Toon posts:

[WC] Slangpilaar op plexikoker waterdicht maken ?

Pagina: 1
Acties:
  • 225 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo geachte tweakers.

Ik heb een klein probleempje zoals jullie weten ben ik ook met mijn wc bezig. ik heb een koker gehaald bij ru58 nou ik blij :) . maar ik en me broer zitten al dagen uit te zoeken hoe we een slangpilaar water dicht moet maken. Het lastige is dan dat het in het zijkant van de koker moet komen. ik kon deze ook niet in de search vinden dus vandaar deze topic. alle ideën dat jullie kunnen bedenken zijn welkom als het maar waterdicht is. ;)

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Een slangpilaar heeft meestal een schroefdraad. (BSP of gasdraad)

Door in de zijkant een gat te boren, en hier schroefdraad in te tappen, kan je de slangpilaar er (met wat teflontape) waterdicht indraaien.

Ook kan je eventueel een iets groter gat boren, en de boel afdichten met kit of epoxy. Epoxy hecht echter niet zo heel goed. Als je kit neemt, zoek een PU (polyurethaankit) uit.

Maar het mooiste blijft tappen.

Ik heb thuis tappen liggen van 1/4", 1/2" en 1/8". Deze mag je eventueel komen gebruiken. Ik woon in Gouda.

1/4" heeft een buitenmaat van ongeveer 10mm, 1/8" van 7-8mm, en 1/2" van 16mm oid. De inchmaten geven de binnendiameter weer.

Verwijderd

[WC] added :)

Idd van dat teflon tape. Werkt perfect!

Verwijderd

Topicstarter
herman kijk hier heb ik wel wat aan over dat tappen, ik was naar een winkel geweest en die zij er ook over tappen. en ik vroeg of dat zelf kan doen, hij zij nee is dat waar of nietwaar, als je dat zelf kan doen hoe doe je dat dan

dankje wel fewture wou nog veranderen 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2003 13:46 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 January 2003 @ 13:44:
herman kijk hier heb ik wel wat aan over dat tappen, ik was naar een winkel geweest en die zij er ook over tappen. en ik vroeg of dat zelf kan doen, hij zij nee is dat waar of nietwaar, als je dat zelf kan doen hoe doe je dat dan

dankje wel fewture wou nog veranderen 8)7
Als je de spullen er niet voor hebt kan je idd niet tappen.
Maar je kan het wel zelf doen.

Verwijderd

Topicstarter
dat tappen kan je dat schroefdraad maker kopen in de bouwmarkt.

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Wat Herman al zei, draad tappen is denk ik de beste en ook mooist afgewerkte manier. Ik ga ervanuit dat het een transparante buis is, dus dat je het netjes wil maken.

Een tap kun je bij een gereedschap speciaalzaak halen, denk niet dat de standaard DHZ zaak ze heeft. Vragen of bellen kan je natuurlijk zelf ff doen.
[Way offtopic]
Herman, de waterkoeling god :P
Ik heb nooit geweten dat je uit Gouda komt, ikzelf ben Waddinxvener en ben al ruim 2 jaar met waterkoeling bezig. Laatste tijd niet meer zo actief. Me systeem draait en daar blijft het bij.
Maybe leuk om samen iets extreems te doen ofzo. Waterkoeling/peltier/iets anders project...??

Als het je leuk lijkt, mail ff op me hotmail: marcel_1982@hotmail.com
[/way offtopic]

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

Verwijderd

Vegito: let een beetje op je zinsconstructie..

Mocht je geen draad kunnen tappen, dan kun je de volgende oplossingen nog proberen:

- Polyurethaanlijm (Bison) om de slangpilaar in de buis te lijmen. Deze lijm hecht prima, maar is niet doorzichtig. Je zult dus spaarzaam met de lijm om moeten gaan.
- Wat plexiglas oplossen in aceton of tri, zodat je een stroperig goedje krijgt. Dit rondom de slangpilaar smeren, en vervolgens de slangpilaar in de buis zetten. Dit is wel doorzichtig.

