Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] Twee electronica vraagjes..

Pagina: 1
Acties:
  • 314 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een projectje en heb op twee punten advies nodig:

1. Ik heb een magneetspoel en daarmee heb ik wat voedingsproblemen. De spoel trekt bij 6 volt ongeveer 5-6 ampere dus een standaard voedingsprintje kan ik niet gebruiken. Nu heb ik wel een trafo die genoeg vermogen kan leveren (max 10A) maar deze geeft alleen 24 volt af.
Hoe kom ik van die overige 18 volt af (bij 24volt gaat mijn spoel waarschijnlijk roken)? Het liefst zonder deze 18 volt te verstoken met een weerstand (moet ik ook een exemplaar hebben van 90watt) of een extra aftakking te maken in de trafo

2: Om een spanning te kunnen regelen wil ik gebruik maken van een potmeter. Ideal moet deze de waarde van 170 Ohm hebben. Helaas kan ik enkel aan 220 Ohmse exemplaren komen. Hoe kan ik dit oplossen?
Met 220 Ohm werkt het wel maar dan wordt mijn werkbare bereik verkleind. Een weerstand van ca 750 Ohm parallel schakelen werkt ook maar dan ben ik de lineairiteit kwijt.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

alvast bedankt voor de hulp!

Verwijderd

Geef eens wat meer info over je transfo.

Heb je niet meer aftakpunten en is het een trafo van 24VA ?

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Verwijderd schreef op 15 January 2003 @ 21:44:
Geef eens wat meer info over je transfo.

Heb je niet meer aftakpunten en is het een trafo van 24VA ?
Ik denk dat ie 24V levert met een max van 10A :)

Verwijderd

Topicstarter
insan1ty schreef op 15 januari 2003 @ 21:44:
[...]

Ik denk dat ie 24V levert met een max van 10A :)
Gaat u door voor de koelkast? ;)

Verwijderd

Mmm, de beste oplossing is toch een andere trafo of aftakken als de mogelijkheid er is.
Kan je die spoel niet beter met gelijkstroom sturen? Wordt ie ook niet zo warm.

Gewone potmeters hebben een tolerantie van ca 20%, dus in het uiterste geval kan ie zo'n 176 Ohm zijn. Maar ja, om die te vinden...

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2003 22:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik kan die spoel ook aansturen met gelijkstroom (alhoewel hij nu niet echt warm wordt), maar dan heb ik nog steeds (voor die zelfde 6 volt) 5-5.5 ampere nodig. Maw: waar moet ik die dan vandaan halen? (ik heb wel een zware regelbare voeding die het aankan alleen die kan ik dan weer niet inbouwen... )

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Is het de bedoeling dat je de spoel met een variabele trekkracht laat werken? Zoja, is het geen idee om een soort van regelbare PWM-stroomvoorziening inelkaar te fietsen? MOST, ne555, willekeurig potmetertje en klaar is resp.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

Topicstarter
Nee, de spoel hoeft niet regelbaar te zijn, simpel aan-uit is voldoende. Ik zit eigenlijk met die 6Ampere. De voedingsprintjes die ik heb gaan maar tot 3A en daarmee krijgt die spoel niets omhoog..

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
18 volt bij 6 A wegregelen is 108 Watt aan warmte wegstoken. >:)
Zoveel warmte geeft je CPU nog niet eens af.
Wil je dat op een hanteerbare wijze wegregelen dan heb je toch redelijk wat electronica nodig omdat de standaard spanningsregelaar (78xx) maar tot 3A gaan.
In de gemiddelde bibliotheek staan meestal wel wat electronica boeken met schema's van regelbare voedingen voor stevige amperages. Maar als je enkel 6 volt nodig hebt, dan is vaak een losse voeding van 6 volt goedkoper.

Maar zou die magneet echt geen hoger voltage aan kunnen. Meestal gaat het toch om dehoeveelheid stroom die er doorheen jaagt? Bij een hoger voltage is de stroom ook een stuk minder. Bv bij 12 volt zou ie nog maar 3A zijn.
Of staan er duidelijke specificaties op?

Senile! Senile Oekaki

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Het voltage met een weerstand wegregelen is ook vrij prijzig omdat een weerstand die 100 Watt aan kan niet echt standaard is.

Is een oude AT voeding geen optie? die levert ongeveer 5 volt bij 20A of 12 volt bij 6A?

