tvout op laptop werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Topicstarter
Ik heb een laptop met een Ati rage mobility en ik wil hem graag op de tv aansluiten.
Dit lukt wel, maar ik krijg geen beeld. :)
Ik gebruik atitvout en hij is niet in staat de tv te detecteren, wel zie ik het beeld heel kort knipperen als ik hem in probeer te schakelen met:
#atitvout -f detect

#atitvout -f t
Forcing Rage Mobility/Rage 3D Pro LT mode
VBE call failed.
Maybe this command is not supported by your graphics adapter?
Did your parameters (if you specified some) really make sense?
Please try all other available commands before complaining!

ik heb: xfree-4.2.1-r2, maar dat maakt nix uit lijkt mij.
ik heb geen extra drivers ofzo geinstalleerd.

edit:
O ja, ik draai gentoo linux met kernel 2.4.20 op een fujitsu siemens laptop

[ Voor 7% gewijzigd door irondog op 16-01-2003 18:09 ]

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Verwijderd

volgens mij moet je een aantal dingen in je xf86config file zetten, wat precies weet ik niet maar ik dacht dit ooit is gelezen te hebben.
misschien helpt het om even de xfree86 man page door te lezen oid.
verder kan ik je hier niet bij helpen, anderen misschien wel, ff afwachten dus of een goeie howto zoeken

veel succes

• stiena
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-05 11:24
Zelf schakel ik zo mijn TV in.
code:
1
./atitvout pal auto

Ik krijg ook dezelfde VBE call failed bij het command wat jij gebruikt, maar alles werkt weg gewoon.

• irondog

irondog

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 januari 2003 @ 19:23:
volgens mij moet je een aantal dingen in je xf86config file zetten, wat precies weet ik niet maar ik dacht dit ooit is gelezen te hebben.
misschien helpt het om even de xfree86 man page door te lezen oid.
verder kan ik je hier niet bij helpen, anderen misschien wel, ff afwachten dus of een goeie howto zoeken

veel succes
Ik d8 dat atitvout compleet los stond van Xfree.
stiena schreef op 16 January 2003 @ 19:57:
Zelf schakel ik zo mijn TV in.
code:
1
./atitvout pal auto

Ik krijg ook dezelfde VBE call failed bij het command wat jij gebruikt, maar alles werkt weg gewoon.
Hmn Weer hetzelfde liedje. Het beeld knippert ff en dan nix :(
Nogmaals: het enige wat ik gedaan heb is atitvout installeren, verder nix.
En alles goed aansluiten natuurlijk :)

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:30

deadinspace

The what goes where now?

Mij lukte het de laatste keer dat ik het geprobeerd heb op mijn laptop (dezelfde als die van de topicstarter) ook niet. Atitvout werkte destijds redelijk, hij zag LCD en CRT (als ik die eraan hing), en het schakelen werkte, maar TV wilde hij niet zien, en inschakelen werkte vervolgens ook niet.
Een vriend van mij heeft (met eenzelfde laptop) het wel aan de praat gehad ooit. Gewoon met atitvout en dan had hij beeld. Mij lukte het met dezelfde versies van XFree en atitvout (maar andere tv en andere SVHS kabel) niet.

Wat me ook op is gevallen toen is dat ik vroeger de BIOS (in VGA textmode) ook via tvout op de TV kon krijgen, en ten tijde van het testen met atitvout niet.

Dat is allemaal al even geleden, en ik heb net even atitvout geprobeerd, maar het wil niet echt... Ik heb gewoon beeld op LCD en CRT, maar ik kan beiden niet uitzetten? Tvout kan ik nu even niet proberen, ik heb hier geen TV tot mijn beschikking. Misschien dat ik dat morgen nog even probeer.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik had ook problemen met atitvout op mijn laptop , een met een radeon,
en dacht dat het niet werkte, maar er zit ook een scriptje bij wat alle
mogelijke combinaties probeerde , en daarmee zag ik opeens wel beeld op me tv.

Het werkt dus wel , maar net met de parameters waarvan ik dacht dat ze juist niet
op de radeon werken.

Sorry dat ik een beetje vaag ben , maar heb me laptop niet bij me, dus weet niet
hoe dat scriptje heette en welke parameters ik nou gebruik, ik geloof gewoon
"atitvout t" voor tv , en "atitvout l" voor lcd.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Ik heb het nog even op een TV geprobeerd en ik krijg dus geen beeld. Er is nu ook iets over de zeik, want zowel LCD als CRT zijn active, ook al is CRT niet attached. En ik kan dit op geen manier meer veranderen. Wat ik ook doe, zowel LCD als CRT blijven active, en ik krijg nu ook telkens "VBE call failed", gisteren (toen ik ff met CRT eraan prutste) nog niet. Ik gok dat het na een reboot wel weer werkt, maar daar heb ik geen zin in.

"atitvout detect" lijkt nog gewoon te werken, maar als ik de TV aansluit en detect doe, dan ziet hij de TV gewoon niet.

Wat misschien nog helpt: je zou kunnen proberen te booten met de TV aangesloten op je laptop. Dat schijnt bij sommige kaarten nodig te zijn, dus misschien dat het hier helpt.

• irondog

irondog

Topicstarter
Nu ik thuis ben en mijn laptop op de tv van mijn ouders aangesloten heb, zijn mij de volgende dingen opgevallen. Het wordt nog wel een interessant verhaal denk ik. :D

Om te beginnen: mijn eigen tv heeft geen ingangen: geen scart en s-video. Natuurlijk wel gewoon een coax ingang. Ik gebruik mijn video-recorder als tussenstation als ik een van mijn computers op de tv aansluit.

Linux en het bios (bij het opstarten van mijn laptop in s-video mode) zien deze video-recorder NIET als tv en weigeren zodoende de s-video uitgang te activeren.
Zodra ik mijn laptop direct aansluit op een tv (die van mijn ouders bijvoorbeeld) blijkt het bios bij het opstarten de s-video uitgang te kunnen activeren. Ook het detecteren van de tv en het inschakelen van de uitgang gaat nu prima in Linux. :)

NEE NEE, ik maak op mijn eigen tv geen fouten met aansluiten: in windows blijkt de s-video uitgang wel aangezet te kunnen worden met mijn video-recorder->tv opstelling. Windows lijkt een andere system call te gebruiken bij het inschakelen en detecteren.

De meest elegante oplossing voor het probleem is natuurlijk niet de soldeerbout te pakken en mijn video-recorder onder hande te nemen. Dat mag duidelijk zijn. >:)
WIE biedt?

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Hmz, dat sluit aardig aan bij de wazigheid die ik me herinner. Verklaart wel waarom het een vriend van mij wel lukte met een andere TV dan ik, en mij dus niet.
Verklaart niet waarom ik vroeger wel de BIOS op die TV kon zien, en de laatste keer dat ik het probeerde niet.

Als je zin hebt kun je de maintainer van atitvout mailen, misschien dat die weet wat er aan de hand is...
Pagina: 1