Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[CM] Isoleren van een case

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een AOpen H600B, met daarin de zooi die ik als Signature hieronder heb staan. In me kast zitten 10 koelers voor goeie airflow, dat overigens goed helpt. Maar ik wil dus een nog beter airflow en minder geluid... Ik heb isolatiemateriaal dat zowel geluids- als warmte/koeltedicht is. Me pa heeft namelijk een caravanzaak, en af en toe zijn er schadecaravans bij die een wand moeten hebben vervangen.. in zo'n caravan zit mooi goeie isolatie dat 7 mm dun is en geluids- en warmte/koeltedicht is. Ik kan het zo gebruiken, me pa heeft er stukken liggen van 2 bij 2 meter. Ik kan er opzich wel wat moois van maken.
Alleen, hoe pak ik het aan? Waar kan ik het beste isolatie doen en waar juist niet. Het lijkt me namelijk logisch dat ik geen isolatie doe bij de roosters waar koelers zitten, want dat trekt het geen lucht meer. Iemand enig id hoe ik het aan moet pakken?

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
alles behalve voor de koelers?

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Verwijderd

Alle plekjes aan de binnenkant waar je de kast ziet kun je volplakken.
Die dubbelzijdige plakband voor vloerbedekkingen te leggen is echt aan te raden

Verwijderd

Topicstarter
Zou het nut hebben om een kast te isoleren? Ik bedoel.. helpt het tegen het geluid? En wordt de airflow er wel beter om?
Kasttemperatuur is 27 graden en me processor is stressed 38 en idle 34. Ik ga in de toekomst nog wel rounded kabels erin smijten en meer hd's en zooi... dan heb ik die lage temperatuur wel nodig.
Ik wacht ook op de Hammer btw, die wil ik hebben :)

• Outsync
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-08-2020

Outsync

Zen 30 GB NX :D

die isolatie gaat je case temp. laten stijgen...

Boshoer! Specs | (bobo1on1) echt jonge die fewture is echt een aap gewoon

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht juist dat de isolatie de warmte van me kamertemperatuur buitenhield en de koele airflow z'n werk liet gaan. Als ik nu de zij-platen voel zijn ze koud... dit moet niet, want dat betekent dat er een hoop koeltje verloren gaat.

• nightowl
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-03-2009

nightowl

always too early to sleep

Mijn Antec 1040 kast heb ik met dat dure spul van 'Noice Control' geisoleerd (fleece materiaal). Het maakt de kast een stuk zwaarder maar toch ook een stuk stiller. Met name de hoge tonen worden redelijk goed gedempt. Het blijft subjectief want ik heb geen db-meter maar voor mijn gehoor is het geluid nagenoeg de helft minder geworden. Ik heb de gehele binnenkant van de case beplakt, behalve uiteraard de fan-holes.

Ik pas in mijn jas. Mijn jas past in mijn tas. Dus ik pas in mijn tas.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat het nu ongeveer zoveel lawaai maakt alsof je met elkaar praat in normale toestand. Dat zal zo'n 50 dB zijn. Ik wil het eigenlijk terughalen naar 30-35 dB.

• JJr
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

JJr

The Future Awaits

Erasahh schreef op 16 januari 2003 @ 17:35:
Ik dacht juist dat de isolatie de warmte van me kamertemperatuur buitenhield en de koele airflow z'n werk liet gaan. Als ik nu de zij-platen voel zijn ze koud... dit moet niet, want dat betekent dat er een hoop koeltje verloren gaat.
Zoals je zelf aangaf is het in je kast 27 graden, ik hoop niet voor je dat het in de kamer warmer is dan 27 graden. :)

Voor de rest, tegen alle wanden dat isolatie plakken, behalve voor je koelers. :)

Verwijderd

Topicstarter
Hehe, nee, dat zal zo'n 22 graden zijn in dit seizoen. Maar een kasttemperatuur van 20 graden moet ik tog wel halen?

• nightowl

nightowl

Ik zou niet weten hoe je met een omgevingstemperatuur van 22 graden een kasttemperatuur van 20 graden wil gaan bereiken. Tenzij je de lucht via een airconditioning eerst koelt natuurlijk. :o

De componenten in je kast zullen allen wat warmte produceren. Deze verwarmen dus de inkomende lucht en de temperatuur in de kast zal dan ook hoger liggen dan de omgevingstemperatuur. Hoeveel hoger is oa afhankelijk van de airflow.

Bij mij verhoogde de isolatie de kasttemperatuur met ongeveer 4 graden maar dat heb ik graag over voor de verlaging van het geluidsniveau.

Mijn sig is nog niet aangepast maar mijn nieuwste systeem draait een XP2400+ op een core-voltage van 1.7v (11,5 x 195). De temperatuur idle van de proc is 34 graden en stressed 41 graden. De kasttemperatuur is 26 graden mij een kamertemperatuur van 20 graden.

