Toon posts:

7kjd geheugen bandbreedte probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier de combinatie

chaintech 7kjd
amd athlon thunderbird 1200 @ 8 * 160
265 Mb pc2100 geheugen
North bridge amd 761
South bridge VT8231
het geheel draait stabiel op 8 * 160

maar als ik met sisoft sandra 2003 een geheugen bandbreedte test doe komt er dit uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~aksl/images/sisoft.JPG

hier kun je dus lezen dat hij maar 50 % van mijn bandbreedte gebruikt. :'(

nou is mijn vraag:

komt dit doordat ik maar 1 geheugenmodule heb van 265 Mb of ligt het ergens anders aan. ik heb de gesearched maar daar kwam niet uit, verschillende driver maken ook geen verschil.

iemand een oplossing?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2003 00:36 ]

• nightowl
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-03-2009

nightowl

always too early to sleep

Not Found
The requested URL /~aksl/sisoft.jpg was not found on this server.

--------------------------------------------------------------------------------

Apache/1.3.26 Server at www.xs4all.nl Port 80

Je plaatje is niet zichtbaar. Waaruit maak je op dat maar 50% van je bandbreedte gebruikt wordt?

Ik pas in mijn jas. Mijn jas past in mijn tas. Dus ik pas in mijn tas.

Verwijderd

Topicstarter
nightowl schreef op 17 januari 2003 @ 00:35:
Not Found
The requested URL /~aksl/sisoft.jpg was not found on this server.

--------------------------------------------------------------------------------

Apache/1.3.26 Server at www.xs4all.nl Port 80

Je plaatje is niet zichtbaar. Waaruit maak je op dat maar 50% van je bandbreedte gebruikt wordt?
sorry was ik nog even aan het fixen!

het plaatje werkt nu :P

dat van die 50% zegt ie in sisoft, ik weet dat ik dat niet erg letterlijk moet nemen maar toch is het iet wat weinig ??? :?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2003 00:37 ]

• nightowl

nightowl

Heb je het geheugen al eens getest met MEMTEST86? Het is raar dat SiSoft aangeeft dat slechts 128Mb gebruikt is in de test.

Kan het zijn dat door het verhogen van je FSB je memory wat problemen geeft? Hoe zijn de scores als je de FSB gewoon op 133 zet?

Verwijderd

Topicstarter
Met FSB op 133 doet ie nog minder! hij zit dan op 46 % en over die 128 mb dat is idd wel een beetje vaag, in windows en onder in het scherm van sisoft staat(wat je niet kunt zien op plaatje):

Windows: 265 mb ram
(hij telt in post ook 265)

in sisoft onder het geheel (met FSB 133):
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~aksl/images/sisoft2.jpg

ps geheugen wel getest, maar er kwamen geen errors uit!

ik heb ook al in de bios zitten te ouwehoeren maar maakt ook niks uit

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2003 00:56 ]

• nightowl

nightowl

Hoe heb je het geheugen getest dan? Ik snap er niets van dat SiSoft 128Mb aangeeft. Heb je al eens geprobeerd het geheugen in een andere bank te zetten?

Verwijderd

Topicstarter
memtest, en nee ga ik nu doen het geheugen verplaatsen

Verwijderd

Topicstarter
Maakt niks uit ;( , maar als sisoft maar 1 bank pakt met 128 mb dan kan het toch ook wel kloppen dat ie maar 50 % gebruikt toch? want als die andere bank er dan bijkomt wordt het meer? of heb ik het nu verkeerd!

het is trouwens 1 reepje die 265 mb!

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2003 01:06 ]

• nightowl

nightowl

Het rare is dus dat SiSoft maar 128Mb aangeeft terwijl bij POST wel 256Mb verschijnt.

