Denon 3802 Bi-ampen

Pagina: 1
Acties:
  • 189 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Danster
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-07-2024
Vraagje zijn er hier ook mensen die de 3802 hebben en hem in Bi-amp opstelling hebben?

Krijg deze versterker binnen volgende week en zit te denken om hem door te lussen naar mijn onkyo A9511.

Dit is tijdelijk want wil er een POA T-10 bij aanschaffen. :*)

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:24
Ik weet wat bi ampen is, en ik heb de 3802 (als voorversterker), gebruik dus eindversterkers, maar als ik jou vraag zie vraag ik me af of je echt wilt bi ampen.

Je wilt dus de POA-T10 straks gaan gebruiken voor het laag, en de 3802 voor het hoog bijvoorbeeld? Dat is bi ampen. Of bedoel je dat je andere eindtrappen gaat gebruiken?

In het geval van het laatste kan ik je helpen. Met de POA zal je iets meer vermogen gaan krijgen, maar het geluid zal niet veel anders worden, daarvoor is de POA teveel gelijk aan de 3802. Ik heb dit zelf ook overwogen, maar ben voor Rotel gegaan.

Ik zou zeggen, ga absoluut eens een ander merk eindtrap er aan hangen, dan hoor je veel meer verschil! Alleen heb je dan niet dezelfde look, en het hoeft voor jou niet een verbetering te betekenen, wat de POA mischien wel is. Hier in ieder geval niet, gewoon testen!

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Vraagje die iets minder ontopic is, maar Blue Eyes, geeft het veel geluidsverbetering om een reciever te gebruiken als voorversterker en dan gewoon aparte eindversterkers te gebruiken? Welke rotel gebruik jij? Ik zat ook naar zoiets te kijken.

• Danster
Het gaat dus om het stereogeluid..en idd wat scarp zegt wat is een alternatief?
M2 blokken van AVM bijvoorbeeld?

of deze

http://www.avm-audio.com/products/m6.html

[ Voor 20% gewijzigd door Danster op 17-01-2003 08:36 ]

• Scarp
  • Niet online
Qua bi-ampen zou ik overigens verwachten dat je 2 dezelfde versterkers gebruikt, ipv 2 verschillende.

• Danster
misschien formuleer ik het wel verkeerd Scarp maar wil gewoon een verbetering krijgen van het stereogeluid. Over surround hoef ik me dus geen zorgen te maken

• Danster
ff off

Ga je die kabels nog wegwerken?

• Scarp
  • Niet online
Danster schreef op 17 januari 2003 @ 08:34:
ff off

Ga je die kabels nog wegwerken?
Je bedoelt die kabels die lopen achter mijn fronts enzo? Dat is al een stuk verbetert, ik heb een andere contactdoos liggen, hierdoor ze je de kabels minder. Verder zie je niet zoveel kabels.

• Danster
Achter zag het er heel netjes uit trouwens..

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:41
Met een AV amp als de 3802 zal je nooit bijzonder veel winst behalen in stereo door er een eindversterker bij te gaan plaatsen, laat staan te gaan biampen (wat je trouwens altijd met een zo gelijk mogelijk versterker moet doen).

Als ik jou was zou ik kijken naar een mooie stereoversterker en deze via de tape in op de pre-outs van de 3802 te zetten. Fronts op de stereo amp, en je hebt best of both worlds.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Danster
En waar moet ik dan een beetje aan gaan denken? Rotel? Arcam diva A65?

Btw. ik heb een sony DVP-NS700 en luxor speakers..
VLS interlinks.

• Scarp
  • Niet online
s_roubos schreef op 17 januari 2003 @ 08:55:
Met een AV amp als de 3802 zal je nooit bijzonder veel winst behalen in stereo door er een eindversterker bij te gaan plaatsen, laat staan te gaan biampen (wat je trouwens altijd met een zo gelijk mogelijk versterker moet doen).

Als ik jou was zou ik kijken naar een mooie stereoversterker en deze via de tape in op de pre-outs van de 3802 te zetten. Fronts op de stereo amp, en je hebt best of both worlds.
Ik vraag me dus af hoeveel invloed de eindversterkers hebben? Eigenlijk nog meer hoeveel invloed heeft de voorversterker op de geluidskwaliteit?
M'n onkyo reciever heeft wel gewoon cinch pre-out, dus daar zouden nog aparte eindversterkers aan kunnen. Zou je daar geluids verbetering uit kunnen halen? Of is het beter om altijd een dedicated voorversterker te gebruiken die van hetzelfde merk is als de eindversterkers?
Natuurlijk is m'n reciever goed genoeg, maar misschien ooit in de toekomst :)

[ Voor 6% gewijzigd door Scarp op 17-01-2003 10:28 ]

Verwijderd

Hoe doe je dat dan precies met de volumeregeling als je een film kijkt? Moet het daarom persé de tape-in zijn?

