Windows wil niet op A7N8X Gold met 2x IDE op SATA

Pagina: 1
Acties:
  • 915 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76035

Topicstarter
Vraag in momo's may be had ik in opslag moeten zijn?maar betreft vraag over a7n8x de luxe

Help! ik snap er niks meer van. Wie denkt er mee?
Ik heb sinds gisteren mijn nieuwe a7nx8 de luxe moederbord maar stuit nu op grootte problemen.

Configuratie:A7n8x de luxe met RAID op de serial ata controllers ik dacht aanvanklijk trouwens dat dit op de ide controllers zou zitten.
2x diamondmax plus 9 8mb
2x converter voor serial ata (merk asus sata dongle)
brander asus
dvd asus
Probleem: Iedere harde schijf (master) heb ik aangesloten op de 2x s.ata doormiddel van een converter. Op de prim. ide en secd.ide zitten de brander en dvd.
ik heb een raid aray gemaakt (striped) en vervolgens de harde schijven met p.magic geformateerd prima tot nu toe.
vervolgens ga ik win.xp instaleren en druk op f6 om de Silicon Image SiI 3112 SATALink Serial ATA Controller te instaleren.
Als dit gebeurd is vraagt windows op welke partitie instaleren (c: dus) vervolgens gaat hij de partitie controleren en dan gebeurd het!! HIJ blijft op 100 % staan!! en gaat niet meer verder met de instalatie.
Ook als ik bij de tweede poging de partitie laat formateren door windows blijft hij daar hangen.
als ik in dos formateer gaat het prima. niks aan de hand dus zou je zeggen maar ik krijg xp op geen enkele manier verder aan de praat hij blijft altijd op het zelfde punt hangen.
Dus de schijven op de ide poorten aangesloten instalatie gaat prima. drivers geinstaleerd en vervolgens weer op de s-ata aangesloten. start op en hij komt met de melding kan systeem niet starten.
Winkel gebeld maar ook zij weten het niet dus ik hoop iemand van jullie wel.

Wie heeft er ervaring met dit moederbord en gebruikt ook de s-ata met raid? of soort gelijk.

beschrijving van Windows NT 4.0 and Windows 2000/XP Fresh Installation
------------------------------------------------------------------------------
Follow the instructions in this section if you are performing a new
installation of Windows NT 4.0 or Windows 2000/XP, and you wish to
boot from a device attached to the SiI 3112 controller.

1. Put your Windows NT/2000/XP CD into the CD-ROM/DVD drive, or the NT/2000
boot diskette #1 in the floppy drive if your system cannot boot from the
CD.

2. Press F6 for third party SCSI or driver installation at the beginning
of text mode installation. Press 's' when setup asks if you want to
specify an additional device, and insert the diskette labeled
'Silicon Image SiI 3112 SATALink Driver Installation Disk'.
Press 'Enter' and select
'Silicon Image SiI 3112 SATALink Serial ATA Controller'.

3. Press 'Enter' again when prompted to continue on with text mode setup.

4. Follow the setup instructions to select your choice for partition and
file system.

5. After setup examines your disks, it will copy files from the CD to the
hard drive selected above and restart the system. After restart the
setup process will resume to finish the installation.

6. Once the operating system installation has completed you can follow the
instructions in section 4 to verify controller was installed correctly.

Wie heeft er ervaring met dit moederbord en gebruikt ook de s-ata met raid?
Of heeft soort gelijk probleem gehad.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 76035 op 17-01-2003 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27921

kan maar 1!! ide apparaat op de sata controller!!

waar ken je die converters halen eigenlijk..van sata naar ide?

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 27921 op 17-01-2003 03:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Er kan er voor zover ik weet inderdaad maar een op een S-ATA controller, hoe jij het in hemelsnaam voor elkaar hebt gekregen er 2 aan te hangen... :?

Ow, ik wil hetzelfde mobo kopen, maar zitten die converters erbij :?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik lees nergens dat hij twéé IDE apparaten op één SATA controller heeft gehangen.. :?

Maargoed, je hebt hier dus een probleem met de HDD's en/of de SATA controller. Dat betekent dus dat dit topic vanzelfsprekend in Opslagmedia & I/O Controllers hoort :)

PMG > OM, compleet met een subtiele titeluitbreiding ;)

Hoe heb je die harddisks geconfigureerd? En dan bedoel ik met name de schijfindeling. Om een OS te kunnen installeren moet je minstens een Primaire partitie op je schijf hebben. Deze moet ook nog geactiveerd zijn. Dat kun je met zowel PMagic als FDISK doen :)

offtopic:
De Asus handleiding vermeldt nergens dat ze Serillel converters bij de mobo leveren.
Maar zulke converters kun je ook via de Pricewatch vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

misschien kan je een unattended install in elkaar bakken met juiste oemdrivers

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
converters kun je bij mycom kopen a 25 euro per stuk voor type zie http://www.asus.com/products/mb/mb_accessories.htm
en ik heb inderdaad maar 1 schijf per sata hangen.

