[LILO] "L 01 80 80 80 80 80 ..."

Pagina: 1
Acties:

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-03 19:51
Ik draai thuis op mijn servertje Debian 3.0, en heb gisteravond een nieuwe kernel gebakken (2.4.20)...
Alles goed en wel, lilo gedraait, geen foutmeldingen, maar bij het booten krijg ik bovenstaande melding, dat 80 gaat eindeloos door en verschijnt om de zoveel seconden.
Ik heb in de LILO doc's gekeken en daar staat dat die '01' een fysieke error betekent, en dat 80 een time-out betekent. Het vreemde is echter, als ik het systeem opstart van de rescue-disk dan werkt mijn systeem volledig en doet de schijf waarmee ik boot (/dev/sda, /boot = /dev/sda1) het gewoon perfect, zelfs nadat ik'm flink gepest heb met hdparm -tT... Ik ben radeloos :/

Mijn schijfindeling: (don't ask)
code:
1
2
3
4
5
6
/dev/sda1 -> /boot
/dev/sda2 -> nog ongebruikt
/dev/sdb1 -> /home
/dev/sdc1 -> /
/dev/sdc2 -> swap
/dev/sdd1 -> nog ongebruikt

Mijn /etc/lilo.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
# /etc/lilo.conf - See: `lilo(8)' and `lilo.conf(5)',
# ---------------       `install-mbr(8)', `/usr/share/doc/lilo/',
#                       and `/usr/share/doc/mbr/'.

# +---------------------------------------------------------------+
# |                        !! Reminder !!                         |
# |                                                               |
# | Don't forget to run `lilo' after you make changes to this     |
# | conffile, `/boot/bootmess.txt', or install a new kernel.  The |
# | computer will most likely fail to boot if a kernel-image      |
# | post-install script or you don't remember to run `lilo'.      |
# |                                                               |
# +---------------------------------------------------------------+

lba32
boot=/dev/sda
root=/dev/sdc1
install=/boot/boot-menu.b
map=/boot/map
delay=20
vga=normal

default=Linux-2.4.20

image=/boot/vmlinuz-2.4.20
    label=Linux-2.4.20
    read-only

image=/boot/vmlinuz-2.4.18-bf2.4
    label=Linux-2.4.18
    read-only
    optional

Ik gebruikt al een aardige tijd Linux (en LILO), maar ik ben dit werkelijk nog nooit tegengekomen en ik heb ook geen idee wat ik hieraan kan doen... wie kan mij helpen? (ga me aub niet richting google en de search pushen, die heb ik al leeg gemolken zonder enig resultaat anders dan wat informatie over die foutmelding)

Rookworst zonder R is ook worst.

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-05 14:01

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Ik ben het ook eens tegengekomen, en hetgeen bij mij geholpen heeft: met winxp cd fixmbr gedaan, dan met diskette naar linux geboot en lilo nog eens gedraaid. Ik weet niet of die stap met de xp cdrom nodig is, maar zo heeft het bij mij geholpen.

Succes

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• BezurK
ik weiger een windows xp cd in mijn server te doen...

en opstarten met diskette (rescue-cd, ook goed) en daarna lilo draaien heb ik al meerdere malen gedaan, met en zonder weizigingen aan mijn /etc/lilo.conf

• deadinspace
  • Laatst online: 20:30

deadinspace

The what goes where now?

* deadinspace moet refreshen voor hij replied...

Je hebt lilo ook met -v gedraaid? Er verschijnen/verschenen geen errors over je HD in je log of op de console als je lilo draait?

Wanneer krijg je die 80 80 80 enz? Nadat je een kernel hebt gekozen, of ervoor? Indien erna, werkt het wel als je de oude kernel boot?

[ Voor 69% gewijzigd door deadinspace op 16-01-2003 22:39 ]

• BezurK
deadinspace schreef op 16 januari 2003 @ 22:35:
Je hebt uiteraard geprobeerd om vanuit die rescue disk lilo opnieuw te draaien, zodat hij zichzelf opniew in de MBR installeert?
ja, check post hierboven :)
(zo slim ben ik ook nog wel ;))

• BezurK
deadinspace schreef op 16 January 2003 @ 22:35:
* deadinspace moet refreshen voor hij replied...

Je hebt lilo ook met -v gedraaid? Er verschijnen/verschenen geen errors over je HD in je log of op de console als je lilo draait?

Wanneer krijg je die 80 80 80 enz? Nadat je een kernel hebt gekozen, of ervoor? Indien erna, werkt het wel als je de oude kernel boot?
Nope, ook -v had ik idd geprobeerd, wederom geen foutmeldingen...

Die error krijg ik bij het laden van LILO, dus echt
code:
1
L 01 80 80 80 80 80 80 80 80 ........

Die L is dus de eerste letter van LILO, aan de kernel komt hij nog helemaal niet toe...

Verwijderd

Je hoeft ook geen Windows XP te gebruiken, de goeie oude "DOS fdisk" werkt ook prima. Vanaf flop booten en "fdisk /MBR" uitvoeren.

• BezurK
Verwijderd schreef op 16 January 2003 @ 22:46:
Je hoeft ook geen Windows XP te gebruiken, de goeie oude "DOS fdisk" werkt ook prima. Vanaf flop booten en "fdisk /MBR" uitvoeren.
Ja, maar zoiets moet onder linux toch ook kunnen? De MBR leeghalen?

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Hmm, vaag probleem.
Probeer eens met de System.map (die ik van m'n systeem geplukt heb en die anders heet dan bij jou. Pas dat ook even aan in lilo.conf.)

