Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Vraag over opstarten fans

Pagina: 1
Acties:

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Topicstarter
Ik wist dat sommige fans een bepaald voltage nodig hebben om te starten, dus bijv een 12 cm fan die pas bij 6 volt of iets dergelijks begint te draaien. Dus toen ik mijn rheobusje aangesloten had waren er inderdaad 2 fans waarbij ik de bus even half open moest draaien voordat de fans gingen draaien.
Daarna heb ik de bus weer op minimum gezet en bleef de fan gewoon draaien. Okay niks aan de hand. Maar de volgende keer dat de stroom er helemaal af was geweest en ik weer opstartte startte de fan gewoon op. Dus bij het minimum ingestelde voltage.

Hoe kan dit nu? Waarom moet een fan niet elke keer een bepaald voltage krijgen voordat ie opstart. Niet dat ik dat liever zou willen, maar ik snap het gewoon niet, waarom het de eerste keer niet opstart en daarna altijd wel.

Verwijderd

Ze zullen wel een dood punt hebben!

• REDFISH

REDFISH

Topicstarter
Wat bedoel je daarmee? Het zijn gewoon enermaxen, zo eentje die jij ook in je case hebt zitten. En die draaien nu toch ook altijd als je opstart. Ook al staat het voltage op minimum.

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:00
raar, had je die fans al lang of zijn ze nieuw?

dot.blaat

• REDFISH

REDFISH

Topicstarter
heb ze al wat langer, maar daar ligt zoiets toch niet aan? Of wel?

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Moet je ff op de site van DaBit kijken: http://www.icecoldcomputi...tarthelp&language=english

Dat is een starthulpje. Als je dan deze tussen je rheobus en je fan zet (uitgang van de rheobus ipv de 5V) gaat je fan eerst op 12V, totdat de condensator zo vol is dat de spanning onder de rheobus-spanning zakt en dus de diode daar gaat geleiden.

Let op: dit werkt alleen met regelbare baybussen, een 0-7-12V schakelaar werkt niet!

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-07 15:06

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Er zijn ook schema's waarbij je een blokspanning maakt, zo krijgt je fan een spanning voor een bepaalde tijd, waarna een tijdje niet.

Zegge: 1 seconde 9 volt, halve seconde geen spanning, 1 seconde 9 volt, enz. Ze draaien dan dus op een gemiddelde spanning van 6V, waardoor het toerental ook zakt en de fans ook stil zijn. De starthulp van DaBit, zoals AcouSE zegt, is misschien eigenlijk wel beter. :)

Dit is trouwens eerder een oplossing dan een verklaring van wat je vraagt zie ik nu eigenlijk. Ik zou me er niet te druk om maken eerlijk gezegd. :)

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

Verwijderd

AcouSE schreef op 16 January 2003 @ 16:41:
Moet je ff op de site van DaBit kijken: http://www.icecoldcomputi...tarthelp&language=english

Dat is een starthulpje. Als je dan deze tussen je rheobus en je fan zet (uitgang van de rheobus ipv de 5V) gaat je fan eerst op 12V, totdat de condensator zo vol is dat de spanning onder de rheobus-spanning zakt en dus de diode daar gaat geleiden.

Let op: dit werkt alleen met regelbare baybussen, een 0-7-12V schakelaar werkt niet!
Ja, alleen jammer dat je dan weer 0,7V kwijt bent, bij een baybus met LM317 is de maximale uitgangsspanning 10,3V bij een ingangsspanning van 12V.
Hou je nog maar max 9,5V over...

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:22
Verwijderd schreef op 16 January 2003 @ 17:29:
[...]

Ja, alleen jammer dat je dan weer 0,7V kwijt bent, bij een baybus met LM317 is de maximale uitgangsspanning 10,3V bij een ingangsspanning van 12V.
Hou je nog maar max 9,5V over...
Maar bij een 317 hang je toch gewoon een elcotje tussen adj en out ?
krijgt ie ook ff een snelstart

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Positron schreef op 16 January 2003 @ 16:45:
Er zijn ook schema's waarbij je een blokspanning maakt, zo krijgt je fan een spanning voor een bepaalde tijd, waarna een tijdje niet.

