[Open Source]Novell Client

Pagina: 1
Acties:
  • 568 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-05 13:01

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Topicstarter
Sinds ik gister ben afgestuurd is er een leegte mijn leven ingeslopen :+

Dus daarom wil ik een nieuw programmeer projectje nadat Teg subliem is geworden :o

Mijn idee: Een Open Source Linux client voor Novell Netware (eDirectory dus) vergelijkbaar met de betaalde versie te vinden op: http://n-ix.com
Ik heb behoorlijk wat ervaring met eDirectory en LDAP, op het platform Novell Netware, alleen nog niet met programmeren in LDAP/eDirectory. (Ik ben CNAer en onderweg om CNE gediplomeerd te raken)
Ik heb gekeken op de developer site van Novell en denk dat ik het beste LDAP koppelingen kan gebruiken om de client te authenticeren, daarnaast moet ik de netwerk drive gaan mappen naar een lokale share (mounten dus) en ik denk dat ik daar nog wel eens wat problemen mee kan krijgen.

edit: Uhm, verkeerde knoppie :o

Het moet dus een TCP/IP client zijn ipv de IPX clients waar we in de praktijk weinig mee kunnen.

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee, of wil iemand eventueel meehelpen?
Of heeft iemand uberhaupt nut voor zo'n applicatie? :+

[ Voor 16% gewijzigd door DGTL_Magician op 17-01-2003 14:41 . Reden: domheid :+ ]

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• Loesje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-07-2025
Ik heb niet zoveel tijd om je linkje te bekijken, maar wat wil je nu eigenlijk maken?

Inloggen/authenticeren via LDAP is al lang mogelijk. Vervolgens kan je met NFS-shares goed uit de voeten, laat in je rc.local verwijzen naar een bash-scriptje op een share en je hebt een 'loginsscript'

Dus het nu ontgaat me enigszins. Tenzij je een ncp-client wilt maken, maar waarom zou je dat doen? Of misschien een soort ZEN-client....?

Leven is meervoud van lef

• DGTL_Magician

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Topicstarter
Loesje schreef op 17 januari 2003 @ 15:10:
Ik heb niet zoveel tijd om je linkje te bekijken, maar wat wil je nu eigenlijk maken?

Inloggen/authenticeren via LDAP is al lang mogelijk. Vervolgens kan je met NFS-shares goed uit de voeten, laat in je rc.local verwijzen naar een bash-scriptje op een share en je hebt een 'loginsscript'

Dus het nu ontgaat me enigszins. Tenzij je een ncp-client wilt maken, maar waarom zou je dat doen? Of misschien een soort ZEN-client....?
Wat ik dus eigenlijk wil is een NCP client maken ja. En daarnaast wil ik de Clienttrust output wel eens backtracen om te zien of er ook een Linux versie van te bakken valt.

Daarnaast moet het standaard Loginscript uitgevoerd kunnen worden (inclusief mappingen) en gewone Netware drives kunnen mappen (dus geen NFS via Native File Access)

Overigens denk ik er ook aan om een PHP inlog voor Netware te maken, zodat je via PHP kan inloggen en een Netware drive kunt mappen zodat je er via het internet gebruik van kan maken. Gewoon eens leuk wat programmeren.

[ Voor 24% gewijzigd door DGTL_Magician op 17-01-2003 15:42 ]

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Verwijderd

Op mijn pagina staat op http://home.hetnet.nl/~lare1966/linux-tips.htm#netwerken staat o.a.

1. "ipx_interface add -p eth0 802.2" gevolgd door "ncpmount -S servername -U username -b /novelldir". Zo werkt het met ipx op bindery-based Novell-servers.
2. Wil je datzelfde met Novell-servers zonder bindery. Dus met NDS, dan kan dat met "ncpmount -S servername -U username -A nds-naam /novelldir". En als je wilt dat ook met pure-ip (vanaf NetWare 5 of 6), zodat ipx overbodig is dan. En dat werkt... alleen moet er geen punt voor de username... "ncpmount -S .server1.servers.raayland -U admin.raayland -A NDS-RAAYLAND /novell" of "ncpmount -S .server1.servers.raayland -U admin.raayland -A 172.20.8.1 /novell" werken beiden. Bij de eerste moet dns natuurlijk wel kloppen.
3. Lukt het niet bij NSS-volumes? Zo wel... "ncpmount -S fs01 -U admin.raayland -A 172.20.8.1 /novell -N nfs -V home", waarbij fs01/home: een nss-volume is. De documentatie (man ncpmount) is niet erg duidelijk.... via "-N nfs" zeg je nfs uit te schakelen bij demount-optie.

