjes staan er nog.

Verwijderd

? hoe krijg je water op je voeding?? ik heb niet eens een buisje bij me voeding zitten..

Verwijderd

Weer lucky devil anders had je geen pc om mijn blokje op te monteren :P
Maar zo zie je maar weer altijd alles dubbel checken als je waterkoeling gebruikt ;)

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 January 2003 @ 18:00:
? hoe krijg je water op je voeding?? ik heb niet eens een buisje bij me voeding zitten..
Devil in "Ontplofte voeding"

Lees de draad voordat je blaat :P
Verwijderd schreef op 17 January 2003 @ 18:04:
Weer lucky devil anders had je geen pc om mijn blokje op te monteren :P
Maar zo zie je maar weer altijd alles dubbel checken als je waterkoeling gebruikt ;)
Ja inderdaad, en er dus niet vanuitgaan dat het altijd goed blijft gaan. Gewoon af en toe checken op lekjes!

[ Voor 42% gewijzigd door Devil op 17-01-2003 18:05 ]

Verwijderd

ik gebruik bij me slang klemen altijd borg ringetjes ( ook wel veerringetjes genoemt ) want je kast trilt wel ( koeler van de voeding ) en dan gaan die slang klemmen wel eens los meschien is dat gebeurt ???

• The_Resetter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:28
Verwijderd schreef op 17 January 2003 @ 16:11:
bij mij is keer een slang los geschoten en dat liep heel verkeerd af, niet goed vatsgezet |:( en het was ook nog tijdens een LAN
En was was er kapot ??

Ik sleep me pimprig ook overal naar toe :) ook naar lanpartys dus ik ben benieuwd.

En wat voor pomp heb je :) ik heb een eheim 1250 dus als daar een slang los klapt :X

[ Voor 3% gewijzigd door The_Resetter op 17-01-2003 18:15 ]

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 January 2003 @ 18:12:
ik gebruik bij me slang klemen altijd borg ringetjes ( ook wel veerringetjes genoemt ) want je kast trilt wel ( koeler van de voeding ) en dan gaan die slang klemmen wel eens los meschien is dat gebeurt ???
Ja, zo iets dergelijks zal er gebeurd zijn, want toen ik de klem harder aandraaide stopte het lekken.

Op dit moment loop ik ongeveer elke 10 minuten m'n slangen na op lekken, ben helemaal paranoia geworden :D

Verwijderd

het nadeel er van is dat je je slagklemmen moet slopen om de ringetjes er om heen te krijgen ( ik weet niet of je ze al kantenklaar kan kopen )

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Het was iig niet een erg dure voeding zo te zien, en als ie wel duur was ben je behoorlijk afgezet :D

Ik gebruik zelf trouwens altijd tie-wraps ipv slangklemmen.

[ Voor 24% gewijzigd door bobo1on1 op 17-01-2003 18:57 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Garrett
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-02 22:51

Garrett

Watercooler

bobo1on1 schreef op 17 januari 2003 @ 18:56:
Het was iig niet een erg dure voeding zo te zien, en als ie wel duur was ben je behoorlijk afgezet :D

Ik gebruik zelf trouwens altijd tie-wraps ipv slangklemmen.
Heb ik ook al aan zitten denken, maar gebruik jij 2 tiewraps voor 1 aansluiting of vind je 1 ruim voldoende?
Ik heb zoiets van, het moet absoluut niet lekken dus 2 is nog veiliger (toch?) en ik heb bovendien zat van die meuk liggen :)

I love watercooling

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:12
Kijk eens of 1 van de slangen langs iets warms loopt daardoor kan die slang misschien zijn "gesmolten".

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 07:32
ramptoerist :+

ik gebruik in m'n testopstelling (heb nog geen waterblokjes, dus ben nu wat met pompje en rad. buiten m'n kast aan het uitproberen) 2 tie-wraps per slangaansluiting, en dan we GOEDE tie-wraps, niet van die dingen die het op een dag voor gezien houden. de wat duurdere variant dus.
ik kan me niet 1,2,3, voorstellen dat dat zomaar kan gaan lekker/losraken :)

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Topicstarter
-JB- schreef op 17 januari 2003 @ 19:53:
[...]

ramptoerist :+

ik gebruik in m'n testopstelling (heb nog geen waterblokjes, dus ben nu wat met pompje en rad. buiten m'n kast aan het uitproberen) 2 tie-wraps per slangaansluiting, en dan we GOEDE tie-wraps, niet van die dingen die het op een dag voor gezien houden. de wat duurdere variant dus.
ik kan me niet 1,2,3, voorstellen dat dat zomaar kan gaan lekker/losraken :)
Ja dat kon ik me dus ook niet voorstellen. En het heeft ok een maand of 6 niet gelekt en opeens was het gebeurd.

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 07:32
het voordeel van 2 tie-wraps is dus dat als de ene sprinkt de andere er nog zit (en als je dan idd alles regelmatig naaloopt, kom je daar misschien wel optijd achter....)

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

Verwijderd

Tie-wraps ipv slangklemmen? Ik heb van die grote metalen slangklemmen en heel strak aangedraait (zo strak zelfs dat ik het busje van me eigengemaakte waterblok minder rond heb gemaakt) en ik denk dat slangklemmen toch zeker wel 1000x steviger zitten als tie-wraps.