In de Antec kast zitten 4 fans die via een fanbus zijn aangesloten, 2 intake voor onder 8cm en 2 outtake achter boven ook 8cm. De temps zijn bij het draaien op volle toeren. Je hoort ze amper (Papst 8412 N/GL) >:)

Verwijderd

Topicstarter
Ja, die Papst van je heb ik op mijn Alpha 8045T Heatsink op me processor :) die dingen zijn egt stil ! Ik heb 2 koelers van Coolermaster, 2 van Spire en 1 van Zahlmann... en dan nog een hd-koeler met 2 Spire koelertjes. Voorin zuigen er 3 lucht naar binnen en achterin blazen er 2 lucht naar buiten :P Mijn 2000+ heb ik niet opgevoerd... ik wil um straks nog verkopen als de Hammer uit is. Die wil ik namelijk icm een EPoX mobo die dan ook uit zal komen voor de Hammer. EPoX is egt 1337 en stabiel !!!! Aanrader ! :D
"In de Antec kast zitten 4 fans die via een fanbus zijn aangesloten, 2 intake voor onder 8cm en 2 outtake achter boven ook 8cm." <-- wat is het precies? Daar wil ik meer van weten? Werkt het bijvoorbeeld beter als gewoon losse koelers aan de airholes?

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Verwijderd schreef op 16 January 2003 @ 17:35:
Er zitten alleen maar warmtebronnen in je kast.

Dat de kast koel aanvoelt komt omdat de kast kouder is dan je handen, en dat temperatuurverschil voel je.

Als je gaat isoleren stijgt de temperatuur in de kast, maar aan de buitenkant merk je dat niet, de zijwanden zijn een soort koelelement voor de binnenkant, die vooral de luchtstroom in de goede richting houden (niet naar buiten, maar recht van voren naar achteren)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• nightowl

nightowl

Verwijderd schreef op 16 januari 2003 @ 17:57:

"In de Antec kast zitten 4 fans die via een fanbus zijn aangesloten, 2 intake voor onder 8cm en 2 outtake achter boven ook 8cm." <-- wat is het precies? Daar wil ik meer van weten? Werkt het bijvoorbeeld beter als gewoon losse koelers aan de airholes?
Wat wil je precies weten? De fans zijn 4 Papst 8412 N/GL dus ook erg stil. De fanbus heb ik zelf gemaakt. Hiermee kan ik de fans individueel aan of uit zetten en als ze aanstaan kan ik de spanning varieren van ca. 6 volt tot 11,5 volt. Als de temps in de kast of van de proc oplopen kan ik dus 1 of meerdere fans aanzetten of harder laten lopen.

In de nacht staat er bijvoorbeeld geen enkele fan aan (behalve CPU natuurlijk). Als ik bijvoorbeeld bestanden aan het comprimeren ben of encoderen, dan zet ik de fans aan.

Op mijn XP2100 systeem heb ik ook een Alpha heatsink met Papst 8412 N/GL. Door het lage toerental wordt deze wel wat warmer. Een XP2100 is sowieso een heethoofd. Op mijn XP2400 heb ik een Silverado. Is niet geheel stil maar koelt erg goed. Deze heeft 2 radiale fans die ca. 3300 rpm maken. Zoals gezegd niet echt stil maar toch ook niet te luidruchtig. Daarbij houden ze de CPU goed koel, ook na bescheiden overklokken. Standaard loopt een 2400 op 2.000Mhz nu op 2.145Mhz. Niet veel verschil maar de FSB staat wel op 195 in plaats van 133 >:) Dit merk je echt goed qua performance.

Verwijderd

Topicstarter
Oh lol, ik dacht dat je met die fanbus een of andere koker bedoelde waar de lucht doorheen ging met gaatjes ofzo :D:D:D Ik zal wel eens gaan isoleren, ik heb dat materiaal tog liggen, kanK zo proberen.
Mijn AMD 2000+ heeft ook ff op 2 gHz gelopen (standaard 1666 mHz), maar toen ik hoorde dat de Hammer kwam, heb ik hem terug gezet, want ik wil hem tog goed kunnen verkopen nog :) Ik had er eerst een Arctec koeler (baggerding) op, daarmee werd ie 67 idle en 70 stressed... (in de opgevoerde status dan). Dat is Way to High... "Een XP2100 is sowieso een heethoofd." Dat klopt, want de 2000+ kan er ook wat van :P

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:01
Verwijderd schreef op 16 januari 2003 @ 17:35:
Er valt altijd wat te lachen in Casemodding & Elektronica.. 8)7

Als ik jou was zou ik eerst wat natuurkunde (met name termodynamica) lessen volgen voordat je aan isoleren gaat beginnen. Het wordt nooit kouder dan de omgevingstemperatuur in je kast (tenzij je aan vloeistoffen o.i.d. verdampen doet)

Het doel van kastisoleren is geluidsproductie verminderen. Aangezien jij twaalf fan's er in hebt zitten ligt je prioriteit duidelijk niet bij geluidsproductie. Als je al die fan's op 7 of liever 5 volt laat draaien is je systeem waarschijnlijk al een stuk stiller. Als dat niet genoeg is kan je nog eens gaan isoleren.

Isoleren kan je beter doen met noppenschuim (wat een zeer groot effectief oppervlak heeft...)

succes met modden

edit:
De reden dat je metalen panelen van de kast koud aanvoelen komt omdat de warmte van je hand eenvoudig aan deze metale plaat wordt afgestaan. Zo lang de temp van deze plaat onder de 37 graden is zal hij koud aanvoelen. Daarna (T>37) zal hij meteen erg warm aan voelen.

