Toon posts:

[Debian woody] 1 Gig mem

Pagina: 1
Acties:
  • 26 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Mijn debian ziet alleen maar 896MB ram terwijl ik er 1Gig in heb zitten..
Dit zegt mijn syslog....
-- Warning only 896MB will be used.
-- Use a HIGHMEM enabled kernel
Terwijn ik kernel 2.4.18 hebt runnen en dit is een productie machine ;(
Ik neem aan dat deze default kernel toch wel meer dan 1Gig geheugen kan zien, want mijn mobo/bios ziet wel volledige geheugen en Win2K ook en alle tooltjes zien het ook..

ik heb nu ergens gelezen dat ik het volgende in mijn lilo.conf kan zetten.

append="mem=1024"

mijn vraag is "is dit wel goed of moet ik toch een andere kernel bakken met HIGHMEM enable" zoals het in mijn syslog staat.

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Volgens mij kun je dit met menuconf instellen bij de algemene opties.. ff kijken.

Bij "Processor type and features" het "High Memory Support" enablen (je kunt kiezen tussen Off, 4GB en 64GB). Na ja, dan je kernel hercompileren etc :)

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-05 15:43

zwik

randomized

Ik zou doen wat er staat. Een kernel compilen met high mem support. Lijkt me het makkelijkste omdat al aangegeven wordt.

• The_Wounded
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-10-2021
De meeste distros hebben een highmem kernel beschikbaar, kijk of je een pakket genaam kernel-2.4.18-highmem... hebt anders moet je zelf een nieuwe kernel compilen.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Highmem zit bij Debian voor zover ik weet standaard in de kernel, maar inderdaad moet je ff die lilo bootparameter meegeven. Zoiezo zou 1GB niet een highmem kernel probleem moeten zijn, naar ik meen geldt dat alleen voor 2GB of 4GB o.i.d.

[ Voor 32% gewijzigd door roelio op 17-01-2003 14:07 ]

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

misschien kan je het aanzetten als module, in modconf

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:03

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
aanzetten in een module kan niet uiteraard.

Enige oplossing is je kernel hercompileren met 4GB (of meer) support, andere optie is er niet. Dit had je overigens zelf ook al kunnen afleiden uit de error/warning en een klein beetje zoekwerk in de kernel opties.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.