Toon posts:

[Linux]Backup....wat? hoe?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op de server hier is de /home partitie nogal groot aan 't worden.....en de ruimte op tapes is niet oneindig. Ook is veel data statisch(/home/images) en/of onbelangrijk en hoeft dus niet (vaak) gebackuped te worden.

Ik wil het dus zo maken dat enkel de IMAP (uw-imapd) dingen worden gebackuped.
In (bijna) alle home dirs staan ".mailboxlist" files met een lijst van mailboxen.
Maar als ik dit doe:
code:
1
2
3
4
for mailbox in `cat $home/.mailboxlist`
do
  echo "$homedir/$mailbox"
done

dan worden alle mailboxnamen met een spatie gesplitst....("Verzonden items" wordt "Verzonden" en "items", en die bestaan niet...)

/etc/, /var/spool/mail, /var/www, e.d. worden ook gebackuped

Nu worden dagelijks backups gemaakt naar /backup (snel terug te zetten als iemand per ongeluk al z'n mail gedeleted heeft...) en via samba wordt dat opgehaald door de machine met de tapedrive.....

Wat en hoe backuppen jullie het een en ander?

Verwijderd

Wat ik precies backup vertel ik lekker niet :P maar ik maak op ma-do gebruik van incremental backups, en iedere vrijdag een full backup, alsmede iedere dag een full backup naar een stel disken (voor "fast" restoring :) ). De software die ik hiervoor gebruik is nfs / cifs en star met een stel zelfgeschreven scripten ervoor.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2003 14:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
en OpenLDAP en MySQL........binary backup of toch als ascii (slapcat / mysqldump)???

Verwijderd

Hier mbv zelfgemaakte script's aangeroepen in cron, met als uitkomst tars van een aantal belangrijke directory's. En die gaan dan over het netwerk naar een andere PC. Momenteel worden nog geen backups vaker gemaakt dan 1x per dag. Heel veel data wordt ook niet gebackupt omdat als dat verloren gaat ik het wel eventjes opnieuw installeer en configureer. Maatwerk dus.

edit: alleen maar binary dumps hier, maar de database data is niet zo bijzonder belangrijk hier.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2003 15:59 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:19
[nohtml]
Verwijderd schreef op 16 January 2003 @ 14:55:
Wat ik precies backup vertel ik lekker niet :P
Is je pr0n-verzameling zo aan uitbreiding onderhevig dat je er daily backups van moet maken :? Nou nou, die r3boot toch!

Zelf maak ik geen backups om je vraag maar te beantwoorden...ja, af en toe gooi ik m'n 'Documenten' en 'Projecten' directory op een CD. Voor de rest zal 't wel....

Wat betreft jouw probleem met spaties in die boxen: je zou het bv. zo kunnen aanpakken:

code:
1
2
3
4
while  read mailbox
do
  echo "$homedir/$mailbox"
done < $home/.mailboxlist

Of je moet het lijstje in ~/.mailboxlist genereren met find -print0 (zodat elke filename afgesloten is met een \0 i.p.v. een spatie), en dan gebruikmaken van 'cat ~/.mailboxlist | xargs -0 echo' (en in plaats van 'echo' dan natuurlijk datgene wat je echt met die mailbox wil doen, zie man xargs voor hoe dat verder werkt).

Fijn is UNIX toch he...er zijn weer eens zo'n 300 wegen die naar Rome leiden :P

[ Voor 2% gewijzigd door Wilke op 16-01-2003 16:01 . Reden: modrechten zuigen..stomme < > tags! ]

Verwijderd

Back-up gewoon altijd je home dirs en zoveel mogelijk .conf bestanden. en idd een mysql dump.

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

geef de layout van die ~/.mailboxlist eens..
das makkelijker voor de shellscripters hier die geen imap gebruiken..
want ik snap persoonlijk niets van je verhaal, maar dat komt omdat ik geen imap gebruik en ook geen idee heb hoe dat spul opgedeeld is..