Ik heb een keer diverse partities gemaakt met c als primary en bootble
en als een groote primary schijf wat ik ook doe het maakt niet uit volgens mij zijn de converters niet compatibel met dit moederbord namelijk de Silicon Image® Sil 3112A Controller with 2 portsSupport RAID 0/1. Zoals op de site van mycom staat
zie onderstaand zou dit kunnen en hoe kom ik hier achter?

type convertor:
SATA Dongle
Adapt Parallel HDD on your serial ATA Motherboards.
For ASUS P4PE, A7V8X, P4SDX, and P4S8X Motherboard Series (on SATA model only)

Mycom gegevens:
Merk: ASUS
Type: Serial ATA Converter
Chipset: Promise 20376
Bijzonderheden: Van S-ATA naar Parallel HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
misschien kan je een unattended install in elkaar bakken met juiste oemdrivers

wat bedoel je hiermee?

Ik heb geprobeerd millenium te instaleren en dit is gelukt met raid op sata controller.
drivers geinstalleerd maar alles werkt niet erg snel. vervolgens een ghost backup gemaakt met een snelheid van maar 60 kb/per min erg laag dus.
Ik dacht dan doe ik een upgrade vanuit mill. tijd die die aangaf 60 min. Systeem opnieuw opgestart en aan upgrade begonnen vervolgens kwam xp vrij snel met de melding UNMOUNTEBLE_BOOT_VOLUME en gaat weer niet verder.

Ik weet het nu niet meer en breng morgen het hele zooitje maar terug naar de winkel en koop denk ik maar gewoon een msi bord kt400 of zo of heeft iemand nog suggesties.

[ Voor 89% gewijzigd door Anoniem: 76035 op 17-01-2003 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb dus alles inderdaad terug gebracht en hoorde van een medewerker van mycom dat ook zij een keer met de converters hebben willen instaleren en dat hun ook niet was gelukt.
ze hadden het zelfde probleem (opluchting mijner zijde) maar al met al weet ik nu nog niet hoe het kwam want ik wil wel graag met het zelfde soort moederbord verder.
dus eerst alles maar eens even goed uitzoeken en koop dan het zelfde bord weer terug.
ze vretellde overigings dat ze volgende week waarschijnlijk maxtors met sata aansluiting binnen krijgen.
groot 120mb prijs 225€

en is er dan niemand die dit ook heeft meegemaakt of ook met converters heeft gewerkt????

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 76035 op 18-01-2003 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
OK hier dus verder dan.
nog maar een keer maar nu graag meer reactie's.

Ik ben nu al een tijdje bezig om er achter te komen hoe dat je met de A7n8x de luxe via de S-ata connectoren en raid windows xp kan instaleren.
Ik twee maxtors diamond plus9 schijven(beide staan als master)
verder heb ik dan twee converters nodig maar welk soort?
Ik dacht zelf die van Abit. of zijn er andere?
Ik heb eerst die van asus geprobeerd maar heb deze terug gebracht omdat ik dacht dat die niet goed waren.
volgende geprobeerd:raid array gemaakt/ schijven geformateerd/ xp install via boot-cd/ F6 voor drivers/ raid drivers geinstaleerd/ dan kun je kiezen of je wilt laten formateren of geen wijziging aanbrengen,laatste dus,vervolgens gaat hij de C: partitie controleren en blijft hij hangen.
Of kan ik beter een raid kaart kopen?
Wie kan mij verder helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je kunt die van Abit gewoon proberen :)

Check ook eens de Microsoft Support Site wat betreft UNMOUNTABLE_BOOT_DEVICE:
http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;297185 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik ga dit weekend naar de computerbeurs in eindhoven en zal daar proberen abit converters te krijgen.
de resultaten laat ik hier dan nog wel zien. tot nu toe lig ik even stil .
en bedankt voor de link may be helpt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70389

problemen van dezelfde orde op het chaintech nf2 bord (7njs)

er zit maar 1 raid aansluiting op het bord en de andere zou moeten gaan via je sata als ik alles goed heb begrepen.

news:s56Q9.79742$Nz5.2352003@twister.austin.rr.com...
> I just ordered a Chaintech 7NJS and an AMD Athlon XP 2700+.
>
> I installed everything, configured the BIOS, etc... but to my displeasure
I
> found that the onboard RAID controller can see only one of two hard
drives.
>
> I verified that the drives (matching set), jumper settings and cables were
> good by connecting them to the IDE channel. When connected to the IDE
> channel, both drives were recognized.
>
> Did I miss something, or is this a bad board?
>

You just missed something--the parallel IDE controller supports only one
drive. The reason for having it in a RAID connector is so that you can add
an additional non-RAID drive to your system if you choose (even though it is
connected through the RAID controller.) For instance, if you didn't use a
RAID array but simply wanted to add a fifth IDE drive to your system you
could do it in this way.

