Toon posts:

Radeon 8500 fan alternatief?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na alle case fans, voedingsfan en CPU fan vervangen te hebben is nu mijn ATI Radeon 8500 videoplank aan de beurt. Er zit zo'n kleine (4cm?) herrieschopper op. Heeft iemand een goede suggestie voor een vervanger?

Heb al gezocht hier maar kan nix vinden, al sluit ik niet uit dat dat weer door kuren met de search engine komt.

Ik heb al gekeken naar een Zalman ZM80HP(A), maar er zitten geen bevestigingsgaten in de kaart dus dat wordt nix. Jammer, stoer ding met die heatpipes.

Zalman heeft ook nog wat andere passieve VGA koelers, de ZM17 en ZM50. Heeft iemand daar (goede) ervaringen mee?

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-02 18:19
Tiewraps?

tvw

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:10

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik denk dat als je er een wat grotere heatsink op plakt en een papst 60 / 80 mm fan dat die het wel koel moet kunnen houden, zelfde principe als die zalmans die je opnoemde denk ik.

Tweakers Discord

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:16

Mentalist

[avdD]

Je kunt ook de fan lostrekken/eraf slopen een een slotplaatkoeler nemen :z

Of (voor zover dat past) haal je de heatsink eraf en bouw je er een (oude, die zijn kleiner) So5/So7 koeler op (zonder fan).

Of je trekt de fan los en kijkt of ie niet gewoon blijft werken 8)7

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, die slotplaatkoelers schijnen allemaal vreselijk veel kabaal te maken, en dat was nu net niet de bedoeling.

Voel wel wat voor een heatsinkje met een koeler erboven. Die kan nog wel aan mijn Zalman beugeltje waaraan overigens een 12cm papst hangt om de CPU te koelen.

Is zo'n Zalman northbridge heatsink een idee? ZM32J ofzo?

Verwijderd

die ZM17 en ZM50 moet je niet gebruiken, zijn niet gebouwd voor die gpu en die ZM50 heeft ook gaatjes nodig. Laat gewoon de oude heatsink erop zitten. Dan pak je een een oude PCI kaart of een stukje printplaat (ff opmaak maken zodat ie net zo groot is als een pcitje, zorg er wel voor dat de pci contact strips eraf zijn) en daar zaag je een mooi rondje uit. Tada, hier maak je gewoon een silent fan in, 8cm ofzo, even op 7 volt en denk dat je dan wel goed zit. Als je dit niet zo ziet zitten kan je een zalman fan bracket kopen om een fan van opzij erop te laten blazen

Verwijderd

Papst 412F 40mm koelertje

Verwijderd

Koelblok eraf en passief koelen met een p3 koelblok. Je zult wel enige airflow in je case moeten hebben. Alleen een willekeurige fan op 5 of 7V volstaat ook.

Verwijderd

ik heb mijn radeon passief gekoeld met de zalman ZM17cu

Afbeeldingslocatie: http://www.space-promotion.nl/media/17cu.gif

er blaast wel een 92mm fan op 5v erop

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2003 14:29 ]

• Mentalist
  • Laatst online: 13:16

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 17 januari 2003 @ 02:40:
die ZM17 en ZM50 moet je niet gebruiken, zijn niet gebouwd voor die gpu en die ZM50 heeft ook gaatjes nodig. Laat gewoon de oude heatsink erop zitten. Dan pak je een een oude PCI kaart of een stukje printplaat (ff opmaak maken zodat ie net zo groot is als een pcitje, zorg er wel voor dat de pci contact strips eraf zijn) en daar zaag je een mooi rondje uit. Tada, hier maak je gewoon een silent fan in, 8cm ofzo, even op 7 volt en denk dat je dan wel goed zit. Als je dit niet zo ziet zitten kan je een zalman fan bracket kopen om een fan van opzij erop te laten blazen
Handleiding (klik op tweaks, deeplinking werkt niet ;() :)

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 januari 2003 @ 23:24:
Ik heb al gekeken naar een Zalman ZM80HP(A), maar er zitten geen bevestigingsgaten in de kaart dus dat wordt nix. Jammer, stoer ding met die heatpipes.
Dan heb je wel erge pech denk ik, want bij mij zitten ze d'r wel op mijn Gigabyte 8500, net zoals bij de meeste kaarten met een fan+cooler...

Weet je het zeker dat die er niet zijn? Zit je huidige fan dan enkel vastgelijmd, zonder verdere stevigheid? Dan hangt de cooler+fan volledig aan de GPU-core, dat lijkt mij nou ook niet echt goed voor de levensduur...
Zalman heeft ook nog wat andere passieve VGA koelers, de ZM17 en ZM50. Heeft iemand daar (goede) ervaringen mee?
Zalman raadt juist sterk af deze te gebruiken voor een 8500, ze zeggen dat je daar de ZM80 voor dient te gebruiken... :?

Verwijderd

geen woon een zalman ZM50 er op monteren, er een case cooler 80/80 van 12 volt of zo er naast hangen zo dat de lucht weg geblazen word :) toen ik nog een cristal orb blue coolertje op megf3ti200 @ 235/495 had zitte was me GPU 45 grade met zalman ZM50+case cooler is hij 38 graden ;) en stiller;) ben er wel tevreden over

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Verwijderd schreef op 17 January 2003 @ 15:41:

[...]

