[Win2K] Spelen met de clustesize van NTFS

Pagina: 1
Acties:

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Wie heeft hier ervaring met een grotere dan default clustersize, dus groter dan de standaard 4 k, op enkele (dus geen RAID) schijven?

Ik heb bijvoorbeeld een schijf en daarop sla ik al mijn projecten op, dus veel plaatjes, filmpjes, max en autocad file. Als je de hoeveelheid bytes op de schijf deelt door de hoeveelheid files, krijg je de de ruwe gemiddelde file grote, die is in dit geval bijna 1.5 MB.

Dan neem ik een dat ik mijn clustersize van deze partitie rustig op 32 of 64k kan zetten?

specs

• oheng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-09 20:32
?
Als een willekeurig bestand in de laatste cluster nog een paar bytes kwijt moet, kan de rest van de cluster niet meer gebruikt worden. Dat is in het geval van 64K clusters dus zo 60K. En dat geldt voor al je bestanden, heb je een paar duizend bestanden, dan is de gemiddelde verspilling per bestand 32K (want gemiddeld genomen verspil je een halve cluster. Doe 32K maar een maal het aantal bestanden dat je hebt, dan weet je welke ruimte je verpilt. Waarschijnlijk zal wel je HDD iets minder snel gedefragmenteerd worden, maar dat kun je verhelpen door defrag te draaien.....

• maratropa
  • Niet online
oja, ik wou er even bij zeggen dat ik de ruimte verspilling niet zo heel belangrijk vind, maar je hebt wel gelijk.

in mijn geval is dat 156384k, dus bijna 160MB, daar kan ik mee leven.

specs

• oheng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-09 20:32
Wat is dan het voordeel t.o.v. de 2,4, of 8K Clustergrootte die je nu hebt?
Afgezien dan dat je bestanden ietsje minder snel gedefragmenteerd worden.

• maratropa
  • Niet online
GEfragmenteerd dus :)

meer snelheid als het goed is, vooral bij grote bestanden.

specs