[ Voor 106% gewijzigd door -=bas=- op 15-01-2003 22:45 ]

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

wat ga je dan precies met die spoel doen, wat moet die spoel aantrekken dan?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Andere trafo scoren is t makkelijkst...
Of je huidige "slopen" door een zooi wikkelingen eraf te halen, en dan op de 6V te komen.

Of een oude regeltrafo opzoeken, moet ook kunnnen geloof ik

Verwijderd

_bas_ schreef op 15 januari 2003 @ 22:40:

Maar zou die magneet echt geen hoger voltage aan kunnen. Meestal gaat het toch om dehoeveelheid stroom die er doorheen jaagt? Bij een hoger voltage is de stroom ook een stuk minder. Bv bij 12 volt zou ie nog maar 3A zijn.
Of staan er duidelijke specificaties op?
Hogere spanning, lagere stroom?

Is nieuw voor mij, zo heeft Georg dat ook niet bedoeld met zijn Wet van Ohm...

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:22
ik zou ook voor het idee van _bas_ gaan, gewoon een ouwe at voeding er aan knopen. Een 200-watter hier naast me wil wel 25A leveren op het 5V lijntje

Repareren doe je zo.

• RedVox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02-2024

RedVox

Universe Radio!

Verwijderd schreef op 15 januari 2003 @ 23:29:
[...]

Hogere spanning, lagere stroom?

Is nieuw voor mij, zo heeft Georg dat ook niet bedoeld met zijn Wet van Ohm...
/Off Topic:

P=UxI of tewel... Watt=VoltxAmpere's Spoel is 3A bij 6V of tewel 18W.
Als je dus 12volt hebt is het dus 18:12=1,5A (hogere spanning..lagere stroom)

/On Topic

Blijft het feit dat zijn spoeltje waarschijnlijk in rook opgaat bij 12Volt :)

Verwijderd

RedVox schreef op 15 januari 2003 @ 23:38:
[...]

/Off Topic:

P=UxI of tewel... Watt=VoltxAmpere's Spoel is 3A bij 6V of tewel 18W.
Als je dus 12volt hebt is het dus 18:12=1,5A (hogere spanning..lagere stroom)

/On Topic

Blijft het feit dat zijn spoeltje waarschijnlijk in rook opgaat bij 12Volt :)
"Georg draait zich een paar keer om"

Je gaat uit van een constant vermogen dat deze spoel zou trekken. Probleem voor jou is dat de spoel (bij gelijkspanning) een simpele weerstand is, hier 1 ohm. Bij een spanning van 12 volt krijg je door de weerstand van 1 ohm dus een stroom van 12 Ampere en dus een vermogen van 144 Watt tov eerst 36 Watt

Verwijderd

humm, wellicht een idee, je pakt een spanningsregelaar, een 78XX, die kunnen maar beperkte stroom aan, maar je zet daarover een buffer tor om de stroom te kunnen leveren. zie bijvoorbeeld: http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000033.gif als principe voorbeeld.

http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?id=33 voor het gehele verhaal.

Zowiezo niet de spanning proberen te regelen met een dikke weerstand die je als bij verwarming kunt gaan gebruiken. |:(
Waarom een Pot om de spanning te regelen dan? als je dat wilt kun je kunt met een LM 317 bijvoorbeeld en een instelpotje een regelbare voeding maken met VMax. 6 volt en op dezelfde manier als hierboven een buffer tor eroverheen plaatsen voor de broodnodige stroom. 8)

NIET je trafo weg gooien, of slopen door er wikkelingen af te halen, das niet nodig en gewoon zonde..... :r

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2003 00:34 ]

• Henk B
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-04-2023

Henk B

te obl

Sprite_tm schreef op 15 January 2003 @ 22:32:
Is het de bedoeling dat je de spoel met een variabele trekkracht laat werken? Zoja, is het geen idee om een soort van regelbare PWM-stroomvoorziening inelkaar te fietsen? MOST, ne555, willekeurig potmetertje en klaar is resp.
Dit is ook goed te gebruiken bij een vaste last, alleen draait de PWM dan op een vaste duty cycle.
Door op een voldoende hoge frequency de 24V (gelijkspanning) te moduleren op 25% krijgt de spoel een gemiddelde spanning van 6V. De zelfinductie van de spoel zorgt er dan voor dat de stroom constant 6A is.

