Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.
Waarom moet je dat weten dan ?pinockio schreef op 15 januari 2003 @ 21:56:
[afbeelding]
Overal gezocht, uren op Google rondgekekenmaar ik vind 'm niet. Specs:
- AT
- 60/66/75/83 FSB
- 90-290 Mhz
- 3x Dimm
- Chipset: Ali M1531
Ergens staat ook nog "Acer".
Wie oh wie is er ook mee gezegend???
Proc-upgrade ?
Geheugen ?
Bios ?
Acer mobo's zie je erg vaak terug in oude IBM desktops
Misschien is het gewoon een bord uit een Acer computer.
Maar als je de chipset (Ali) precies kan identificeren dan kom je al een heel eind.
Het lijkt op een socket7 bord voor een P1 (166-233).
Oudere borden (P1-120) hebben vaak 72 pins geheugen en geen DIMMs.
Senile! Senile Oekaki
Achterkant:
A24-354I
9811-A
(G?)T5 94V-0
Voorkant:
3MXA628009D
Ik kreeg 'm met een AMD K6-2 266 Mhz erin. Weet niet waar-ie uit komt.
PS/2 muis en toetsenbord. Galvantech chips.
ATMEL AT29C020 BIOS Chip, er staat ook 12PC en 9806 op, V58 BIOS Copyright Acer.
[ Voor 54% gewijzigd door pinockio op 15-01-2003 22:12 ]
Dat zou je inderdaad zeggen, maar als je op de foto kijkt..._bas_ schreef op 15 januari 2003 @ 22:08:
misschien SS7_bas_ schreef op 15 januari 2003 @ 22:08:
Acer is een computermerk, staan er niet nog wat getallen of een serienummer bij?
Misschien is het gewoon een bord uit een Acer computer.
Maar als je de chipset (Ali) precies kan identificeren dan kom je al een heel eind.
Het lijkt op een socket7 bord voor een P1 (166-233).
lijkt me dan waarschijnlijker.
die zie je namelijk nog wel met DIMMS. hoewel oudere bordjes ook dimms kunnen hebben hoor.
Maar als het een supersocket 7 is gaat er een AMD K6 serie ook op, en die gaan tot meer dan 500mhz, en dan lijkt het me nog wel logisch.
Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me
Mwoeah, het verschil tussen So7 en 'SS7' is sowieso marketingtechnisch- een 'SS7' socket is gewoon hetzelfde als een So7- de SS7 spec heeft meer met voltage en FSB snelheden te maken, en AGP support. En bij gebrek aan 100MHz en AGP is dit geen SS7, al kan er een K6-2 opTerw_Dan schreef op 15 January 2003 @ 22:15:
[...]
misschien SS7
lijkt me dan waarschijnlijker.
die zie je namelijk nog wel met DIMMS. hoewel oudere bordjes ook dimms kunnen hebben hoor.
Maar als het een supersocket 7 is gaat er een AMD K6 serie ook op, en die gaan tot meer dan 500mhz, en dan lijkt het me nog wel logisch.
Maar goed, Onix heeft de goede te pakken, een Acer V58
Het heeft overigens een ALi Aladdin IV chipset (mogelijk de IV+, maar dat hangt van de southbridge af en is eigenlijk niet zo relevant verder)
Als hij trouwens een K6-2 266 erop had, kan hij 2.2V leveren. Als dat zo is, kan hij tot max 6x83MHz=500MHz trekken de juiste CPU
Edit: net de manual beter bekeken- het kan min 2.8V leveren, dus zijn die hogere snelheden redelijk uitgesloten (en is het hoogstwaarschijnlijk een 'gewone' K6 die erop zit, geen K6-2)
Maar wat moet je idd precies weten
[ Voor 10% gewijzigd door dion_b op 15-01-2003 22:40 ]
Oslik blyat! Oslik!
Volgens mij is dit inderdaad een ACER V58... Bedankt Onix!!!!11
Edit: nu nog kijken of ik 'm aan de praat krijg....
