[Freesco] router weigert internetverbinding

Pagina: 1
Acties:

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
Hoi,

Probleem is het volgende:

Ik wilde eens af van mijn mandrake 7.2 router, dus ben ik met Freesco aan de slag gegaan, want ik had er al wat van gezien en het leek me een vrij eenvoudig systeempje voor een redelijke linux n00b als ik... ;)

De setup gaat prima, ik snap het volledig, weet dat het goed geconfigureerd is etc. want dat kan ik controleren doordat een vriend van me precies dezelfde software voor een zelfde soort netwerkje draait.

Als ik de setup heb gedaan en opnieuw start, laadt ie alles goed in, inc. eth0 en eth1, niets aan het handje zou je zeggen, ware het niet dat ik niets meer kan dan intern pingen (192.168.0.x dus) naar buiten, gateway van @home etc doet ie niks.

In eerste instantie werkte de netwerkkaarten niet, die laaddie ie niet, maar dat heb ik opgelost door (ik neem toch aan de goede drivers) in a:/router/drv te gooien. Dit is de eepro100.gz uit de newnetdrivers map van modules..

Wanneer ik dmesg | grep eth doe, ziet ie twee keer een Intel Ether Express Pro100 kaart, op verschillende I/O ports en verschillende IRQ's dus dat lijkt me goed.
Als ik cat /proc/interrupts doe, geeft ie op (ik neem aan dat dit een IRQ is) 13 een 0 met daar achter een math error, kan het zijn dat hier wat fout gaat?

OW, niet geheel onbelangrijk, ik heb Freesco 0.3.0, kabels, netwerkkaarten, inetverbinding etc zijn prima, allemaal getest, dus daar ligt het niet aan...wat is hier aan de hand??

Help :'(

edit:

hmm, die drivers heb ik weer veranderd, nu niet de eepro100.gz uit new network drivers, want die deed het niet, maar de oude driver, met dezelfde naam...

[ Voor 7% gewijzigd door kamstra op 17-01-2003 12:40 ]

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• aP_
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 14:56

aP_

Kun je niet wat meer info geven? Een report uploaden en/of je config en/of wat logs? Misschien valt er wat aan te zien.

Nu je die oude drivers weer gebruikt... worden de kaarten gevonden en goed geinstalleerd?

Heb je op de server zelf wel gewoon internet? Bijv met lynx ff browsen of zo. Of wat sites proberen te pingen.

Het is lastig om je specs up to date te houden

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
Report uploaden? wist ik maar hoe dat moest... En ik heb dus op de server ook geen internet, want ook die kan alleen intern pingen, naar buiten toe gaat niet.

Verwijderd

Al gekeken op http://forum.minddigger.c...ewforum.php?forum=10&4507 ?
Of op http://forum.minddigger.c...ewforum.php?forum=11&1965 ?
Dat is een forum waarop je erg veel info over freesco kunt vinden.

• aP_
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 14:56

aP_

je kunt dan daar zelf ook naar zoeken: google'n op "freesco create report.txt": Google

Bij google kom je deze site tegen: http://thelight.mine.nu:2...s/general.htm#Question_16
Daar staat duidelijk uitgelegd hoe je een report moet maken.

Dit forum is ook een goede plek voor het zoeken naar informatie/oplossingen:
http://forums.freesco.org/cgi-bin/support/ikonboard.cgi

Het is lastig om je specs up to date te houden

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
ja ik heb er al redelijk wat topics bekeken, maar tot op heden niets kunnen vinden helaas, daarom probeerde ik het ook hier, maar ik heb m sowieso in mijn bookmarks hoor :)

tenx anyway :)

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Post eens de info van "ifconfig" en "route" hier. Als je de web interface aan hebt staan is dat toch copy-paste werk. Anders idd ffies "report" intikken en het bestand report.txt dat in je root verschijnt hier posten.

Forget your fears...
...and want to know more...

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:53
heb je wel PPPoE aangezet, was ik de eerste keer vergeten en dan doet ie het niet

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Verwijderd

MewBie schreef op 17 January 2003 @ 15:15:
heb je wel PPPoE aangezet, was ik de eerste keer vergeten en dan doet ie het niet

Sinds wanneer gebruikt @home dan PPPoE ? @home configgen is een kwestie van ethernet module laden, dhcp-client opstarten en hostname als optie meegeven. Dat heeft verder niks te maken met pppoe.