Via Epia in de auto; www.carpc.nl - 7" VGA Touchmonitor - GPS - Destin/\tor 2 - DC/DC - WLAN

Verwijderd

Hmmm... de vraag is waar je de stroom precies voor nodig hebt en dan op die manier een andere oplossing verzinnen. Het is idd nogal wat om van 24V 6V te maken, je zou dan zelf een transformator ertussen moeten stoppen. Ene kant veel wikkelingen, aan de andere kant minder wikkelingen (4x zo weinig) en je voltage flikkert omlaag, helaas schiet je amperage dan ook omhoog maar das meestal het probleem niet hoewel de boel flink heet kan worden.

Je zou ook ff op zoek kunnen gaan naar big-ass spanningsregelaars om het omlaag te krijgen. Of je koopt gewoon een nieuwe voeding....

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2003 01:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Die potmeter heb ik nodig om een andere spanning te kunnen regel (0-12volt 300mA) en met een simpele emittervolger zou dat 't al moeten doen.

Aan een extra trafo had ik ook al gedacht, maar die heb ik alleen van 3A.
En omdat 't voor school is mag het allemaal niet zoveel kosten..

Ik denk dat ik eens ga kijken of ik ergens nog een oude computervoeding heb liggen..

Andere ideen zijn nog steeds welkom!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
Over die spanningregelaar je zou de 78H05 kunnen gebruiken deze heeft 5V op de uitgang en kan 5Amp continu leveren. Je zit alleen met de ingangs spanning deze moet tussen de 7 en 25V zitten.

De Spanning btw kun je nog wel wat verhogen door een simpel schakelingetje op de uitgang.

Ik ben ervan uitgegaan dat die 24V gelijkspanning is

[ Voor 9% gewijzigd door Steefph op 16-01-2003 17:35 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

Verwijderd

Hoezo? trafo levert toch 24V AC?
Dan moet de spanning niet hoger, eerder lager.

• Sine
gooi die trafo aan de kant en gebruik iets anders...

Hoe je het ook doet je zult de overige 18V moeten wegwerken. Dan kun je liniair gaan regelen maar hoe je dat ook aanpakt je houd er altijd (veel te)veel warmte aan over...

je kunt ook voor een schakelende oplossing gaan, maar dan is een computer voeding imho het makkelijkste

* Sine 's stelling : Die 24V trafo gebruiken is gewoon dom niet de beste oplossing :P

[ Voor 3% gewijzigd door Sine op 16-01-2003 19:24 ]

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Topicstarter
Dat idee kreeg ik ook al...(en niet alleen omdat het een joekel van een ding is)

Ik had een computervoeding gevonden (uit 't jaar nul) 5v 5.9A. Maar dat ding bleek niet helemaal in orde te zijn, want na niet al te lange tijd hield hij ermee op...

Nu die potmeter nog..

Verwijderd

Gasten, ik weet niet of iemand mijn vorige post heeft op gemerkt, maarre, daar stond een tip in die helemaal niet zo gek is hoor... B)

je kunt dan met simpele onderdelen precies bouwen wat je topicstarter wil. velen hebben het over een andere trafo, en gooi dat ding aan de kant enzo, ik snap het niet hoor.. das toch zonde als je een dikke trafo hebt? 8)7

Of zit ik in de verkeerde hoek te denken met mijn oplossing? dat kan natuurlijk ook.

Gewoon een buffer torretje over een lm317 gooien een shunt weerstandje voor de ingang om de tor aan te sturen en you're up n'running, toch? :7

Verwijderd

Torretje?

Je hebt gelijk als je zegt dat een voorschakelweerstand als verwarming kan dienstdoen, maar wat dacht je van het torretje dan?

Die wordt net zo warm als de weerstand want of de spanning nou over een weerstand of over een tor valt, bij dezelfde stroom is de warmteontwikkeling is gelijk.

Verwijderd

[extreem offtopic]

Riep iemand mijn naam? :)

[/extreem offtopic]

Verwijderd

Een LM317 is leuk met een torretje, maar hij wil toch wisselspanning op die spoel zetten? Bovendien verstook je een beetje veel. Zo'n koellichaam gaat ook weer duiten kosten....

Misschien een raar idee, maar als je nog drie van die spoelen hebt kun je ze serie schakelen. Ben je van 't probleem af ;)

En dan met die potmeter. Ik neem aan dat je die niet tussen de spoel en de voeding wilt zetten? Dan verschroeit'ie vrij snel waarschijnlijk.