Additionally, you can actually use it in an array if you want with another
drive connected to one of the SATA ports. However, this will be a little
slower than using an array with both of the SATA ports at the same time, so
I'd recommend using the two SATA ports and skipping the PATA port altogether
(you could even use all three in a RAID 0 array if you wanted, but I think
the 2-drive 0 array using the SATA ports will be much faster, although
certainly won't provide as large a drive.)

Prior to buying the nf2 board I checked out some nf2 forums and realized I
couldn't run an array from the single PATA connector, and so I ordered a
Promise Fast Track TX2000 full RAID PCI controller along with the board so
that I could seamlessly move my prior RAID 0 array from a Promise 276
motherboard controller to my nf2 board. Worked like a champ.

Whether you use SATA or not in the future (or buy a couple of SATA-to-PATA
converters so that you can use the Promise 376 with your current PATA
drives), you might want to consider a full RAID controller anyway because of
the inability of the 376 to support more than three total drives (whereas a
full RAID controller can support 4 drives in a variety of configurations.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 56107

Ik heb ook de A7N8X Deluxe en heb tevens WinXP op een RAID partitie geinstalleerd. Ik ben het probleem al vaker tegengekomen dat de installatie van WinXP de RAID partitie niet als C ziet. Daarom doe ik het als volgende.

Aangezien ik ook nog een losse schijf in mijn sys heb hangen, gooi ik die er eerst uit, zodat de RAID schijven de enige schijven zijn die daadwerkelijk actief zijn in het systeem. De 2 schijven heb ik via Asus S-ata Dongles aan de sata aansluitingen gehangen. Meteen de schijven in striping gehangen. Daarna opstarten vanaf de CD. F6 indrukken en de sillicon drivers laten laden. Daarna een partitie aanmaken op de RAID config (D als het goed is) en installeren maar.

Verder gewoon installeren. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ook als ik xp een partitie laat maken en laat formateren blijft alles hangen.
Ik ga dit nog een keer met de abit converters proberen na het weekend .verslag laat ik hier nog zien als het zover is .thx
verder nog iemand suggesties?

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 76035 op 22-01-2003 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35000

misschien moet je de bios eens updaten met een nieuwere versie?
ik ben zelf ook van plan om dit zo aan te sluiten als mijn moederbord binnen komt maar ben er nog niet uit wat betreft de ide aansluiting maar heb wel gemerkt dat dit niet zo eenvoudig is als men denkt
hoop dat je hier wat aan hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Anoniem: 76035 schreef op 17 januari 2003 @ 00:41:
Ik heb sinds gisteren mijn nieuwe a7nx8 de luxe moederbord maar stuit nu op grootte problemen.
Grotere kast kopen >:)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ha ha bedenk liever een oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuyungcow
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-02-2004

fuyungcow

Drinken en Roken is ook sport

Mwa niemand die hier dus nog een oplossing voor weet ik kamp met hetzelfde met een p4pe bord. en een asus converter....

Ik denk dat het verhaal van kapitein Ortega best eens waar kan zijn........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerboot
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Anoniem: 56107 schreef op 22 januari 2003 @ 20:15:
Ik heb ook de A7N8X Deluxe en heb tevens WinXP op een RAID partitie geinstalleerd. Ik ben het probleem al vaker tegengekomen dat de installatie van WinXP de RAID partitie niet als C ziet. Daarom doe ik het als volgende.
@Mokka465: Kun je eens wat meer specs geven van je systeem?Welk Bios,welke driver voor de SATA controller heb je gebruikt? Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30440

ijzerboot en ik hebben nu ongeveer 3 dagen bezig geweest met dit probleem.Ik heb de zelfde config als hij en we krijgen met geen mogelijkheid het systeem aan het werk.We hebben heel internet afgezocht en het lijkt wel alsof NIEMAND anders sata geprobeerdt heeft niemand die het probleem heeft op sata aan de gang te krijgen.Mokka465 is de enigste die het wel gelukt is die wij gevonden hebben.We hebben alleen winxp nog niet geprobeerdt das het enigste tis toch te zot voor weoorden dat het niet wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drogo
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09:01
Hier vrijwel hetzelfde prob als topicstarter.
SATA RAID met 2 PATA hdd's lukt niet, dus probeer ik de hdd's gewoon te gebruiken (wel beide op de SATA controller).
De eerste hdd geeft geen enkel probleem.
De hdd op de 2e aansluiting kan niet eens geformatteerd worden |:( Terwijl formatteren wel gewoon werkt als deze hdd op een IDE aansluitng aangesloten wordt.

