Bizar defect

Pagina: 1
Acties:

• Koelkasten
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 00:29

Koelkasten

har har koelkast op je knar

Topicstarter
Jawel ik heb een probleem met een systeem wat mij boven de pet gaat. hopenlijk kan iemand me vertellen wat ik moet doen.

specs
MSI K7T pro2a kt133a chipset
512 Sdram 3 repen 2x128 1x256 Dane-elec
AMD TB 1 Ghz
Zelf getweakte cooler coolermaster blok zalman fan temp @ 35 graden stressed
Voeding 300W
64 mb GF4 MX sparcle
diskette drive

toshiba cd-rom 48x
lite on 24x fikker
IBM 60gxp 40 gyg versie

onboard audio used
onboard usb used

PCI : 1x realtech lan kaartje

probleem
Systeem draait dual boot tussen ME en XP prof.
ME start helemaal niet meer ook geen safe mode systeem blijft zwart met blinking cursor na lang ratelen op de hd en niets meer reset knop werkt ook niet alleen power button werkt nog maar.

XP start dan weer wel dan weer niet als ie wel start loopt ie binnen 30 min de soep in met zelfde effect als bij ME start ie niet dan komt er een blauw scherm na de schijfcontrolle met unkonw hardware error of config_list failure HD spint down dan ! en systeem hangt RESET knop werkt dan wel.

poging tot oplossing
Systeem draaide als een zon dus software vermoede ik niet 2 windows installes in 1 keer brak? virus nee hd aan andere pc gehangen en geen virus gevonden.

Geheugen? reepjes zitten wisselen dan iedere keer 1 voor 1 er in hebben dus 1 stuk tegelijk bij alle 3 bleef probleem. memtest 86 vind NIKS aan errors

Lan kaart er uit hielp geen zier

Vga kaart vervangen door een ASUS kaartje en hielp ook niets

cd-rom en writer losgehaald probleem bleef

Andere amd cpu er in een 1400 hielp ook niets

Harddisk bleef over IBM DFT vind in de quikcktest NIETS gewoon 0x000 dus is goed!
Echter in de advanced test vloog ie er uit op dezelfde manier als in windows ME en in XP na 30 min.

huh ??!?
Harddisk dus zou je denken, ook omdat een andere hd in dit systeem met linux er op prima boot en prima blijft draaien.

Ik zou denken de harddisk (deze maakt GEEN rare geluiden en is WEL gekoeld) of het moederbord echter de D-leds geven 4x groen (is ok!) en in linux zijn er geen problemen.

en wat wil je nou weten
Mis ik iets vergeet ik iets wat moet ik doen of meot ik gewoon een nieuwe schijf gaan halen?

Sommige mensen....

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-08 18:11

YellowCube

Wait...what?

heb je al eens geprobeerd je hele HD opnieuw te formateren en alles er opnieuw op te zetten...Misschien een kwestie van bad clusters.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:13

Outerspace

Admin General Chat
formateren die bende en dan opnieuw kijken.
Kan je misschien volgende keer puntjes en ook kommaatjes gebruiken wat dan is dat heel wat overzichterlijk wat ik nu typ dan wel niet de volgende keer.

Wauw, een sig!

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Yellowcube: als de harde schijf aan het overlijden is komen er steeds meer bad clusters en is dat geen permanente oplossing. Die krengen hebben de neiging om allemaal vriendjes op te bellen om mee te komen feesten... Maar duidelijk is wel dat de hd de oorzaak is.

Nieuwe halen en/of ouwe RMA'en.

edit:
Outerspace: "wat dan is dat heel wat overzichterlijk wat ik nu typ dan wel niet de volgende keer" :? WTF? De post van koelkasten kan ik lezen, die van jou is echt chinees :)

[ Voor 25% gewijzigd door Rataplan op 16-01-2003 13:10 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Qui-Gon Jinn
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-07-2025
Het lijkt er inderdaad op dat het aan je hdd ligt. En formateren om van je bad clusters af te komen is inderdaad onzin. Dat is hetzelfde als tegen je bank zeggen dat je je persoonlijke rekening wilt sluiten zodat je dan niet meer rood staat 8)7

Heb je trouwens al geprobeerd om dit commando in je dos prompt te tikken : fdisk /mbr

Die "mbr" staat voor "make boot record". Ik weet dus niet of je dat uberhaupt lukt om in dos mode of iets dergelijks op te starten. En ik heb ook eigenlijk geen idee of dit zal helpen. Ik denk het niet maar je weet maar nooit.... :)

• Koelkasten

Koelkasten

Topicstarter
Bedankt voor de reacties zo ver. Ik heb nog wel zo me best gegaan om een duidelijke lay-out in me post te krijgen nog niet goed :'(. Efin beter kan ik het niet sorry.