• Dr. Strangelove
Een eindversterker zal over het algemeen meer power leveren, maar het karakter van het systeem zal niet veranderen. Het zal er best beter van worden, maar niet je niet veel helpen als de stereoprestaties van je huidige amp niet zo goed zijn.

Zelf heb ik een SR4200, met daarnaast een Arcam A85. De A85 gebruik ik bij stereo, en deze drijft de fronts bij surround.
En waar moet ik dan een beetje aan gaan denken? Rotel? Arcam diva A65?
Hangt er helemaal van af wat je mooi vindt. Gewoon de versterker gaan beluisteren met wat CDtjes. Natuurlijk is het wel fijn als hij een beetje bij je AV amp past, maar m.i. is dit niet superbelangrijk... ik vind mijn Marantz prima gaan i.s.m. de Arcam bij surround, terwijl het in stereo mode compleet verschillende amps zijn. Misschien kom ik daar echter op terug als ik een goede center speaker heb, maar voorlopig gebruik ik phantom center mode (= center via de fronts) dus is dat geen issue.

• blue eyes
De oplossing van s_roubos is een logische, en wordt vaak toegepast. TOch is dat niet de beste, je zit met een extra conversie, en met twee volume regeling, tenzij dit in te stellen is, bijvoorbeeld zoals bij Arcam.

Een betere oplossing is het kopen van een goede voorversterker, dat geeft een veel beter resultaat. Rotel RSP1066 is een goede keus, en nog betaalbaar ook (1600 euro)

Over de vraag aan mij in het begin: Het geeft geen verbetering, maar is slechts een tijdelijke oplossing. Mijn Rotel voorversterker is nog niet binnen, vandaar dat de denon tijdelijk als pre-amp wordt gebruikt.

De roteleindtrappen (rb985mk2 en de rb1070) geven in tegenstelling wat iemand hier beweerde wel degelijk een ander geluid. Rotel heeft een typisch geluid wat ik persoonlijk behoorlijk strakker en warmer vind dan het geluid van de denon eindtrappen. DIt is uiteraard mijn mening, HIFI is toch luisteren met je eigen oren. Mocht je een andere mening hebben, zoals hierboven ergens, schrijf dat dan op als een mening, en niet als een vaststaand iets, daar hebben andere liefhebbers niets aan, en kan in geval van niet juist zijn, ook tot misleiding zorgen.

• Scarp
  • Niet online
Wat neem je voor 5.1 dan als eindversterker? Zo'n 5 kanaal versterker of een drietal 2 kanaals (dan heb je 1 kanaal ongebruikt, wel jammer) ? Lijkt me vrij prijzig overigens :)

• Danster
Blue Eyes schreef op 17 January 2003 @ 19:31:

DIt is uiteraard mijn mening, HIFI is toch luisteren met je eigen oren. Mocht je een andere mening hebben, zoals hierboven ergens, schrijf dat dan op als een mening, en niet als een vaststaand iets, daar hebben andere liefhebbers niets aan, en kan in geval van niet juist zijn, ook tot misleiding zorgen.
idd. en niets is zo subjectief al je zintuigen.

Maar goed ik vindt het nog steeds lastig om een keuze te maken en zal de mensen die hem brengen en aansluiten even vragen om een paar oplossingen te vinden en eventueel een aantal apparaten mee te nemen om even het verschil te horen.
Zag dat ze nog een Mark Levinson 380 hadden staan _/-\o_

edit ff linkje

http://www.marklevinson.com/preamplifiers_fr.htm

[ Voor 5% gewijzigd door Danster op 17-01-2003 20:40 ]

• blue eyes
Scarp schreef op 17 January 2003 @ 20:04:
Wat neem je voor 5.1 dan als eindversterker? Zo'n 5 kanaal versterker of een drietal 2 kanaals (dan heb je 1 kanaal ongebruikt, wel jammer) ? Lijkt me vrij prijzig overigens :)
De RB985MKII is een 5 kanaals eindtrap. De RB1070 een 2 kanaals eindtrap (ook als mono @360 watt). Hopelijk binnenkort, komt er een tweede RB1070, deze beide worden dan als monoblokken gebruikt voor de frontspeakers. Ik heb overigens voor de duidelijkheid, een 7.1 systeem.