Misschien dat je een weerstand van 22 ohm serie kan schakelen met een potmeter van 150 ohm. Zijn allebei te verkrijgen en bereik blijft linear (is welliswaar niet meer helemaal compleet, maar ok).

• Sine
Verwijderd schreef op 16 January 2003 @ 22:34:
Gasten, ik weet niet of iemand mijn vorige post heeft op gemerkt, maarre, daar stond een tip in die helemaal niet zo gek is hoor... B)

je kunt dan met simpele onderdelen precies bouwen wat je topicstarter wil. velen hebben het over een andere trafo, en gooi dat ding aan de kant enzo, ik snap het niet hoor.. das toch zonde als je een dikke trafo hebt? 8)7

Of zit ik in de verkeerde hoek te denken met mijn oplossing? dat kan natuurlijk ook.

Gewoon een buffer torretje over een lm317 gooien een shunt weerstandje voor de ingang om de tor aan te sturen en you're up n'running, toch? :7
nee ... zonde is het om een dure schakeling in elkaar te gaan flansen die +- 100W aan energie verspild. waar je maar 25W nodig hebt

Want met een 317 en met 1 tor 100W verstoken (lees weg gooien) gaat je echt niet lukken hoor

Minimaal 3 torren en een aardig koelblok met geforceerde luchtkoeling

en zoals exter ook al zegt of je nu met een transistor of met een weerstand energie verspild blijft het zelfde

[ Voor 8% gewijzigd door Sine op 17-01-2003 00:34 ]

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Een trafo van 6 Volt en minimaal 6 Amp lijkt me toch het gemakkelijkste en zo duur zijn die dingen nu ook weer niet, ik heb ze in de catalogus gezien voor 16 Euro en dan zijn al je problemen opgelost, geen schakelende voeding (met warmteverliezen) of lineaire regelaar met een gigantisch warmte verlies.

Verwijderd

hummm, ik moet ff nadenken....

ik bedoelde niet per-se 1 tor, mogen er natuurlijk meer zijn om aan de benodigde stroom te komen. Is het zelfde als met een weerstand, neej dacht het niet, die tor die krijgt alleen het vermogen te verstoken van de spanningsval over zijn drempelspanning maal de geleverde stroom P = U x I (ff niet op hoofd en kleine letters letten ben ik niet meer van op de hoogte)
als je het geheel met een weerstand als spannings deler wilt opbouwen dan valt er (das de bedoeling tenminste) 18 v over de weerstand. die gaat dus een stuk meer dissiperen als die torretjes. .

dus zoals exter zegt of je het nu met een tor of een weerstand doet verspilling = verspilling is waar, maar er valt over die tor een kleinere spanning bij gelijke stroom, dus minder dissipatie. Een voedinkje bouwen die dit vermogen levert is best met een redelijk koelprofieltje op temperatuur te houden hoor, ook passief. dat kan gewoon een stuk van de kast zijn (alu)

Verwijderd

Mmm, dan mag je me uitleggen waar de rest van de overtollige spanning dan blijft..

Verwijderd

EZMan als je een vermogenstransistor parallel aan een spanningsregelaar zet, zal deze in principe het volledig vermogensverlies dragen, door die spanningsregelaar zal maar weinig stroom gaan.

Vermogen wat die tor dus moet verstoken is 18 Volt * 6 Ampere is 108 Watt en dat is alleen in de gunstigste berekening. Je kunt er best van uit gaan dat de uitgangspanning van de trafo hoger zal zijn, omdat deze maximaal 10 A bij 24 Volt kan leven, stel de spanning gaat naar de 26 Volt dan is het al 120 Watt.

Even een hele simpele berekening:
Je gaat een koellichaam gebruiken en dat mag niet meer dan 70 graden warm worden, je omgevingstemperatuur is 25 graden. Dan moet je koellichaam inclusief torren een weerstand hebben van 50 graden per 120 Watt (ff negatief), dat is dus 2.4 Watt per graad, vrij klein.