De bandbreedte die SiSoft laat zien heeft te maken met de doorvoersnelheid van gegevens van en naar je geheugen. Daarbij doet het er niet toe of dit geheugen nu 128Mb of 256Mb is. Dit is naar mijn mening dus niet de reden dat ie maar 50% gebruikt. Hoe doet dit reepje geheugen het dan op een andere machine?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

128MB is de hoeveelheid geheugen dat werd gebruikt voor de test :z

Maar het probleem is an sich wel erg vreemd..
Probeer eens ander geheugenbenchmarksoftware (3x woordwaarde :+ )

[google=memory benchmark software] :)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Wat zijn je geheugen timings in het BIOS? Ze strakker stellen heeft invloed op de Sisoft score (het percentage gaat dan omhoog).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
ik ben nu opnieuw aan het benchen! Maar ik heb maar in 1 bank 1 reepje 256 Mb DDR pc2100 zitten, dat geheugen wat sisfot gebruikt is maar 1subbank zegmaar !! van de hele bank. dus als die andere subbank erbij komt kan ie toch ook meer gegevens kwijt tegelijkertijd of heb ik het weer mis:

en abbadon:

De memory timings zijn zoals op het 2e plaatje van mij in dit topic.

Kan ik niet proberen door er nog een reepje ddr2100 bij in te drukken of mn bandbreedte omhoog gaat?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2003 12:00 ]

• nightowl

nightowl

B3rtjexp: zoals ik boven al uitleg, heeft de hoeveelheid RAM (nagenoeg) geen invloed op de doorvoersnelheid. Dit ligt iets anders bij Dual Channel DDR. Hier levert een tweede plaatje wel een verbetering op. Toch moet je in jouw geval het probleem daar niet zoeken.

Verwijderd

Topicstarter
ok, maar ik wil toch eens proberen met een ander reepje erbij in! sorry voor de koppigheid.

en ik probeer tevens 1 reepje ander geheugen kijken of het aan mijn geheugen ligt!

• Abbadon
Verwijderd schreef op 17 januari 2003 @ 11:59:

en abbadon:

De memory timings zijn zoals op het 2e plaatje van mij in dit topic.

Kan ik niet proberen door er nog een reepje ddr2100 bij in te drukken of mn bandbreedte omhoog gaat?

Ah 8)7

Valt me op dat de timings het meest conservatief ingesteld staan, dus daar valt met wat tweaken zeker wat te winnen. Zet met name hetgeen wat op '3' staat op '2' (dus de RAS-to-CAS en RAS Precharge Time) en en met één DIMM moet een command rate van 1T zeker te doen zijn.
De AMD-761 is tegenwoordig niet bepaald een uitblinker op geheugen gebied maar er is absoluut meer uit te halen; deze chipset kent behoorlijk wat manipuleerbare (hetzij via BIOS hetzij via software) geheugenparameters waardoor je het zaakje sneller en soepeler kunt laten lopen :)

Oh, het aantal DIMM's en/of MB's heeft_geen_ invloed op deze score (mede door de max vier open pages per module zijde).

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-08 19:12

Tys

Ehm het is ten eerste 256 ipv 265 mb :), zet je pc eens terug zonder oc-status, dus gewoon op normale snelheden, probeer het dan nog eens..

Verwijderd

Thiaz schreef op 18 January 2003 @ 00:39:
Ehm het is ten eerste 256 ipv 265 mb :), ...
262,144 MB om precies te zijn :) :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 17 januari 2003 @ 01:05:
Maakt niks uit ;( , maar als sisoft maar 1 bank pakt met 128 mb dan kan het toch ook wel kloppen dat ie maar 50 % gebruikt toch? want als die andere bank er dan bijkomt wordt het meer? of heb ik het nu verkeerd!

het is trouwens 1 reepje die 265 mb!
1 Dimmetje gebruikt wel 2 banken (daarom hoeft SDR en DDR niet meer per 2 geplaatst te worden).
dus per bank heb je idd 128MB

Verwijderd

Topicstarter
Abbadon schreef op 18 January 2003 @ 00:36:

[...]