Ik zit nog te twijfelen tussen een rb1080 voor de fronts, en mijn huidige 1070 mono te schakelen voor de centerspeaker, of een tweede 1070, en beide mono te schakelen voor de fronts.

• Danster
Zou je dan niet een 1050 nemen voor de center en die 1070 voor je fronts?

• Dr. Strangelove
De oplossing van s_roubos is een logische, en wordt vaak toegepast. TOch is dat niet de beste, je zit met een extra conversie, en met twee volume regeling, tenzij dit in te stellen is, bijvoorbeeld zoals bij Arcam.
Geen extra conversie: het DD signaal gaat nl. de eindversterker van de Marantz niet in, maar verlaat het ding via de pre-outs. De Marantz doet eigenlijk dienst als processor/voorversterker voor de fronts.
Een betere oplossing is het kopen van een goede voorversterker, dat geeft een veel beter resultaat. Rotel RSP1066 is een goede keus, en nog betaalbaar ook (1600 euro)
Dus: hij zou zijn denon 3802 moeten vervangen door een voorversterker. Dan heeft hij nog 5 kanalen amplificatie nodig, waarmee doet hij dat dan? De Denon? Levert volgens mij niet zoveel verbetering op. Als je daarbij dan een Rotel 5kanaals eindtrap koopt wel, maar dat wordt een duur geintje.

Vraag aan Danster: Ik neem aan dat je je stereo performance wil verbeteren, omdat je een 2kanaals poweramp wilde kopen. Klopt dit? Als dat zo is, dan ben ik ervan overtuigd dat je beter een separate stereo amp kan gaan gebruiken, omdat dit in stereo beter klinkt dan een 2 maal duurdere AV amp (geintegreerd of pre/power). Hetzelfde geldt natuurlijk voor het verbeteren van performance van je fronts in surround.

Als je surround wil verbeteren, dan kan je beter een nieuwe AV amp nemen, of zoals Blue Eyes zegt een pre/power AV oplossing (prijzig!).

• Danster
Het gaat idd om het verbeteren van de stereoperformance.

• blue eyes
Danster schreef op 17 January 2003 @ 20:54:
Zou je dan niet een 1050 nemen voor de center en die 1070 voor je fronts?
Nope, de 1070/1080 zijn significant beter

• blue eyes
s_roubos schreef op 17 januari 2003 @ 20:58:
[...]

Geen extra conversie: het DD signaal gaat nl. de eindversterker van de Marantz niet in, maar verlaat het ding via de pre-outs. De Marantz doet eigenlijk dienst als processor/voorversterker voor de fronts.

[...]

Dus: hij zou zijn denon 3802 moeten vervangen door een voorversterker. Dan heeft hij nog 5 kanalen amplificatie nodig, waarmee doet hij dat dan? De Denon? Levert volgens mij niet zoveel verbetering op. Als je daarbij dan een Rotel 5kanaals eindtrap koopt wel, maar dat wordt een duur geintje.

Vraag aan Danster: Ik neem aan dat je je stereo performance wil verbeteren, omdat je een 2kanaals poweramp wilde kopen. Klopt dit? Als dat zo is, dan ben ik ervan overtuigd dat je beter een separate stereo amp kan gaan gebruiken, omdat dit in stereo beter klinkt dan een 2 maal duurdere AV amp (geintegreerd of pre/power). Hetzelfde geldt natuurlijk voor het verbeteren van performance van je fronts in surround.

Als je surround wil verbeteren, dan kan je beter een nieuwe AV amp nemen, of zoals Blue Eyes zegt een pre/power AV oplossing (prijzig!).
Ik bedoelde inderdaad een pre/power. Dit is wel te betalen, power amps zijn tweedehands goed te krijgen, en hoeft dan niet overdreven duur te zijn, maar het blijft natuurlijk veel geld.

Over het eerste: Ik bedoelde connecties, je maakt een extra aansluiting wat verlies opleverd.

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-08 11:23
Scarp schreef op 17 januari 2003 @ 08:19:
Vraagje die iets minder ontopic is, maar Blue Eyes, geeft het veel geluidsverbetering om een reciever te gebruiken als voorversterker en dan gewoon aparte eindversterkers te gebruiken? Welke rotel gebruik jij? Ik zat ook naar zoiets te kijken.
Ja, ik vind van wel, ben op een gegeven moment naar aparate eindversterkers gegaan, ik ga dus nooit meer terug..