Zalman raadt juist sterk af deze te gebruiken voor een 8500, ze zeggen dat je daar de ZM80 voor dient te gebruiken... :?
Zonder fan zou ik het ook niet doen, maar als er een 80mm fan op blaast koelt ie vast wel goed !

• Abductor
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-10-2025
Ik had zelf een Tt Blue Orb met wat AS Thermal Adhesive, werkte perfect met het oc'en

Verwijderd

Topicstarter
Die blue orb (of crystal orb) aar heb ik ook naar zitten kijken. draai je die op 7v?

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:41
Verwijderd schreef op 17 January 2003 @ 23:59:
Die blue orb (of crystal orb) aar heb ik ook naar zitten kijken. draai je die op 7v?
Die blue en crystal orbs schijnen wel nogal wat lawaai te maken (hoor het hier toch niet boven mijn delta). Ook beginnen ze nogal vlug te ratelen. Ik zou idd nog eens goed kijken hoe heatsink nu derop zit. Er zouden wel gaten moeten zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ik weet zeker dat er geen gaten in de printplaat zitten, dat is al eerder uitvoerig besproken in diverse andere threads op dit forum. Er zijn Radeon8500 kaarten met en zonder gaten. Ik heb de versie zonder... :(

Kan wel kijken of zo'n klein papst koelertje wat is maar die zijn lastig te vinden en ik vind dat idee van die losse fan erboven in combinatie met een zalman heatsinkje (bijv. de ZM32J) toch ook wel de moeite van het proberen waard.

Verwijderd

Wat dacht je van gewoon koelpasts en op de hoeken secondenlijm, werkt perfect op mijn 8500. ik heb zo een WC-blok vastgeplakt op mijn kaart, zit al een jaar vast.

• Burner13
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-10-2024
kijk es hier: http://www.thermaltake.nl

recht onderaan staat de Blue Orb for Chipset, misschien is dat iets.

hij is voor €15,- bij www.europc.nl te koop

• Burner13
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-10-2024
of bij www.pcupgrade.nl kan je ook veel vga fans kopen, ook passive koeling dingen

Verwijderd

Topicstarter
Fan gedemonteerd, zit IN de heatsink, niet erop. En de heatsink zit op de chip gelijmd. Muurvast. Handig, ATI :(

Heb de boel goed schoongemaakt en nu de (5v) fan op 2.8v laten lopen door een led in serie te zetten. Hoor hem nu niet meer en gelijk mijn kast verlicht :+

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2003 22:07 ]

Verwijderd

iedereen zal er onderhand wel gek van worden :9 , maar ik kom toch weer met de pci exhaust blower van akasa. deze plaats je in een slot onder je agp kaartje (je levert er wel een pci slot voor in, ruimte wordt in beslag genomen) en zuigt de warmte die je kaart ontwikkelt zeer stil en goed af. aanradertje.

Verwijderd

Topicstarter
Maakt dat ding niet veel lawaai? Er staat nix in de specs en dat is meestal geen goed teken...

Verwijderd

nee ik heb hem der ook in zitten, en ik ik kan hem niet horen, mijn cpu fan komt ie bij lange na niet boven uit. dit komt denk ik doordat er een plastic behuizing is gemaakt, die je dus in een pci slot zet met daarin de fan. geluid word dus al aardig goed in de plastic behuizing gehouden, en ik denk dat er ook wel een stille fan in zit.

maar der zijn toch wel ergens specs te vinden ??

edit// http://www.akasa.co.uk/akasa/fans/fans.htm , hier kan je de specs in pdf formaat vinden.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2003 22:33 ]

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
AMD33>>>

Als ik dat plaatje zo bekijk:
is hij aan de andere kant open, of dicht?
En aan welke kant zuigt ie aan?

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• ZiegoM
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-02 15:18

ZiegoM

Yammie R1

Ik heb op de heatsinks van mn GeForce 3 Ti200 een Papst 612 GMI gelijmd en dat koelt beter dan de brakke standaard fan en het is bijna onhoorbaar (op 12 volt).

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/w.bindels/p4/5.JPG

\_Specs_/

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 januari 2003 @ 22:32:
nee ik heb hem der ook in zitten, en ik ik kan hem niet horen, mijn cpu fan komt ie bij lange na niet boven uit. dit komt denk ik doordat er een plastic behuizing is gemaakt, die je dus in een pci slot zet met daarin de fan. geluid word dus al aardig goed in de plastic behuizing gehouden, en ik denk dat er ook wel een stille fan in zit.

maar der zijn toch wel ergens specs te vinden ??

edit// http://www.akasa.co.uk/akasa/fans/fans.htm , hier kan je de specs in pdf formaat vinden.
Al mijn fans bij elkaar maakten minder lawaai dan die ene VGA fan. Dus voor mij is het wel belangrijk te weten hoe stil die Akasa slotfan is. En laat dat nou net niet in die specs staan...
Pagina: 1