Lijkt er dus inderdaad heel erg op dat 2 PATA's niet op 1 SATA controller kunnen werken.
Er was toch ook een mogelijkheid om met de A7N8X RAID in elkaar te zetten met 1 hdd op SATA controller en 1 hdd op de IDE channel? * Drogo zal 's kijken of dat lukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerboot
  • Nu online
yep, kon volgens mij ook. Maar 2x PATA zou ook moeten werken. Sterker nog: ik heb een werkende combinatie gevonden.

@Cochrane: wat voor HD's heb je?
Mijn systeem (alles geprobeerd met win2K) werkt wel met 2 oude Quantum ATA 33 3Gb schijven Striped, maar niet met 2x Maxtor 80Gb 8Mb ATA133 via Win2K.
Als ik een oude Ghost gebruik (5.0) Krijg ik een waarschuwing dat mijn SATA RAID combinatie groter is dan 7,85Gb en dat windows NT daar niet van af kan opstarten. Volgens de Knowledge base een bekend probleem zonder oplossing. Ghost 7.5 geeft die foutmelding niet, btw.

Het rare is dat als ik diezelfde Ghost op een IDE schijf gebruik er niets aan de hand is. Ik vermoed dus dat als W2K via een andere dan een IDE controller wordt opgestart, hij een maximale fysieke schijfgrootte aankan van 7.85 Gb. En nee, de partitie kleiner maken zodat windows denkt dat de HD maar 6 Gb groot is werkt niet; al geprobeerd.

Nog 2 rare dingen: die combinatie waarbij het systeem wel werkt: de RAID combinatie is geen schijf 0, maar altijd de laatste schijf....
Bij de probleemcombinatie: setup gaat perfect via F6, maar als hij de eerste keer opstart stopt hij altijd als de balk onderin 99% vol is.

Ik heb nu nog 2 opties bedacht: WINXP proberen en WIN2K op FAT32. Als ik dit geprobeerd heb zal ik het hier weer even posten, maar dat gaat wel een weekje duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49437

http://www.nforcershq.com/forum/viewtopic.php?t=5108
Geeft aan waar je rekening mee moet houden qua SATA kabels e.d. Het is een lang topic maar zeker de moeite waard om door te nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerboot
  • Nu online
Gevonden op silicon image website:
Link:http://12.24.47.40/display/2/index.asp?c=12&cpc=ULwO0A442oKs512Q04X5i0UupP4SveI6dt2WJi7&cid=2&r=0.1262018

SiI3112A: Hard Drive Compatibility
Motherboards using the SiI3112A Serial ATA controller are often shipped with a SATA-IDE HD adapter card using Marvell bridge chips. Depending on the hard drive used, there are some configurations that need to be set properly or they may not work.

Ø When using the Marvell SATA-IDE adapter with a Maxtor ATA133 HD, there is a compatibility issue between the Maxtor drive and the Marvell bridge chip that does not allow it to operate at ATA133 when using SATA. You must make sure that the Marvell SATA-IDE adapter is configured for ATA100/UDMA5. If it is set for ATA133/UDMA6, the hard drive will not work.

Ø When using Western Digital HDs for SATA, the WD drive must be set to single-drive configuration. Most hard drives have two settings: Master/single and slave. WD drives have three settings: Single, Master(dual drive) and Slave (dual drive). The master/slave configuration settings on the WD drive only work when used in Parallel ATA when two drives are sharing the same IDE channel. If a WD drive is configured as a master, the drive will wait for the slave HDD to complete its diagnostics before continuing. Since SATA only allows one drive per channel, setting the WD drive to “Master” will cause a system hang because the drive will wait for a non-existent slave drive to respond. For more information on jumper settings for WD drives click here.

Comments/Special Instructions:
The drivers provided by Silicon Image for the SiI3112A are tested and certified to be Microsoft Windows compliant. To the best of our knowledge, there are no major issues with the BIOS and software. However, due to the wide variety of hard drive designs and use of a non-Silicon Image part in the SATA adapters, we cannot be absolutely certain of all potential issues when using the SiI3112A with other companies’ hardware.

Oftewel: ATA133 schijven kunnen een probleem zijn..