Ah 8)7

Valt me op dat de timings het meest conservatief ingesteld staan, dus daar valt met wat tweaken zeker wat te winnen. Zet met name hetgeen wat op '3' staat op '2' (dus de RAS-to-CAS en RAS Precharge Time) en en met één DIMM moet een command rate van 1T zeker te doen zijn.
De AMD-761 is tegenwoordig niet bepaald een uitblinker op geheugen gebied maar er is absoluut meer uit te halen; deze chipset kent behoorlijk wat manipuleerbare (hetzij via BIOS hetzij via software) geheugenparameters waardoor je het zaakje sneller en soepeler kunt laten lopen :)

Oh, het aantal DIMM's en/of MB's heeft_geen_ invloed op deze score (mede door de max vier open pages per module zijde).
Ik heb de timings verandert, maar dan boot ie niet meer alleen de cas op 2 wil!

ik heb bij sisift bij de instelling van de geheugen bandbreedte bech use 50% of memory uitgezet en nu haal ik wle iets meet 53%

ik ga vanmiddag een ander reepje geheugen proberen, ik laat het wel horen als het daardoor verandert,

heeft er iemand tips over drivers voor de amd 761 chipset? mischien ligt het wel aan mijn drivers

en hoe kan ik die geheugen parameters manipuleren?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2003 12:39 ]

• Abbadon
Als je DIMM geen strakkere timings aankan houdt 't idd jammer genoeg op. Hier vind je de AMD chipset drivers hoewel die geen invloed zullen hebben op de geheugenperformance (het betreft o.a. IDE en AGP drivers).
Geheugen parameters zijn het beste middels het BIOS in te stellen (zie de RAM FAQ en zie de link naar de externe BIOS optimalization guide). Een andere manier is het te doen via software, da's een uitkomst mocht het BIOS je niet zoveel in laten stellen. Met WPCREDIT en de bijbehorende .pcr file voor jouw chipset kun je alles wat aangepast kan worden aanpassen :) (werkt prima, doe het ook met mijn bak wegens geen BIOS opties voor geheugen instellingen en da's de broer van jouw chipset met enorm veel overeenkomsten wat betreft de mogelijke geheugeninstellingen).

Verwijderd

Topicstarter
abbadon ik zal het zo proberen en ik haal nu ook zo een andere geheugen module op

alvast bedankt

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik meen me van de benchmarks destijds te herinneren dat de Chaintech 7KJD tot de traagste AMD760-based mobo's behoorde. Dit lijkt hier wel heel drastisch, maar dat zou ik Sandra weer verwijten- ik heb Sandra wel vaker de mist in zien gaan met dit soort dingen :o

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op 18 januari 2003 @ 15:08:
Ik meen me van de benchmarks destijds te herinneren dat de Chaintech 7KJD tot de traagste AMD760-based mobo's behoorde. Dit lijkt hier wel heel drastisch, maar dat zou ik Sandra weer verwijten- ik heb Sandra wel vaker de mist in zien gaan met dit soort dingen :o
zou ook nog kunnen ;)

maar eens eerst even die dingen van abbadon proberen

Verwijderd

Topicstarter
Het is opgelost ik zit nu op 83 % op een fsb van 133, ik weet niet hoe ik het heb gedaan! echt niet! lol

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 January 2003 @ 00:32:
Ik heb hier de combinatie

chaintech 7kjd
amd athlon thunderbird 1200 @ 8 * 160
265 Mb pc2100 geheugen
North bridge amd 761
South bridge VT8231
het geheel draait stabiel op 8 * 160

maar als ik met sisoft sandra 2003 een geheugen bandbreedte test doe komt er dit uit:

[afbeelding]

hier kun je dus lezen dat hij maar 50 % van mijn bandbreedte gebruikt. :'(

nou is mijn vraag:

komt dit doordat ik maar 1 geheugenmodule heb van 265 Mb of ligt het ergens anders aan. ik heb de gesearched maar daar kwam niet uit, verschillende driver maken ook geen verschil.

iemand een oplossing?
Sorry dat ik mijn topic weer een schop geef, maar ik heb het weer! hetzelfde probleem :'(

en ik kan er niet achter komen waar het aan ligt, de geheugentimings aanpassen heeft geen nut, fsb omhoog help wel iest maar het precentage van de bandbreedte dat gebruikt wordt blijft gelijk.
Pagina: 1