Toon posts:

Problemen met Linksys router i.c.m. Chello

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een probleem; bij een kennis van mij probeer ik al enige tijd een router te installeren, maar het is tot nu toe nog niet gelukt. Ik weet echt niet meer wat ik moet doen, ik heb volgens mij zowat alles al geprobeerd.

Dit is de situatie:
We hebben 2 computers, een router (Linksys BEFSR41) en een kabelmodem van Chello (Terrayon.) Internet werkt zonder problemen op een van de computers, maar zodra we er een router tussengooien vertikt-ie het. Er ligt een straight-cable tussen het terrayon modem en de pc (die overigens 2 verdiepingen hoog staat, dus de kabel zomaar vervangen is niet makkelijk..) en ik heb geen idee of er van het kabelmodem naar de router misschien een cross moet?? Ik heb dit geprobeerd door zo'n omzetstukje (weet ik veel wat de naam van da ding is :p) tussen te zetten en er dan een crosscable op te zetten (moet je dan van dat opzetstukje naar de router een cross, of een straigt -omdat het signaal al omgezet wordt?)
Ik heb het met beiden geprobeerd, zowel een straight-cable als een cross-cable, maar geen van allen lijkt te werken. Ik heb uiteraard het mac-adres gekloond, maar zodra ik inlog op de http-server van de router krijgt de router van het kabelmodem als ip-adres 0.0.0.0.

De lichtjes;
Op de router zitten wat lampjes, naast die van de verbinding naar de pc's, ook een 3tal lichtjes van de verbinding naar het kabelmodem. Deze heten link, act en diag. Qua lichtjes krijg ik het beste resultaat als ik dit doe:
kabelmodem---straight---opzetstukje---straight---router
Link brandt dan, en act knippert af en toe.
Ook op de achterkant van het kabelmodem zit zo'n lichtje wat langs elke netwerkkaart zit, dus die groen brandt als hij een signaal terug krijgt. Deze brandt ook met bovenstaande kabel-situatie.

Wat ik nu vreemd vind, is dat als ik het kabelmodem eruit trek, de router erin (met het gekloonde mac-adres) pc op de router aansluit, router keer opnieuw opstart en dan het kabelmodem erin (en vervolgens nog een keer de router opnieuw opstart) hij het niet doet (dus de router krijgt geen ip-adres van het kabelmodem) maar als ik zonder het kabelmodem eruit te trekken de kabel van het kabelmodem in de pc doe, en ik in winipcfg op vernieuwen druk, hij dan de pc wel een juist ip-adres toe wijst, en ik meteen op internet kan met de pc. Doe ik de router er weer tussen dan krijgt de router geen ip-adres en kan ik dus niet op internet.

Wat nu??
Ik heb geen idee meer wat ik kan doen, ik hoop dat jullie slimme mensen nog een ideetje hebben.

Bedankt,
Tom

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:15
Misschien eerst even je pc aan het kabelmodem zetten, dan het IP adres releasen (winipcfg in Windows98 en ipconfig in XP). Dan pc eraf, router erop en even resetten.
Dan zou het moeten lukken! Geen typefout in het MAC adres?

En wat bedoel je met opzetstukjes in de kabel? :? :? :?

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Leader98 schreef op 16 January 2003 @ 19:20:
Misschien eerst even je pc aan het kabelmodem zetten, dan het IP adres releasen (winipcfg in Windows98 en ipconfig in XP). Dan pc eraf, router erop en even resetten.
Dan zou het moeten lukken! Geen typefout in het MAC adres?

En wat bedoel je met opzetstukjes in de kabel? :? :? :?
Koppelstukje :Y)

Maar na een koppelstukje moet je een crosscable zetten om de kabel cross te maken.

• Leader98
Koppelstukjes zijn de dood voor een goed netwerk! Neem een goede kabel zonder rottige tussenstukjes....

Verwijderd

Topicstarter
jadjong: Maar in de setup die ik qua kabels had was het dus precies zoals een gewone straight-cable?
Leader98: Jah dat had ik het allereerste gedaan, maar toen die dingen allemaal niet werkte ben ik het moeilijker gaan zoeken. Maar moet ik nu gewoon de originele kabel gebruiken voor tussen het kabelmodem en de router?