@artist: tot en met pagina 10 gaat de discussie over welke convertors. Ik heb hier 2 dezelfde systemen met dezelfde asus convertors. Alleen de schijven zijn anders..
Ik ga asap proberen om de SIIL bios te updaten en ga alle 4 de convertors eens nader bestuderen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drogo
Vage problemen IJzerboot :)
Als ik de 2e hdd ook op SATA aansluit kan ik de eerste paar gig wel zonder problemen formatteren, vandaar dat die 3gigs van jouw ook geen problemen geven neem ik aan. Probeer ik de hele hdd te formatteren, dan gaat ie weer fout. 2x een 40gb partitie werkte ook niet btw.
80Gb Low level format via SI RAID bios werkte weer wel.

[edit]
heb 2x 80gb maxtor btw. Heb de typenummers op dit moment niet bij de hand.

[ Voor 11% gewijzigd door Drogo op 31-03-2003 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:00

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

Ik had het zelfde met mn EPoX (zie het grote SATA topic)
zal mn post ff quoten:
OMG u guy's!!!!

Ik heb een oplossing, maak je gebruik van SATA op je EPoX 4PEA+ en heb je probelemen. Pak dan niet de Mee geleverde EPoX drivers of die van hun site, Maar probeer de drivers van Gigabyte. Dan wilt hij wel.
Ik kreeg alleen win ME er op dat kwam omdat WinME geen gebruik maakte van SATA. Installeer je vervolges wel SATA dan start ME ook niet meer op
2000/XP gebruikt wel SATA bij setup moet je ook de F6 optie gebruiken om 3rd party drivers te installeren, maar dan liepen vervolgens beide setups vast. Gaf je geen 3rd party drivers op vond 2000/XP geen schijf.
Pak je de GigaByte SATA driver als 3rd party driver bij setup dan installeerd 2000 wel.
Heel erg fucked, ben ik mooi wel een poos mee bezig geweest, maar het werk nu.

Opzich is dit ook heel wazig, want driver is van SilliconImage meen ik. Dus staat opzich los van mobo fabrikant. Maar toch deed die van EPoX het niet. (en geloof me, ik heb al het mogelijke geprobeerd)
Mee geleverde SiL driver was ni goed, Oke heb geen Maxtor met conv. Maar miss ligt jou probleem hier ook wel

[ Voor 4% gewijzigd door DaMightyWackO op 31-03-2003 12:49 ]

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerboot
  • Nu online
Ik heb 2 ATA 33 schijven die wel werken, dus aan de driver zal het niet kunnen liggen. Bovendien heb ik het met die van de SIIL site en die van ASUS en de originele drivers geprobeerd. Mijn systeem dat wel werkt, werkt met de standaard driver van de cd.

Verschillen tussen de 2 pc's zijn alleen maar proc (2000/2400), mem (pc2700/3200, beide 2x512) en schijven (Seagate ATA33 3Gb/Maxtor 80 Gb 8Mb ATA 133).
Ik trek nu een ghost van mijn werkend systeem en probeer WIN2K opnieuw te installeren. Misschien was de 1e install wel een lucky shot. Als dat lukt, probeer ik mijn eigen 120GB maxtors uit. Daarna denken we opnieuw na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ijzerboot heb winxp bootabel.Moetten we dat ff proberen anders sata eraflaten hoor.Zit iedereen aanteklampen die erervaring mee heeft maar niemand krijgt hem aan de praat.Als je zin hebt ijzer bel me maar ff ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

http://www.rentawhizzkid.nl/
anders moeten we dit maar doen.Ben 2 uur aan het zoeken geweest en geloof het of niet NIEMAND die ooit dit probleem heeft/had asus al een mailtje gestuurd staat niks op de site trouwens over dit probleem.wordt er moe van moet toch gewoon willen?het ook een draadje op computertotaal geopend kijken ov daar iemand iets weet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhimf
  • Laatst online: 02-04 16:11

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

IJzerboot schreef op 31 March 2003 @ 10:56:
[tekst]

Ø When using the Marvell SATA-IDE adapter with a Maxtor ATA133 HD, there is a compatibility issue between the Maxtor drive and the Marvell bridge chip that does not allow it to operate at ATA133 when using SATA. You must make sure that the Marvell SATA-IDE adapter is configured for ATA100/UDMA5. If it is set for ATA133/UDMA6, the hard drive will not work.

[nog meer tekst]
Ok ik heb die dongles van asus, en dat zijn dus ata100 > sata converters (dus geen 133). Dus ik neem aan dat als mijn 2 120gb 8mb ata133 schijven van maxtor komen, dat deze gaan werken?
Kep er nu een 80gig maxtor aan hangen, en deze werkt goed.