Verwijderd

Dat is volgens mij de opensource nwclient dus....

• DGTL_Magician

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 January 2003 @ 16:27:
Op mijn pagina staat op http://home.hetnet.nl/~lare1966/linux-tips.htm#netwerken staat o.a.

1. "ipx_interface add -p eth0 802.2" gevolgd door "ncpmount -S servername -U username -b /novelldir". Zo werkt het met ipx op bindery-based Novell-servers.
2. Wil je datzelfde met Novell-servers zonder bindery. Dus met NDS, dan kan dat met "ncpmount -S servername -U username -A nds-naam /novelldir". En als je wilt dat ook met pure-ip (vanaf NetWare 5 of 6), zodat ipx overbodig is dan. En dat werkt... alleen moet er geen punt voor de username... "ncpmount -S .server1.servers.raayland -U admin.raayland -A NDS-RAAYLAND /novell" of "ncpmount -S .server1.servers.raayland -U admin.raayland -A 172.20.8.1 /novell" werken beiden. Bij de eerste moet dns natuurlijk wel kloppen.
3. Lukt het niet bij NSS-volumes? Zo wel... "ncpmount -S fs01 -U admin.raayland -A 172.20.8.1 /novell -N nfs -V home", waarbij fs01/home: een nss-volume is. De documentatie (man ncpmount) is niet erg duidelijk.... via "-N nfs" zeg je nfs uit te schakelen bij demount-optie.
Uhm, idd dat is een Open Source client.

Echter ik heb met NCPFS gewerkt en die heeft een aantal nadelen, waarvan de belangrijkste: Als je NCPFS gebruikt, kun je geen Console One meer gebruiken.

Daarnaast mount NCPFS alleen schijven, meer niet. Het draait geen loginscript, het zorgt niet voor bordermanager authenticatie (weet niet of het uberhaupt mogelijk is om dit te gaan maken, maar ja ;) ) Er is iig veel Developer info te vinden.

Een tweede keuze die ik heb heeft wel met NCPFS te maken:
Een PHP frontend voor de mount tools zodat je via een webinterface in kunt loggen, een drive mappen en hem vervolgens in je browser kan benaderen.

• DGTL_Magician

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Topicstarter
MrLeeJohn: overigens altijd leuk om een mede school-sysop tegen te komen.
* DGTL_Magician is netwerkbeheerder op een ROC in het noorden des lands.

• Loesje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-07-2025
Daarnaast wilde je TCP/IP gebruiken, en voor zover ik weet doet ncpmount dat niet.

Via eens soort php bij je bestanden komen kan natuurlijk wel al lang, met de portal services. (beter lezen, mounten kan idd. niet)

Maar als je zelfs het Login-script wilt gaan uitvoeren.... Op zich wel grappig maar het lijkt me een rotklus. Misschien dat Novell er hier en daar wel mee wil helpen?

Leven is meervoud van lef

Verwijderd

Je kunt ook Edirectory op je Linux-bak gaan installeren en die in dezelfde NDS hangen als de Novell-servers. Kun je C1 ook gebruiken.... en wat meer weet ik niet....

Verwijderd

MARS_NWE? (MARtin Stovers NetWare-Emulator)

Ik heb er lang geleden (in mij RH5.0 dagen) nog eens mee gewerkt. Kan ik mij vaag herinneren :)

• grep
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-01 13:52

grep

meer begrep...

DGTL_Magician schreef op 17 januari 2003 @ 18:18:
[...]
... het zorgt niet voor bordermanager authenticatie (weet niet of het uberhaupt mogelijk is om dit te gaan maken, maar ja ;) )
...en dit zou voor mij persoonlijk heel erg handig zijn!
Zit nu met enkele HP-UX bakken zonder internet verbinding omdat onze internet-pijp via Bordermanager loopt. Kon tot nu toe nog geen manier vinden om die "client trust" functie op HPUX geinstalleerd te krijgen.

• DGTL_Magician

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Topicstarter
Loesje schreef op 18 januari 2003 @ 12:19:
Daarnaast wilde je TCP/IP gebruiken, en voor zover ik weet doet ncpmount dat niet.

