Op mijn site staat een link naar een download die alleen werkt wanneer je er met de rechtermuisknop op klikt en dan 'Doel opslaan als...' kiest. Dan kun je het betreffende bestand downloaden, maar wanneer er met links op dezelfde link wordt geklikt kom je op een soort 404 pagina waarin staat dat je alleen naar HTML's mag linken. Weet iemand hoe je ervoor kunt zorgen dat er naar een HTML gelinkt wordt als je met links klikt terwijl wanneer je met rechts klikt en dan 'Doel opslaan als...' kiest je nog steeds direct het bestand kunt downloaden?
Alvast bedankt!
Kun je niet linken naar een html-pagina met een META-refresh doen die 'm gelijk doorknalt naar het bestand dat je wilt (laten) downloaden?
Ik spoor veilig of ik spoor niet.
Ik snap niet wat je bedoelt.. Eerst zeg je dat ie iets hebt, en vervolgens vraag je hoe je zoiets kan maken 
Maar je kan natuurlijk altijd onmousedown de muisknop afvangen (zoek even anti-rechtermuisklik scriptje
) en als het links is de klik cancellen en een alert tonen bijvoorbeeld.. of redirecten naar een andere pagina. Is het rechts dan kan de gebruiker gewoon doorgaan, al kan diegene dan nog steeds wel 'openen' kiezen. Of tab/enter gebruiken om verder te komen.
Maar je kan natuurlijk altijd onmousedown de muisknop afvangen (zoek even anti-rechtermuisklik scriptje
[ Voor 63% gewijzigd door Bosmonster op 17-01-2003 09:38 ]
Ja, dat zou een alternatief kunnen zijn, maar liever link ik direct naar het bestand, want de host stopt allemaal pop-up en pop-under scripts in HTML bestanden die je daar plaatst.Anders schreef op 17 januari 2003 @ 09:29:
Kun je niet linken naar een html-pagina met een META-refresh doen die 'm gelijk doorknalt naar het bestand dat je wilt (laten) downloaden?
Het gaat niet om de rechtermuisknop maar om de linker die je dan zou moeten uitschakelen, maar dat zou dan alleen voor één bepaalde link zijn, dus niet de hele pagina: volgens mij bestaat zo'n script niet...Bosmonster schreef op 17 januari 2003 @ 09:36:
Ik snap niet wat je bedoelt.. Eerst zeg je dat ie iets hebt, en vervolgens vraag je hoe je zoiets kan maken
Maar je kan natuurlijk altijd onmousedown de muisknop afvangen (zoek even anti-rechtermuisklik scriptje) en als het links is de klik cancellen en een alert tonen bijvoorbeeld.. of redirecten naar een andere pagina. Is het rechts dan kan de gebruiker gewoon doorgaan, al kan diegene dan nog steeds wel 'openen' kiezen. Of tab/enter gebruiken om verder te komen.
hedskes schreef op 17 januari 2003 @ 09:48:
[...]
Ja, dat zou een alternatief kunnen zijn, maar liever link ik direct naar het bestand, want de host stopt allemaal pop-up en pop-under scripts in HTML bestanden die je daar plaatst.
[...]
Het gaat niet om de rechtermuisknop maar om de linker die je dan zou moeten uitschakelen, maar dat zou dan alleen voor één bepaalde link zijn, dus niet de hele pagina: volgens mij bestaat zo'n script niet...
Nee dat bedoelde ik ook niet
Je moet die ene link die je wilt afvangen vervangen door dat javascript stukje wat bosmonster noemt. Je kunt namelijk de linker en de rechter muisknop opvangen. Als je nu alleen bij die ene link naar de javascript verwijst, dan gebeurt dat alleen bij die link. De rest kun je zelf wel invullen.
Verwijderd
k ben vandaag echt lief! 
overal waar left staat, stond eerst right.. dus ik denk dat het zo wel moet werken met de linker muisknop
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| <script language="JavaScript">
<!-- // Begin hiding from old browsers
// (Rightclick:) This section disables right click in MSIE and Netscape
function left(evnt) {
if (navigator.appName.toUpperCase().match(/NETSCAPE/) != null) {
if (evnt.which >= 2){
alert("gebruik rechtermuisknop en kies voor doel opslaan!!");
return false;
}
}
else
if (event.button>=2)
alert("gebruik rechtermuisknop en kies voor doel opslaan!!");
}
document.onmousedown=left;
if (document.layers) window.captureEvents(Event.MOUSEDOWN);
window.onmousedown=left;
// (Resize:) End rightclick disable section
// End hiding -->
</script> |
overal waar left staat, stond eerst right.. dus ik denk dat het zo wel moet werken met de linker muisknop
Bedankt!