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drogo
Volgens mij is dit idd het probleem. Zou het provisorisch op te lossen zijn door tussen dongle en hdd een 40-aderige IDE kabel te zetten, zodat je de hdd dwingt een langzamere interface te gebruiken? Of wordt zoiets normaal gesproken door de IDE controller geregeld?

[ Voor 15% gewijzigd door Drogo op 01-04-2003 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerboot
  • Nu online
volgens mij wordt dit door de controller geregeld. Of de dongle dit ook kan... Dit weekend verwissel ik in mijn werkende systeem mijn ATA 33 schijven door 2 120Gb 8Mb ATA 133 Maxtor schijven, kijken wat er gebeurd. Ik probeer ook nog even 2 ATA 100 schijven te regelen ter controle.
UPDATE: 2xATA133 120Gb werkt niet... Ook net met XP...
Ga proberen om 1. nieuwe bios 2.de schijven met datasize limiter te gebruiken

Edit:reacties van Informatique en Promise over de compatibiliteit van de dongles:
Promise:
We hebben deze dongle nog niet getest. Maar u mag ervan uitgaan dat hij
compatible is, want de SATA chips hebben ondersteuning voor SATA 150, een hogere standaard dan ATA133 en ze zijn backwards compatible.

Informatique:
Asus heeft inderdaad een dergelijk produkt niet echt als apart artikel op hun website staan, net als de informatie over dit produkt, zij zien het meer als een accessoire.
Het is niet relevant of de dongle UDMA 100 of UDMA 133 aan kan, dit is namelijk niet te zien via de serial ATA controller en de maximale snelheid na de dongle is 150 MB/sec. Het maximale wat de harddisk dus aan kan wordt door de S-ATA controller ondersteunt, maar verschil tussen UDMA100 en UDMA133 is niet aanwezig.

[ Voor 66% gewijzigd door IJzerboot op 04-04-2003 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-05 12:36
Ik heb hetzelfde probleem met een Sata Seagate schijf op de ASUS A7N8X.
Heb de drivers van internet gehaald, formateer de hardeschijf en ook deze blijft op 100% hangen..

Dit is dus met een SATA schijf, de sata dongle's van jullie zijn dus niet de boosdoeners.

Wat een K*T probleem trouwens, nu moet ik waarschijnlijk winxp op een pata schijf installeren, daarna de Sata schijf formatteren in windows.
Daarna weer een install draaien van xp op de sata schijf.

Er lopen hier nu al een paar topic's over en nog niemand heeft het op kunnen lossen.

[ Voor 37% gewijzigd door procyon op 04-04-2003 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhimf

nhimf

Ik wordt hier een beetje moedeloos van.
Ik heb 2x 120gb 8mb maxtor schijven + 2x sata dongle van asus.
Winxp wilde niet installeren (zoals bij iedereen).
Gelukkig had ik winxp nog geinstalleerd staan op mijn "oude" schijf.
Maar ook hier verdomd hij het.
Als ik mijn rais set opnieuw aanmaak, dan herkent windows hem wel en wilt ie dat ik een nieuw volume aanmaak en ook daar blijft ie hangen.

Weet niemand hoe ik dit aan de praat krijg (op een redelijk normale manier).
En waar kan ik evt nieuwe drivers halen van de SiL (op de site van Silicon Image staan geen drivers)

Ik vind het schandalig dat dit niet werkt op een moederbord dat al meer dan een half jaar uit is. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerboot
  • Nu online
Beter zoeken. Op de site van silicon image staan wel degelijk drivers voor de 3112 controller:
http://12.24.47.40/displa...dt2WJi7&cid=2&r=0.4842951
klik op SATA-controllers-3112 en ziedaar: 2 drivers aan de rechterkant van je schermpje

[ Voor 21% gewijzigd door IJzerboot op 05-04-2003 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhimf

nhimf

EUREKA!!!!!!!!!!!!!!
Na lange quests, zoektochen en gepieker heb ik het gevonden.

De oplossing is erg simpel:
Met de Sata-raid tool kan je het oplossen.
Start de tool, klik op de eerste hd van de set. Dan rechts op het 2de tabblad (smart/configuration) en dan transfermode op udma 5 (ipv 6)
Dan kijken of de andere schijven ook op 5 staan, zo niet pas je het aan.

En hoppa je kan weer formatteren. (niet getest met een nieuwe install nog, ga ik zo doen)
Heb je de tool niet, dan kan je die van www.siliconimage.com downen

Die drivers maken geen ruk uit btw

update:
ff een screenshot gemaakt

Afbeeldingslocatie: http://www.nhimf.org/eureka.png

edit:

Lijkt me een mooie uitbreiding op de FAQ, aangezien een hoop mensen dit probleem hebben.

edit:

ff nog mijn specs:
A7n8x deluxe
2x 120 maxtor diamond plus 9 (ata133 & 8mb cache)
2x sata > pata dongle van asus.

