Toon posts:

Een "snel" netwerk-protocol?

Pagina: 1
Acties:
  • 50 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben met een stupid project bezig van school,
en nu moek een functioneel + technisch rapport maken van een netwerk bij een bepaald bedrijf.
ff paar dingen:

1. In technisch bedrijf moet ook komen te staan welk protocol er komt.

Het volgende staat in de opdracht:

"Houdt er rekening mee dat het netwerk zeer snel dient te zijn, daar de bestanden groot zijn. Houdt hier rekening mee tijdens de keuze van het netwerk-protocol (wellicht meerdere?)"

Nu weet ik de balle van netwerken etc,
maar iemand die mij hier advies in kan geven? (protocollen) ?

2. k wil ik graag weten, hoe je een netwerk met 12 pc's
(8 intel 4 mac G4) het beste kunt maken
Routers/switches/hubs ? :?
fiber?

3. de koppeling met Apple-systemen (kan dat? en ja, hoe? zo nee waarom niet?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2003 09:32 ]

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-07 20:20
Niet dat het aan te raden is, maar NetBEUI is voor Microsoft platforms het snelste protocol (= minste overhead). Echter, gezien de beperkingen (niet routeerbaar bijvoorbeeld) zou ik er nooit voor kiezen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

eitje. snel netwerk: 100mbit UTP met 1Gbit glasvezel backbone. Gewoon lekker ethernet dus. Netwerkprotocol zou ik, tenzij anders vereist door bijv Novell, gewoon op TCP/IP houden. Zij zat redenen voor te bedenken; kheb zelf ook es zo'n opdracht moeten maken.
Ga es in de bieb van school een boek over bedrijfsnetwerken halen. Werkt vaak heel verhelderend.
Ik snap dat je hier mee in je maag zit, maar GoT is eigenlijk niet voor huiswerk...

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Mja, dat d8 ik net ook,
maar wat ik hier vraag is nog maar een 30e van wat ik moet doen :(
Duz, hulp zou mij nu wel ff redden...

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-07 22:43

Mary Wana

keyboard nut

1gbit backbone? je hebt maar 1 switch nodig voor al die pcs en macs dus kan je toch een wirespeed switch nemen :)

voor de noobs onder ons: wirespeed is maximale snelheid wat over het gebruikte materiaal kan. Zie je iig bij veel Alcatel Omnistack switches :)

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

Verwijderd

Topicstarter
1 switch en thats all?
+ router voor i-net deling ofzo?:)

(jaja! i know, ik ben van orga van Art of Lan, maar ben niet de techneut :P)

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-07 22:43

Mary Wana

keyboard nut

Eiglijk mogen we je neit eens helpen :) je mag het allemaal lekker zelf doen :) Anders leer je er zo weinig van :P

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

Verwijderd

Topicstarter
Noh ! :'(
hehe, grapjas :P
je bent net me leraar/moeder/oma :P:P

Verwijderd

Topicstarter
euh wire speed = Auto-sensing ?

• KnoppenSpook
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-09-2023
Oude macs hebben niet echt goeie implementatie van het TCP/IP protocol (standaard Internet protocol)

Aangezien het om grote bestanden gaat, worden de IP packets compleet gevuld (1500 octets) En maakt dus de overhead van een protocol als TCP niet zo heel erg veel uit, aangezien dat geen groot percentage is.
Success

/me weet geen leuke quote voor in zijn signature

Verwijderd

Topicstarter
hmm, dan wordt het nog een moeilijke beslissing...
op zich is TCP/IP het gunstigst...
Maar die macs werken daar weer nie mee.......

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mac's en TCP/IP... denk ik dan makkelijker om een gezamenlijke fileserver (leuk SCSI RAID 5 dingetje van een slordige paar 100 gb :) :) ) die zowel AppleTalk als TCP/IP gebruikt. Dan zou je die wel via een aparte switch oid aan moeten sluiten, dus soort van apart netwerk voor de Mac's...

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:28

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Slimste: tcp/ip (standaard voor meerdere verschillende OS'en)
Domste: NetBEUi (traag vanwege het feit dat het in application layer zit)
Snelste: LAT (Wordt echter niet meer gebruikt, en al helemaal niet ondersteund.)

Als het een snel net werk moet zijn, zou ik inderdaad gewoon kiezen voor een ethernet netwerk (utp) misschien 1000BaseT (Gigabit ethernet) maar voor de meeste applicaties is 100BaseT voldoende. Bovendien een stuk goedkoper.

Voor je switch: Neem er 1 met een dikke backboce. 2-3 GB backbone is voldoende. (ruim zelfs)
Bekabeling: UTP Cat5/6

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
CyberJ schreef op 17 januari 2003 @ 10:00:
Domste: NetBEUi (traag vanwege het feit dat het in application layer zit)
Ik heb altijd gehoord / dacht altijd dat netbeui juist snel was omdat het weinig overhead heeft, en alleen bij grote netwerken traag was, door de vele broadcasts.
dat het niet slim is om te gebruiken omdat het windows-only, en niet routeerbaar is, is verder duidelijk trouwens :)

maar aangezien het hier om 12 pc's gaat zou netbeui dus in principe snel genoeg zijn lijkt me? (ervanuitgaande dat er alleen windows op de pc's draait etc :P) :)

Verwijderd

Ik weet niet of de MAc's ermee kunnen werken maar anders neem je toch een
RING-netwerk ofwel de tocenring, is erg snel (kost je alleen klauwen vol met geld)
geen collisions, dus dat kan ook geen tijd kosten.

maar het wordt niet veel meer gebruikt omdat het vreseljik duur is en het op maximaal 400 mb/s werkt geloof ik. maar dat is nog meer dan een normaal lannetje

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-08 10:02

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ericjan
Ehm tokenring heeft een max speed van 16mb/s en is heel erg oud. Maar die snelheid is echt niet zo hoog. Op een switched netwerk heb je ook geen collisions

Verwijderd

vroeg was het niet erg snal maar het is inmiddels wel verder doorontwikkeld,
ik weet hier niet veel van maar dit weet ik wel zeker

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Dit is dus gewoon een copy/paste van je huiswerk opdracht.
Als je nou nog eens echt actief meedacht, maar je dumpt gewoon de vraag zonder verdere argumentatie.

suc6 met je opleiding

Braaikamer - Smoke&BBQ

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.