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:53
Verwijderd schreef op 17 January 2003 @ 15:20:

[...]

Sinds wanneer gebruikt @home dan PPPoE ? @home configgen is een kwestie van ethernet module laden, dhcp-client opstarten en hostname als optie meegeven. Dat heeft verder niks te maken met pppoe.
Ik heb inet via de Kabel Casema/Wanadoo en daar moest ik wel PPPoE aanzetten, en ik zag @Home staan en dacht dus gelijk aan PPPoE niet aangezet.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Harkelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
MewBie schreef op 17 januari 2003 @ 15:32:
[...]

Ik heb inet via de Kabel Casema/Wanadoo en daar moest ik wel PPPoE aanzetten, en ik zag @Home staan en dacht dus gelijk aan PPPoE niet aangezet.
mijn ervaring met freesco en @home is dat het juist niet werkt wanneer je PPPoE aanzet

do or do not, there is no try

Verwijderd

We laten die PPPoE discussie maar even liggen lijkt me. Als @home gebruiker kan ik verzekeren dat je geen PPPoE nodig hebt voor een @home verbinding. Dus graag back on topic graag. :)

Verwijderd

je kunt die report op diskette laten schrijven, probeer dat eens...

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
sorry, beetje late reply, maar ben niet thuis, zal morgen zeker ff een log posten. Heb inmiddels wel ontdekt dat die ping van buitenaf op mijn eth0 sowieso niet werkt, wat aan te zetten is door advanced setting en dan optie 11 te kiezen. Weet iemand of ik mijn eth0 dan in prioncipe ook vanuit het interne netwerk niet kan pingen..?

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Je kunt je Freesco bak wel pingen op dat IP, alleen dat pakketje gaat dan niet via je eth0 interface. Freesco herkent dat 't pakketje voor een eigen interface is en reageert daar als zodanig op.

Forget your fears...
...and want to know more...

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
Nou, daar zijn we weer.. :(

Ik heb de afgelopen dagen ongeveer alles geprobeerd wat mogelijk is geloof ik, maar zonder resultaat. De laatste foutmelding die ik krijg als ik de router start is dat ie geen default route kan vinden, geeft een SCIOADDRT fout....

Voor dat ik dat oplos ben ik echter nu eerst eens aan het kijken naar de NIC's. Heb een DOS tool gevonden om ze te testen, en ze werken op zich goed blijkt. Maar nou kan ik weer nergens een tool vinden om de settings van de kaarten te veranderen.

Het gaat om een Intel Ether express PCI/10+ adapter en een Intel PRO/100 B adapter. Ik heb op intel.com dostool gedownload met daarin diag100.exe, om de configuration te bekijken. Iemand enig idee waar ik mijn 10 Mbps kaart mee op full duplex kan krijgen ipv half?

En nog een tweede vraag: ik neem toch aan dat ik eth1 niet in de uplink van de router hoef te stoppen... :?

• Hagar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-10-2025

Hagar

Diabootic

kamstra schreef op 20 January 2003 @ 18:51:
Het gaat om een Intel Ether express PCI/10+ adapter en een Intel PRO/100 B adapter. Ik heb op intel.com dostool gedownload met daarin diag100.exe, om de configuration te bekijken. Iemand enig idee waar ik mijn 10 Mbps kaart mee op full duplex kan krijgen ipv half?
De nic die op de kabelmodem wordt aangesloten moet half-duplex zijn!!!
voor dat progje ff zoeken met google daar is vast en zeker wat mee te vinden.
kamstra schreef op 20 January 2003 @ 18:51:
En nog een tweede vraag: ik neem toch aan dat ik eth1 niet in de uplink van de router hoef te stoppen... :?
router?
of bedoel je een hub of switch?

Nu ook zonder stropdas

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
Huh, hoezo moet ie half duplex zijn?? In mijn huidige router zit ook een 10 mbps op full duplex en die werkt prima hoor...

ja, ik bedoelde switch, sorry, maar die moet niet in de uplink dat weet ik inmiddels al.

Kan met google geen tool vinden helaas :(

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
Nou, ik heb de flop nog een keer geformat, en nog wat NIC drivers eropgegooid, en nu werkt het, dus heb geen hulp meer nodig

* kamstra klopt dat laatste ff af ;)

Pagina: 1