BAd clusters moeten die niet gevonden worden met scandisk ? dan ga ik dat wel eens proberen. Fdisk/mbr mmm listig welke fdisk moet ik dan hebben die in XP of ME. waarschijnlijk is de dual boot dan wel in 1 keer weg.

RMA zit er wel op (garantie dus) maar jah dan krijg ik een refurbished IBM voor terug en of ik daar nu blij mee moet zijn. Voorlopig wil ik wel zeker weten dat een nieuwe schijf dit probleem oplost. Niet dat ik straks met een nieuwe schijf alsnog dit probleem heb.

Sommige mensen....

Verwijderd

Ik heb hetzelfde moedebord en bij mij werd ie zwaar instabiel toen ik van Windows 98 overstapte op XP door de bus van het geheugen. Het werkt bij mij alleen als je die in de bios op 100/100 zet. Misschien het proberen waard?

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-08 18:11

YellowCube

Wait...what?

ik heb nooit gezegd dat formateren de bad clusters oplost.
Ik doelde meer op het feit dat bad clusters dit probleem kunnen veroorzaken...Als je een format uitvoert worden bad clusters gemarkeerd als punten waar geen data meer geschreven kan/mag worden en dus kun je tijdelijk weer even vooruit.

Nou ben ik wel benieuwd over bad clusters zelf:
Zijn het echt fysieke afwijkingen van de schijf? Oftewel, is er op het punt van een bad cluster iets aan de hand met het schijf-oppervlak (magnetische laag defect o.i.d.)?
Wat ik dan namelijk niet begrijp is hoe zo'n fout zich kan uitbreiden...Een virus kan ik me voorstellen dat het zich uitbreidt, maar een fysieke fout vermenigvuldigt zichzelf toch niet?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-08 21:53
Ik denk ook dat je hd het begeeft.

MBR staat dacht ik voor Master Boot Record. fdisk /mbr zou er voor moeten zorgen dat fdisk je mbr repareert. Dit kun je volgens mij altijd proberen. Gebruik daarvoor gewoon en opstartflop. Succes! ;)

edit:
hmmzz, ben niet zo snel met reageren...

[ Voor 11% gewijzigd door born2tweak op 16-01-2003 14:10 ]

• RMYuma
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-03 05:28

RMYuma

The disguise is complete!

Een mogelijkheid is, dat het aan je voeding ligt. Misschien levert de voeding ineens wat minder spanning, dan in het verleden. Kun je de voeding vervangen en dan eens testen?

| Specs Aurora24 | My music |

• Koelkasten

Koelkasten

Topicstarter
The_Prince_of_Mu schreef op 16 January 2003 @ 14:12:
Een mogelijkheid is, dat het aan je voeding ligt. Misschien levert de voeding ineens wat minder spanning, dan in het verleden. Kun je de voeding vervangen en dan eens testen?
dat ga ik ook zeker eens proberen heb nog wel een enermax liggen ergens. alleen is het wel raar dat het probleem zich zo consequent voordoet.

Welke fdisk / mbr moet ik nu gebruiken voor me dual boot die van XP of die van ME XP lijkt mij eigenlijk

Sommige mensen....

• Qui-Gon Jinn
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-07-2025
dat mag in principe niets uitmaken welke je gebruikt....

Verwijderd

Heb je nog een andere harde schijf, dan kun je die eerst proberen voordat je je huidige helemaal leeghaald. Want wellicht heb je er nog gegevens op staan die je wilt bewaren

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:59

Dark

who tweaked the light?

ik heb exact het zelfde gehad met mijn ibm harddisk ... na een kwartiertje valt ie uit...
Ik heb zo'n online rma formulier ingevuld en een adres gekregen waar ik de drive voor garantie heen kan sturen ...

rma formulier: http://www.hgst.com/hdd/support/pre_rma.htm

adres in NL:
Hitachi European Logistics Centre
c/o UPS Worldwide Logistics
Veldweg 3
NL 6075 Herkenbosch
NETHERLANDS

* ja, hitachi... die hebben de drives divisie van ibm overgenomen ...