Verwijderd

offtopic:
Hier nog een waddinxvener die aan waterkoeling doet/deed/gaat doen :)

Ik loop zelf ook al een tijdje rond met volgens mij hetzelfde idee (een plexiglazen reservoir gemaakt van een buis) Mijn idee was om aan de grote buis (het reservoir) twee kleine buisjes te maken (in en uitgang) met een binnendiameter van b.v. 10 mm. Daar kan je dan veel beter in tappen om je slangpilaren vast te maken. De grote buis heeft waarschijnlijk niet zo'n grote dikte dat je daar goed draad in kan tappen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 januari 2003 @ 15:35:
Vegito: let een beetje op je zinsconstructie..

Mocht je geen draad kunnen tappen, dan kun je de volgende oplossingen nog proberen:

- Polyurethaanlijm (Bison) om de slangpilaar in de buis te lijmen. Deze lijm hecht prima, maar is niet doorzichtig. Je zult dus spaarzaam met de lijm om moeten gaan.
- Wat plexiglas oplossen in aceton of tri, zodat je een stroperig goedje krijgt. Dit rondom de slangpilaar smeren, en vervolgens de slangpilaar in de buis zetten. Dit is wel doorzichtig.
je zegt wat plexiglas oplossen :X is dat gewoon een vuurtje erbij klaar vloeistof of zie ik dat verkeerd :/

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-12 04:57

Steve

Krokodil \o/

Ik heb gewoon wat kit rond de schroefdraad gedaan en het is perfect waterdicht..

Hou er wel rekening mee dat het met lijm en 'gestroopt' plexi niet meer te openen is, met kit enkel als je redelijk veel macht gebruikt.
Verwijderd schreef op 16 January 2003 @ 17:01:
[...]

je zegt wat plexiglas oplossen :X is dat gewoon een vuurtje erbij klaar vloeistof of zie ik dat verkeerd :/
DaBit geeft het toch zelf aan? Oplossen in aceton, je krijgt dan een half vloeibaar goedje.. Dat over je schroefdraad smeren, erin schroeven en klaar.

[ Voor 48% gewijzigd door Steve op 16-01-2003 17:04 ]

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Tappen is best te doen. Zeker als het een wat grotere diameter tap is. Probeer het eerst uit op een reststukje plexy om te kijken hoe het gaat... Ik kan de voorboor diameters voor je opzoeken als je het wilt gaan proberen...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

Topicstarter
bedankt jullie allemaal die gereageerd hebben. ik ga maar tappen. ohw jah nog 1 vraag reservoir heeft toch maar 1 aansluiting nodig

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Verwijderd schreef op 16 januari 2003 @ 21:33:
bedankt jullie allemaal die gereageerd hebben. ik ga maar tappen. ohw jah nog 1 vraag reservoir heeft toch maar 1 aansluiting nodig
2 lijkt mij eerlijk gezegd een beetje handiger :) 1 in en 1 uit :P

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• robbynaish
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-12 22:32
Is aceton hetzelfde als thinner?

Ik ben de Gamma & praxis al afgeweest maar hebben alleen thinner en geen aceton.

• Tweaker.nu
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:08

Tweaker.nu

we all float down here

robbynaish schreef op 16 januari 2003 @ 21:54:
Is aceton hetzelfde als thinner?

Ik ben de Gamma & praxis al afgeweest maar hebben alleen thinner en geen aceton.
aceton is nagellak-rempver, vraag aan je moeder/zusje/vriendin, of vraag in de drogist/apotheek

yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today....

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-12 04:57

Steve

Krokodil \o/

Aceton wordt oa gebruikt om verf te verwijderen, heb je het echt niet gevonden?