Zegge: 1 seconde 9 volt, halve seconde geen spanning, 1 seconde 9 volt, enz. Ze draaien dan dus op een gemiddelde spanning van 6V, waardoor het toerental ook zakt en de fans ook stil zijn. De starthulp van DaBit, zoals AcouSE zegt, is misschien eigenlijk wel beter. :)

Dit is trouwens eerder een oplossing dan een verklaring van wat je vraagt zie ik nu eigenlijk. Ik zou me er niet te druk om maken eerlijk gezegd. :)
jij bedoelt zeker PWM (pulse wide modulation) schakeling. die geeft inderdaad pulsen daarmee kun je je fan zo zacht laten draaien als je wilt.

en je hebt geen vermogensverlies(heel klein beetje misschien), wat je bij potmeters en weerstanden wel hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2003 21:00 ]

Verwijderd

Evena een vraagje tussendoor: zou ik dit proberen aan te sluiten op een 12V fan op de netstroom?
http://users.pandora.be/nils_faber/PICT0073.JPG

• Positron

Positron

Verwijderd schreef op 16 januari 2003 @ 21:02:
Evena een vraagje tussendoor: zou ik dit proberen aan te sluiten op een 12V fan op de netstroom?
http://users.pandora.be/nils_faber/PICT0073.JPG
Wat is het en waar heb je het vandaan? Er zit een stekker aan voor het normale stopcontact, dus het zal ongetwijfeld op 220 werken, wat het resultaat is, kan ík in ieder geval niet uit je alleen je foto afleiden. ;)

Verwijderd

't komt uit een wekkerradio en er staat aan de bovenkant 8000022 geschreven

• Positron

Positron

Zo te zien is het een wisselstroomtransformator. Pak voor de gein eens een multimeter, steek (voorzichtig) de stekker in het stopcontact en meet wat eruit komt. :) Het lijkt me eerlijk gezegd een stuk makkelijk om een 12V fan op de molex van je computervoeding aan te sluiten, tenzij je de fan op je bureau wilt hebben voor je eigen koeling, maar dat kan ik me met de huidige temperaturen eigenlijk niet voorstellen. :Y)

Verwijderd

Ik ben eigenlijk gisteren nog maar net begonnen met elektronica en ben een beetje aan't oefenen met oud materiaal.
'k heb zelfs geen multimeter :p

OFFTOPIC: Ik heb ook een ledpaneltje gevonden http://users.pandora.be/nils_faber/PICT0064.JPG kan ik er iets meedoen?
http://users.pandora.be/nils_faber/onder.jpg onderkant

Verwijderd

Positron schreef op 16 January 2003 @ 16:45:

PWM, pulsebreedte modulatie..

Heeft voordelen, maar ook nadelen, een mooie schakeling is er die met de

MIC502

Een van de voordelen is dat bij het opstarten de fan even op volle sterkte gaat draaien, nadeel is dat fan iets lawaaiiger wordt door het steeds in- en uitschakelen van z'n voeding.
Moet je wel goed luisteren, maar toch....

Verwijderd

Positron schreef op 16 januari 2003 @ 21:54:
Zo te zien is het een wisselstroomtransformator. Pak voor de gein eens een multimeter, steek (voorzichtig) de stekker in het stopcontact en meet wat eruit komt. :) Het lijkt me eerlijk gezegd een stuk makkelijk om een 12V fan op de molex van je computervoeding aan te sluiten, tenzij je de fan op je bureau wilt hebben voor je eigen koeling, maar dat kan ik me met de huidige temperaturen eigenlijk niet voorstellen. :Y)
LOL dit heb ik ook met een oude bureaulamp gedaan.
ipv de lamp gewoon een fan hangen :D
vet lachuh en zuper handig in de zomer :+

Verwijderd

Kan ik dit via een lampenhouder?
Pagina: 1