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• Danster
Enkele of dubbele?

• Dr. Strangelove
Over het eerste: Ik bedoelde connecties, je maakt een extra aansluiting wat verlies opleverd.
Minimaal met een goede interconnect.
Het gaat idd om het verbeteren van de stereoperformance.
Dan zou ik serieus overwegen om daar GEEN AV amp of processor bij te gebruiken, tenzij je het over een hele dure hebt (2500 euro of meer). Maar ga gewoon eens luisteren, dan weet je meer.

• tbusquet
  • Laatst online: 06-08 11:23
Pardon ?

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• Adonias
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04-12 21:59

Adonias

Oe! Buttons :9

Scarp schreef op 17 January 2003 @ 08:30:
Qua bi-ampen zou ik overigens verwachten dat je 2 dezelfde versterkers gebruikt, ipv 2 verschillende.
Juist niet. Bij bi-ampen is het juist leuk als je een super "subtiele" versterker voor het hoog neemt (dus een versterker met heel veel detail etc... alles wat je in het hoog wilt) en een zware jongen voor het laag, om dit gecontroleerd te houden. Als je dan ook nog over kabels gaat praten "moet" je zilver voor het hoog nemen, en "gewoon" koper voor het laag.

• Dr. Strangelove
Juist niet. Bij bi-ampen is het juist leuk als je een super "subtiele" versterker voor het hoog neemt (dus een versterker met heel veel detail etc... alles wat je in het hoog wilt) en een zware jongen voor het laag, om dit gecontroleerd te houden. Als je dan ook nog over kabels gaat praten "moet" je zilver voor het hoog nemen, en "gewoon" koper voor het laag.
Bi-ampen gaat traditioneel uit van identieke versterkers. Wat jij schrijft is nieuw voor me, en lijkt me een erg vreemd resultaat opleveren. Je rukt de frequencies als het ware uit elkaar op deze manier, ik kan me niet voorstellen dat het mooi klinkt.

Zelf heb ik op dit moment mijn speakers gebiwired, en dat beschouw ik nog niet eens als een vooruitgang, om dezelfde reden als ik hierboven aangaf. Ik ga waarschijnlijk over op single wire.

• Danster
eindtrappen bedoel ik

• Adonias
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04-12 21:59

Adonias

Oe! Buttons :9

s_roubos schreef op 17 januari 2003 @ 22:53:
[...]

Bi-ampen gaat traditioneel uit van identieke versterkers. Wat jij schrijft is nieuw voor me, en lijkt me een erg vreemd resultaat opleveren. Je rukt de frequencies als het ware uit elkaar op deze manier, ik kan me niet voorstellen dat het mooi klinkt.

Zelf heb ik op dit moment mijn speakers gebiwired, en dat beschouw ik nog niet eens als een vooruitgang, om dezelfde reden als ik hierboven aangaf. Ik ga waarschijnlijk over op single wire.
Bi-ampen houdt zowiezo in dat er 2 versterkers elk een driver aansturen (in het geval van een 2weg luidspreker systeem). Het scheidingsfilter in de speaker zelf wordt ook niet omzeild, maar het signaal van de amp die hangt op de ingang voor de tweeter wordt afgesneden op dezelfde manier als dat zou gebeuren met 1 versterker voor de hele speaker.... hetzelfde geldt natuurlijk voor het signaal van de amp die de woofer aanstuurt. Dus als je een versterker gebruikt die jij heel mooi vind in de hoge tonen om de tweeter aan te sturen, en een stevige amp voor de woofer wordt er helemaal niets uit mekaar gerukt. Het filter in de speaker doet gewoon hetzelfde, maar dan met 2 (overigens dezelfde) signalen ipv 1.

• Dr. Strangelove
Q13... When Bi-amping, can I use different models of amplifiers?

A... While this can be done, it is generally not a good idea. Different amplifiers often have different internal gain; with the same input signal, the amplifier with higher gain will play louder. When passive bi-amping, this higher gain will result in a frequency imbalance. For example, if the higher gain amplifier is connected to the bass/mid-frequency input terminals, it will play bass/mid frequencies louder and incorrectly change the frequency balance of the speaker. This could be compensated for; if your amplifier has level controls you could adjust the amplifier level to subjectively try to bring the speaker back to the correct frequency balance.