Stel je neemt een 2n3055 (zware vermogenstor), die kan in het ideale geval (even de datasheet nagekeken) bij 75 graden, 75 Watt verstoken, dat betekend hier dus minimaal 3 torren (nu zeg je mischien 2 torren, maar 2 torren is ideaal koellichaam wat hier dus niet is, per tor heb je dan 1,5 graad per Watt). Even verder gerekend kom je dan uit op een koellichaam van 2,4 - (micaschijfje ff 0,3 graad per Watt)- (3 x 1,5 graad per Watt parallel) geeft een koellichaam van 1.6 graad per Watt (Tis een ruwe schatting).

Je zit dan te denken aan koellichaam met vinnen met de maten 8 x 4 x 10 centimeter, dat goed warm wordt (warmte gelijk aan je verwarming :) )

En dan zijn we nog de gelijkrichter die ook zo een 10 tot 15 Watt verstookt vergeten.

Los trafootje 6 Volt, minimaal 6 Ampere :) is toch niet zo een slecht idee.

• Sine
Verwijderd schreef op 17 januari 2003 @ 01:03:
hummm, ik moet ff nadenken....

ik bedoelde niet per-se 1 tor, mogen er natuurlijk meer zijn om aan de benodigde stroom te komen. Is het zelfde als met een weerstand, neej dacht het niet, die tor die krijgt alleen het vermogen te verstoken van de spanningsval over zijn drempelspanning maal de geleverde stroom P = U x I (ff niet op hoofd en kleine letters letten ben ik niet meer van op de hoogte)
als je het geheel met een weerstand als spannings deler wilt opbouwen dan valt er (das de bedoeling tenminste) 18 v over de weerstand. die gaat dus een stuk meer dissiperen als die torretjes. .

dus zoals exter zegt of je het nu met een tor of een weerstand doet verspilling = verspilling is waar, maar er valt over die tor een kleinere spanning bij gelijke stroom, dus minder dissipatie. Een voedinkje bouwen die dit vermogen levert is best met een redelijk koelprofieltje op temperatuur te houden hoor, ook passief. dat kan gewoon een stuk van de kast zijn (alu)
Precies de spanning die je bij gelijkrichting al kwijt bent valt niet over de torren ...
overigens is ook dit niet extreem spannend want je hebt het hier over 2 x 0,7V x 10A = 14W, dus die brugcel mag je fijn naast de torren op het koelblok schroeven

en die 14W ben je alsnog kwijt, enig verschil in verspilling / verbruik is er NIET want de torren mogen de overgebleven 86W opstoken

Hoe je het ook doet je moet 100 W in warmte omzetten of je dat met torren, mosfets, diodes of weerstanden doet boeit helemaal niet

over de koeling :

ik heb ooit een labvoeding gebouwd die 10A aan 24V kan leveren, en als je het ding op 12V met 10A belast mag je ongeveer 120W opstoken, De 4 torren die dit mogen doen zitten op een zwaar koel lichaam dat op zijn beurt op de achterwand van de kast geschroeft zit (3mm alu 300x200mm) en die krijgt het zonder de 80mm fan die op het koelblok zit veel te heet , dus 100 W stook je echt niet weg met een plaatje alu van 300x300

[ Voor 4% gewijzigd door Sine op 17-01-2003 01:43 ]

Repareren doe je zo.

Verwijderd

damn, ik moet toegeven dat ik het vermoeden begin te krijgen dat ik inderdaad een gedachtekronkel heb gemaakt.

Wat MRGEKKIE zegt, dat ik wel zal zeggen dat het ook wel met 2 torren kan met ideaal koellichaam, is wat kort door de bocht, joh wat mij betreft gebruik je er drie of vier, daar ga je niet bankroet aan. Het gaat mij even meer om de theorie die er achter steekt. Wat Sine zegt over de brugcel is ok, maar ik bedoelde de drempelspanning van de tor zelf. Dit zijn wel de leukere discussies trouwens...... ookal zit ik aan de verkeerde kant van het gelijk :r

<offtopic>
Ik trek me terug, ik ga weer es wat Electronica kennis opfrissen, zo leer je elke dag weer wat.
</offtopic>

Verwijderd

als simpel hbo'tjer elektro lijkt moi de 5V uit PC voeding de beste(lees goedkoopste, 2,5 pleuro's op pcbeurzen) oplossing, desnoods de 3,3V usen, als 5V nog te veel is.
er wordt niet verteld, wat die spoel nou moet doen; als ie als hef/trekmagneet moet fungeren, dient ie op gelijkspanning te lopen en das met zo'n PC voeding meteen geregeld.
Op wisselspanning begint kern alleen te flipperen(zo werken Braun scheerapparaten en aquariumpompjes).

