[WC] pics gezocht van zelfgemaakte rads.

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Topicstarter
Ik wil zelf een radiator maken, autoradiateur heeft bijna iedereen al :), maar ik wil weten hoe het er ongeveer uit zal komen te zien.

Ik ben er al verschillende topics over tegengekomen, maar nergens een foto te zien van het resultaat.

Zijn er hier al mensen die zelf al een radiator hebben gemaakt?
Ik zou graag info willen hebben, wat de problemen waren e.d. (de lamellen lijken mij een probleem) en wat de resultaten er van zijn.

Mijn idee:
Ik heb nog geen duidelijk ontwerp, maar hij wordt zo groot als een zijwand van een kast die ik wil gaan maken, ongeveer 80cm hoog en 60cm diep, en 2 buisjes + wat ruimte tussen kast + ruimte tussen buisjes + uitstekende delen (komen in gaten in koperplaat) dik.

Rechte buisjes vertikaal, boven verbindingstukje /, onder verbindingstukje \ (van boven gezien), achter 1 vertikaal buisje als keerpunt, en dan weer terug. Alle verbindingsstukjes aan 1 kant (boven of onder) komen dus parallel te liggen.
Als lamellen gewoon 5 koperen platen, 2mm dik, 1 boven, 1 midden, 1 onder en 1 tussen bovenste/middelste en middelste/onderste
In- en uitstroom lijken mij wat moeilijker, maar misschien kan ik daarvoor een ideetje uit de foto's halen.

De topics die ik tot zover gevonden heb die relevant waren (voor de gene die dit ook wil):
eigen radiator maken ?
solderen radiator
[rml][ radiator] Zelfbouw (high-end)[/rml]
Radiator

Daar staan wel hele mooie tips in, maar geen plaatjes van wat het geworden is.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-09 09:41

ReseTTim

Chocolate addicted

niemand heeft het denk ik ooit gemaakt. teveel tijd en probeer het maar is waterdicht en goed werkend te krijgen.. kortom koop er 1 van de sloop :)

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zo moeilijk moet het toch niet zijn? Je koopt een koperen/aluminium plaat en zaagt die in een heleboel plakken. Daar boor je gaatjes door en steekt er buisjes door. Aan het einde met 2 90 greden hoekjes en wat buis naar de volgende verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Topicstarter
Het waterdicht maken lijkt mij niet zo'n probleem. Net als een loodgieter met een lompgrote bout aan de gang.

Voor de bochten wil ik allemaal kniestukjes gaan gebruiken, en maar een paar lamellen, heel erg basic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 January 2003 @ 16:48:
zo moeilijk moet het toch niet zijn? Je koopt een koperen/aluminium plaat en zaagt die in een heleboel plakken. Daar boor je gaatjes door en steekt er buisjes door. Aan het einde met 2 90 greden hoekjes en wat buis naar de volgende verbinden.
Nou ik denk als je dr zelf 1 gaat maken dat je vele nadelen zult hebben zoals:
-het formaat hij wordt waarschijnlijk erg groot
-Het waterdicht maken (en laten) zal ook niet meevallen.
-Kosten en tijd die er in gaan zitten
-En de werking zal niet zo goed zijn.

Maar als je dr toch aan begint laat t dan vooral hier weten en zien met pics Ik ben benieuwd

Het waterdicht maken lijkt mij niet zo'n probleem. Net als een loodgieter met een lompgrote bout aan de gang.

Nou ik denk dat je met een grote bout de eerst goed gemaakte lassen die waterdicht zijn later weer open maakt omdat je de lassen nog eens warm stookt zodat de tin er tussen uit loopt (verbrand).
En dan nog maar te zwijgen over de tin die in de leiding zal stromen waardoor de vloeistof stroom minder wordt

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2003 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-10 20:40
En dan ziet het er leuk uit.. maar bespaar tijd en moeite want een kant en klare werkt veel beter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 January 2003 @ 16:53:
-het formaat hij wordt waarschijnlijk erg groot
-Het waterdicht maken (en laten) zal ook niet meevallen.
-Kosten en tijd die er in gaan zitten
-En de werking zal niet zo goed zijn.
-juist beter kan je hem precies op maat maken
-gewoon solderen
-ok you got a point maar alle cm ed is duur
-waarom niet een heleboel "echte" radiators maken ook van dit idee gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 januari 2003 @ 16:53:
[...]