Als je ff uitleg geeft van wat je precies zoekt, nodig hebt, en wilt hebben..
dan is het voor mij in iedergeval een stuk makkelijker om het uit te zoeken....

Verwijderd

err dd /hda /hdb

meer niet maar ja ik heb ook maar een desktopje en niet echt een belangrijke server :))

Verwijderd

Topicstarter
de inhoud van de .mailboxlist
INBOX
Verzonden items
Concepten
Trash
Sent Items
Drafts
Sent
De files waar de mail dus in staat zijn dan b.v. "/home/username/Drafts", "/home/username/Concepten" en "/home/username/Sent Items"

De INBOX is geen dir maar gewoon "/var/spool/mail/username"

offtopic:
Waar zijn de icq icoontjes gebleven? :?
O, ze zijn al weer terug......

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2003 17:57 ]

• xzenor

xzenor

for mailbox in `cat $HOME/.mailboxlist|grep -v INBOX|tr " " "_"`;do echo "$HOME/$mailbox"|tr "_" " "; done

zo? dan krijg je het wel gewoon mooi zoals het hoort..
maar die spatie daar ga je meer problemen mee krijgen denk ik..
de INBOX filter ik er hier uit met grep.. daar kan je gewoon /var/spool/mail/$USER voor gebruiken.

Laat even weten of dit is wat je bedoelde..

offtopic:
Mijn icq bloemetje is ook pleitos.... :(

[ Voor 24% gewijzigd door xzenor op 17-01-2003 13:36 ]

Verwijderd

possamai schreef op 17 januari 2003 @ 13:35:
for mailbox in `cat $HOME/.mailboxlist|grep -v INBOX|tr " " "_"`;do echo "$HOME/$mailbox"|tr "_" " "; done

zo? dan krijg je het wel gewoon mooi zoals het hoort..
maar die spatie daar ga je meer problemen mee krijgen denk ik..
de INBOX filter ik er hier uit met grep.. daar kan je gewoon /var/spool/mail/$USER voor gebruiken.

Laat even weten of dit is wat je bedoelde..

offtopic:
Mijn icq bloemetje is ook pleitos.... :(
cat $HOME/.mailboxlist|grep -v INBOX

waarom zo inefficient?
grep -v INBOX $HOME/.mailboxlist

Verwijderd

Zemanova: Dat is alleen efficienter op uniprocessor systemen, zodra je smp of hoger gebruikt is het efficienter om de processen op verschillende cpu's te draaien.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 januari 2003 @ 15:30:
Zemanova: Dat is alleen efficienter op uniprocessor systemen, zodra je smp of hoger gebruikt is het efficienter om de processen op verschillende cpu's te draaien.
Wat uniprocessor systemen? Het bespaart je keyboard! :P

Ik denk dat 't zo wel gaat lukken, bedankt mensen!! _/-\o_

• xzenor

xzenor

ben nou eenmaal gewend om dingen door een pijpje te sturen..
ik denk niet dat het erg veel uit zal maken bij zoiets kleins.....

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:19

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

possamai schreef op 17 januari 2003 @ 13:35:
[/offtopic]

Dat geeft een probleem als je een bestand hebt met een underscore in de naam...dat wordt dan namelijk een spatie. Als je zowel een 'a_b' als een 'a b' hebt dan wordt het helemaal een rommel :).

Het volgende lijkt me makkelijker:
code:
1
for $i in `cat $HOME/.mailboxlist | grep -v INBOX | sed s/\s/\\\ /g`; do echo "$HOME/$i"; done

Natuurlijk ook weer een nominatie waard voor de useless-use-of-cat-award, maar zolang het niet performance-kritiek is houd ik het graag op deze overzichtelijke oplossing :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• xzenor

xzenor

w00t
n1c3
Ik ben nog niet zo'n ster met sed :)
maar dit is inderdaad een mooier oplossing
Pagina: 1