[ Voor 17% gewijzigd door BovenHond op 16-01-2003 18:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
De case-koelers draaien al op 5 volt, eentje (Zahlmann) op 7 volt.
Ik doe trouwens profiel EM (Economie en Maatschappij) op Havo niveuau en ga straks Accountancy doen :D Ik hou dit tweak-gedoe als hobby, want de markt is slecht op het gebied van IT op het moment. Accountancy en economie licht aanmerkelijk beter :P

• BovenHond
Verwijderd schreef op 16 January 2003 @ 18:42:
De case-koelers draaien al op 5 volt, eentje (Zahlmann) op 7 volt.
Ik doe trouwens profiel EM (Economie en Maatschappij) op Havo niveuau en ga straks Accountancy doen :D Ik hou dit tweak-gedoe als hobby, want de markt is slecht op het gebied van IT op het moment. Accountancy en economie licht aanmerkelijk beter :P
offtopic:
ah profiel, dat klinkt heel nieuw.. kun je niet meer gewoon natuurkunde en economie doen? ... stukje geschiedenis: Alle bekende Nederlandse economen waaren natuurkundige origine

5 Volt is perfect.. lekker rustig... Verder raad ik je aan om noppenschuim te gebruiken. In een ander topic een paar weken geleden werden nog tips gegeven hoe je je HDD's stiller maakt. Dat deden ze door aan de zijkanten stukken alluminium te monteren en dan rondom de HDD schuim te wikkelen. Het alluminium was voor de warmteoverdracht (anders wordt de HDD te warm)

nogmaals van isoleren wordt je systeem niet koeler.. maar warmer..

• Wabs
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
offtopic:
Dat noemen ze 2e fase! (oftewel studiehuis)

Het schijnt ook te helpen om fietsband tussen de wand van je kast en je HD te stoppen, simpel en doeltreffend denk ik zo....

Verwijderd

Topicstarter
Als me systeem door dat isoleren met een graad of 3 / 4 omhoog gaat, vind ik dat niet zo erg. Ik hecht er op het moment meer aan dat het geluid wat minder is. Ik denk dat het nu 50/60 dB i... tmag wel trug naar 30-40. Dat scheelt tog wel wat.
Desnoods prop ik er nog meer koelers in ( hoewel ik dat wel extra blowholes moet boren :) ).

Bedankt voor jullie hulp iig !

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-07 15:06

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Je casetemp zal, zeker in jouw geval met 10 (!?) fans, nauwelijks stijgen, omdat de warmteafvoer via je fans vele malen groter is dan de warmtegeleiding van de panelen van je kast. Echter, zoals al eerder gezegd: Als je de boel stiller wil maken zou ik eerst eens al je fans naar een lager voltage zetten, want zo breng je het geluidsniveau veel lager dan wanneer je nu isolatie erin gaat gooien.

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

• job
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

Verwijderd schreef op 17 januari 2003 @ 13:17:
Ik denk dat het nu 50/60 dB i... tmag wel trug naar 30-40.
volgens mij heb je totaal geen idee hoeveel 50 decibell is.
60 decibell is 10 maal zo hard als 50 decibell

maar stel dat je case nu 50 decibell genereert.
wil je dit verlagen naar 30 decibell, dan zou je case 100 maal minder geluid generen. dit lukt je natuurlijk nooit.

[ Voor 27% gewijzigd door job op 17-01-2003 13:47 ]

Verwijderd

spuit vol met purschuim ;) :P

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht dus dat ze op 5 volt draaiden, maar niet dus.. |:(
Hoe verlaag ik het voltage van een casekoeler?
Hij verplaatst dan minder lucht, scheelt dat veel?

Ik heb niet zo goed bij natuurkunde opgelet bij dat onderwerp (dB) :)
Maar het zal zo'n 50 dB zijn en ik wil tog wel de helft minder (das strefen).

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-11 17:32

Shuriken

Life is all about priorities

Ik snap een ding niet. Een kast koel je toch niet via de zijplaten? De warmte opname/afgifte via de zijplaten is echt te verwaarlozen.

Door isolatie van de wanden reduceer je geluidsniveau. En omdat je het volume verkleint zullen je koelers in verhouding meer luchtverplaatsen.

Dus het lijkt me onzinnig aan te nemen dat de temperatuur gaat stijgen in je kast.

Ik heb er in elk geval nog niets van gemerkt. Alleen het lawaai is een stuk minder.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• Novah
  • Laatst online: 23-11 10:57
Hmmm, die zijplaten zag ik laatst staan bij een computerwinkel, maar dat isoleer spul zorgt er voor dat de temp stijgt... dat lijkt me logisch maar de zo belangrijk is de casetemp toch niet, het beinvloed de temp van de proc niet zo erg als hij 2 graden stijgt volgensmij.

• BovenHond
Shuriken schreef op 17 January 2003 @ 16:54:
Ik snap een ding niet. Een kast koel je toch niet via de zijplaten? De warmte opname/afgifte via de zijplaten is echt te verwaarlozen.

Door isolatie van de wanden reduceer je geluidsniveau. En omdat je het volume verkleint zullen je koelers in verhouding meer luchtverplaatsen.

Dus het lijkt me onzinnig aan te nemen dat de temperatuur gaat stijgen in je kast.

