Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.
True... ik heb ook een programma die de HEX code van de foto opslaat. De info die daar op staat is o.a. de datum en tijd. Dat programma is van justitie en dus rechtsgeldig. Dat laatste is dus een eis. Een andere eis is dat de foto altijd dient te worden voorzien van een datum/tijd vermelding op de foto zelf.vanDaal schreef op 16 January 2003 @ 14:27:
Probeer het programmaatje 'Downloader' van Breeze Systems eens. Het is gratis. Daarmee kun je je foto's van je camera downloaden. Tegelijkertijd maakt dat programma een TXT-bestandje aan met alle gegevens over de desbetreffende foto. Daar staat ook de datum en tijd in.
Het lijkt mij dat je dat bij een toestel van € 2500,00 toch ergens de datum/tijd in kan schakelen zodat ie op de foto vermeld wordt?
[ Voor 10% gewijzigd door Han op 16-01-2003 14:34 ]
Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.
Ik kan dus niet met zekerheid zeggen dat het niet direct mogelijk is met jouw camera, maar het lijkt me onwaarschijnlijk.
Maar de meeste camera's weigeren om aanvullende informatie op de foto's zelf weg te schrijven. Achteraf processen is imho ook het beste. (dan heb je ook qua fonts keuze)
[ Voor 40% gewijzigd door weerdo op 16-01-2003 14:54 ]
Een datum/tijd display op een foto is absoluut niet ongewoon. Ik had hier voor een Nikon F70 camera die ook datum en tijd op een foto projecteerde... sterker nog, mijn vriendin heeft een Kodak DC 5000, deze kost € 300,00, en heeft zelfs al een datadisplay op de foto....
Zoals ik al aangaf, het is mij bekent hoe de data gegevens uit een fotobestand moet lezen, daar heb ik al software voor (kan zelfs met een normale bestandseditor) Ook kan ik de EXIF-headers uitlezen, geen probleem.weerdo schreef op 16 januari 2003 @ 14:53:
Staat in de EXIF-headers welke mee worden opgeslagen. Een beetje fotobewerkingspakket kan die gegevens uitlezen (en vaak nog veel meer)
De camera's waar ik altijd mee heb gewerkt deden dat prima. Mijn vorige camera was een analoge, deze schrijft perfect de datum/tijd op de nagtieven. Voor een digitale camera moet mij dat helemaal geen probleem lijken.Maar de meeste camera's weigeren om aanvullende informatie op de foto's zelf weg te schrijven.
En dat mag ik dus niet.. Ik kan prima met photoshop de datum/tijd op een foto projecteren, geen probleem. Alleen is dat niet rechtsgeldig (moeilijk verhaal, Wet Bijzondere Opsporings Bevoegdheden). De camera dient dus de datum/tijd standaard op de foto zetten.Achteraf processen is imho ook het beste. (dan heb je ook qua fonts keuze)
[ Voor 65% gewijzigd door Han op 16-01-2003 15:01 ]
Verwijderd
Met mijn Dimage7i kan het wel, ik kan zelfs complete verhalen op de foto zetten.
IMHO is het een nutteloze optie, want probeer maar eens die tekst/datum netjes van de foto af te halen.
Je kan het indien nodig beter met Photoshop erop zetten.
[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2003 15:00 ]
Als de WBOB wel analoge tijd en niet de EXIF informatie als geldig beschouwd deugt die wet niet en dient die gewoon aangepast te worden [/naief :)].
Verwijderd
edit/ wat maakt het uit of je het er later met photoshop bij zet, of dat het zo uit de camera komt? een tijd en datum op een negatief lijkt me behoorlijk rechtsgeldig, maar op een digitale foto nou niet bepaald
[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2003 16:43 ]
Verwijderd
Bij de TR hier wordt o.a. met een coolpix 990 gefotografeerd, zonder datum in beeld, en dat heeft (tot nu toe) geen gevolgen voor de rechtsgeldigheid. Zolang je JPG's schiet is manipulatie altijd mogelijk en lastig te bewijzen achteraf; je zult dus in RAW mode moeten fotograferen. Dat duurt bij de D100, als je ze comprimeert, zo'n 40 seconden...XceeD schreef op 16 January 2003 @ 14:55:
En dat mag ik dus niet.. Ik kan prima met photoshop de datum/tijd op een foto projecteren, geen probleem. Alleen is dat niet rechtsgeldig (moeilijk verhaal, Wet Bijzondere Opsporings Bevoegdheden). De camera dient dus de datum/tijd standaard op de foto zetten.
Bij de TR zijn foto's ter ondersteuning bij een rapport en hoeft derhalve niet te zijn voorzien van een datum/tijd. Bij ons (heb ICQVerwijderd schreef op 16 januari 2003 @ 21:48:
Bij de TR hier wordt o.a. met een coolpix 990 gefotografeerd, zonder datum in beeld, en dat heeft (tot nu toe) geen gevolgen voor de rechtsgeldigheid. Zolang je JPG's schiet is manipulatie altijd mogelijk en lastig te bewijzen achteraf; je zult dus in RAW mode moeten fotograferen. Dat duurt bij de D100, als je ze comprimeert, zo'n 40 seconden...
• verschillende objectieven aan kan (foto's worden van behoorlijke afstand genomen)
• een datum/tijd vermelding geeft op de foto zelf
• onder de goedkeuring valt van de wet BOB
zover ik weet zijn JPG's nu wel goedgekeurd ook al comprimeren ze...