[javascript] Frames - Maak ik het mezelf nu te moeilijk?

Pagina: 1
Acties:

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-03 23:19
Ik heb een site ontworpen, met grof gezegd drie frames, boven, midden en onder. Alle 3 de frames hebben een vaste hoogte, zodat de de knoppen die in het onderste frame zitten bij de resolutie waar ik het voor bouw altijd zichtbaar blijven. Het middelste frame kan scrollen, de andere 2 niet.

Bij een rollover bij de onderste knoppen wil ik een menu laten uitklappen, echter dit moet in het middelste frame gebeuren, en dus recht boven de onderste knoppen. Deze uitklapmenu's hebben geen vaste grote, aangezien deze dynamisch gegenereerd worden uit een databse en dus afhankelijk van het aantal onderdelen wat gegenereerd wordt hoger of lager is. Verder is natuurlijk het probleem dat het frame kan scrollen en je dus ook geen vast punt hebt om de layer met het uitklapmenu te laten beginnen.

Is het mogelijk, zo ja, hoe en hoe ingewikkeld wordt dit, zo nee, heeft er iemand een andere, simpelere oplossing?

Alvast bedankt!

iOS developer

Verwijderd

Waarom frames :? Ik bedoel met of tables, of met divjes kun je je een hele hoop narigheid besparen.

• BikkelZ
Omdat de knoppen op een vaste plek beneden moesten blijven staan en in het midden gescrolled moet kunnen worden is dat HTML gewijs het simpelste.

Maar qua javascript :?

Er loopt ook nog een stukje layout door rechts en onder buiten het gedeelt en ik wil niet dat je scrollbars krijgt te zien bij lagere resoluties.

Ik zit nu nog in het begin en ik denk ik kan beter ff vragen wat de plussen en minnen zijn aan deze werkwijze voor ik het eerst helemaal in elkaar ga vouwen.

[ Voor 48% gewijzigd door BikkelZ op 15-01-2003 22:36 ]

iOS developer

Verwijderd

Wat dacht je van <div style="overflow:scroll;"></div> voor het scrollbare gedeelte en <div style="position:absolute;bottom:0px;left:0px;"></div> :)

• BikkelZ
Wat doe ik dan met grafische delen die buiten de minimale resolutie vallen? Hmm wacht de scrollbalken voor een frameloos ontwerp zou ik ook kunnen onderdrukken natuurlijk of niet?

iOS developer

Verwijderd

ja.. je kunt de overflow property gewoon wijzigen met document.getElementById('divid').style.overflow='hidden';

• BikkelZ
Nee ik bedoel voor de totale page, niet een aparte div

In het ontwerp met frames heb ik daar de background voor gebruikt en de scrollbars onderdrukt in de frames die "er buiten steken".

Ik heb rechts en onder nog een stukje grafische vulling staan zodat de page niet afkapt bij mensen die een hogere resolutie hebben dan waar ik het voor ontworpen heb.

[ Voor 74% gewijzigd door BikkelZ op 15-01-2003 23:06 ]

iOS developer

Verwijderd

Je kunt een div ook een background meegeven <div style="background:url('image.gif')"></div>

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-07 17:24

Hangloozz

{ @$%&# }

zoals 'De Stok' al zegt zou ik ook de frames proberen te skippen.
Als je wil naleven wat je van plan bent en het moet voor alle browsers werken dan heb je daar een berg werk aan dat de sop de kool niet waard is.
Vooral het van onder vandaan op willen laten komen is dramatisch.

Vanaf IE5.5 is het mogelijk om DIV's (layer) over frames te laten schuiven, daarmee ben je een heel eind om zoiets te realiseren.
Alleen blijven de nadelen van frames bestaan..

www.jurgroessen.nl

• BikkelZ
Verwijderd schreef op 15 januari 2003 @ 23:10:
Je kunt een div ook een background meegeven <div style="background:url('image.gif')"></div>
Klopt, maar zorgt die div op zichzelf dan al niet dat er een scrollbalk komt in het hoofdvenster als hij verder rechts eindigt dan de schermbreedte?

iOS developer

Verwijderd

Nee want een background in een div werkt hetzelfde als je die bijv in een body zou meegeven. Je kunt zelfs met repeat-y en repeat-x aangeven of hij wel of niet repeterend moet zijn.

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-05 15:11

disjfa

be

jammer dat als jeje midden div zelf breder maakt dan de browser dat de scrollbar wel zichtbaar zal zijn in non-ie browsers :) maar verder is dat wel een betere oplossing :)

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

disjfa schreef op 15 januari 2003 @ 23:40:
jammer dat als jeje midden div zelf breder maakt dan de browser dat de scrollbar wel zichtbaar zal zijn in non-ie browsers :) maar verder is dat wel een betere oplossing :)
kontverhaal :?

code:
1
overflow:hidden;

is een W3 property hoor...
en anders kun je nog
code:
1
2
overflow-y: hidden;
overflow: -moz-scrollbars-vertical;

combinaties gebruiken.

www.jurgroessen.nl

• BikkelZ
Verwijderd schreef op 15 januari 2003 @ 23:34:
Nee want een background in een div werkt hetzelfde als je die bijv in een body zou meegeven. Je kunt zelfs met repeat-y en repeat-x aangeven of hij wel of niet repeterend moet zijn.
OK dus bepalend voor het feit of er scrollbars optreden door een div is niet de grootte van de div zelf maar de content? Ik ga het vanavond ff proberen, lukt het dan mag deze thread dicht.

Alvast bedankt voor de hulp!

iOS developer

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

BikkelZ schreef op 16 January 2003 @ 10:06:
[...]

OK dus bepalend voor het feit of er scrollbars optreden door een div is niet de grootte van de div zelf maar de content? Ik ga het vanavond ff proberen, lukt het dan mag deze thread dicht.

Alvast bedankt voor de hulp!
Die grootte wordt mede bepaald door de opgegeven afmeting; als je een breedte van 800px in stelt krijg je logischerwijs een scrollbar op 800*600 ongeacht de content.
Het toepassen van overflow:hidden properties heeft wel gevolgen voor het zichtbare gedeelte; is er teveel content en je div staat op overflow: hidden dan zal de bezoeker niet bij het gedeelte van de content kunnen wat buiten de opgegeven afmeting van de div staat.

Verders hoeft een draad niet dicht als de oplossing er is, misschien heeft iemand anders nog op- of aanmerkingen.. :)

www.jurgroessen.nl

• BikkelZ
Het is ook nog niet gelukt :)

Maar ik zal het proberen iets duidelijker uit te leggen, er staat een voorbeeldje met de frames op http://www.mania.nl/test2 trouwens. De page is ontworpen voor 1024*768 trouwens, en er zitten nog wat foutjes in maar dat geeft op zich niet verder, het gaat er om dat je het idee een beetje begrijpt.

Er is een stuk aan de rechterkant wat doorloopt, maar doordat ik het nu in een niet-scrollend frame zet heb ik verder geen gedoe moet scrollbars. Ga ik dat stuk in een div zetten, krijg ik wel scrollbars omdat daar een div zit en dus content, als ik me niet vergis.

iOS developer

• BikkelZ
Wacht, ik zou natuurlijk ook de bg van de body een offset kunnen geven van +/- 1000 pixels naar rechts, en repeat uit moeten zetten, alleen zit ik dan nog met het zelfde probleem aan de onderkant.....:(

Dan zou ik toch de onderste bg, dus het stuk wat nog onder de knoppen komt in een apart frame moeten zetten en scrolling op OFF zetten voor beide frames.

iOS developer

Pagina: 1