Ik heb er in elk geval nog niets van gemerkt. Alleen het lawaai is een stuk minder.
Vergis je niet in de koelendecappaciteit van de zijplaten. Toen mijn voedingsfan (enige outtake) kapot was gegaan bleef het helesysteem stabiel op 60 graden steken. Dit betekende dat de zijplaten ook minstens 50 graden werden. Zeg maar de helekast gaat dan warmte afstaan aan de omgeving.

voor warmte overdracht zijn een paar dingen heel belangrijk
overdracht gaat door straling, stroming of geleiding

• temperatuur verschil (hoe hoger de temperatuur(T) van het object, hoe meer warmte (J) er per seconde zal overgedragen worden (W)
• effectief oppervlak (dat heeft een zijplaat wel) (een koeler met veel ribben heeft ook een groot oppervlak)
• materiaal (alluminium is beter dan staal, staal is beter dan hout)

• Positron

Positron

Matsu_matsu schreef op 17 January 2003 @ 17:20:
[...]

Vergis je niet in de koelendecappaciteit van de zijplaten. Toen mijn voedingsfan (enige outtake) kapot was gegaan bleef het helesysteem stabiel op 60 graden steken. Dit betekende dat de zijplaten ook minstens 50 graden werden. Zeg maar de helekast gaat dan warmte afstaan aan de omgeving.

voor warmte overdracht zijn een paar dingen heel belangrijk
overdracht gaat door straling, stroming of geleiding

• temperatuur verschil (hoe hoger de temperatuur(T) van het object, hoe meer warmte (J) er per seconde zal overgedragen worden (W)
• effectief oppervlak (dat heeft een zijplaat wel) (een koeler met veel ribben heeft ook een groot oppervlak)
• materiaal (alluminium is beter dan staal, staal is beter dan hout)
Je systeem op 60 graden, wat bedoel je met 'systeem'? Heb je het dan over je CPU, of de temperatuur in de kast?

Natuurlijk is er wel een koelende (lees: warmte geleidende) werking van je zijpanelen, en zoals je zegt geleidt aluminium warmte beter dan staal, maar in het geval van de topicstarter is de warmtegeleiding in verhouding met de werking van de warme luchtafvoer en koude luchttoevoer verwaarloosbaar klein. De temperatuur zal zeker niet meer dan 5 graden stijgen. Ik gok op een stijging van 2 graden hooguit, wanneer de airflow in orde is.

• BovenHond
Positron schreef op 17 January 2003 @ 18:59:
[...]

Je systeem op 60 graden, wat bedoel je met 'systeem'? Heb je het dan over je CPU, of de temperatuur in de kast?

Natuurlijk is er wel een koelende (lees: warmte geleidende) werking van je zijpanelen, en zoals je zegt geleidt aluminium warmte beter dan staal, maar in het geval van de topicstarter is de warmtegeleiding in verhouding met de werking van de warme luchtafvoer en koude luchttoevoer verwaarloosbaar klein. De temperatuur zal zeker niet meer dan 5 graden stijgen. Ik gok op een stijging van 2 graden hooguit, wanneer de airflow in orde is.
Ik bedoel dat de temperatuur van de moederbordsensor 60 graden aan geeft (dat betekent in mijn geval 70 voor de processor, ja dat is te veel, maar het was stabiel)

De temperatuuroverdracht van de zijpanelen als je ze goed aan je case vast schroeft is niet verwaarsloosbaar klein.
Het isoleren van mijn zijpanelen scheelde me namelijk 4 graden. Reken er maar op dat je zijpanelen net zo goed zijn in warmte overdracht als je CPU koelblok...

Belangrijkste les
Je hebt gelijk als je zegt dat de koeling het meest gebaat is bij een goede airflow. Maar op het moment dat de temperatuur in je kast 5 graden boven kamertemperatuur is zul je met een betere airflow niets opschieten..

• Positron

Positron

Matsu_matsu schreef op 21 January 2003 @ 12:46:
[...]

De temperatuuroverdracht van de zijpanelen als je ze goed aan je case vast schroeft is niet verwaarsloosbaar klein.
Het isoleren van mijn zijpanelen scheelde me namelijk 4 graden. Reken er maar op dat je zijpanelen net zo goed zijn in warmte overdracht als je CPU koelblok...
Verwaarloosbaar is misschien ietwat overdreven, want natuurlijk zal er wel een temperatuurstijging optreden, ik heb ook niet gezegd dat dat niet zo is. Wat ik bedoel is, dat wanneer je zorgt dat je je airflow in orde hebt, je je totaal geen zorgen moet gaan maken om de isolatie van je panelen.
Zijpanelen zijn natuurlijk net zo goed warmtegeleidend als een cpu-koelblok, als het van hetzelfde metaal is gemaakt, maar de vergelijking vind ik wat krom; Je processor produceert een veel hogere temperatuur dan je in je kast hebt, dus naar verhouding wordt er véél meer warmte afgevoerd. Daarbij is een cpu-koelblok bevestigd aan je cpu zelf, met warmte geleidend materiaal. Een overgang van keramiek op metaal dus, waarbij nagenoeg alle warmte direct naar het koelblok wordt getransporteerd. Bij lucht (= gasmoleculen dus) gaat dat veel langzamer, omdat het een gas is.

