[Mobo] Waarom geen beeld?

Pagina: 1
Acties:

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:51
Oki... ik heb de search al gebruikt :)

Ik heb een Pentium 1 moederbordje gekregen, en een P200mhz, die wil ik als server gaan gebruiken. Op het mobo kan zowel Edo als SD-Ram, ik heb 128 mb sdram uit mn Duron 950 gehaald (zit nu nog 256mb in....) En erin gezet, verder alles aan gesloten.... Okey... ik druk op de aan knop:

- Voeding koeler begint te draaien
- HD hoor je iets ratelen
- Koeler @ proc draaid ook...

Maar geen beeld, heb al 3 verschillende PCI kaartjes gebruikt, allemaal op de 3 verschillende PCI sloten geprobeert, maar geen resultaat... Hij blijft en wil geen beeld geven.... wel piept ie zonder op te houden, het gaat dus maar door. Ik heb zitten zoeken en FAQ gelezen dat dit of een 'Memory Problem' is of een 'Video problem' Dus heb ik het geheugen in ander bankje geprobeert, weer terug gezet in Duron, daar werkt ie weer perfect. En Edo geprobeert in alle bankjes, heel wat combi's maar werken hooo maar.... :'(

Iemand enig idee wat het nog meer kan zijn? Ik heb de bios btw ook al gereset, geen resultaat :/

Specs: Mobo met Sis 5582 chipset, Zowel plaats voor EDO als SD, Pentium 200 + cooler...

/Edit

Ik zie net wat settings staan voor multiplier, hier zitten geen jumpertjes op, zou dit het kunnen zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door ephymerous op 16-01-2003 15:54 ]

XXXVI

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Misschien kan je mobo geen 128 mb aan en moet 'ie geflashed worden? Misschien is mobo dood? check die computer star niet meer op FAQ maar.

• ephymerous
Heb ik doorgekeken, voor 128 mb ondersteuning heb ik al Edo Ram gebruikt (hier heb ik de wereld van, en dus veel verschillende gebruikt & gecombineerd...)

XXXVI

Verwijderd

Zitten er misschien jumpertjes op :?
zo ja, zet ze ffe goed O-)

• MichielioZ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-05 17:06
Als je de manual van het mobo hebt, of kan vinden, kijk daarin dan ff naar die jumpertjes...
meeste oudere moederborden herkennen niet standaard de proc instellingen e.d., deze waarden moet je dus hardwarematig via de jumpers instellen.
Het kan natuurlijk ook dat je PCI sloten verrot zijn ofzow en nog tal van andere opties, maar ik zou toch eerst die jumpertjes goed bekijken/veranderen.
(owja, anders probeer je een keer een ISA graphisch kaartje ?)

Iedereen wil terug naar de natuur, maar niemand wil lopend...

Verwijderd

MichielioZ schreef op 16 januari 2003 @ 16:01:
Als je de manual van het mobo hebt, of kan vinden, kijk daarin dan ff naar die jumpertjes...
meeste oudere moederborden herkennen niet standaard de proc instellingen e.d., deze waarden moet je dus hardwarematig via de jumpers instellen.
Het kan natuurlijk ook dat je PCI sloten verrot zijn ofzow en nog tal van andere opties, maar ik zou toch eerst die jumpertjes goed bekijken/veranderen.
(owja, anders probeer je een keer een ISA graphisch kaartje ?)
oude socket7 planken kan je nog lekker Ocen :D
mijn oude 166(niet keramish ding) heb ik op 290 mhz gekregen :D alleen dat was de koeler te veel warmte :(

• ephymerous
Das duz t probleem, ik kan geen manual vinden...

Ennuh iemand enig idee wat de jumper instelling zijn voor een P200 (misschien dat iemand nog oud mobotje heeft met manual en daar ff inkijkt...)

/edit

Er zit ook een dipswitch op... als k um op een bepaalde stand zet piept ie niet meer maar geeft ie nog geen beeld :'(

[ Voor 86% gewijzigd door ephymerous op 16-01-2003 16:34 ]

XXXVI

Verwijderd

Is duidelijk een Memory probleem, ik denk dat je mobotje het geheugen niet ondersteunt....

• ephymerous
Aha... alle soort Edo niet? van allemaal 1 mbtjes tot 2 van 32 mb?

XXXVI

• ephymerous
@ Google vond ik dit

XXXVI

Verwijderd

Na mijn deskundige benadering:

Gooi maar weg die troep.

Maar even serieus, je kan toch aan het soort piepjes te horen of het een beeld of MEM. probje is?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2003 20:45 ]

• ephymerous
Ehmz... het moeten de dipswitch instellingen zijn volgens lokale pc boer :)

En ik ben er naar lang googlen achter welk Mobo het is B)

Het is een Chaintech 5Sim... daar moet ik dus een manual voor hebben, iemand?

http://www.chaintech.com....mainboar/socket7/5SIM.htm :)

[ Voor 14% gewijzigd door ephymerous op 16-01-2003 20:53 ]

XXXVI

Verwijderd

-proccesor er goed in?? als proccesor kapot is start beeldscherm ook niet op!
-geheugen goed, desnoods ff 1 bakje proberen (wel goeie kant erin drukken)
-beeldscherm niet kappot??

