Toon posts:

kabelmodem vraagje

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

Ik ben aangesloten op de kabel in België (Telenet). Nu komen de installateurs binnen en installeren ze alles in de woonkamer. Met als gevolg dat de UTP kabel door het huis slingert. Ik heb de COAX die van het zwart bakje komt naar de kabelmodem aangesloten op een TV kabel die ligt in het huis. Deze komt uit in de PC kamer en waar hij daar uitkomt, heb ik de kabelmodem aangesloten. Alles loopt perfect, maar nu zeggen die mannen van telenet dat dit slecht is voor de kabelmodem.

Met als gevolg dat ze de installatie weer hebben geplaatst zoals voorheen.

Mijn vraag is: Hij deze persoon gelijk of zou ik alles weer zelf aanpassen???

Alvast bedankt voor de uitleg

stminj

Verwijderd

ik heb ooit gehoord dat er maar 1meter tussen de modem en de aansluiting in de wand mag zitten.. dus maar 1 meter coax maximaal... weet dus niet zeker, maar dat zou best kunnen.

• schwarzenegger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-07 11:12
ook bij @home staat dat ze het kabelmodem aansluiten op 1 maximaal 2 meter van de wandcontactdoos aansluiten. (link)
Het zal wel niet voor niks zijn dat ze dat doen dus ik neem even voor het gemak aan dat ze gelijk hebben.

Verwijderd

Volgens mij doen ze dit zodat het netwerk van de provider niet door het huis van de klant loopt. Het is n.l. zo dat storingen tot in het kabelmodem ondersteund worden. Na het kabelmodem is alles eigen risico. Met deze opmerking willen ze dus voorkomen dat er storing op het kabelnet ontstaat door het gebruik van ondeugdelijke coax.

Verwijderd

Hmmm .. wat gek dan dat ik bij het Chello (voorheen Gelrevision) vanaf het contactdoos in de meterkast 12 (!!!) meter coax naar boven heb lopen voor het kabelmodem. Kan toch niet echt zeggen dat ik problemen heb. Maar ik moet er wel bij vermelden dat dit over een beter afgeschermde coax kabel (type C-12) gaat als een normaal tv coax kabeltje want dan krijg je idd storingen e.d.

Verwijderd

ik zou het gewoon proberen, bij mij vertelde ze ook dat er in het kabelnetwerk geen splitters mochten zitten.
er zaten eerst een paar goedkope dingetjes tussen, en inderdaad hij deed het niet.
maar toen had ik wat duurdere coax splitters op de kop weten te tikken... en nu werkt het dus ook als een trein !
je modem heeft namelijk een minimaal aan decibellen signaal nodig om te blijven werken !

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:30

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Mijn oude Com21 van @home heeft 2,5 jaar oid meer dan prima gewerkt op 12 meter coax. Als je na 12 meter goed signaal hebt is dat best, je kabelmodem overleeft het iig wel.

• Vunzz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-07 18:03
In een grijs verleden heb ik een tijdje com21 modems geinstalleerd voor UPC/Chello.
De reden dat het modem zo dicht mogelijk op de hoofaansluiting moet zitten is dat daar het signaal het beste is.
Vooral op de ultrahoge frequenties waarop zo'n modem werkt, levert iedere meter kabel een aanzienlijk verlies op.
Gebruik je echter een goede kwaliteit COAX met goede F-connectors, splitters etc. en heb je het geluk dat het signaal dat je huis binnenkomt van zeer goede kwaliteit is, dan kan je het modem best wat verder weg zetten.
Als het niet meer werkt merk je het vanzelf :P
Overigens kan de snelheid van je internetverbinding wel wat teruglopen...

How can you conquer a hill top, if you are to busy at the bottom stepping over stones.

Verwijderd

wat de monteurs zeggen klopt wel een beetje ,
dit zeggen ze zo omdat mensen nogal aan de binnenhuis installatie klooien (rotzooien)
splitter hier splitter daar een heleboel verlies op het signaal als gevolg .
dan ga jij natuurlijk bellen met de helpdesk en zeggen dat je snelheid traag is enz enz
of dat je last hebt van packet loss
om dit alles te voorkomen zeggen ze dat de moden bij de eerste aop (wandcontactdoos) moet staan , om storingen te voorkomen ..

kan et weten heb dagelijks met klanten te maken die klagen en wat daarna blijkt ,dat et aan de binnen bekabeling ligt ....

ps .er zijn ook mensen die de bekabeling wel goed aansluiten . maar dat zijn er maar weinig. beter voorkomen dan genezen of zoiets

Verwijderd

hoe minder er tussen de kabel modum zit hoe beter voor het singiaal, alles wat er extra tussen zit stoort het singiaal dus dat is aleen maar nadelig voor je zelf.
Gewoon direct aansluiten bij de groene coax die het huis binnen komt is het beste.