Het gaat hier om scsi, volgens mij heeft DOS fdisk daar nog nooit van gehoord.
Isis en Osiris draaien ook op SCSI en daar krijg ik ook altijd L <20 seconden niets> en dan gaan ze door met starten.

Welke SCSI controller gebruik je ?

[ Voor 39% gewijzigd door XTerm op 16-01-2003 22:50 ]

• BezurK
XTerm schreef op 16 januari 2003 @ 22:48:
Hmm, vaag probleem.
Probeer eens met de System.map (die ik van m'n systeem geplukt heb en die anders heet dan bij jou. Pas dat ook even aan in lilo.conf.)

Het gaat hier om scsi, volgens mij heeft DOS fdisk daar nog nooit van gehoord.
Isis en Osiris draaien ook op SCSI en daar krijg ik ook altijd L <20 seconden niets> en dan gaan ze door met starten.

Welke SCSI controller gebruik je ?
Ten eerste, wat moet ik met die System.map? Die heb ik zelf al hoor :D (of begrijp ik je verkeerd?)

Het is trouwens een Symbios controller, zit onboard op deze machine (Compaq Proliant 1200)

Let wel: deze machine HEEFT het gedaan, hij doet dit pas sinds ik een nieuwe kernel gebakken heb...

[ Voor 8% gewijzigd door BezurK op 16-01-2003 22:53 ]

Verwijderd

Ik denk niet dat het aan SCSI ligt, ik ben namelijk hetzelfde probleem tegengekomen op een vrij straightforward systeempje, met een IDE disk. Direct na de installatie (dus voor baseconfig, na de eerste reboot) kreeg ik dezelfde melding. Als ik met de flop boot, gaat het wel goed.

Ik moet zeggen dat ik er zelf nog niet naar gekeken heb, maar ik zal fdisk/ MBR proberen. Ik denk eigenlijk zelf dat het dan wel goed komt.

• BezurK
Ik heb het al gevonden! :)
Het schoot mij ineens te binnen dat ik gisteravond met de kabels heb lopen klooien (de SCSI kabels), toen ik net van de rescue-disk bootte zag ik dat de kernel mijn SCSI-schijven herkende als fast-wide SCSI (10 MB/s). Ik trok net even voor de gein /dev/sdd van de controller af (die zit op een losse controller, zelfde SCSI chipset als de onboard controller) en ineens boot de machine weer! Ook herkent hij de schijven nu als Fast-20 Wide SCSI (40MB/s) dus er is duidelijk iets mis met die controller! (PCI-kaartje van compaq)

toch bedankt voor jullie hulp mensen!

• deadinspace
  • Laatst online: 20:30

deadinspace

The what goes where now?

BezurK schreef op 16 January 2003 @ 22:47:
Ja, maar zoiets moet onder linux toch ook kunnen? De MBR leeghalen?
code:
1
dd if=/dev/zero of=/dev/schijf bs=512 count=1

Alleen haalt dat je hele mbr leeg, dus ook de partitietabel (die je daarna weer zou kunnen aanmaken). Let ook op de getallen, als je die verkeerd opgeeft loop je de kans heel wat meer kwijt te raken dan je MBR.

Maar dat is nogal een paardemiddel (en niet zonder risico's). Het equivalent van "fdisk /mbr" is eigenlijk gewoon "lilo" (of "grub-install /dev/schijf"). Beiden herinstalleren de bootloader van het OS in kwestie.

Je zou op zich grub kunnen proberen, maarja, dat verklaart niet waarom het nu met LILO niet werkt.

Als ik dit lees, dan lijkt het aan de HD te liggen (wat strookt met het feit dat 80 staat voor timeout). Heb je al geprobeerd de computer even helemaal uit te laten staan en dan weer aan te zetten?

edit:
Pff, weer lekker op tijd :P

[ Voor 3% gewijzigd door deadinspace op 16-01-2003 23:05 ]

Verwijderd

Kijk eens op deze site

http://www.yggdrasil.com/bible/lilo/user/node64.html

Ook dit stukje tekst kwam ik tegen over LILO:
"L - The first step has been loaded and started but the second step (/boot/boot.b) could not be loaded. This normally points to a physical error on the boot device or a faulty disk geometry.
"

Verwijderd

Debian heeft toch make-kpkg? waarom zou je dat niet gebruiken dan? :P

• BezurK
Verwijderd schreef op 16 januari 2003 @ 23:07:
Kijk eens op deze site

http://www.yggdrasil.com/bible/lilo/user/node64.html

Ook dit stukje tekst kwam ik tegen over LILO:
"L - The first step has been loaded and started but the second step (/boot/boot.b) could not be loaded. This normally points to a physical error on the boot device or a faulty disk geometry.
"
Check mijn topicstart:
Ik heb in de LILO doc's gekeken en daar staat dat die '01' een fysieke error betekent, en dat 80 een time-out betekent.
Daar was ik al achter dus, maar toch bedankt voor je oplettenheid ;)

En Felix: klopt, maar ik ben een slacker dus ik ben gewend het met de hand te doen. Dit is voor het eerst in mijn leven dat ik serieus met Debian werk dus ik ken dat hele systeem nog niet echt. Misschien moet ik daar toch maar eens naar gaan kijken dan ;)

[ Voor 5% gewijzigd door BezurK op 17-01-2003 09:13 ]

Verwijderd

Ik had dit probleem laatst ook (op een 386, maar ja). De oplossing was de optie in de BIOS 'Hard Disk Type 47 RAM Area' instellen op 'DOS 1KB' ipv '0:300'. De LILO userguide zegt hierover dan ook dat het vreemde problemen op kan leveren, zoals dit dus.
Pagina: 1