[VNC] gnome opstarten

Pagina: 1
Acties:

• freeco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-05 10:24
Het lukt me al om in text-mode mijn linuxbak te controleren op mijn WinXP workstation, maar ik wil het ook grafisch.
Ik dacht dat dit gewoon kon door "startx" op te starten, maar dan krijg ik volgend scherm:

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/freeco/remoteVNC.jpg

op mijn Linux bak zie ik dat Gnome wordt opgestart, maar remote zie ik enkel deze regels. Vooral de laatste zal van belang zijn denk ik...

Doe ik het niet goed? Of heb ik ergens een verkeerd instellingetje?

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:38

Sjonny

Fratser

uhh.. je zit al in X.
je moet alleen zorgen dat je geen twm maar gnome opstart, dus zet in je ~/.xinitrc gnome-session, en dan komt het wel goed denk ik zo..

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

• freeco
nee, er is zeker geen X opgestart, dit is de eerste X die runt:
op mijn linuxbak zie ik hem draaien
op de client zie ik dit

ik heb nu idd twm aangepast in de vnc-config-file. Dus nu wordt automatisch bij het starten van VNC de X meegestart.
Maar als ik dan mijn client opstart, krijg ik gewoon terug de prompt (hoe noemt dit eigenlijk in linux termen?)
Als ik dan bijvoobeeld "nautilus" type, dan krijg ik eerste een soort error:
"Xlib: extension "RENDER" missing on display ": 50.0"." (50 van de vnc poort denk ik...) en dan wordt toch mijn background getoond, met nautilus (zonder titelbalk).
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/freeco/VNC.jpg

Het werkt dus deels, maar toch zeker niet praktisch... De promt krijg ik bijvoorbeeld niet weg (die staat boven mijn icoontjes), nautilus is ook niet versleepbaar, de taakbalk staat er niet op...

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-05 10:09

Blaasvis

Cidora \o/

je mist je window manager......
doe eens alt+f2 en start metcity en sla dan de sessie op

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

• freeco
alt+f2 lukt niet... (wel als ik het rechtstreeks op linux intype, maar dan doet het niets, want daar runt de window manager al natuurlijk)
op de client dus:
in de prompt kan ik het niet typen, want daar runt nautilus al (geen commando's kunnen nog worden getypt)
als ik nautilus niet opstart, en direct metacity run, krijg ik wel een mooi randje rond mijn prompt, maar verder niets... (en dan kunnen terug geen commando's meer worden uitgevoerd)

kan ik niet de "explorer" (sorry, windows term) opstarten?
Bijvoorbeeld als in windows je explorer crasht (niet IE he) dan moet je niet altijd rebooten, maar kan je explorer.exe opstarten. Dan krijg je terug je taakbalk en icoontjes en dergelijke.

• freeco
efjes een kleine doorbraak :D
ik heb mijn $HOME/.vnc/xstartup file nog beetje aangepast:
na "startx &" heb ik nog "metacity &" gezet
dan krijg ik een desktop (zonder taakbalk, maar met icoontjes), met een versleepbare prompt.

Als ik daar dan "nautilus" type, krijg ik weer mijn filebrowser.

Dus als ik nu nog mijn taakbalk zou kunnen opstarten, ben ik grotendeels gered. Welk commando voer ik hier voor uit?? Dat gooi ik dan in de configfile, en ik zou alles moeten hebben...

nu ziet het er dus zo uit (beetje resized):
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/freeco/VNC_2.jpg

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:51
gnome-panel

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:58
Als je nou gewoon alles eruit flikkert en "exec gnome-session" erin gooit, heb je er ook nog wat aan ;)

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02:51
Maak ff een nieuwe xinitrc (kopieer die van gnome) en haal alle exec instanties weg (waarschijnlijk is de enige exec gnome-session, maak daar gewoon gnome-session van. Exec zorgt er namelijk voor dat het in een andere terminal wordt opgestart.

• freeco
idd! Solarsparc wint de prijs :)
gewoon "startx" vervangen door "gnome-session" en het boeltje werkt :)

tnx for the help guys! :D

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:38

Sjonny

Fratser

freeco schreef op 17 januari 2003 @ 17:26:
idd! Solarsparc wint de prijs :)
gewoon "startx" vervangen door "gnome-session" en het boeltje werkt :)

tnx for the help guys! :D
nou .. en wat zei ik nou in me 1e post? gnome-session!
ik zat alleen in de verkeerde file, want ik doe verder nix met vnc, dus dat heb ik niet..
so sue me :P en ;) enzo

[ Voor 6% gewijzigd door Sjonny op 17-01-2003 17:33 . Reden: strax wordt ik nog echt ge-sued ;) ]

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

Pagina: 1