• Leader98
Yup, niks te crosslinken... Je moet de router gewoon zien als een pc, alleen dan eentje die via een tweede netwerkaansluiting (als je een pc als router zou hebben zou ie twee netwerkkaarten hebben) je internet verbinding deelt met de andere pc's in het netwerk.

Die pc krijgt geen IP adres van het Terayon modem omdat je het niet eerst gereleased hebt.

Verwijderd

Maakt niets uit!
Je bent geautoriseerd op mac-adres, zodra je een aanvraag doet voor een lease met een geautoriseerde MAC moet het werken. Je MAC-adres wordt namelijk in een database van DHCP-server geknikkert.
Weet je zeker dat het juiste mac en je Router staat?! Probeer anders 6uur het modem uit het stopcontact te houden, hiermee wordt de ARP-entry op de Terayon-Controller weggegooid.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het modem al een hele nacht eruit gehad, en toen ik de router er de volgende dag weer op aan sloot (dus gewoon zonder crosslink ofiets, gewoon met de bestaande kabel - een straight) deed-ie het nog niet. En het MAC-adres stond, en staat, goed in de router. Dat heb ik wel 20x gecontroleerd :)

• Nono_home
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-12-2021
gebruik je in de pc de orginele chello kaart? Dan heeft de router en het netwerkkaartje dus hetzelfde macadres zou dat niet een probleem kunnen zijn?? Tis maar een idee :9 of moet dat niet uitmaken?

"Beam me up Scotty; there is no intelligence down here" System specs

Verwijderd

Je kunt het beste de laatste firmware versie 1.44.2 downloaden en installeren op de Linksys, die staat bekend als stabiel.

Verwijderd

Topicstarter
Oh, dat is een goed idee. Aan de firmware had ik nog niet gedacht.
Ik zal het eens proberen, bedankt.

Verwijderd

Ik heb ook een linksys en chello (com21) modem en mijn ervaring is;
of mac cloning aanzetten
of ff je ipgegevens noteren en die hard in de router zetten, dus geen dhcp
Ik heb meerdere routers gehad in een korte tijd en het werkte met de laatste optie altijd. Alleen zal na enige tijd (dagen) de verbinding niet meer werken als je hard je ipgegevens invoer, dan moet het weer op dhcp gezet worden en klaar.

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-08 10:58

Bergen

Spellingscontroleur

Tja... duidelijk he... Je router heeft een ander MAC-adres dus wordt ie niet herkend. Zie de FAQ voor de oplossing: Chello + nieuwe netwerkkaart?, daar valt het tenslotte toch onder...

Maargoed, je zei al dat je een Terayon had. De oplossing is dan de volgende (er vanuit gaande dat de modem een ander MAC-adres heeft dan de computer): aansluiten op de computer waar de verbinding op werkt, IP-adres vrijgeven (ipconfig /release), kabel in de router, router aanzetten. Dan vraagt de router een nieuw IP-adres aan en zou je zo online moeten kunnen. Eventueel moet je eerst nog even de aanmeldpagina doorlopen.

Die IP-gegevens in de router vastzetten zou ik niet doen want dan kom je in de problemen zodra de DHCP-server denkt dat niemand het adres heeft geclaimed en hem dus aan anderen probeert uit te geven. Dan krijg je vanzelf een belletje van Chello met de vraag of je 'm ff op DHCP wilt zetten... :)

MAC-cloning kan op zich wel maar werkt vaak niet omdat de DHCP-server in de veronderstelling is dat er al een IP-adres is uitgegeven en heeft dan geen zin om het adres opnieuw uit te geven. Bij het opstarten wordt namelijk niet gevraagd om een IP-adres maar wordt gevraagd of het oude IP-adres nog steeds mag worden gebruikt. Ligt dus aan 't DHCP-protocol. Je mag het proberen, maar manier 1 zou zowieso moeten werken.

[ Voor 37% gewijzigd door Bergen op 18-01-2003 08:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat releasen heb ik al eerder geprobeerd, had helaas geen effect.
Ik ben natuurlijk eerst alle opties nagelopen qua software instellingen en kabelmodem, voordat ik begon te kloten met de kabels, pas toen ik er niet uit kwam met de software en kabelmodem begon ik te twijfelen aan de kabels e.d.
Toch bedankt voor de moeite.
Pagina: 1