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:30

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Verwijderd schreef op 17 januari 2003 @ 12:28:
hoe minder er tussen de kabel modum zit hoe beter voor het singiaal, alles wat er extra tussen zit stoort het singiaal dus dat is aleen maar nadelig voor je zelf.
Gewoon direct aansluiten bij de groene coax die het huis binnen komt is het beste.

Als hij zijn kabelmodem liefst met 12 meter coax heeft en zijn signaal nog goed is kan dat ook prima.

Verwijderd

Vunzz schreef op 17 januari 2003 @ 10:57:
Gebruik je echter een goede kwaliteit COAX met goede F-connectors, splitters etc. en heb je het geluk dat het signaal dat je huis binnenkomt van zeer goede kwaliteit is, dan kan je het modem best wat verder weg zetten.
Als het niet meer werkt merk je het vanzelf :P
Overigens kan de snelheid van je internetverbinding wel wat teruglopen...
De kwaliteit van de kabels en de connectoren is inderdaad zeer belangrijk in verband met instraling. Maar wat maakt het uit of je een coax kabel door je hele huis hebt liggen of dat er een UTP kabel ligt? Of heb ik het nu verkeerd begrepen :?
Ik zou iig kiezen voor de optie met de UTP kabel, omdat je de meeste kans hebt op een goed signaal.

• Ridder
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-03-2025

Ridder

Advanced Moo Device

Ik had er ongeveer 15 meter coax tussenzitten en dat gaf geen enkel probleem.
Altijd max. snelheid.
Ik heb nu de modem direct bij binnenkomst aan de coax en deze weer direct aan een wireless router.
Dat werkt helemaal prettig.

• Scighera
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-08 09:00

Scighera

swim-bike-run

onzin; UPC heeft bij ons de modem op zolder geplaatst terwijl de contactdoos op de begane grond zit: 14+ meter tussen modem en contactdoos. Je moet gewoon een goede kabel gebruiken (bij ons is 2x zo dik als een normale COAX)

www.triathlete.nl

• gjkamstra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:24
Er zit bij ons ook iets van 10 meter tussen, nergens last van.

Hier had een grappige signature moeten staan, maar helaas: geen inspiratie

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:25

Zoefff

❤ 

Het kan inderdaad wel, alleen moet je dan dure kabel en dure connectortjes gebruiken. Houd er wel rekening mee dat je sneller last hebt van storingen. Dus als je kabeltje langs tv's, monitoren, of weet ik veel wat voor apparaten die straling afgeven, dan kan het zijn dat je signaal erg snel slechter word.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Scighera
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-08 09:00

Scighera

swim-bike-run

bIj ons langs een tv, verwarmingsleidingen, wasdroger, vrieskist, server, en dan pas de modem :P

www.triathlete.nl

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dit is eigenlijk al zo vaak voorbij gekomen.

Het is het beste om het kabelmodem gewoon zo dicht mogelijk op het eerste aansluitpunt te zetten (dus met zo min mogelijk coax kabel) aangezien daar het beste signaal is.

Wat er bij jouw aan de hand is:
Er is direct op je binnenkomende kabel (dropkabel) een versterker geplaatst (NIU), normaal gesproken sluit de monteur het kabelmodem met zo min mogelijk COAX kabel aan op de versterker. Dit ivm de storingsgevoeligheid en signaalverlies van de COAX kabel, hoe langer de coax kabel van de versterker naar het kabelmodem toegaat hoe meer signaal verlies je leidt (denk maar aan het aansluiten van een brakke gamma coax kabel op een 2e tv toestel met een meter of 20 ertussen, dan krijg je ook geen haarzuiver beeld, en op bijna elke zender is wel storing te zien).
Als jouw kabelsignaal gewoon goed is bij binnenkomt en je hebt een coax kabel lopen (het liefst een C12 coax Kabel) van een meter of 20 die naar je kabelmodem toegaat dan werkt dit meestal wel aangezien je kabelmodem dan gewoon voldoende kabelsignaal heeft om het modem online te houden.
Mocht je kabelsignaal bij binnenkomst al wat slechter zijn (maar wel binnen de specificaties van Telenet).... en je gaat er daarna nog eens een brak gamma coax kabeltje van een meter of 20 naar je kabelmodem toeleggen dan KAN het zijn dat het modem geregelt offline staat en dus geen verbinding heeft met het internet omdat het kabelmodem gewoon TE WEINIG kabelsignaal heeft om het modem online te krijgen.
Dit allemaal is gewoon te meten met een apparaat die de diverse kabelsignalen na kan meten op de diverse frequenties (Wave-Tec oa.)

