Toon posts:

telefoonkabel naast electriciteitskabel - kan dat?

Pagina: 1
Acties:
  • 329 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
de vorige bewoner van mijn huis heet Hans Kazan:
hij heeft het namelijk voor elkaar gekregen om in een bestaande 3-aderige electriciteitsleiding een standaard 4-aderige telefoonkabel naar boven door te trekken. Chapeau! En dat terwijl er een loze leiding ligt vanuit de meterkast naar dezelfde kamer!

Ben hier net komen wonen en wil de telefoonkabel gaan gebruiken voor ADSL.
Is dat verstandig of kan ik toch beter een nieuwe kabel gaan trekken?

Verwijderd

Het is zelfs beter, want dan heb je minder gauw last van packteloss :) De stroomdraad beinvloed de telefoonkabel echter niet, alleen in de vorm van beter preformance... waarom moet je me niet vragen, maar toen ik 150 meter utp legde had ik packetloss (kweetnie meer hoeveel), maar toen ik het langs een stroomkabel legde werkte het 100% en met 0% packetloss :D

Verwijderd

Topicstarter
heb eens op school iets geleerd over de FBI-regel... heeft het daar misschien mee te maken?

Verwijderd

Ik heb geen id... ik doe zelf atm Havo en ga Accountancy doen :) Ik heb zulk soort ingen niet op school :D

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-02 07:53
Het is niet het allerbeste natuurlijk, stel er gaat iets fout met zo'n elektriciteitskabel dan is het niet zo fijn als je telefoonkabels ook onder stroom staan en het kan voor een heel klein beetje stroring zorgen maar je zal er waarschijnlijk niets van merken.

Verwijderd

om zo'n telefoonkabel zit ook nog een huls... en zo'n stroomkabel door het huis gaat heus niet zomaar kapot.
Die kans die je dus voorlegt is 1 op de 10000 dat dat gebeurt.

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-02 07:53
Dat weet ik ja, in de praktijk merk je er waarschijnlijk nooit iets van.

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:54
Vind je het gek dat je packetloss kreeg met die utp kabel? 100m is de officiele maxilmale lengte!

Voor ADSL zou ik zelf altijd mn modem zo dicht mogelijk bij de hoofdaansluiting plaatsen en dan een lange(re) utp gebruiken. (Desnoods lever je stroom via de UTP kabel, is geen probleem, is zelfs een standaar voor!)

• C0C0
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-03 21:10
Het lijkt me niet verstandig de kabels naast elkaar te laten liggen. het kan zijn dat er stroom door inductie overslaat van de stroom kabel op telefoon kabel.

Verwijderd

Vind je het gek dat je packetloss kreeg met die utp kabel? 100m is de officiele maxilmale lengte!

Als je een beetje kwaliteitskabel hebt, kun je 150 meter onversterkt wel halen. Ligt puur aan de kwaliteit van de kabel, de dikte enzo. 100 Meter is officeel ja, boeiend :)

Verwijderd

Topicstarter
misschien beter modem-router in de meterkast erbij pleuren, en UTP doortrekken naar boven in switch en daar aansluiten. Kan ik beneden eventueel ook een kabeltje erin gooien en wat doen.

wel weer meer werk...

• C0C0
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-03 21:10
Ik zou de telefoon kabel niet gebruiken voor de gewone telefoon

Verwijderd

Topicstarter
da's dan wel zonde van al het werk van Hans Kazan dan... ik snap echt niet hoe die gast die kabel daar heeft gekregen. anyway, thanks voor de waarschuwing
Pagina: 1