Via eens soort php bij je bestanden komen kan natuurlijk wel al lang, met de portal services. (beter lezen, mounten kan idd. niet)

Maar als je zelfs het Login-script wilt gaan uitvoeren.... Op zich wel grappig maar het lijkt me een rotklus. Misschien dat Novell er hier en daar wel mee wil helpen?
Mjah, das wel het idee ja. Ik ben al wat aan het mailen geslagen over en weer met de developers kant van Novell, echt concrete hulp krijg je niet, maar wel bruikbare NDS enabled API's waarmee je o.a. het Loginscript kan uitvoeren.

Daarnaast voldoen MARS_NWE (een server emulator) en eDirectory op Linux niet aan mijn eisen, dit omdat eDirectory voor Linux je (nog) niet in staat stelt om in te loggen met NDS info (das met Account Management wel zo) maar toch krijg je het nooit te vergelijken met Windows waar je een client hebt, in feite wil ik _alle_ opties van de client32 naar Linux porten, maar Alleen kom ik daar niet zo ver mee. :P

• DGTL_Magician

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Topicstarter
grep schreef op 18 januari 2003 @ 18:33:
[...]

...en dit zou voor mij persoonlijk heel erg handig zijn!
Zit nu met enkele HP-UX bakken zonder internet verbinding omdat onze internet-pijp via Bordermanager loopt. Kon tot nu toe nog geen manier vinden om die "client trust" functie op HPUX geinstalleerd te krijgen.
Je kan op je Bordermanager server wel Authenticatie via Webbrowser aanzetten, dan krijg je een loginbox in je browser om je te authenticeren. En heb je dus geen CLNTrust nodig.

• grep
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-01 13:52

grep

meer begrep...

DGTL_Magician schreef op 18 January 2003 @ 19:35:
[...]

Je kan op je Bordermanager server wel Authenticatie via Webbrowser aanzetten, dan krijg je een loginbox in je browser om je te authenticeren. En heb je dus geen CLNTrust nodig.
Werken andere services, zoals bv. ftp dan ook?

• DGTL_Magician

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Topicstarter
grep schreef op 18 January 2003 @ 19:39:
[...]

Werken andere services, zoals bv. ftp dan ook?
Zover ik weet werkt alles gewoon, via de webbrowser dan, als jij intikt: ftp://download.novell.com dan krijg je een inlogscherm in je browser, je logt vervolgens in en je krijgt de ftp site ervoor.

Overigens ook een post bij Novell coolsolutions geplaatst:
http://www.coolsolutions.com/forums/viewtopic.php?t=296

[ Voor 15% gewijzigd door DGTL_Magician op 18-01-2003 20:02 ]

• DGTL_Magician

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Topicstarter
DGTL_Magician schreef op 18 januari 2003 @ 20:01:
[...]

Zover ik weet werkt alles gewoon, via de webbrowser dan, als jij intikt: ftp://download.novell.com dan krijg je een inlogscherm in je browser, je logt vervolgens in en je krijgt de ftp site ervoor.

Overigens ook een post bij Novell coolsolutions geplaatst:
http://www.coolsolutions.com/forums/viewtopic.php?t=296
Ik heb ondertussen ook al een verbindinkje met een eDirectory server opgezet en een interface gedesigned:
Afbeeldingslocatie: http://duncan.homelinux.net/qtclient.png

Verwijderd

DGTL_Magician schreef op 19 January 2003 @ 15:26:
[...]

Ik heb ondertussen ook al een verbindinkje met een eDirectory server opgezet en een interface gedesigned:
[afbeelding]
Als de FP gaat overstappen op Linux, lijkt me dat een aardige stap in de goeie richting. Als we ipv die gare PC's nou ook nog ff dezelfde G4's als bij multimedia krijgen (met OS X uiteraard) dan zijn we er helemaal *D :+

• DGTL_Magician

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 januari 2003 @ 20:12:
[...]

Als de FP gaat overstappen op Linux, lijkt me dat een aardige stap in de goeie richting. Als we ipv die gare PC's nou ook nog ff dezelfde G4's als bij multimedia krijgen (met OS X uiteraard) dan zijn we er helemaal *D :+
Uhm, blijkbaar zit jij niet bij Grafimedia, want die G4's zijn nog Gaarder als de PC's :+
Maarruh, das lichtelijk offtopic :o

Pagina: 1