Toon posts:

[ALSA] Koptelefoonuitgang op Fortissimo II (CS4624)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na een aantal dagen aan het kloten te zijn geweest met OSS, aRts en Alsa is het me eindelijk om enigzins geluid uit mn geluidskaart te krijgen. Alleen door de koptelefoonuitgang krijg ik geen geluid, en dat zou toch wel prettig zijn, aangezien ik mn koptelefoon het meest gebruik. Eerst even wat systeemdingetjes etc: Slackware-current van eergisteren :P, kernel 2.4.20, kde3.0.5a, alsa0.9.0rc6, AMD900, 384Mb Ram, Hercules Fortissimo II (card CS4624, chip CS4294). Voor de geluidskaart heb ik alleen drivers kunnen vinden bij Alsa (CS46xx), en die werken ook wel (na her-compilatie van aRts omdat die niet via alsa wilde spelen)
Drivers doen t ook goed (modprobe snd-cs46xx) en ook alsamixer/amixer werkt goed. Alle kanalen zijn niet gemute, en ook in kde staat mn geluid open. Toch wil ie geen geluid door de headphone-uitgang geven.
Zijn er meer mensen die dit problemen hadden en er een oplossing voor weten?

• mpol
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01 18:45

mpol

root@localhost

Was dat een tijdje geleden geen probleem in die driver, dat hij maar 1 (stereo) uitgang wilde gebruiken? Ik zou de alsa changelog eens nalezen, kijken of die bug gefixed is.

https://timelord.nl

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07-05 18:01
Voor de geluidskaart heb ik alleen drivers kunnen vinden bij Alsa (CS46xx)
OSS heeft ook gewoon kernelmodules voor die kaart (ook cs46xx)

Alsa is volgens mij alleen interessant als je 4+ speakers hebt en geen spelletjes speelt (geluidsproblemen met alsa)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Verwijderd

blouweKip schreef op 17 januari 2003 @ 13:37:
Alsa is volgens mij alleen interessant als je 4+ speakers hebt en geen spelletjes speelt (geluidsproblemen met alsa)
:? Bij mij is het net omgekeerd. De OSS drivers voor m'n geluidskaart (gebaseerd op een Yamaha YMF744 chip) werken langs geen kanten voor spelletjes. Voor gewoon gebruik via xmms, sound deamon, etc, zijn de ymfpci drivers ok, maar bv. Quake 3 en Warcraft III onder wine willen geen geluid produceren met die drivers. UT daarentegen dan weer wel.

Als ik dan de alsa drivers installeer, dan werkt het geluid in elk spel wél. Nu ja, het zal wel afhangen van kaart tot kaart, en de ymfpci OSS driver heeft lange tijd in een zeer brak stadium gezeten; dus misschien moet er nog wat aan getweaked worden.

Aan DarthRaider: waarom heb je Arts eigenlijk moeten hercompileren ? Bij alsa zit een module die OSS simuleert, zodat je zonder problemen legacy apps kunt gebruiken die voor OSS zijn gecompileerd.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07-05 18:01
Sorry , ik had ook eigenlijk moeten zeggen dat dat alleen voor deze geluidschip geld

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 januari 2003 @ 13:51:
Aan DarthRaider: waarom heb je Arts eigenlijk moeten hercompileren ? Bij alsa zit een module die OSS simuleert, zodat je zonder problemen legacy apps kunt gebruiken die voor OSS zijn gecompileerd.
via OSS hoorde ik helemaal niets, ik kreeg geen errors/foutmeldingen tijdens het afspelen, maar geluid was er niet. Ik had Alsa met --with-oss=no gecompileerd, omdat ik zeker wilde zijn dat er geen gebruik werd gemaakt van OSS. Arts moest ik hercompileren omdat ik een versie had die zonder --with-alsa gecompileerd was, na hercompilatie kon ik wel Alsa kiezen en werkte het direct (op de headphone uitgang na).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2003 15:33 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:58
OSS compatibility layer gewoon aanzetten, is wel zo handig. Verder heb je helemaal geen ARTS nodig met die kaart, ik heb op dit moment XMMS gewoon rechtstreeks op OSS lopen terwijl ESD gestart is, beide gewoon tegelijk geluid. Sinds RC3 ofzo doet Alsa nml aan een eigen mixing op de cs46xx, heb je geen sounddaemon meer nodig.
BTW: XMMS werkt gewoon brak ism ARTS :(

Verwijderd

Topicstarter
_JGC_ schreef op 17 January 2003 @ 15:48:
BTW: XMMS werkt gewoon brak ism ARTS :(
dat heb ik ondervonden ja, geluid is lang zo mooi niet als dat t zou moeten zijn. Arts gaat er binnenkort ook wel tussenuit.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:58
Verwijderd schreef op 17 January 2003 @ 16:09:
[...]

dat heb ik ondervonden ja, geluid is lang zo mooi niet als dat t zou moeten zijn. Arts gaat er binnenkort ook wel tussenuit.
Erger nog: XMMS hangt heel vaak met die artsplugin. Ik liet em altijd via OSS z'n output doen en startte em dan op met artsdsp, dan deed ie het iig een beetje.
Pagina: 1