[ Voor 34% gewijzigd door pinockio op 15-01-2003 23:31 ]
Beetje jammer ook dat voor zover ik weet Ali alleen een AMD chipset is, en dus een pentium bordje is uitgeslotenESteg schreef op 15 January 2003 @ 22:13:
[...]
Dat zou je inderdaad zeggen, maar als je op de foto kijkt...
Nee hoor, bijvoorbeeld de door Pcchips gerelabelde 'BXCel' chipset is ook van Ali en dat is een chipset voor de P2.The_Dart schreef op 16 januari 2003 @ 00:11:
[...]
Beetje jammer ook dat voor zover ik weet Ali alleen een AMD chipset is, en dus een pentium bordje is uitgesloten
beetje offtopic, maar dit is wel een goede site om je pcchips bord te identificeren:
http://www.plasma-online....tify/picture/pcchips.html
edit: die site is ook handig voor andere hardware.
-- --- -- --
hij lijkt er wel erg veel op idd
http://www.uktsupport.co.uk/acer/mb/acv58.htm
[ Voor 46% gewijzigd door smvs op 16-01-2003 00:52 ]
Geweldige site- ik zweer erbij. Maar dit heeft iig niets met PC-Chips te makensmvs schreef op 16 januari 2003 @ 00:35:
[...]
Nee hoor, bijvoorbeeld de door Pcchips gerelabelde 'BXCel' chipset is ook van Ali en dat is een chipset voor de P2.
beetje offtopic, maar dit is wel een goede site om je pcchips bord te identificeren:
http://www.plasma-online....tify/picture/pcchips.html
edit: die site is ook handig voor andere hardware.
Yup.hij lijkt er wel erg veel op idd
http://www.uktsupport.co.uk/acer/mb/acv58.htm
Pinockio, wat gebeurt er als je het aanzet
Oslik blyat! Oslik!
[ Voor 46% gewijzigd door pinockio op 16-01-2003 09:03 ]
Idd- als er dus wel een 2.2V K6-2 op zit en het staat ingesteld voor een 2.9V K6, dan kan het wel eens drastisch zijn.Verwijderd schreef op 16 January 2003 @ 11:46:
is het bord stuk of de proc?
Post eens ff precies welke CPU je erop probeert te zetten. En als je er eentje hebt, is een oude P54C (Pentium non-MMX) een erg goede testCPU.
Oslik blyat! Oslik!
Dat hoeft helemaal nog niet. Dit bord heeft namelijk een chipset van ALi en ALi staat voor Acer Labs Inc.megaleo schreef op 15 januari 2003 @ 22:14:
Het is dus in ieder geval een Acer bordje lijkt me. Zoek nou nog eens verder.
[IMG]http://veloviewer.com/SigImage.php?a=1d38a&r=2&c=8&u=M&g=p&f=abcdefghij&z=a.gif[/IMG]
Tegenwoordig maakt ALi alleen chipsets voor AMD, maar ze zijn ook bekend van de ALi Alladin series. Deze waren voor Super Socket 7 (bijv de ASUS P5A-series) en geschikt voor AMD K6, K6-2 en K6-3, maar ook voor de Intel Pentium MMXThe_Dart schreef op 16 januari 2003 @ 00:11:
[...]
Beetje jammer ook dat voor zover ik weet Ali alleen een AMD chipset is, en dus een pentium bordje is uitgesloten
[IMG]http://veloviewer.com/SigImage.php?a=1d38a&r=2&c=8&u=M&g=p&f=abcdefghij&z=a.gif[/IMG]
Het is niet de ALi chipset die dit aangeeft als een Acer bord, maar de V58 op de BIOS. Het is gewoon een Acer OEM plank, die toevallig ook een Acer Labs, inc. (ALi) chipset heeftbobsnl schreef op 16 January 2003 @ 13:39:
[...]