-het formaat hij wordt waarschijnlijk erg groot Dat is ook de bedoeling, ik wil de rechterkant van een case nuttig gebruiken
-Het waterdicht maken (en laten) zal ook niet meevallen. daarom wil ik ook de problemen horen van mensen die dit wel hebben gedaan
-Kosten en tijd die er in gaan zitten kosten zullen wel hoog worden, en de tijd maakt mij eigenlijk niet veel uit
-En de werking zal niet zo goed zijn. size compensates funtionality :P

Maar als je dr toch aan begint laat t dan vooral hier weten en zien met pics Ik ben benieuwd Het is een tienjarenplan, en ik wil wat ideen opdoen
Mijn reactie in bold
Nou ik denk dat je met een grote bout de eerst goed gemaakte lassen die waterdicht zijn later weer open maakt omdat je de lassen nog eens warm stookt zodat de tin er tussen uit loopt (verbrand).
En dan nog maar te zwijgen over de tin die in de leiding zal stromen waardoor de vloeistof stroom minder wordt
Eerst 'los' in elkaar zetten, dan per verbinding heetstoken, even aantikken met tin, dan snel naar de volgende verbinding die al opgewarmd is, even verder verwarmen, snel aantikken, en hopen dat de eerste niet verbrand.

In mijn hoofd zit het idee om het te doen met 15mm buizen, dus verlies door tin zal wel meevallen (een cent kan je ook mooi vertinnen, en dan zie je ook nog de afbeelding)

[ Voor 30% gewijzigd door Resistor op 16-01-2003 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 January 2003 @ 16:57:
[...]

-waarom niet een heleboel "echte" radiators maken ook van dit idee gebruik
Nou die lamellen (plaatjes in de radiator) die zorgen ervoor dat je een hele grote oppervlakte krijgt waar de radiator zijn warmte door af geeft.
En als je kijkt naar een radiator dan zie je dat er veel plaatjes in zitten dus dan moet je er zelf ook veel plaatjes in zetten.
Die allemaal een heeeeel goed contact moeten maken met de buizen waardoor het koelwater stroomt anders wordt de warmte van die buizen nog niet overgedragen aan de plaatjes van de radiator.

Maar ik zeg al ik ben zeer benieuwd naar het resultaat. Het is dus zeker een uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 januari 2003 @ 17:02:
[...]

Nou die lamellen (plaatjes in de radiator) die zorgen ervoor dat je een hele grote oppervlakte krijgt waar de radiator zijn warmte door af geeft.
En als je kijkt naar een radiator dan zie je dat er veel plaatjes in zitten dus dan moet je er zelf ook veel plaatjes in zetten.
Die allemaal een heeeeel goed contact moeten maken met de buizen waardoor het koelwater stroomt anders wordt de warmte van die buizen nog niet overgedragen aan de plaatjes van de radiator.
Ik wil het zonder ventilatoren doen, dan moet je wat meer ruimte tussen de lamellen laten, een cm ongeveer, maar dan zijn het nog minimaal 50 lamellen als ik de maat aanhou die ik in gedachten heb (60cm lange pijpjes). Dat is iets te veel. Ik hoop dat 20m buis (ongeveer) genoeg is om redelijk te koelen.
Maar ik zeg al ik ben zeer benieuwd naar het resultaat. Het is dus zeker een uitdaging.
En een 10-jarenplan, dromen en denken mag altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ooit op tweakers een zelfgemaakte radiator gezien. Een buis of vierkante behuizing me daaraan 2 koppeliingen voor water in/uitgang en in de behuizing rondom enkele buizen van koper waar de lucht doorheen komt. Zal wel niet geweldig koelen denk ik. Een radiator van de sloop gaat mischien ook nog wel minder kosten. Maarja, zelfbouw is natuurlijk wel een uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
De rede dat mensen zelf geen radiator gaan maken is omdat je voor 10 euro zelf nooit iets kun maken wat net zo goed koelt als een autorad.

De warmtegeleiding optimaal krijgen gaat zeer lastig worden.
Het oppervlak van de rad net zo groot maken als een autorad in een klein volume (zeg maar) gaat ook enorm lastig worden.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Pagina: 1