However, to maintain a completely accurate frequency balance when passively bi-amping the two amplifiers must have identical gain. The best way to ensure this is to use the same amplifier brand and model to power each section of the speaker. Please refer to your owners manual for complete information on bi-amping.
Van de site van Paradigm geplukt...

• ranzige pad
  • Laatst online: 14-12 17:52

ranzige pad

kwaaak kwaak

bi-ampen heeft wel degelijk zin. je reserveerd op die manier een versterker speciaal voor het laag, wat nou eenmaal het meeste aan vermogen vreet. je laag zal straaker klinken en je mid/hoog zal tevens gecontroleerder zijn.

zelf heb ik een rotel rsp-1066, die bied geen mogelijkheid tot bi-ampen. de oplossing hiervoor is het maken van een Y-kabel. (2*50cm kimber PBJ). hierdoor is het mogelijk om mijn rb-980bx + rmb-1075(front) kanalen aan te sturen.

de rb-980bx zit op het laag watn hij heeft de hoogste dempings factor (>1000). de rmb-1075 heeft maar een lullige 180.

met een beetje gelukt wordt de rb-980 vanmiddag vervangen door een (gemodificeerde) rb-991 en zal deze de front kanalen zelf mogen aansturen. Wel zal ik mijn speakers (elac cl142) via bi-wire blijven aansluiten.

ik hoop dat je er wat aan hebt.

[ Voor 16% gewijzigd door ranzige pad op 18-01-2003 10:57 ]

HT & NAS & Inventaris

• blue eyes
veel mensen die bi-ampen, gebruiken een Y-cable, is de meest gangbaar, meest toegepaste oplossing. Van den Hull maakt deze cables bijvoorbeel op maat.

Over dat lullige dempingsfactor van 180, dat valt best mee hoor. Die 1000 is gewoon extreem! Er zijn veel meer goede versterkers die op 180 zitten.

• ranzige pad
  • Laatst online: 14-12 17:52

ranzige pad

kwaaak kwaak

toen de apparatuur binnen kreeg en de rmb-1075 op het laag had merkte ik gewoon minder controle. vooral het laag. de rb-980 handeld dat gewoon beter af. voor dat ik de rmb-1075 had ik eeen set van een rb-980 + rb-981 voor de fronts. den die deden het gewoon goed. de rb-981 heeft ook een dempings factor van >500.

HT & NAS & Inventaris

• Danster
Okee ff korte update..heb hem nu binnen en heb toch maar afgezien om het te gaan koppelen.

Heb een setje magnepan SMG-A's op de kop getikt en die wil ik aansluiten als front speakers en zit nog ff te kijken naar de rear..

zit te denken aan CM2 maar dat zal nog wel ff goed luisteren worden. (en sparen natuurlijk)

Verwijderd

ik heb dan nog een vraagje.
ik heb een surround versterker en wil bi-amping doen.
hoe zorg ik dat de volume van de 2e versterker meegaat?
ik sluit die aan op de tape out..deze gaat niet mee met de volume zodat ik deze apart moet luider zetten anders spelen de tweeters luider dan de woofer.

• Lurge
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

Dr. Strangelove schreef op 17 January 2003 @ 17:32:
Een eindversterker zal over het algemeen meer power leveren, maar het karakter van het systeem zal niet veranderen. Het zal er best beter van worden, maar niet je niet veel helpen als de stereoprestaties van je huidige amp niet zo goed zijn.

Zelf heb ik een SR4200, met daarnaast een Arcam A85. De A85 gebruik ik bij stereo, en deze drijft de fronts bij surround.

[...]

Hangt er helemaal van af wat je mooi vindt. Gewoon de versterker gaan beluisteren met wat CDtjes. Natuurlijk is het wel fijn als hij een beetje bij je AV amp past, maar m.i. is dit niet superbelangrijk... ik vind mijn Marantz prima gaan i.s.m. de Arcam bij surround, terwijl het in stereo mode compleet verschillende amps zijn.
[...]
Bedoel jij nou een 2-kanaals eindversterker of is het handiger om een stereo versterker te kopen (zit daar verschil tussen?)?
Dus bij jou is het:

CD-speler
|
Marantz (DD receiver)
| <--- pre-out (L+R)
|
| <--- tape-in ?
Arcam A85 (stereo versterker)

Wat doet de Marantz nu met het geluid? Helemaal niets neem ik aan (als s. direct aanstaat?) ?
En waarom gebruik je dan een stereo versterker en geen losse eindtrap?
(hoop dat ik duidelijk ben B) )

ActueleWind

Pagina: 1