Kortom, je kan het gewoon proberen en laten staan zoals je wil dattie aangesloten staat. Mocht je in de toekomst toch problemen krijgen, dus dat het kabelmodem geregelt offline springt of je krijgt een slechte download snelheid, verplaats in zo'n geval het kabelmodem gewoon direct weer bij de versterker en kijk dan of je weer een verbinding krijgt. Mocht je dan wel een verbinding krijgen dan is je kabelsignaal gewoon TE ZWAK geworden om het kabelmodem online te krijgen.

Overigens is het niet schadelijk voor je kabelmodem. Het is alleen zo dat zij zich aan de regels moeten houden, dus als het mogelijk is het kabelmodem gewoon zo dicht mogelijk bij de versterker plaatsen. Mocht die monteur nl. het modem met een 20m brakke coax kabel naar jouw pc laten lopen en jij krijgt binnen een week of 2 problemen dat het modem iedere keer offline raakt. Dan moet Telenet weer een monteur laten komen bij jouw om de situatie weer op orde te zetten en dit kost Telenet uiteraard veel (onnodig) geld en tijd.

[ Voor 12% gewijzigd door Enforcer op 17-01-2003 13:56 ]

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:40
ik heb er een dikke hirschman coax kabel aanhangen van iets langer dan 10 meter, kabelmodem ligt hier naast me server. Ik heb totaal geen problemen ermee

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-07 21:25

Bergen

Spellingscontroleur

Tja... Het signaal wordt gewoon sneller zwakker over coax-kabel. Je zou dus een betere verbinding moeten hebben als je de modem beneden zet en een UTP-kabel naar boven toe legt; UTP-kabel heeft veel minder last van signaalverlies.

Het is niet schadelijk voor de modem maar als het signaal bar slecht is schijnt de modem signaalruis naar buiten toe het netwerk op te kunnen sturen en dat vindt de technische dienst niet lief van je modem.

[ Voor 32% gewijzigd door Bergen op 18-01-2003 03:42 ]

• -Rudy-
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-03-2022
Ik heb een prima verbinding met Chello, en heb iets meer dan 15 meter coax liggen tussen wand en modem (Com 21). Maar das ook een dikke kabel, die voor de tv is de helft dunner...

|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|

Verwijderd

Vroeger (in het A2000 tijdperk) werd de tv/net kabel circa 12 meter (of waar je pc ook was) verlengt. Niet goed. Kabel modem zo strak mogelijk op de hoofdingang van de kabel in de woning (meestal de meterkast) vanaf modem utp kabel trekken (tot circa 100m goed)

• Tonnes746
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-01-2022
Als je de modem verder weg wilt zetten betekent dat vaak dat er ook nog sprake is van een kabelsplitter. Het verlies of een eventuele misaanpassing in de impedantie daarvan bij goedkope splitters kan dan zelfs meer ellende geven dan het verlies in de kabel naar je modem. Even compenseren door een splitter/versterker werkt dan niet, tenzij het een speciaal type is met retourpad voor internet. Zie voor meer info/ervaringen wat artikeltjes bij Google, met name deze.

bash: exec: /bin/Laden: cannot execute: No such file or directory

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-07 21:25

Bergen

Spellingscontroleur

Euhm... was 't niet zo dat Cat-2 tot 200 meter kon en Cat-5 tot 500 meter?

• PolarBear
  • Niet online
Scighera schreef op 17 January 2003 @ 12:58:
onzin; UPC heeft bij ons de modem op zolder geplaatst terwijl de contactdoos op de begane grond zit: 14+ meter tussen modem en contactdoos. Je moet gewoon een goede kabel gebruiken (bij ons is 2x zo dik als een normale COAX)
We kunnen wel met allemaal uitzonderingen komen maar dat schiet ook niet op. Waarom denk je dat kabelinternet providers het zo kort mogelijk willlen ? Omdat dat het minste problemen oplevert. Als je 12 meter coax in je huis hebt liggen vanaf de AOP tot je modem heb je potentieel een antenne van 12 meter. Leuk voor ingress...

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:25

Zoefff

❤ 

GerbenW schreef op 18 January 2003 @ 08:40:
[...]
Euhm... was 't niet zo dat Cat-2 tot 200 meter kon en Cat-5 tot 500 meter?
Nee, volgens mij is het maximumbereik van Cat-5 80 tot 100 meter. Tenzij je er hubs/switches/signaalversterkers tussen zet...

Heb ooit ergens wat geprobeerd met een Cat-5 kabel van 120 meter, maar die werkte dus niet meer op 100Mbit, alleen 10Mbit...

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Xandrios
  • Laatst online: 20:08
Dit is ondertussen al wel erg vaak langs gekomen.

Het heeft inderdaad een reden dat het modem bij de aansluiting moet staan. Er treed anders gewoon te veel signaal verlies op.

En dat is ook hier te vinden :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.