[ Voor 27% gewijzigd door nhimf op 05-04-2003 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-06 09:11
Wat je kan proberen is een installatie te maken met je een andere hdd aan je normale ide controller, en later met Ghost je installatie disk terugclonen naar je serial ata raidarray. Wel een omweg, maar het werkt denk ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerboot
  • Nu online
nope Black_Adder. Zie mijn andere posts. Het werkt bij mij alleen bij 2x ATA 3Gb schijven in een keer. Blijkbaar is er dus toch een snelheidsprobleem met de dongles.. Ga dat met die tool NU proberen, resultaat lezen jullie zo...
BTW: UDMA5 isinderdaad ATA 100.
Niet vergeten dat een kale WIN2K versie geen ondersteuning heeft voor ATA 100/133 tot na SP2!! (staat in de FAQ!)

EDIT:
@nimhf: _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Heb een werkend WIN2K met SP3 op een extra IDE gezet, RAID opnieuw geconfigureerd, met de tool RAID schijven op UDMA 5 gezet, ghost naar de RAID schijven gezet en meteen de eerste keer start ie op. Hulde!
Maarre.. Hoe kwam je hier nou zo op? nogmaals: _/-\o_

Wat ik me wel afvraag hoe snel die HD's nu zijn. Praktisch gezien komen die ATA 133 schijven sowieso meestal niet boven de 88Mb/s uit, dus volgens mij verliezen we hier geen snelheid..

[ Voor 70% gewijzigd door IJzerboot op 05-04-2003 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhimf

nhimf

IJzerboot schreef op 05 April 2003 @ 19:54:
nope Black_Adder. Zie mijn andere posts. Het werkt bij mij alleen bij 2x ATA 3Gb schijven in een keer. Blijkbaar is er dus toch een snelheidsprobleem met de dongles.. Ga dat met die tool NU proberen, resultaat lezen jullie zo...
BTW: UDMA5 isinderdaad ATA 100.
Niet vergeten dat een kale WIN2K versie geen ondersteuning heeft voor ATA 100/133 tot na SP2!! (staat in de FAQ!)

EDIT:
@nimhf: _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Heb een werkend WIN2K met SP3 op een extra IDE gezet, RAID opnieuw geconfigureerd, met de tool RAID schijven op UDMA 5 gezet, ghost naar de RAID schijven gezet en meteen de eerste keer start ie op. Hulde!
Maarre.. Hoe kwam je hier nou zo op? nogmaals: _/-\o_

Wat ik me wel afvraag hoe snel die HD's nu zijn. Praktisch gezien komen die ATA 133 schijven sowieso meestal niet boven de 88Mb/s uit, dus volgens mij verliezen we hier geen snelheid..
Nou ik combineerde een hoop verschillende info & uitproberen.
Ik zag dat de dongles officieel sata > ata/100 waren. Op de site van silicon image las ik iets over compatibiliteit van verschillende controllers, maar zag de 3112 er niet bij (onze raid controller).
Ik had deze optie al gezien bij de raid tool. En ik las op de site dingen over de snelheid omlaag halen. Dus als je alles bij elkaar combineerd dan kom je tot de conclussie dat ie op udma 5 moet draaien, geprobeerd, gereboot, geformatteerd en toen was ik heel erg blij (aangezien ik mijn hele zaterdag heb opgeofferd hiervoor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdGnoj
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Het is me niet helemaal duidelijk welke dongles jullie gebruiken. Ik heb wel ergens gelezen dat de Asus SATA convertor niet gebruikt kan worden op een NFORCE2 moederbord, vandaar dat ik er twee van ABIT heb gekocht. De Versies 1.0 en 1.01 werken niet of niet optimaal, revisie 1.02 wel. Ik heb hier helemaal geen problemen mee gehad toen ik een RAID0 aanmaakte.

Ik heb 2 WD800JB harddisks ATA100 dus). Je moet de jumpers van beide harddisks helemaal verijderen als je een RAID aan gaat maken. Let op !!! Dit geldt dus voor WD harddisks !!!

Ik heb de ABIT SATA -> PATA convertors gekocht bij Flexpro en bij de bestellling oipgegeven dat ik beslist revisie 1.02 wilde hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerboot
  • Nu online
Ik heb inderdaad ASUS converters. Maar waarschijnlijk heb jij gewoon geen problemen gehad omdat je schijven ATA100 (=UDMA5) zijn. Bovendien: ik had al eerder gepost dat mijn Asus dongles perfect werken met 2 ATA33 3Gb schijfjes.