[ Voor 43% gewijzigd door Dark op 16-01-2003 14:41 ]

• Koelkasten

Koelkasten

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 januari 2003 @ 14:32:
Heb je nog een andere harde schijf, dan kun je die eerst proberen voordat je je huidige helemaal leeghaald. Want wellicht heb je er nog gegevens op staan die je wilt bewaren
wel er zit nog een harddisk in, deze wil ik niet leeg maken maar hier staar linux Suse 8.0 op. Deze boot wel goed en heb ik meer als 1 uur laten draaien zonder probleem (de IBM schijf stond ook aan maar was niet gemount)

De IBM schijf heb ik ook bijna een 45 minuten in een andere windows XP machine als master op de 2e ide controller gezet om zo alle data er van af te halen dit ging wel een beetje traag vond ik maar alle data is we (goed) overgekomen.

Sommige mensen....

• Koelkasten

Koelkasten

Topicstarter
okey mensen ik heb weer een nacht mogen knutselen

Ik heb een nieuwe western digital schijf gehaald en deze geplaatst oude ibm losgetrokken nieuwe WD er in. XP cd gezocht en install begonnen. TOen hij aangaf dat hij nog 10 minuten moest doorgaan (billboards) pats BOEM en zwart scherm en cd-writer led en HD led branden weer ;( nieuwe schijf voor niets gekocht dus :(

Wel de HARDDISK is het dus niet want die nieuwe WD schijf zal niet meteen exact dezelfde defecten hebben. momenteel ben in memtest aan het draaien. tot nu toe 98% en 0.0 errors dus ik gok dat dat ook echt wel goed zit.

Morgen ga ik een andere voeding halen wie weet dat dat helpt dan maar en anders zou het moederbord defect zijn? wat ik dus zo raar vind voor een defect als dit zo random tijd zo een error en alle 4 de d leds zijn groen + linux kan uren draaien zonder ellende maar het is een windows machine geen linux.

Ik begin de hoop op te geven ik kom er niet meer uit wat moet ik nou doen de voeding vervangen lijkt me maar ben ik dan eindelijk verlost van de ellende ???

Sommige mensen....

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-04 17:55
Is het niet een probleem met de IDE apparaten die aan de IDE controller hangen? Beetje raar dat namelijk je CD-Writerled en HD led gaan branden.

Probeer eens om ALLEEN een CD speler aan te sluiten en een HD. Beide op een ander kanaal van de controller (niet op de zelfde kabel dus). Misschien is dat iets?

Verwijderd

Dit ligt waarschijnlijk aan je moederbord , is vast een voedingsprobleem op je mb. Je kunt eventueel nog andere voeding proberen. Ik heb hetzelfde mb en ook soortgelijke problemen gehad. Met andere voeding ging het goed met duron700mhz maar met athlon1200mhz (dus meer stroomgebruik) kwam die met voedingsproblemen op het moederbord. Indien mb defect is kun je die opsturen. ( let op er zit 3 jaar garantie op dat mb)

• Koelkasten

Koelkasten

Topicstarter
Bart B schreef op 16 January 2003 @ 23:24:
Is het niet een probleem met de IDE apparaten die aan de IDE controller hangen? Beetje raar dat namelijk je CD-Writerled en HD led gaan branden.

Probeer eens om ALLEEN een CD speler aan te sluiten en een HD. Beide op een ander kanaal van de controller (niet op de zelfde kabel dus). Misschien is dat iets?
het probleem doet zich ook voor met alleen de harddisk aan het systeem ;(

Moederbord opsturen moet ik wel weten dat dit het probleem is en ik ken MSI langer dan vandaag ik probeer dan liever zelf het te fixen / nieuwe te halen dan mobo opsturen en een brakke andere rma bord mee krijgen.

systeem moet gewoon snel weer gaan werken.

Sommige mensen....

Verwijderd

dus.
oeps verkeerde post
.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2003 23:35 ]

Verwijderd

Ik denk ook dat het aan je voedinh ligt, je hebt vast je standaard voeding er in zitten, en die kunnen het vaak net aan.
Je hebt er waarschijnlijk wat bij in gebouwd en nu kan hij niet meer genoeg vermogen leveren
koop een voeding met meer vermogen

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik denk ook dat het aan je voeding ligt, misschien geeft ie wat stroompieken na verloop van tijd.
offtopic:
Layout van je posts is trouwens prima, maar gebruik alsjeblieft punten en komma's...

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• Koelkasten

Koelkasten

Topicstarter
wel het systeem heeft geen extra hardware gekregen en er zit idd wel een default voeding in merk is dus redelijk wokie wokie. maar vermogen is 300W en dat moet genoeg zijn. altijd zo geweest bijna 2 jaar al zo en iets bijgezet is er de laatste 6 maanden niets.