Verwijderd

hmm...We hebben hier ook nog zon p200 staan, staat daar 1 sdram slot op? zoja, missch is dit kapot. Die edoram, is die al een tijdje buiten gebruik? probeer de contacten eens wat te kuisen met een gom (hightech :'( , nee serieus, soms werkt dit)

• ephymerous
Tijdje geleden deed ie het nog, maar na het eruit en erin zetten van een netwerkkaart (isa) doet ie het niet meer... (hoorde ik vanmiddan @ school)

Welke contacten moet ik kuisen?

XXXVI

• EvolutionX
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-08 21:15
ephymerous schreef op 17 January 2003 @ 17:02:
Tijdje geleden deed ie het nog, maar na het eruit en erin zetten van een netwerkkaart (isa) doet ie het niet meer... (hoorde ik vanmiddan @ school)

Welke contacten moet ik kuisen?
Ik heb het bij kennissen van mij ook gehad, na het installeren van een NIC gaf de pc geen beeld meer, pas na 2x verplaatsen naar een ander slot deed hij het weer...

Haal die NIC er eens uit en probeer het dan nog eens...

.

• ephymerous
Dat hebben we al vaak geprobeert... ding verrekt het gewoon :S

XXXVI

• ephymerous
Ik heb manuals gevonden van het mobo... alle dipswitches en jumpers staan goed, dat weet ik 100% zeker... piepen doet ie ook niet meer :)

Maja... beeld hoo maar... iemand nog enig idee?

XXXVI

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Ehh je hebt hem gekregen he, zei de vorige eigenaar wel dat het werkte?

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• ephymerous
Vorige eigenaar zei dat ie werkte totdat netwerk kaart eruit en erin ging, en ik weet 100% zeker dat hij de waarheid spreekt...

XXXVI

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Um, paar dingen:

- voordat je wist welk mobo het was begon je al te roepen dat er EDO en SDRAM op kon. Dat had je niet kunnen weten :o - je had kunnen zien dat er 72p SIMM en 168p DIMM slots op zaten, maar form factor != soort geheugen (heb hier een (Mac) mobo die 72p en 168p FP slikt, geen EDO, laat staan SDRAM, als bewijs dat je geen aannames moet maken :z )
- er is een verschil tussen MB (MegaByte) en Mb (Megabit); mb (millibit) is theoretich onmogelijk 8)7 - let dus op je hoofdletters :o
- ik lees nergens dat je een CMOS clear gedaan hebt. Probeer dat ff (lost vaak config probleempjes op)
- probeer evt ook met een andere VGA kaart en/of in een andere PCI slot

Oslik blyat! Oslik!

• ephymerous
dion_b schreef op 18 January 2003 @ 10:40:
Um, paar dingen:

- voordat je wist welk mobo het was begon je al te roepen dat er EDO en SDRAM op kon. Dat had je niet kunnen weten :o - je had kunnen zien dat er 72p SIMM en 168p DIMM slots op zaten, maar form factor != soort geheugen (heb hier een (Mac) mobo die 72p en 168p FP slikt, geen EDO, laat staan SDRAM, als bewijs dat je geen aannames moet maken :z
- er is een verschil tussen MB (MegaByte) en Mb (Megabit); mb (millibit) is theoretich onmogelijk 8)7 - let dus op je hoofdletters :o
- ik lees nergens dat je een CMOS clear gedaan hebt. Probeer dat ff (lost vaak config probleempjes op)
- probeer evt ook met een andere VGA kaart en/of in een andere PCI slot
Oki... ik heb alles uitgevoerd maar t wil gewoon niet werken, ik zoek denk ik gewoon een ander mobo, of iemand moet nog iets weten :?

XXXVI

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 00:01
Onophoudend pieper duid 99,99% van de tijd op geheugenproblemen. Bij de videokaart piepen de meeste borden om en om. (Lang kort,.... lang kort,.... ect) Geheugen is meestal (kort, kort, kort) Maar dit is ook wel afhankelijk van het merk bios dat je hebt. Maar 128MB voor een P1 is veel te veel voor zo'n oud beestje. De chipset ondersteunt het waarschijnlijk niet eens

• ephymerous
Oki... ik haal zow ff een 32 mb simmetje op, dat moet lukken :)

XXXVI

• ephymerous
verdomme... werkt nog niet :S Ding piept niet eens meer... is volgens mij kats dood :(

XXXVI

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ephymerous schreef op 18 January 2003 @ 20:06:
Oki... ik haal zow ff een 32 mb simmetje op, dat moet lukken :)
Een 32MB SIMM :?

Je weet hopelijk toch dat je op een Pentium type plank bijna altijd 72p SIMMs per 2 moet plaatsen :o

Oh, en let op die hoofdletters 32mb bestaat niet (een bit, tenzij een qbit, is ondeelbaar), 32Mb is 4MB :z

Oslik blyat! Oslik!

• SenZatioN
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-02-2025

SenZatioN

Improvise...

Misschien helpt het als de de instellingen van het BIOS reset m.b.v. de jumper op het mobo, en anders gewoon ff het batterijtje van het mobo afhalen indien possible.

My software never has bugs, it just develops random features...

• ephymerous
dion_b schreef op 19 januari 2003 @ 01:43:
[...]

Een 32MB SIMM :?

Je weet hopelijk toch dat je op een Pentium type plank bijna altijd 72p SIMMs per 2 moet plaatsen :o

Oh, en let op die hoofdletters 32mb bestaat niet (een bit, tenzij een qbit, is ondeelbaar), 32Mb is 4MB :z
Dus maw... ik moet 2 Reepjes geheugen van 32mb SDram hebben, voordat ie überhaupt werkt? :)

XXXVI

Pagina: 1