Dat hoeft helemaal nog niet. Dit bord heeft namelijk een chipset van ALi en ALi staat voor Acer Labs Inc.
Alleen de Aladdin V en 7 waren SS7, de rest gewoon So7, zoals deze Aladdin IV. Er was zelfs in een vaag verleden een dual-CPU ALi chipset (de Aladdin II)Tegenwoordig maakt ALi alleen chipsets voor AMD, maar ze zijn ook bekend van de ALi Alladin series. Deze waren voor Super Socket 7 (bijv de ASUS P5A-series) en geschikt voor AMD K6, K6-2 en K6-3, maar ook voor de Intel Pentium MMX
Maar ze maken wel degelijk chipsets voor alle platforms, denk aan de AladdinTNT of AladdinPro5T voor de P3, of de Aladdin-P4 voor P4. Helaas zijn ze sinds de Aladdin V niet meer aan de top geweest qua performance en zie je ze dus niet zo vaak- SiS is goedkoper en sneller, Intel heeft een grotere naam en Via is ook sneller. Wel zijn er erg weinig stabiliteits- of combatibiliteitsissues gemeld, dus zijn ze prima voor OEM bakken waar lage support kosten icm hoge CPU speed relevant zijn, maar performance zelf van ondergeschikt belang is...
Oslik blyat! Oslik!
Het was wel vreemd dat iemand blijkbaar op een van de witte vierpins connectoren een jumper (!) had gezet. Het ledje op het mobo brandde dan ook minder fel, tot ik het eraf haalde. Kortom: er is door een n00b mee gekl**t.
Verder lijkt het er op het eerste gezicht op dat het moederboard toch niet helemaal identiek is. Misschien inderdaad een OEM (Acer) versus Acer chipset alleen. (Welke dit dan is, OEM Acer of Acer-made is onduidelijk.)
Overigens heb ik wel stabiliteitsproblemen gezien met deze chipset. Heb ooit het volgende mobootje http://motherboards.mbarron.net/models/pcchips/m565.htm getest met een Cyrix op 75 en 83 FSB maar daar werd hij instabiel van. Op 66 Mhz rock-stable met een K6-2 350@400 6x66=400 Mhz Win2k draaien.
[ Voor 52% gewijzigd door pinockio op 16-01-2003 16:22 ]
Ik dacht 'm te zien zitten maar je scan is niet helemaal duidelijk, ik heb m ff aangegeven:

De stekker die ik er op moet aansluiten heet P7 en ziet er hetzelde uit als de stekkers die aan 80mm Fans zitten.
Row row row your boat, quickly down the stream, see a croc and shit yourself, don't forget to scream!
Wat voor connector zou dat zijn? Vaag. Moet je er ook een speciale Acer voeding bij hebben dan?Tcq schreef op 17 January 2003 @ 12:50:
Ik heb hier ook een acer bordje liggen, een V58XA, en daar moet ik een 3 pins connector direct uit mijn voeding aansluiten op m'n moederbord, als ik die niet aansluit doet de pc helemaal niets, misschien heb jij die aansluiting ook.
Ik dacht 'm te zien zitten maar je scan is niet helemaal duidelijk, ik heb m ff aangegeven:
[afbeelding]
De stekker die ik er op moet aansluiten heet P7 en ziet er hetzelde uit als de stekkers die aan 80mm Fans zitten.
Bij de door jou aangegeven aansluiting staat "resume power".
Er is ook, bij de socket, een 5-pins aansluiting. Daar staat (weliswaar een stukje naar links) bij: "power button". Pins 3 en 4 (van links af) waren met een jumper kortgesloten toen ik 'm kreeg. Zoals ik boven al schreef gaat het ledje op het mobo minder fel branden als ik die kortsluit.