De panelen brengen in verhouding met de luchtafvoer vrij weinig warmte naar buiten. De lucht in je kast zal namelijk eerst warmte aan je panelen moeten afstaan en vervolgens moeten je panelen dat weer afstaan aan de buitenlucht, dat gebeurt wel, maar op vrij kleine schaal.
Belangrijkste les
Je hebt gelijk als je zegt dat de koeling het meest gebaat is bij een goede airflow. Maar op het moment dat de temperatuur in je kast 5 graden boven kamertemperatuur is zul je met een betere airflow niets opschieten..
Lager dan 5 graden verschil met de kamertemperatuur zal je niet gauw komen. De enige reëele manier om dat te bereik is toch de airflow, of je moet natuurlijk met echt koelingen gaan werken, die zelf een lagere temperatuur hebben dan de omgeving, maar zoals ik al zei: dat is niet reëel.

• Jiffy
  • Nu online

Jiffy

God, you're ugly!

Positron schreef op 21 January 2003 @ 13:13:
Lager dan 5 graden verschil met de kamertemperatuur zal je niet gauw komen. De enige reëele manier om dat te bereik is toch de airflow, of je moet natuurlijk met echt koelingen gaan werken, die zelf een lagere temperatuur hebben dan de omgeving, maar zoals ik al zei: dat is niet reëel.
Met uitsluitend luchtkoeling ben ik in staat om m'n casetemp _gelijk_ aan de kamertemp te krijgen. De kast is daarbij uitgebreid geïsoleerd met anti-dreunmatten op de zijpanelen en eenzijdig zelfklevende schuimmatten op elk vrij plekje aan de binnenkant van de kast. De kast is een joekel van een bigtower (10x 5.25" extern bereikbare drivebays aan de voorkant) en wordt gekoeld door 2x120 mm fans en 2x 80 mm fans. Wél allemaal Delta's... ;) En dat verklaart meteen waarom casetemp=roomtemp... :+

Door de isolatie van de kast is in mijn geval de koeling idd _volledig_ afhankelijk van de door de fans opgewekte airflow, maar gezien de capaciteit van de fans is dat geen enkel probleem!

* Jiffy heeft trouwens schakelaartjes om z'n fans te schakelen tussen 0/7/12 volt...

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• 1st_Ro
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-01-2022
En wat ik me dan afvraag : 10 koelers ?!?! over opstijgende vliegtuigen gesproken :D

En het lijkt mij dat als je gaat overklokken, dat waterkoeling een betere optie is (mits je het geld hebt natuurlijk).

Just my 2 eurocents.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 January 2003 @ 16:46:
Ik dacht dus dat ze op 5 volt draaiden, maar niet dus.. |:(
Hoe verlaag ik het voltage van een casekoeler?
Hij verplaatst dan minder lucht, scheelt dat veel?

Ik heb niet zo goed bij natuurkunde opgelet bij dat onderwerp (dB) :)
Maar het zal zo'n 50 dB zijn en ik wil tog wel de helft minder (das strefen).
50% minder geluid is ongeveer 3 db minder.

Ventilator omzetten naar 5 volt doe je als volgt :
Je maakt de kabel die nu aan de gele kabel zit vast aan de rode, dan gaat ie op 5 volt draaien. Dit werkt natuurlijk alleen als de voeding genoeg power levert aan 5 volt.
Officieel moet je dan de huidige zwarte omzetten naar de andere zwarte kabel, maar dat is niet echt nodig (massa = massa).

Rode kabel (4) = +5 volt
Zwarte kabel (3) = Massa voor 5 volt (0 volt)
Zwarte kabel (2) = Massa voor 12 volt (0 volt)
Gele kabel (1) = +12 volt

Je kunt ook nog kiezen voor 7 volt :
Zet de kabel die aan de zwarte hangt om naar de rode kabel.
Dat betekent dat je massa naar +5 volt stuurt. 12 - 5 = 7

Volt Geluid / ventilator snelheid
12 100%
7 58%
5 42%

Zelf heb ik al mijn ventilators (5x 80 + 1x 120) op 7 volt draaien.
Op 5 volt had ik af en toe dat het starten van de ventilator niet meer lukte omdat de start snelheid te laag was om over het dode (start) punt heen te komen. :(

Het makkelijkste kun je een gewone molex split maken waarbij je de kabels op een andere positie uit laat komen.

Afbeeldingslocatie: http://www.dslwebserver.com/images/5-7-adapter/01-small.jpg --------------------------> Afbeeldingslocatie: http://www.dslwebserver.com/images/5-7-adapter/15-small.jpg

De molex stekker met de gele en rode is voor 7 volt, die met de rode en de zwarte is voor 5 volt. Op deze manier kun je altijd makkelijk switchen tussen 5, 7 en 12 volt.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2003 11:38 ]

• bassio
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-11 22:48
Hieronder even een inside screenshot van mijn kast.
Ik heb mij kast voor een groot gedeelte geisoleerd met noppenmatten en dat was voornamelijk tegen de hoge fluittoon van mijn IBM HDD (die inmiddels vervangen is). Over het algemeen helpt het tegen het geluid en ik heb er tot op heden nog geen spijt van.

