Toon posts:

[AUTO] Scheidings Filter/Versterker...BASS-Probleem.

Pagina: 1
Acties:
  • 171 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een "probleempje" ik heb nu heel leuk 4xspeakers in mijn auto'tje.
Maar nu.....er komt gewoon 0.000 bass uit.....en dat komt omdat er 2x80 Watt pioneer speakers in zitten.
En 1 kleine boombox ( omdat ik geen gaten in mijn hoedenplank kon maken ).

Nu wil ik dat gaan oplossen met een subwoover........alleen mijn radio/cd-speler heeft geen subwoover OUT oid.

Dus ik zoek een Versterker/Scheidingsfilter waar ik 4 kanalen in doe......en waar er 5 kanalen uit komen ( dus + een subwoover out ).

Weten jullie waar die te krijgen zijn ??

Verwijderd

hehe, wat een toeval, heb net binnen gekregen: een heus, actief scheidings filter voor een subwoofer. Die sluit je aan op een uigangssignaal (low 5v) en daar sluit je weer een goedkoop versterkertje voor je sub op aan.

Het filter heeft een by-pass, zodat je er ook nog een versterker aan kan hangen voor de fronts. Ook is hij ontworpen voor car-hifi, en is eigenlijk ideaal voor jou ;)

linkjes werkten dus niet ;)

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2003 09:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Je links werken helaas nie dud....

EDIT : deze bedoel je zekers :

Afbeeldingslocatie: http://www.nl.conradcom.de/IMS_Docs/3E/3ECC5E3C975FE20EE10000000A010251.JPG

productomschrijving:

De HYN 250 bezit niet alleen een regelbare uitgang voor de subwoofer, echter ook een 0-dB-Bypass-uitgang om het signaal probleemloos aan een optionele eindversterker toe te voeren. Als scheidingsfrequentie kan worden gekozen uit 50 Hz, 90 Hz, of 180 Hz. Zowel defase als mono/stereo is schakelbaar. De subwoofer-uitgang heeft als extra een instelbare bass-boost die in de frequenties 45-80 en 120 Hz gekozen kan worden .
Technische spec.: Ingang/uitgang cinch · Ingang instelbaar · Filter 50/80/ 180 Hz fase ± instelbaar · Bass-boost 40/80/120 Hz +12 dB instelbaar · Flanksteilheid 12 dB/oct · Signaal/ruisverhouding 66 dB (A) · Afm. (lxbxh) 130 x 100 x 20 mm. Actieve frequentie

[ Voor 159% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2003 00:06 ]

• MrTinux
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:23

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

Waarom zou je direct alle 4 speakers die je al hebt op de versterker aansluiten?
Ik weet niet precies hoe je ze geplaatst hebt in je auto, maar je zou het als volgt kunnen doen:
- frontspeakers rechtstreeks op de radio
- op de pre-out aansluitingen voor rear sluit je een splitter (van 1xL + 1xR naar 2xL + 2xR) aan, die je aansluit op de 4 ingangen van je versterker. Vervolgens gebruik je de filters in je versterker om op de 1e 2 kanalen van de versterker de gewone speakers te kunnen aansluiten en op de andere 2 de subwoofer (gebrugd)

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

Verwijderd

Topicstarter
MrTinux schreef op 17 januari 2003 @ 00:10:
Waarom zou je direct alle 4 speakers die je al hebt op de versterker aansluiten?
Ik weet niet precies hoe je ze geplaatst hebt in je auto, maar je zou het als volgt kunnen doen:
- frontspeakers rechtstreeks op de radio
- op de pre-out aansluitingen voor rear sluit je een splitter (van 1xL + 1xR naar 2xL + 2xR) aan, die je aansluit op de 4 ingangen van je versterker. Vervolgens gebruik je de filters in je versterker om op de 1e 2 kanalen van de versterker de gewone speakers te kunnen aansluiten en op de andere 2 de subwoofer (gebrugd)
Wil je weten wat voor speakers ik in mijn auto heb ???

front :

Afbeeldingslocatie: http://www.kijkshop.nl/online/images/catalog/KS87630g.gif

Specs :

Pioneer speakerset TS-G1016
Artikelnr. 87630
Max. vermogen 80 Watt. Diameter 10 cm. Dualkonussysteem. Impedantie 4 Ohm. Frequentiebereik 45 - 20.000 Hz. Incl. bevestigingsmateriaal

Rear :

Afbeeldingslocatie: http://www.nl.conradcom.de/IMS_Docs/DD/DD545E3CDF31D80EE10000000A010251.JPG

Specs :

productomschrijving:

Deze luidsprekers kunt u overal mee naar toe nemen! Roosters voor de 13 cm basluidspreker en de met blauw vilt overtrokken behuizing beschermen de techniek.
Technische spec.: Belastbaarheid muziek/sinus 2 x 120/50 W · Impedantie 2 x 8 W · Geluidssterkte 2 x 89 dB · Frequentiebereik 55 - 22.000 Hz · Afm. (lxbxh) 410 x 142 x 150 mm.
2 x 13 cm basluidspreker
2 x 120 watt

En Deze Radio heb ik nu erin zitten : JVC KDS777R ......4x40 Watt.....met wel 2x TULP out.

