Toon posts:

Compaq Disk Array sharen via scsi

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een klant van mij heeft een Compaq Disk Array staan (typenr Proliant 3092) en die heeft ze nu aan 1 server hangen.

Nu is haar vraag: Er zitten meerdere aansluitingen voor de SCSI kabel aan de achterkant. Is het mogelijk om er 2 servers op aan te sluiten zodat allebei die server van dezelfde disks gebruik kan gaan maken, of moet je een afscheiding maken van: Server A maakt gebruik van Disk 1, 2 en 3 en Server B gebruikt disk 4, 5, en 6

Weet iemand dit?

Mijn kennis over Disk Array's is namelijk <0 :)

• NightMare
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-03 15:23
Kijk eens op de Compaq site wat de mogelijkheden zijn want ik vertik het om dat voor je te gaan doen....
Shared storage is in principe niet mogelijk want wat als server 1 en 2 allebei gelijktijdig dezelfde file wijzigen...
Denk dat je dan meer aan een cluster server moet gaan denken die de resource kunnen delen...

Verwijderd

Topicstarter
NightMare schreef op 17 January 2003 @ 09:12:
Kijk eens op de Compaq site wat de mogelijkheden zijn want ik vertik het om dat voor je te gaan doen....
Shared storage is in principe niet mogelijk want wat als server 1 en 2 allebei gelijktijdig dezelfde file wijzigen...
Denk dat je dan meer aan een cluster server moet gaan denken die de resource kunnen delen...
Zo'n vermoeden had ik al dat het niet gaat lukken.

Ik heb al gezocht op de HP site maar daar vind ik wel veel info over de HP Vectra als ik ga zoeken... m.a.w. dat werkt klote tegenwoordig.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Dit is meer iets voor OM :)

OH => OM

En voor zover ik weet kun je via scsi geen array sharen tussen twee servers.

Zo'n soort techniek bestaat overigens wel, wordt bij cluster-servers gebruikt.. Alleen maken die servers altijd gebruik van een fiber-array.. Intern zijn de array's dan scsi, alleen de verbinding tussen server en array zijn via fiber gedaan :)

Verwijderd

meerdere SCSI aansluitingen is vaak om door te lussen naar andere SCSI apperaten.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Dubbelpost :(

[ Voor 99% gewijzigd door u_nix_we_all op 17-01-2003 14:50 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• u_nix_we_all
  • Niet online
Verwijderd schreef op 17 January 2003 @ 12:13:
meerdere SCSI aansluitingen is vaak om door te lussen naar andere SCSI apperaten.
Maar er staat nergens dat dat geen tweede host controller mag zijn :)

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Het is wel mogelijk om meerdere servers tegelijk naar eenzelfde SCSI-array te laten kijken via dezelfde SCSI-bus (op mijn vorige project was dat het geval NCR MP-RAS/TeraData omgeving).
Er zijn alleen 2 voorwaarden :
- de drivers van de SCSI-controllers moeten zich bewust zijn van mogelijke andere controllers op dezelfde bus, en dat is geen standaard-feature;
- het O.S. moet een bruikbaar file- of record-locking mechanisme hebben.
Of : het ene systeem is standby, en doet nooit iets op de bus (zelfs de file-systems worden niet gemount totdat het andere systeem overlijdt).
Let in alle gevallen op de SCSI-id's van de controllers !

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• u_nix_we_all
  • Niet online
Twynn schreef op 17 January 2003 @ 10:20:
Dit is meer iets voor OM :)

OH => OM

En voor zover ik weet kun je via scsi geen array sharen tussen twee servers.

Zo'n soort techniek bestaat overigens wel, wordt bij cluster-servers gebruikt.. Alleen maken die servers altijd gebruik van een fiber-array.. Intern zijn de array's dan scsi, alleen de verbinding tussen server en array zijn via fiber gedaan :)
Nee hoor, da's niet waar, ik heb hier diverse (sun , hp) clusters staan met "gewone" shared scsi disk array's.

Kan dus wel, maar je OS / scsi drivers moeten het ook snappen.

Pagina: 1