Mijn koelers stuur ik aan met een rheobus dus daarmee kan ik bepalen welke op welke snelheid (en met welk geluid) mijn fans draaien.
Dit is voor mij een iedeale oplossing aangezien mijn pc op de slaapkamer staat.

Afbeeldingslocatie: http://www.radaba.messageboard.nl/upload/Lan1701/Bassio_Overall_2.jpg

Verwijderd

[quote]Resistor schreef op 16 January 2003 @ 18:10:
[...]

Dat de kast koel aanvoelt komt omdat de kast kouder is dan je handen, en dat temperatuurverschil voel je.
\quote]

sterker nog, metaal voelt omdat het zo goed warmte geleidt altijd kouder aan, eens stuk staal van 37C voelt ook redelijk koud aan

Verwijderd

wat je eventueel ook kan proberen is grotere coolers kopen of coolers met meer luchtverplaatsing en die op 7 volt laten draaien.. dan hoor je ze amper

• Jiffy
  • Nu online

Jiffy

God, you're ugly!

Verwijderd schreef op 23 januari 2003 @ 03:34:
sterker nog, metaal voelt omdat het zo goed warmte geleidt altijd kouder aan, eens stuk staal van 37C voelt ook redelijk koud aan
Bijna, maar niet helemaal: metaal geleidt warmte idd goed maar voelt daardoor natuurlijk niet altijd kouder aan. Het voelt alleen koud aan als het kouder is dan het lichaamsdeel waar je het mee aanraakt (normaal gesproken zou dat je hand moeten zijn, maar hé, als jij je case met je voeten wilt modden... ;) ).

Geleiding gaat van hoog naar laag, dus (vwb warmte) van warm naar koud tot er uiteindelijk een evenwicht is.

Als we jouw redenering doortrekken zou metaal ook bij 100 graden koel aan moeten voelen ('metaal voelt omdat het zo goed warmte geleidt altijd kouder aan'). Dus niet. Dan heb je écht wel een pijnlijk handje... En da's niet van de kou! :+

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Verwijderd

Topicstarter
Deze topic is alweer oud, maar ik haal hem ff nog omhoog. Ik heb namelijk een vraagje :) Of laat ik het zo zeggen: ik heb een bevestiging nodig.
Ik vroeg me af of vloerbedekking ook geen geluidswerende functie had. Ik heb laatst ook een serverhok gezien, die van binnen helemaal bekleed was met dubbeldikke vloerbedekking. Nou dacht ik dit ook toe te kunnen passen in mijn case. Het is goedkoop, je kun er makkelijk mee werken, en zo zal het nog wel meer voordelen hebben.
Heb ik nou gelijk dat vloerbedekking als isolatiemateriaal van geluid kan dienen?

Verwijderd

Topicstarter
Niemand? :'(

Modbreak: een topic kicken na 2 uur is not done. Sla de FAQ over Forumgedrag er maar eens op na. Graag voortaan minstens 24h wachten.

[ Voor 118% gewijzigd door m-m op 27-02-2003 18:55 ]

• bredend
  • Laatst online: 29-11 12:03
Je kan ook van die supercompacte tapijttegels nemen. Zoms zit er al lijm aan de onderkant. Lekker makkelijk dus.
Maar sinds ik mijn hdd in een simpel stukje schuim heb gelegd hoor ik em niet meer :) Dus geen isolatie meer nodig.

Verwijderd

Topicstarter
Tapijttegels? Klinkt goed :) Maar hebben deze dan vaste afmetingen of kun je die in verschillende maten kopen? Tot hoe klein gaan die dingen dan? Hoe kleiner hoe beter lijkt me. Ik heb ze nog nooit gezien :?

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:56

CyBeRSPiN

sinds 2001

Verwijderd schreef op 16 January 2003 @ 18:42:
Ik hou dit tweak-gedoe als hobby, want de markt is slecht op het gebied van IT op het moment. Accountancy en economie lichgt aanmerkelijk beter :P
offtopic:
Hmm, je doet er goed aan een studie te kiezen die je LEUK vindt, hoe kun je nu een studie / baan gaan doen die je eigenlijk niet leuk vind? :S
Bovendien is er nog een behoorlijk tekort aan GOEDE IT'ers, de markt van prutsers (loodgieters die na een cursus IT-er heten) is inderdaad verzadigd :P

Maar goed, vilt-platen helpen iig goed tegen herrie, ook het ophangen van je hardeschijven in rubber helpt erg goed

[ Voor 2% gewijzigd door CyBeRSPiN op 27-02-2003 21:36 . Reden: typo in quote :+ ]

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Verwijderd schreef op 27 februari 2003 @ 21:27:
Tapijttegels? Klinkt goed :) Maar hebben deze dan vaste afmetingen of kun je die in verschillende maten kopen? Tot hoe klein gaan die dingen dan? Hoe kleiner hoe beter lijkt me. Ik heb ze nog nooit gezien :?
Helaas is de search nog steeds niet wat het moet zijn, maar op de eerste pagina van mijn zoektocht staan zo op het eerste gezicht wel aardige topics.

