Vier 8 Ohm speakers op 2-kanaal 4 Ohm versterker? Mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 832 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gash
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05-2022
Ik wil 4 speakers (150 Watt 8 OHm) & een subwoofer (175 Watt, 8 Ohm)aansluiten op een 2 x 300 Watt 4 Ohm versterker.

De 2 speakeruitgangen van de versterker gaan dus in de subwoofer en vanuit de 2 speakeruitgangen op de subwoofer wil ik dus 4 speakers aansluiten.

Is dit mogelijk? Zijn er eventuele nadelige gevolgen voor de speakers of versterker? Uiteraard wordt er op de speakers niet het volle vermogen van de versterker gezet.....

De versterker is een Gemini X-3 en de speakers zijn van EVID, type 4.2 en de subwoofer is ook een EVID, type 12.1

Plaatjes:

Afbeeldingslocatie: http://www.geminidj.com/graphics/x3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.electricaudio.nl/produktinfo/images/EVID121.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.electricaudio.nl/produktinfo/images/EVID42.jpg

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
ja moet wel lukken, speakers per kanaal in paar in serie aansluiten, dan krijg je een nom. imp van 4 ohm per paar.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• Gash
Ik heb niet zo opgelet tijdens natuurkunde: in serie betekent toch gewoon de speakerdraden bij elkaar knopen en in de uitgang stoppen? :?

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Hm Gash vind ik het erg dat ik je topic misbruik? Ik ben namelijk benieuwd of t erg is om een 6 ohm speaker + een 4 ohm speakertje in serie op een 4ohm uitgang te doen? En als het stuk gaat, wat gaat er stuk? Amp, 6 ohm speaker, 4 ohm speaker of alles?

• Nikel
  • Niet online
Gash schreef op 16 January 2003 @ 17:30:
Ik heb niet zo opgelet tijdens natuurkunde: in serie betekent toch gewoon de speakerdraden bij elkaar knopen en in de uitgang stoppen? :?
Nee, dat is juist parallel. In serie wil zeggen dat je de plus van de ene speaker aan de min van de andere knoopt, de twee aansluitingen die dan nog over zijn knoop je aan je versterker.

• SyncMaster
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-08 13:56
Als je een belasting van 4 ohm wil krijgen zal je de speakers parallel moeten zetten. Als je de speakers in serie zet zal de resultante weerstand 16 ohm zijn

• Dr. Lektro
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-05 17:53
Zo te zien is de subwoofer een actieve subwoofer (ingebouwde versterking). Is het dan niet verstandiger, om met hetzelfde signaal dat binnenkomt in je versterker, binnen te komen in de subwoofer (dus een onversterkt signaal) en je speakers rechtstreeks aan je versterker te hangen? Eventueel 2 aan de versterker en 2 aan de subwoofer!

Is de signaalvervorming ook niet veel groter als je al met een versterkt signaal binnenkomt en dan daarop nog ns de speakers aansluit? Er is dan zogezegd nog ns "een vervomer (=sub)" aanwezig.

Niet dat het zoveel zal schelen, maar ik streef naar zo weinig mogelijk vervorming.
Of is die ingang en de uitgang naar de speakers (in de sub) gewoon doorgelust?

En moet je de speakers niet parallel aansluiten? 2 x 8ohm parallel = (8x8)/(8+8) = 64/16 = 4ohm. Als je ze in serie legt is de impedantie dan toch 2x8ohm = 16ohm

[ Voor 30% gewijzigd door Dr. Lektro op 16-01-2003 18:00 ]

Verwijderd

edit-- oeps rekenfoutje --edit

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2003 17:54 ]

• Gash
Het is geen actieve subwoofer overigens..............

Dus wanneer ik de 8 Ohm subwoofer & 4 Ohm speakers (die ik dan in serie aansluit) op de 4 Ohm versterker aansluit dan gaat er niets mis? :? :?

• tbusquet
Gash schreef op 16 januari 2003 @ 17:30:
Mijn fout, ik bedoelde parallel, dat betekent idd dat je de uiteinde bij elkaar doet..

In serie zetten betenkt dat je als het ware "doorlust".

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• tbusquet
Gash schreef op 16 January 2003 @ 18:09:
Het is geen actieve subwoofer overigens..............

Dus wanneer ik de 8 Ohm subwoofer & 4 Ohm speakers (die ik dan in serie aansluit) op de 4 Ohm versterker aansluit dan gaat er niets mis? :? :?
Parallel aansluiten je satalieten op je subwoofer, gaat het allemaal prima.

• DaDaJoker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01-2025

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Uhmmm...

Die Evid subwoofer heeft toch 4 satellite-uitgangen.... Staat tenminste in de info die ik hierboven lees. Toch geen enkel probleem dus.

Specs? Zie ondertitel...

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05 13:32
tbusquet schreef op 16 January 2003 @ 18:16:
[...]