Hij hat nog iets meer aanpassingen nodig dan alleen Right in Left veranderen, maar zo werkt hij al grotendeels zoals ik wil:
code:
Het effect is nu dat wanneer er met links wordt geklikt het venster verschijnt en rechts klikken werkt nog gewoon. Het enige probleem is nog dat het voor de hele pagina geldt en niet alleen voor die ene download... hoe geef je aan dat het alleen daar geldt? 1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| <script language="JavaScript">
<!-- // Begin hiding from old browsers
// (Leftclick:) This section disables Left click in MSIE and Netscape
function left(evnt) {
if (navigator.appName.toUpperCase().match(/NETSCAPE/) != null) {
if (evnt.which <= 1){
alert("Use the right mousebutton and chose Save as...");
return false;
}
}
else
if (event.button<=1)
alert("Use the right mousebutton and chose Save as...");
}
document.onmousedown=left;
window.onmousedown=left;
// (Resize:) End leftclick disable section
// End hiding -->
</script> |
[ Voor 7% gewijzigd door 4AMD op 17-01-2003 11:11 ]
Je koppelt hier de functie aan het onmousedown event van het document en het window.. JE moet hem koppelen aan de onmousedown event van de link.document.onmousedown=left;
window.onmousedown=left;
In NS4 kun je niet de link "opvragen". In IE kan dit met document.links['naam'], document.all['naam'] en moderne browsers (IE5+, Mozilla) met document.getElementById['linkid']
[ Voor 25% gewijzigd door Bosmonster op 17-01-2003 11:30 ]
Zoiets werkt toch ook? Desnoods kun je er nog een window.alert tussenzetten met de melding dat je met rechts moet klikken en Opslaan als... moet kiezen
<A href="XXXXX" onClick="return false;">blah</a>
mklerx schreef op 17 January 2003 @ 11:40:
Zoiets werkt toch ook? Desnoods kun je er nog een window.alert tussenzetten met de melding dat je met rechts moet klikken en Opslaan als... moet kiezen
Lol.. ja dat werkt ook
Het blijft op de hele pagina werken en niet alleen bij die ene link.Bosmonster schreef op 17 January 2003 @ 11:29:Je koppelt hier de functie aan het onmousedown event van het document en het window.. Je moet hem koppelen aan de onmousedown event van de link. In NS4 kun je niet de link "opvragen". In IE kan dit met document.links['naam'], document.all['naam'] en moderne browsers (IE5+, Mozilla) met document.getElementById['linkid']
Ja, dat zorgt er inderdaad voor dat er bij links klikken niets gebeurt. Het zou leuk zijn als er dan een window kwam met de mededeling 'rechtermuisknop: opslaan als...', maar zo is het in iedergeval beter. Bedankt!mklerx schreef op 17 January 2003 @ 11:40:
Zoiets werkt toch ook? Desnoods kun je er nog een window.alert tussenzetten met de melding dat je met rechts moet klikken en Opslaan als... moet kiezen <A href="XXXXX" onClick="return false;">blah</a>
Enig idee hoe je ervoor kunt zorgen dat er wanneer je onClick="return false;" gebruikt je ipv. niets een window kunt laten openen met uitleg als iemand met links op de link klikt?Bosmonster schreef op 17 January 2003 @ 12:03:
Lol.. ja dat werkt ookLaat dat met die muisknoppen maar zitten.. Soms is de oplossing zo veel simpeler dan je had kunnen bedenken
[ Voor 5% gewijzigd door 4AMD op 17-01-2003 12:17 ]
hedskes schreef op 17 januari 2003 @ 12:15:
[...]
Het blijft op de hele pagina werken en niet alleen bij die ene link.
[...]
Ja, dat zorgt er inderdaad voor dat er bij links klikken niets gebeurt. Het zou leuk zijn als er dan een window kwam met de mededeling 'rechtermuisknop: opslaan als...', maar zo is het in iedergeval beter. Bedankt!
[...]
Enig idee hoe je ervoor kunt zorgen dat er wanneer je onClick="return false;" gebruikt je ipv. niets een window kunt laten openen met uitleg als iemand met links op de link klikt?
code:
1
| onclick="alert('rechtermuisknop save-as gebruiken!');return false;" |
Intentionally left blank
Bedankt!crisp schreef op 17 januari 2003 @ 12:19:code:
1onclick="alert('rechtermuisknop save-as gebruiken!');return false;"
Het eindresultaat is [spam] te zien; op de betreffende links klikken met rechts is niet verandert en als je links klikt krijg je nu een window die zegt dat er met rechts dient geklikt te worden. Nogmaals bedankt iedereen en wat mij betreft kan dit topic gesloten worden.
[ Voor 9% gewijzigd door Bosmonster op 17-01-2003 16:16 ]
Verwijderd
Ik snap eigelijk nog niet waarom de browser et bestand niet gewoon opent als je er met links op klikt...
Verwijderd schreef op 17 januari 2003 @ 15:58:
Ik snap eigelijk nog niet waarom de browser et bestand niet gewoon opent als je er met links op klikt...
Heb je het topic wel gevolgd?
Maar goed.. het komt door de "return false". In het geval van het onclick event cancelled deze return waarde de actie. De klik dus.
Verwijderd schreef op 17 januari 2003 @ 15:58:
Volgens mij bedoeld CYRHelios waarom en hoe zo'n host het voor elkaar krijgt om te zorgen dat er bij een links-klik naar een pagina geredirect wordt terwijl rechts gewoon direct de betreffende download geeft.Bosmonster schreef op 17 januari 2003 @ 16:06:...het komt door de "return false". In het geval van het onclick event cancelled deze return waarde de actie. De klik dus.
Pagina: 1