Helaas doen bij veel de plaatjes het niet meer. (te oud)
(en die dan niet omhoogkicken, je kan beter de plaatjesposters mailen voor de plaatjes)

[ Voor 8% gewijzigd door Resistor op 27-02-2003 21:40 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Topicstarter
CyBeRSPiN schreef op 27 February 2003 @ 21:35:
[...]

offtopic:
Hmm, je doet er goed aan een studie te kiezen die je LEUK vindt, hoe kun je nu een studie / baan gaan doen die je eigenlijk niet leuk vind? :S
Bovendien is er nog een behoorlijk tekort aan GOEDE IT'ers, de markt van prutsers (loodgieters die na een cursus IT-er heten) is inderdaad verzadigd :P
Je hebt me ook niet horen zeggen dat ik accountancy niet leuk vind, of wel? :) Aangezien je als assistent-accountant ook achter de pc werkt, is het ook wel een must als je wat van pc's weet :)
Maar goed, vilt-platen helpen iig goed tegen herrie, ook het ophangen van je hardeschijven in rubber helpt erg goed
Jah, dat kan opzich ook. Maar ik wil een zo'n goedkoop mogelijke oplossing, die toch wel enig nut heeft :) Vloerbedekking's-stukken hebben we nog zat liggen op zolder dus die kan ik zo gebruiken. Vilt-platen moet ik kopen en naar mijn idee is dat ook niet de goedkoopste oplossing :)
Dubbelzijdig plakband tussen de bracket en de hd plakken is ook een oplossing. Dat heb ik er ook al tussen zitten :P

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-07 21:54
die tip van het plakband is idd zeer goed heb ik ook gedaan :).

Maar in de pc die ik nu gebruik zitten mijn HD's in zo'n coolermaster harddisk cooler.

die maakt alleen wel herrie dankzij die 40mm koelers die op 4500rpm draaien.

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:03
Als je het mij vraagt is het niet echt nuttig om een kast geluids dicht te maken omdat het geluid er toch wel uit komt door de fans en andere openingen, het heeft echter wel zin om geluids absorbeerend materiaal op te hangen. Dat doen ze in bijv zwembaden ook omdat ze daar moeilijk isolatie tussen de oren en de bezoeker kunnen plaatsen op een mannier dat het geluid ze niet berijken kan, daarom hangen ze daar gewoon een geluids absorbeerend materiaal nodig.
Bij een computer is het effect hiervan nog veel groter omdat het geluid daar haast nooit direct je oren berijkt en gem. toch wel heel vaak tegen de zijkant van je kast botst.
Bij een caravan is het een heel ander verhaal omdat die helemaal dicht is is het ook genoeg om het geluid tegen te houden door het te weerkaatsen.
Ik weet niet wat voor spul jij precies hebt maar als het zo dun is zal het niet speciaal bedoeld zijn voor het absorberen van geluid maar meer voor het tegenhouden, misschien dat het dan toch beter is om naar ander materiaaltje te zoeken...

Verwijderd

Topicstarter
Sn0wblind schreef op 27 February 2003 @ 22:35:
die tip van het plakband is idd zeer goed heb ik ook gedaan :).

Maar in de pc die ik nu gebruik zitten mijn HD's in zo'n coolermaster harddisk cooler.

die maakt alleen wel herrie dankzij die 40mm koelers die op 4500rpm draaien.
En daarvoor is er dus die vloerbedekking/tapijttegel, die dat (vooral hoge) geluid kan reduceren. Ik heb ook een hd cooler (2 Spire 40 mm koelertjes)... nou, die dingen janken het uit (om nog maar te zwijgen over de 80 mm fans van spire...). Ik werd er gewoon gek van, dus heb ik ze er uit gehaald, totdat ik de case geisoleerd heb.

Ik heb even gekeken op zolder, maar we hebben nog wel mooie stukjes liggen.

Nog een klein vraagje: het is over het algemeen bekend dat die standaard voedingen van AOpen (in mijn H600B van AOpen) nog al lawaaierig zijn. Ligt dat dan aan de koeler of aan de voeding zelf (dat volgens mij tog geen geluid maakt?) Anders vervang ik deze koeler eens met een stille. Dat scheelt weer in dat gejank :) Is dat overigens moeilijk/riskant ?

• Ress
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-10 10:45
Verwijderd schreef op 28 February 2003 @ 21:59:
[...]

En daarvoor is er dus die vloerbedekking/tapijttegel, die dat (vooral hoge) geluid kan reduceren. Ik heb ook een hd cooler (2 Spire 40 mm koelertjes)... nou, die dingen janken het uit (om nog maar te zwijgen over de 80 mm fans van spire...). Ik werd er gewoon gek van, dus heb ik ze er uit gehaald, totdat ik de case geisoleerd heb.

Ik heb even gekeken op zolder, maar we hebben nog wel mooie stukjes liggen.

Nog een klein vraagje: het is over het algemeen bekend dat die standaard voedingen van AOpen (in mijn H600B van AOpen) nog al lawaaierig zijn. Ligt dat dan aan de koeler of aan de voeding zelf (dat volgens mij tog geen geluid maakt?) Anders vervang ik deze koeler eens met een stille. Dat scheelt weer in dat gejank :) Is dat overigens moeilijk/riskant ?
Het is niet moeilijk en ook niet riskant, zolang je maar weet wat je doet...
En bij die aopen voedings gaat het zeker helpen, als je er zo`n stille papst fan in zet :D

Verwijderd

blaat.. laat maar... had niet gezien dat er een tweede pagina was, en mijn verhaal was dus overbodig... lama... :P

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2003 03:14 . Reden: overbodige info ]

• mellowpimp
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als je dat isolatiematriaal gebruikt, wordt de temperatuur van je kast en CPU dan niet warmer ?