Misschien dat er iemand is die een combinatie heeft van Abit convertors met Maxtor ATA133 schijven die deze stelling even kan checken?

Jumpers mag je zetten zoals je wilt volgens mij, want de SATA controller kijkt er helemaal niet naar. De mijne staan trouwens beide op master. Mijn andere IDE schijven en CDrom staan allemaal Cable Select.

Het enige wat iknu nog ff vreemd vindt is dat ie wel opstart van me raid maar dat die raid schijven geen C maar F zijn.. Die volgorde moet ik nog ff op studeren dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhimf

nhimf

Ik gebruik de asus dongles, alleen moest ik handmatig mijn schijven op udma 5 zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerboot
  • Nu online
Dit is half off-topic:
Volgens Informatique moeten er op elk ATA kanaal 2 IDE schijven aan te sluiten zijn.
Hoe zou dit zich verhouden in een raid configuratie?
Ik probeer binnenkort even 4 dezelfde schijven vrij te maken, zet ik de resultaten hier wel neer. Dat zou pas helemaal lachen zijn, als je zo ATA RAID kunt maken met 4 schijven en dat striped...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53146

Ik heb nu de a7v333 met raid en wou me ook a7n8x aanschaffen.
Maar nu ik die problemen lees i.v.m de raid begin ik toch te twijfelen.
Wat ik mij eigenlijk afvraag is kan je niet gewoon de CD-rom via de convertor aansluiten i.p.v één harde schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerboot
  • Nu online
mmmm. Zal ik ook even checken als ik tijd heb dit weekend..
Wordt wel een druk weekend, dus kan ook een weekje langer duren, dus als iemand me voor is, is het ook goed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51795

babababah!

Ik zit dus OOK met dit probleem:
heb asus a7v8x mobo met parallel/serial ata
2x 80 gig maxtor

Als ik een raid array aanmaakt lukt dit (wordt ook herkent in ander systeem) maar ik krijg er maar met geen mogelijkheid windows op gekiept.

komop weet nou NIEMAND wat we kunnen doen ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerboot
  • Nu online
Beter zoeken dus. Of beter lezen, want de oplossing staat ook in dit topic Ckirschlos!
Thanks to Nhimf!, BTW :):)
[rml][ HOWTO] SATA RAID met IDE installeren op A7N8X[/rml]

En in een melding van me hierboven vindt je de oplossing nog een keer in korte vorm:
Quote hierboven:Heb een werkend WIN2K met SP3 op een extra IDE gezet, RAID opnieuw geconfigureerd, met de tool RAID schijven op UDMA 5 gezet, ghost naar de RAID schijven gezet en meteen de eerste keer start ie op.

Oftewel op IDE XP installeren, RAID-tool gebruiken en schijven op IDE100 (UDMA5) zetten, ghost maken, schijven raid aansluiten, ghost hierop zetten en klaar is RAID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.loepie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-05 10:30

mr.loepie

Canon Eos R5II + wat glas ;-)

EdGnoj schreef op 06 april 2003 @ 17:49:
Het is me niet helemaal duidelijk welke dongles jullie gebruiken. Ik heb wel ergens gelezen dat de Asus SATA convertor niet gebruikt kan worden op een NFORCE2 moederbord, vandaar dat ik er twee van ABIT heb gekocht. De Versies 1.0 en 1.01 werken niet of niet optimaal, revisie 1.02 wel. Ik heb hier helemaal geen problemen mee gehad toen ik een RAID0 aanmaakte.

Ik heb 2 WD800JB harddisks ATA100 dus). Je moet de jumpers van beide harddisks helemaal verijderen als je een RAID aan gaat maken. Let op !!! Dit geldt dus voor WD harddisks !!!

Ik heb de ABIT SATA -> PATA convertors gekocht bij Flexpro en bij de bestellling oipgegeven dat ik beslist revisie 1.02 wilde hebben.
heb je een linkje van deze winkel/site? en werkt het nu ook goed zonder probleemen bij jou?

Asus Apex Z890, 285K @ 5.6 GHZ all P-core, 5,0Ghz All E-core (custom WC) , 48GB 8000mhz C36 Corsair Dominator Titanium DDR5, Synology 1821+ 24 TB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerboot
  • Nu online
Mijn Asus dongles werken inmiddels al een paar maanden perfect op mijn AsusA7N8X Nforce moederbord. Www.informatique.nl of mycom ofzo. Winkels zat, ff zoeken dus. Abit moet je even aan ABit zelf vragen waar je ze kunt kopen.
Pagina: 1