Toon posts:

[Redhat8] Hoe met apt-get srpm -> rpm?

Pagina: 1
Acties:
  • 36 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik ben maar es van windows naar linux verhuist en op zich bevalt het wel (wel ontzettend moeilijk :( ). Een aantal dingen krijg ik nog niet voor elkaar. Ik heb bv. gelezen dat je het beter is als je sources downed en dan compiled en installeert. Nou heb ik apt-get geinstalled (werkt perfect btw) maar nou snap ik niet precies hoe ik nou srpms moet installeren.

Ik heb al de man apt-get doorgelezen en hier op GoT gezocht maar dan krijg ik steeds allerlei andere shit over Debian.

Om een voorbeeld te geven. In /home/ron/Downloads/Internet/ staat de file mozilla-1.2.1-0_rh8.src.rpm . Volgens mij moet ik hier nou een binary van maken maar kan ik dit het beste via apt-get doen (waar ik alles mee update etc.) of gewoon via de terminal? En moet het via het commando --compile of --build?

BVD :)

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 12:50

wzzrd

The guy with the Red Hat

apt-get is alleen om bestanden mee te downloaden / installeren (dacht ik, ben geen debian gebruiker). Wat jij zoekt is een commando om een rpm mee te rebuilden. Hoe dat moet staat wel in 'man rpm'. Laat je niet uit het veld slaan, want dit is nog veel moeilijker dan wat je tot nu toe hebt gedaan! (En het is zeker niet noodzakelijk!)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:07
Dat komt omdat apt-get de package manager is van Debian, en het bijzonder onhandig is om daar in Red Hat mee te gaan zitten klooien.

Het is helemaal niet direct 'beter' om allerlei dingen van source te gaan compileren, da's veels te moeilijk doen als je net begint.

Op de Red Hat CD's staat elk pakket wat je nodig hebt, en je kunt dit installeren met de 'rpm' tool of via het grafische package-management tooltje van Red Hat (ben even de naam ervan kwijt).

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:58
rpm --rebuild
Zelfs een debber weet dat, lijkt me dat je dat ook kon googlen.

• [J.d.I.] Exploder
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-05 00:05
Bij redhat 8.0 is het rpmbuild geworden. Een los programma dus en geen optie meer van rpm zelf.

Verwijderd

Topicstarter
_JGC_ schreef op 16 January 2003 @ 10:27:
rpm --rebuild
Zelfs een debber weet dat, lijkt me dat je dat ook kon googlen.
Ik dacht dat het dus ook via apt-get kon, maar dat heb ik dus verkeerd begrepen (omdat je een --build commando hebt). Ik ben ervan overtuigd dan het makkelijker is om gewoon een rpm te installen i.p.v. de source te compilen, maar ik wil het graag vanaf het begin goed hebben. Ik ga iig meer lezen over rpm.

/edit
hoe start ik btw het programma rpm-build? Sorry voor deze n00b vraag, maar dat wil ik nog graag ff weten, daarna weet ik genoeg |:(
/edit

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2003 11:22 ]

• kroeske
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-03 11:35
Verwijderd schreef op 16 January 2003 @ 11:13:
[...]
/edit
hoe start ik btw het programma rpm-build? Sorry voor deze n00b vraag, maar dat wil ik nog graag ff weten, daarna weet ik genoeg |:(
/edit
doe eens whereis rpm-build op de console
of probeer rpm-build (als het prog zo heet) in een terminal uit te voeren..

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Mja, maar dit wordt wel erg helpdeskerig zo ;)
Hoe je rpms bouwt e.d. is 'overal' wel te vinden.
Veel succes met je packaging avonturen.

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.