Echter het kan idd best zijn dat na verloop van tijd de voeding rare dingen gaat lopen doen. Kortom morgen wordt er een nieuwe wokie voeding gehaald van 350 wat (q-tech) en dan bouwen we die in en gaan we het weekend verder stoeien.

werkt dit niet dan zal echt het bord er aan moeten geloven vrees ik.

Sommige mensen....

• yeroen1979
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-04-2025

yeroen1979

noh, ik ock!

test voor de zekerheid je geheugen ook ff! Kapotte reepjes kunnen ook onverklaarbare fouten teweeg brengen!

A-Open H-700b Epox 6RDA+, XP 3200+ Spire Whisperrock IV, 2x 1Gb ddr400 dual channel MSI Geforce FX5600XT, 3x NEC DVDRW (3540A,3550A, 4551A)1x 200GB Sata, 1x 250GB sata, 1x 120GB sata. Win XP prof.

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Koelkasten schreef op 16 januari 2003 @ 23:11:
momenteel ben in memtest aan het draaien. tot nu toe 98% en 0.0 errors dus ik gok dat dat ook echt wel goed zit.
yeroen1979 schreef op 19 januari 2003 @ 16:13:
test voor de zekerheid je geheugen ook ff! Kapotte reepjes kunnen ook onverklaarbare fouten teweeg brengen!
En! bedankt! :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:13

Outerspace

Admin General Chat
OUTerspace schreef op 16 January 2003 @ 13:07:
formateren die bende en dan opnieuw kijken.
Kan je misschien volgende keer puntjes en ook kommaatjes gebruiken wat dan is dat heel wat overzichterlijk wat ik nu typ dan wel niet de volgende keer.
sorry voor mijn vorige reply. DIt zal niet weer gebeuren.

Wauw, een sig!

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Ligt aan je MSI-board :'( Heb hetzelfde gehad... De K7T serie is echt :r 3 boarden gehad, alle 3 naar de $^#*^#. Ik heb nog nooit een board gehad dat kapot ging, tot ik die 3 MSI's in een rij had :'( 1x K7T Master en 2x K7T Pro 2A :'(. Daarna Asus A7V133, ECS K7S5A gehad en nu weer een MSI 745 Ultra.

Het lijkt mij 99,9% zeker dat je MSI aan't doodgaan is :'(

Probeer eens in de bios je on-board geluid te disablen, op die manier kreeg ik windows wel geïnstalleerd... Is natuurlijk geen oplossing, maar om te testen is het wel makkelijk :)

webOS all the way!

• Koelkasten

Koelkasten

Topicstarter
Hermanvh schreef op 20 January 2003 @ 09:22:
Ligt aan je MSI-board :'( Heb hetzelfde gehad... De K7T serie is echt :r 3 boarden gehad, alle 3 naar de $^#*^#. Ik heb nog nooit een board gehad dat kapot ging, tot ik die 3 MSI's in een rij had :'( 1x K7T Master en 2x K7T Pro 2A :'(. Daarna Asus A7V133, ECS K7S5A gehad en nu weer een MSI 745 Ultra.

Het lijkt mij 99,9% zeker dat je MSI aan't doodgaan is :'(

Probeer eens in de bios je on-board geluid te disablen, op die manier kreeg ik windows wel geïnstalleerd... Is natuurlijk geen oplossing, maar om te testen is het wel makkelijk :)
Ja, ik dacht dat ik de dans van de slechte msi borden weer ontlopen was omdat ie het al die tijd al volhield. echter het kan ook nog steeds de voeding zijn. Ik was vrijdag avond te laat uit mijn werk om nog binnen in de winkel te mogen helaas :( ga eerst een nieuwe voeding halen en misschien meteen een nieuw bordje.

Echter volgens mij wordt het erg moeilijk een socket A bord met sdram te vinden tegenwoordig is alles meteen weer ddr

Sommige mensen....

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Koelkasten schreef op 20 januari 2003 @ 09:26:
[...]

Ja, ik dacht dat ik de dans van de slechte msi borden weer ontlopen was omdat ie het al die tijd al volhield. echter het kan ook nog steeds de voeding zijn. Ik was vrijdag avond te laat uit mijn werk om nog binnen in de winkel te mogen helaas :( ga eerst een nieuwe voeding halen en misschien meteen een nieuw bordje.