In de kelder, tussen de verfspullen, staat er bij mij een hele fles aceton, bij jou vast ook.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Verwijderd schreef op 16 januari 2003 @ 15:35:
Bison heeft ook epoxy die doorzichtig is, en daarmee kun je perfect plexi en metaal lijmen.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• -=MOL=-

-=MOL=-

Verwijderd schreef op 16 januari 2003 @ 16:42:
offtopic:
Hier nog een waddinxvener die aan waterkoeling doet/deed/gaat doen :)

Ik loop zelf ook al een tijdje rond met volgens mij hetzelfde idee (een plexiglazen reservoir gemaakt van een buis) Mijn idee was om aan de grote buis (het reservoir) twee kleine buisjes te maken (in en uitgang) met een binnendiameter van b.v. 10 mm. Daar kan je dan veel beter in tappen om je slangpilaren vast te maken. De grote buis heeft waarschijnlijk niet zo'n grote dikte dat je daar goed draad in kan tappen.
Ehm, ja......
Waar ik het over had is dus iets met extreme koeling. Verder dacht ik dus aan Herman omdat hij 'ook' ervaring heeft enzo.

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

Verwijderd

bobo1on1 schreef op 17 januari 2003 @ 01:51:
[...]

Bison heeft ook epoxy die doorzichtig is, en daarmee kun je perfect plexi en metaal lijmen.

Ik neem aan dat je Bison Kombi snel bedoelt. IMHO is dat de grootste troep in heel het Bison assortiment. Die lijm word niet hard en laat op den duur los. In de spuit zitten luchtbellen die je er eerst uit moet zien te krijgen om gelijke hoeveelheden van de componenten te kunnen spuiten. In plaats van die lijm kun je nog beter een potje kleuterlijm kopen; veel goedkoper en net zo goed. Maargoed, da's hoe ik erover denk. Ik gebruik die lijm alleen maar als ik het ook weer ooit los wil maken.

De lijmen die ik veel gebruik:
- Bison Kombi metaal, voor alles dat niet aluminium, kunststof of extreem veeleisend is. Perfect voor koper-koper, ijzer-koper, ijzer-ijzer en niet te veeleisende metaal-kunststof verbindingen.
- Bison 2-componenten polyurethaanlijm, voor de moeilijke verbindingen. Alu-alu, metaal-kunststof, dat soort dingen.
- Montagekit. Altijd handig.
- Bruisende constructielijm op polyurethaanbasis voor hout e.d.

En wat ik dus niet gebruik:

- Siliconenkit. Da's leuk om een wastafelrand af te kitten, niet voor constructie.
- Bison Kombi snel: troep++

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net gemeten hoe dik de plexiglas is.Nou hij is 4mm dik, heeft het wel zin om in 4mm te tappen.

• -=MOL=-

-=MOL=-

Ligt eraan hoe grof je schroefdraad is, ik denk dat het nog wel te doen is, anders is de oplossing van Dabit de moeite waard denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
nou mensen de eerste slangpilaar zit dicht. ik heb gewoon de gat gemaakt en op de pilaar wat teflontape opgezet. voor de zekerheid heb ik wat rubbers aan de buitenkant. nu nog de andere gat. ;)

Verwijderd

Kun je niet gewoon een iets te klein gat boren, slangpilaar goed heet maken en erin draaien.

Verwijderd

Topicstarter
denk het niet, zal lang moeten wachten tot dat ie warm word. maar ik heb de 2e gat gemaakt! ik heb hem een express een beetje schuin gedaan stond mooier :P

update:
De tweede slangpilaar zit er in >:) en deze is ook 100% waterdicht, nu alleen nog de onder kant.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2003 19:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
hij is klaar ! ik heb hem gisteren 3 lagen lijm op gezet dat chloroform. nu heb ik nog 1 laagje overheen gedaan dus effe laten droven dan is ie klaar voor de test. jammer dat ik heb nu niet echt kunt gebruiken ik heb nog niet alle spullen dus.
Pagina: 1