SPECS : http://www.jvc.co.uk/download/mobile/ib_kds8.pdf

Wat kan ik het beste doen om hier toch nog een mooi geluid uit te halen ??

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2003 00:25 ]

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Je zal toch wat meer info moeten geven over de huidige stand van zaken in je wagen. Dan kan beter beoordeeld worden wat hot is en wat not.. Waar en hoe zitten je huidige speakers in de auto?

Die Pioneers zien er nog redelijk uit, maar het zijn helaas dual cones. Dat is niet echt ideaal. Die baskist ziet er dramatisch uit. Bovendien, baskist noemen met 2x 13cm is wel erg optimistisch, die zal je waarschijnlijk moeten lozen of 'verbouwen' >:)

Overigens is dat Conrad filtertje niet echt uitgebreid. Niet eens traploos instelbare kantelfrequentie. Specifieke toepassingen daargelaten kan je net zo goed een versterker met actieve filters aan boord nemen als je aan een versterker begint.

Verwijderd

Topicstarter
Wekkel schreef op 17 januari 2003 @ 09:10:
Je zal toch wat meer info moeten geven over de huidige stand van zaken in je wagen. Dan kan beter beoordeeld worden wat hot is en wat not.. Waar en hoe zitten je huidige speakers in de auto?

Die Pioneers zien er nog redelijk uit, maar het zijn helaas dual cones. Dat is niet echt ideaal. Die baskist ziet er dramatisch uit. Bovendien, baskist noemen met 2x 13cm is wel erg optimistisch, die zal je waarschijnlijk moeten lozen of 'verbouwen' >:)

Overigens is dat Conrad filtertje niet echt uitgebreid. Niet eens traploos instelbare kantelfrequentie. Specifieke toepassingen daargelaten kan je net zo goed een versterker met actieve filters aan boord nemen als je aan een versterker begint.
IDD die bass-kast is echt vet sneu....maar waar ik mee zat is dat ik geen gaten in mijn hoedenplank kon boren boren voor goeie speakers.
Aangezien er 2 metalen stangen er onderdoor liepen en hij ruste daarop. ( maar ik ga er mischien er zelf een oplossing voor bouwen. ).
Die pioneer speakers zitten links en rechts onderin de deurposten.
Dus bij je voeten.

Zouden jullie mij iets REDELIJKS voor mij willen zoeken ( ik ben een auto-hifi-noob ).
Maar de prijs moet natuurlijk wel fatsoenlijk zijn ;)

Verwijderd

Zaag een paar gaten in die hoedenplank (of maak er zelf een) en zet er een stel redelijke 6x9 speakers in. Die zullen een stuk meer bas geven dan 2x13cm in een afgesloten kofferbak, 13cm is echt veel te klein om bas weer te geven.

• CyberJack
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-07 19:08
Ik heb zelf een caliber CA-460 (4 kanaals versterker) en volgens de specificaties kan je daar gewoon 4 speakers en daar overheen een subwoofer aansluiten. (dit heb ik zelf niet gedaan)

handleiding (in de exe file zit een pdf. Hier staat een aansluit schema voor 4 speakers en een subwoofer

[ Voor 4% gewijzigd door CyberJack op 17-01-2003 10:50 ]

https://bottenberg.dev

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Ik zou een versterker nog maar even laten rusten. Dat kan later allemaal nog wel als je een beetje ingevoerd raakt in de Car-Hifi wereld (join the club 8)7 ).

De frontpartij, daar kunnen we op zich nog wel wat mee. Wat je kan overwegen is een setje tweeters van de Kijkshop of zo. Met 25 euro heb je al wat redelijks met een eigen filtertje in het draad (een condensatortje) om het laag uit het signaal te halen. Die tweeters kan je probleemloos bij je frontspeakers aansluiten of op de radio bij je frontspeakers, omdat bij het hogere signaal (boven Hz'en met 3 nullen) de impendantie van de Pioneers toch al veel hoger is dan 4 Ohm, dat gaat je autoradio prima trekken. Die tweeters zet je links en rechts ergens op je dashboard, waarmee je het hoog wat omhoog kan trekken. De speakers in de deur moet je even op een dun MDF ringetje aan de deur schroeven, indien ze nu in plastic hangen. Dat geeft een stevigere basis voor montage.

Dit is een absoluut bodembudget voorstel, een goede componentenset kopen (=woofer/tweeter/filter) is stukken beter, maar prijziger

Een hoedenplankje maken van MDF lijkt me wel plicht. De speakers uit de kist kan je in dat hoedenplankje zetten en eens beluisteren. Dat kost je alleen het MDF plankje en wat stof om eroverheen te trekken. Beter zal het zijn om inderdaad de geopperde 6x9's in dat MDF hoedenplankje te hangen, wat best al een behoorlijke bas kan geven.

Dit alles sluit je gewoon op de autoradio aan, waarmee een stevige sound best al mogelijk moet zijn. Later de boel goed upgraden is altijd nog mogelijk en als je het doet, doe het dan goed is mijn stelregel.

• Pauwl
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-08 08:58
Ik zou die excuus voor een subwoofer wegflikker/verkopen en een nette 4 kanaals amp halen en een sub. Met 2x line out ga je dat redden.

Maarja... hoeveel geld wil je uitgeven?

Verwijderd

Topicstarter
4.1 set in je auto bouwen :)
Pagina: 1