Echter volgens mij wordt het erg moeilijk een socket A bord met sdram te vinden tegenwoordig is alles meteen weer ddr
Probeer eerst eens je onboard sound te disablen, gewoon om te zien of het dan wel werkt :)

Je zou een ECS K7S5A kunnen nemen :) Daar kan zowel SDRAM als DDR in :) Ben je meteen van die :r Via-chipset af :) (Sorry, heb gewoon wat tegen Via ;)) Dat boardje is super stabiel, snel en goedkoop. De versie met onboard LAN kost € 65,- ofzo :)

webOS all the way!

• yeroen1979
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-04-2025

yeroen1979

noh, ik ock!

Gewoon even in de pricewatch kijken! Er zijn nog wel een aantal redelijke sdram bordjes. Met iets meer financiele middelen zou ik toch gewoon overstappen naar ddr, heb je dat ook maar weer.

A-Open H-700b Epox 6RDA+, XP 3200+ Spire Whisperrock IV, 2x 1Gb ddr400 dual channel MSI Geforce FX5600XT, 3x NEC DVDRW (3540A,3550A, 4551A)1x 200GB Sata, 1x 250GB sata, 1x 120GB sata. Win XP prof.

• Koelkasten

Koelkasten

Topicstarter
Het defect word nog bizarder ik heb de voeding losgehaald en een enermax er in gehangen en meteen dezelfde problemen. Niet de voeding dus maar het bordje.

Ik balen ik kijken op dat bord voor iets wat met voltage te maken had. Zie ik spontaan de UPS naast die kast staan vrolijk met zijn ledje online. Ik dek bij mezelf tjah waaronm niet ding leverd tenslotte de stroom door. Na wat kables omleggen de UPS dus niet meer aangesloten te hebben en gewoon direct die pc op het stroomnet. En hij heeft de hele nacht staan te draaien.

Het probleem lijkt dus in de UPS te zitten, stom want die had ik niet eens bij de specs vermeld. Ik laat die pc nog een weekje testen en als ie er dan doorheen is weet ik het zeker dan wordt het een andere UPS halen.

Sommige mensen....

• BitBit3r
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11-03-2025

BitBit3r

Lid

MSI K7T pro2a kt133a chipset
Hier heb ik ook problemen mee gehad :(
Kan je niet op de mobo ledjes zien wat het is? (bij mij gaven ze elke keer wat anders aan :( )
Ik ben er ook niet achter gekomen wat het probleem is (andere voeding ander geheugen andere hd, andere videakaart enz.), maar het mobo gaat binnekort richting MSI.

http://www.msi.com.tw/pro...d74eca199b1717531a94f7387

en hier op tweakers zijn ook nog meer mensen geweest met probs met hetzelfde mobo, als je ff zoekt vind je ze zo.
Hopelijk heb je hier iets aan :)

oja, mijn oplossing was als mijn comp uitviel de voedingskabel uit de voeding halen en de comp een dag laten staan! :(

[ Voor 10% gewijzigd door BitBit3r op 22-01-2003 15:57 ]

Wat er ook gebeuren moogh...

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Koelkasten schreef op 22 January 2003 @ 09:14:
Het defect word nog bizarder ik heb de voeding losgehaald en een enermax er in gehangen en meteen dezelfde problemen. Niet de voeding dus maar het bordje.

Ik balen ik kijken op dat bord voor iets wat met voltage te maken had. Zie ik spontaan de UPS naast die kast staan vrolijk met zijn ledje online. Ik dek bij mezelf tjah waaronm niet ding leverd tenslotte de stroom door. Na wat kables omleggen de UPS dus niet meer aangesloten te hebben en gewoon direct die pc op het stroomnet. En hij heeft de hele nacht staan te draaien.

Het probleem lijkt dus in de UPS te zitten, stom want die had ik niet eens bij de specs vermeld. Ik laat die pc nog een weekje testen en als ie er dan doorheen is weet ik het zeker dan wordt het een andere UPS halen.
Dat is idd vaag, als hij te weinig stroom krijgt ofzo lijkt het me eerder dat de pc zou rebooten of gewoon uit zou vallen...

Ik heb btw ook al eens problemen gehad dat windows vastloopt nadat het opgestart is (start wel op, maar laadde bijv. de achtergrond niet, en als je outlook oid wilde opstarten liep alles vast). Ik had toen 2 hdd's, 1 4.3 gb (slave) en 1 8 gb (master). Eerst dacht ik dat de master kapot was, maar het bleek uiteindelijk de slave te zijn, die btw ook al 5+ jaar oud was.

• RMYuma
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-03 05:28

RMYuma

The disguise is complete!

In ieder geval lag het dus aan "iets" met de stroom... :)

| Specs Aurora24 | My music |

Pagina: 1