Verwijderd

Topicstarter
Batman2k schreef op 01 maart 2003 @ 12:14:
Als je dat isolatiematriaal gebruikt, wordt de temperatuur van je kast en CPU dan niet warmer ?
Zoals jij het zegt, geef je jezelf antwoord. Dat isolatiemateriaal zorgt dat de temperatuur in de kast en buiten de kast gescheiden blijven. Maar als je dus een goeie airflow hebt, zal de temperatuur ongeveer gelijk blijven. Misschien zal het een paar graden omhoog gaan, maar dat heb ik er wel voor over. Dat gejank van die koelers hangt me de keel uit. Ik heb nu eens gekeken wat het nou scheelt als ik er wat koelers uithaal. Ik heb er 2 intake en 2 outtake uitgehaald, en dat scheelt ruim 15 graden! En er zit nog steeds zo'n jankertje in voor de intake :) En dan nog twee van de 40x40 jankertjes voor de hd cooler. Kun je nagaan hoeveel dat wel niet scheelt.

• Positron

Positron

Batman2k schreef op 01 March 2003 @ 12:14:
Als je het topic even door had gelezen had je het al geweten, check de eerste pagina.

Verwijderd

tip: check de frozencpu ia op laupro, je kunt je pc een stuk stiller maken als je die 21 db koelers erin zet ipv jouw eigen. :)

Verwijderd

Lees dit eens: Operation Quiet PC article
“One question I personally get asked quite often is ‘How can I make my PC quiet enough so that I can sleep with it in my room with it still switched on?’ The answer I usually give is to switch it off - no point in wasting electricity. However a number of companies are beginning to cater for people wanting a beast of a PC without the 75dB+ sound levels associated with it. QuietPC here in the UK offers a wide range of suitable equipment to this end and they were kind enough to send us a number of their products so that we could see just difference you could expect.”

• bredend
  • Laatst online: 29-11 12:03
Ik denk dat de plek van je PC in je kamer, en de grootte van de kamer ook erg belangrijk zijn.
Ik heb een vage no-name case met een Tbird1333 op 1,925V. Daar zit een Coolermaster op van €13 De fan heb ik vervangen voor een 80mm Sunon7V die er half boven hangt (1 schroefje vast ja ;) ). Verder nog een Chieftec voeding.
gevolg: super stil, niet al te warme PC. Maar totaal geen airflow.

Daarom denk ik dat ik het voordeel van een grote kamer heb (5x4m). Verder is ook de airflow in mijn kamer best puik :)

(hdd ligt op stukkie schuim en is onhoorbaar)

[ Voor 4% gewijzigd door bredend op 02-03-2003 15:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
bredend schreef op 02 March 2003 @ 15:45:
Ik denk dat de plek van je PC in je kamer, en de grootte van de kamer ook erg belangrijk zijn.
Ik heb een vage no-name case met een Tbird1333 op 1,925V. Daar zit een Coolermaster op van €13 De fan heb ik vervangen voor een 80mm Sunon7V die er half boven hangt (1 schroefje vast ja ;) ). Verder nog een Chieftec voeding.
gevolg: super stil, niet al te warme PC. Maar totaal geen airflow.

Daarom denk ik dat ik het voordeel van een grote kamer heb (5x4m). Verder is ook de airflow in mijn kamer best puik :)

(hdd ligt op stukkie schuim en is onhoorbaar)
Mijn kamer van 8 bij 4 is dus een perfecte kamer voor mijn pc? :) De airflow in een kamer doet er echter niet toe, het gaat om de temperatuur in die kamer. Als die dus laag is, scheelt dat in temperatuur in je case.
Dubbelzijdig plakband is echt ideaal, want het is zacht en het houdt je hd of wat dan ook nog extra vast ook :)
Tijdje geleden kwam hier een post langs van Bredend, die me het advies gaf mini-tapijttegels te gebruiken als isolatie van geluid. Ik kan echter nergens kleinere tapijtegels vinden van 50x50 cm of 40x40 cm. Dan kan ik dus net zo goed normale vloerbedekking op maat snijden. Als die tapijttegels er dan tog wel zijn, laat het me dan nog even weten waar je die kunt krijgen.
Uit de search blijkt namelijk ook geen winkel of plaats waar je van die hele kleine tapijtegeltjes kunt krijgen ;(

• KillerB
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-09 10:36

KillerB

______

En zo kun je hem ook stil krijgen :)

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.co.uk/killerb04/foto/case/silent1.jpg

Nexus Voeding
Thermeltake volcano 6CU met PAPST 60mm 19db fan
80mm Papst bij de HD's.
Zalman chipset cooler ipv een gare coolermaster.
Thermeltake 80mm outtake @ low speed.
Seagate barracuda V 8mb cache 7200tpm

Nog wat isolatie materiaal en je hoort zowat niks meer :)

Het is overigens een XP 1700+ die in windows met een beetje klikwerk rond de 40 graden zit. Met gamen maximaal 55 graden.
Pagina: 1