Tenminste: Tie-wraps zijn toch die plastic dingen die je zo aan kan trekken? En slangklemmen die ronde dingen met een soort schroef erin die je aan kan draaien?

Ik denk dat iets van metaal veel strakker aangetrokken kan worden als iets van plastic.

En WC in je voeding is dus minder slim... maar wel stil. Maar mensen die bang zijn om een WC te installeren: Het kan op zich niet heel veel kwaad hoor, 12 volt is meestal het hoogste voltage wat er op je systeem komt te staan en maximaal 24 volt en dat is niet genoeg om contact te maken in het water. Soms vinden IC'tjes het niet zo leuk om water over zich heen te krijgen. Maar op electronica kan het water vrij weinig kwaad.

In de voeding echter staat 230 wissel en iets van 320 gelijk, dat is dus meer als genoeg om contact te maken in het water en dat knettert dus goed. Ik heb gelukkig een stopcontactendoos met schakelaar op me bureau waar alle PC shit in zit om stroom te besparen (van standby voedingen, standby monitoren, speakersets, printers, scanners, pomp ed.) en om snel de stroom eraf te kunnen zetten.

Mensen die denken dat demi water helpt tegen stroom worden dus bedrogen want demi water is binnen 1 dag weer gewoon water door de invloed van rotzooi en metaal in je WC setup. En ook al zou dat niet zo zijn dan wordt het wel weer gewoon water door rotzooi in je PC.

Maar in een gewone WC setup (dus niet met water in de voeding) kan een lekkage meestal weinig kwaad (uitzonderingen daargelaten). Het is ook niet echt standaard om je voeding te waterkoelen, en nu weten we weer waarom :)
DTC_marijn schreef op 17 January 2003 @ 19:13:
Kijk eens of 1 van de slangen langs iets warms loopt daardoor kan die slang misschien zijn "gesmolten".
Nou nee... het smeltpunt van zowel siliconenslangen als gewone plastic slangen ligt op een 150 a 300 graden, in ieder geval ver boven de 100 graden. Ik mag toch niet hopen dat er iets in jouw PC zit wat boven de 100 graden wordt.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2003 01:20 ]

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Devil schreef op 17 January 2003 @ 19:59:
[...]

Ja dat kon ik me dus ook niet voorstellen. En het heeft ok een maand of 6 niet gelekt en opeens was het gebeurd.
Welk rad gebruikte je dan ?

Ook zonde van je rad natuurlijk, zeker als het zo'n black ice pro geval is ofzo ...

Verwijderd

Vroeger had je bij Tel-sel (met geweldig Mike!) van die troep waarmee je een tv onderwater kon laten spelen..
Ff heel je kast behandelen. :)

Is dat nix?? (Ben met m'n lekke hoofd vergeten hoe dat spul heet.. )

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Topicstarter
Gisteren de hele dag gecomputerd zonder problemen, gebeurd er daarnet opeens dit:
Opeens HD Locked ?!
Lijkt erop alsof het alsnog een staartje krijgt... :|

• SuperPaddo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
(overleden)
En dan post die Devil het hier he :P

Grolsch Royce!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Topicstarter
SuperPaddo schreef op 18 januari 2003 @ 22:25:
En dan post die Devil het hier he :P
Eeuh ja. Hier krijg ik tenminste serieuze reacties en hebben andere mensen er nog wat aan.

En verder is het hier niet de HK.

• SuperPaddo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
(overleden)
Devil schreef op 18 januari 2003 @ 22:38:
[...]

Eeuh ja. Hier krijg ik tenminste serieuze reacties en hebben andere mensen er nog wat aan.

En verder is het hier niet de HK.
SMOOSHjes

Grolsch Royce!

Verwijderd

The_Resetter schreef op 17 januari 2003 @ 18:14:
[...]

En was was er kapot ??

Ik sleep me pimprig ook overal naar toe :) ook naar lanpartys dus ik ben benieuwd.

En wat voor pomp heb je :) ik heb een eheim 1250 dus als daar een slang los klapt :X
slang was gewoon los geschoten :( weet nie percies hoe :'( maar in iedergeval het pompje huh.... moet ik ffkes op zoeken want da weet ik zo nie meer is al een tijdje terug want heb de werkende delen toen verkocht omdat ik beetje boos was en ik zal nie vlug weer beginnen aan waterkoeling met een LAN pc :(

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2003 17:46 ]

Verwijderd

Geluk dat je hebt man mijn voeding is ook een keer zo uit elkaar geklapt zoals je verteld toen had ik net men radeon 9700 kreeg me bijna een rolberoerte :(

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Topicstarter
Anders ga je ff ergens anders zitten postkrikken :Y)
Verwijderd schreef op 20 January 2003 @ 17:48:
Geluk dat je hebt man mijn voeding is ook een keer zo uit elkaar geklapt zoals je verteld toen had ik net men radeon 9700 kreeg me bijna een rolberoerte :(
Ja, gruwelijk is dat. Was bij jou alles nog heel?

[ Voor 25% gewijzigd door Devil op 21-01-2003 10:42 ]

Pagina: 1