Mijn fout, ik bedoelde parallel, dat betekent idd dat je de uiteinde bij elkaar doet..

In serie zetten betenkt dat je als het ware "doorlust".
Verander dat dan even in je vorige post ;)
Ik dacht ook al, want dan krijg je als totale de som van de aanelkaargeknoopte speakers.

1/R1+1/R2=1/Rtotaal

In dit geval zou dat dus zijn:

-Kanaal 1
2 statellieten+sub parallel

1/8+1/8+1/8=2.7 Ohm

-Kanaal 2
2 satellieten

1/8+1/8= 4 Ohm

Je zou voor die sub nog even een andere oplossing moeten vinden.

Als je de sub parallel zet op beide kanalen dan krijg je:

1/8+1/8+1/4= 2 Ohm per kanaal
Ook niet echt gezond dus :{

[ Voor 12% gewijzigd door Mad_Demon op 17-01-2003 13:41 ]

• LangTall
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-10-2025

LangTall

Drinking for Holland @ Le Mans

Euhm Mad_Demon, de SUB heeft een dubbele spreekspoel. Dus je krijgt je verhaaltje voor Kanaal 1 2X (er van uitgaande dat ie 2X 8 Ohm is). En het ligt er maar net aan hoe de doorlussing intern geregeld is hoe je uiteindelijk weerstand op de versterker is. Want IMHO krijg je dus (1/8+1/8) + 1/8 = 6 Ohm. En daar moet die versterker toch tegen kunnen lijkt me.

En ik heb ff zitten kijken naar de specs van die versterker, onder de 4 Ohm gaat ie over z'n nek volgens Gemini.Jammer dat ik zo snel verder nix over die boxen kan vinden....

Of je kijkt ff waar de TS z'n plaatjes vandaan heeft. :7 Zijn dus Electro-Voice boxen.

Specs van de Woofer:
Crossed over pass-thru connections for up to satellite speakers
Power Handling: 175/175 watts
Impedance: 8 Ohms
LF Transducer: 12" High excursion voice coil
Aangezien er een crossover in zit, EN de sub uit dezelfde serie is als de satellieten, ga ik er gemakshalve even van uit dat er met de impedantie rekening is gehouden, en het crossover dusdanig is gebouwd dat de impedantie naar de versterker altijd 8 Ohm per kanaal blijft. en dan is er nix aan het handje.

[ Voor 37% gewijzigd door LangTall op 17-01-2003 14:32 ]

My wife has passed away: http://leuk-is-anders.blogspot.com I don't have a drinking problem. I drink, get drunk, fall down, no problem!

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05 13:32
LangTall schreef op 17 januari 2003 @ 14:13:
Euhm Mad_Demon, de SUB heeft een dubbele spreekspoel. Dus je krijgt je verhaaltje voor Kanaal 1 2X (er van uitgaande dat ie 2X 8 Ohm is). En het ligt er maar net aan hoe de doorlussing intern geregeld is hoe je uiteindelijk weerstand op de versterker is. Want IMHO krijg je dus (1/8+1/8) + 1/8 = 6 Ohm. En daar moet die versterker toch tegen kunnen lijkt me.

En ik heb ff zitten kijken naar de specs van die versterker, onder de 4 Ohm gaat ie over z'n nek volgens Gemini. Jammer dat ik zo snel verder nix over die boxen kan vinden....
Volgens m'n GR is jouw berekening toch echt 2,7 Ohm :?
(1/8+1/8)+1/8=0.375
0.375-1=2.666666667
Aangezien er een crossover in zit, EN de sub uit dezelfde serie is als de satellieten, ga ik er gemakshalve even van uit dat er met de impedantie rekening is gehouden, en het crossover dusdanig is gebouwd dat de impedantie naar de versterker altijd 8 Ohm per kanaal blijft. en dan is er nix aan het handje.
In dat geval moet de topicstarter gewoon gaan knopen en de impedantie met een multimeter opmeten :)

[ Voor 27% gewijzigd door Mad_Demon op 17-01-2003 14:36 ]

• LangTall
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-10-2025

LangTall

Drinking for Holland @ Le Mans

Mad_Demon schreef op 17 januari 2003 @ 14:33:

Volgens m'n GR is jouw berekening toch echt 2,7 Ohm :?
Gaf het misschien niet helemaal lekker weer, maar wat ik bedoelde was:

satellieten:

1/8 + 1/8 = 4 Ohm

Totaal:

1/4 + 1/8 = 6 Ohm.

Alleen dan ff kort (en dus foutief) opgeschreven. ;) Maar dat was voor ik de specs gezien had, en ik mag toch hopen dat Electro-Voice z'n zaken netjes gebouwd heeft. :)

My wife has passed away: http://leuk-is-anders.blogspot.com I don't have a drinking problem. I drink, get drunk, fall down, no problem!

Pagina: 1