Ik heb ook een V58XA gehad (=zelfde als de V58, maar dan in ATX form factor met een ATi Rage Pro VGA onboard- opmerkelijk is dat het ondanks de ATX form factor wel nog de gewone M8/M9 'AT' voedingsconnector had) en die draaide prima op een normale voeding zonder die proprietary 'resume power supply' feature van ze.Tcq schreef op 17 januari 2003 @ 12:50:
Ik heb hier ook een acer bordje liggen, een V58XA, en daar moet ik een 3 pins connector direct uit mijn voeding aansluiten op m'n moederbord, als ik die niet aansluit doet de pc helemaal niets, misschien heb jij die aansluiting ook.
[afbeelding]
Wel moet je daarbij natuurlijk de jumpers Power Supply Type op 'Normal' zetten (als ik de V58 manual lees zijn dat hier JP1 en JP15)
Overigens moet je ook op de cache mode letten- als je een Cyrix/IBM CPU erin hebt moet die op Linear Burst staan, maar met alle andere types moet het op Interleaved (=Standard) staan.
Dat kan ook het probleem geweest zijn met die PC-Chips plank, maar los daarvan zijn er veel oorzaken waarom die plank niet op 75/83 stabiel wilde lopen (geOCde PCI bus gaf problemen met peripherals, RAM kon de hogere snelhede niet aan, koeling voor CPU onvoldoende of gewoon een brakke PC-Chips plank- allemaal dingen die ik eerder de schuld zou geven dan de ALi chipset alles te verwijten)
Oslik blyat! Oslik!
ZUCHTGerbenW schreef op 18 januari 2003 @ 11:04:
Tja, ALi staat nou eenmaal voor Acer Labs (inc?), vandaar.... 't is gewoon een Acer M1531.
De chipset is een Acer Labs inc. (=ALi) Aladdin IV. De Aladdin IV bestaat uit twee grote chips, de M1531 (northbridge) en de M1533 (southbridge)
Acer is een erg groot bedrijf die naast een chipset tak (ALi) ook een retail afdeling (AOpen) en een OEM afdeling (Acer) heeft.
Nu gebruiken AOpen en Acer soms componenten van andere fabrikanten en soms componenten van binnen het bedrijf. In dit geval gaat het om een door Acer gefabriceerde mobo die zowel door Acer zelf (in een van hun Acros systemen) als door IBM (in sommige Aptiva's) gebruikt is. En voor deze mobo heeft Acer voor een ALi chipset gekozen.
Zo moeilijik is dat toch niet
Oslik blyat! Oslik!
Dat zeg ik toch? nouja niet in detail, maar de details kent iedereen wel mag ik aannemen... we zijn hier niet op beginnersweb.
En om nog even verder te gaan met die details: Acer heeft een gedeelte afgestoten (de scanners bijvoorbeeld) wat nu in handen van BenQ is. Drivers voor je Acer-scanner moet je dus ook zoeken op www.benq.com.
[ Voor 132% gewijzigd door Bergen op 18-01-2003 11:58 ]
Er is een verschil tussen de naam van de overkoepelende holding + northbridge van een chipset en de merk van het chipset en de naam van het gehele chipset.GerbenW schreef op 18 January 2003 @ 11:51:
Zuchtjah ff terugzuchten hoor.. gezellig zuchten met z'n allen..
Dat zeg ik toch? nouja niet in detail, maar de details kent iedereen wel mag ik aannemen... we zijn hier niet op beginnersweb.
Het is dus NIET 'gewoon een Acer 1531'
Op het moment dat jij jouw eerste post in deze thread deed was al duidelijk genoeg met welk merk en productnaam mobo (Acer V58) we te maken hadden, alsmede de merk en productnaam van het chipset (ALi Aladdin IV)
Uit jouw post was NIET op te maken dat je wel degelijk de detail kende, bovendien voegden ze in het geheel niets aan de discussie (hoe dat kreng nu opgestart te krijgen) toe.
Oslik blyat! Oslik!
[ Voor 28% gewijzigd door Bergen op 18-01-2003 12:27 ]