Verwijderd

Sine schreef op 17 januari 2003 @ 01:40:
[...]

ik heb ooit een labvoeding gebouwd die 10A aan 24V kan leveren, en als je het ding op 12V met 10A belast mag je ongeveer 120W opstoken, De 4 torren die dit mogen doen zitten op een zwaar koel lichaam dat op zijn beurt op de achterwand van de kast geschroeft zit (3mm alu 300x200mm) en die krijgt het zonder de 80mm fan die op het koelblok zit veel te heet , dus 100 W stook je echt niet weg met een plaatje alu van 300x300
Ha, zo'n zelfbouwvoeding heb ik hier nog staan, 0 - 30V bij 10A.

4 3055 torren op 4 grote koelers, beest van een trafo uit een gokkast.

Doet 's winters tevens dienst als kachel...

• Henk B

Henk B

te obl

Verwijderd schreef op 17 januari 2003 @ 02:10:
als simpel hbo'tjer elektro lijkt moi de 5V uit PC voeding de beste(lees goedkoopste, 2,5 pleuro's op pcbeurzen) oplossing, desnoods de 3,3V usen, als 5V nog te veel is.
Als ander hbo'rtje E zou ik juist gaan voor de mooiste oplossing, voor een standaard voeding van de plank trekken heb je psvr geen hbo nodig >:)
Op wisselspanning begint kern alleen te flipperen(zo werken Braun scheerapparaten en aquariumpompjes).
Er bestaan ook AC trekspoelen hoor...

Via Epia in de auto; www.carpc.nl - 7" VGA Touchmonitor - GPS - Destin/\tor 2 - DC/DC - WLAN

Verwijderd

/me wil niet vervelend doen,
maar er bestaan ook voltage regulators die 5 A kunnen trekken hoor!
bv: http://www.national.com/pf/LM/LM2679.html

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2003 10:42 . Reden: stomme typo's ook :( ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 januari 2003 @ 10:42:
/me wil niet vervelend doen,
maar er bestaan ook voltage regulators die 5 A kunnen trekken hoor!
bv: http://www.national.com/pf/LM/LM2679.html
voor $20 stuksprijs echt wel 1 koopje voor switching supply.
komen nog spoeltje, Schottky flyback diode en afvlakc's bij, samen nog eens zo'n $20 en o, vergeet niet de layout van dzprintje goed te designen.
overigens interessante link; tenks

Verwijderd

Topicstarter
De spoel (zelf gedraaid) moet dienst doen als trekmagneet en werkt zowel op wisselspanning als gelijksspanning.

• Henk B

Henk B

te obl

Verwijderd schreef op 17 januari 2003 @ 16:38:
De spoel (zelf gedraaid) moet dienst doen als trekmagneet en werkt zowel op wisselspanning als gelijksspanning.
Is het niet het gemakkelijkst om de spoel even opnieuw te wikkelen, maar dan met vier keer zoveel draad?

Verwijderd

Topicstarter
Hmz, dan moet ik of dunnere draad gaan gebruiken (weet niet of dat zo een goed idee is) of een spoel nemen die 2keer zo zo breed is)..

Maar het is wellicht een idee

• Sine
Verwijderd schreef op 17 January 2003 @ 09:00:
[...]

Ha, zo'n zelfbouwvoeding heb ik hier nog staan, 0 - 30V bij 10A.

4 3055 torren op 4 grote koelers, beest van een trafo uit een gokkast.

Doet 's winters tevens dienst als kachel...
Stookt prima :P kortsluiten en 300 W weg stoken :)

Repareren doe je zo.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Sine schreef op 17 January 2003 @ 21:46:
[...]
Stookt prima :P kortsluiten en 300 W weg stoken :)
Hehe, of je hangt er een weerstandje van een kwart Watt aan en iets wat heel dicht bij de 3 ohm in de buurt komt aan. Hmm, 300 watt in een kwart watt weerstand, hoe lang zal dat goed gaan? 2 ms? :9

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Henk B

Henk B

te obl

Verwijderd schreef op 17 January 2003 @ 21:25:
Hmz, dan moet ik of dunnere draad gaan gebruiken (weet niet of dat zo een goed idee is) of een spoel nemen die 2keer zo zo breed is)..

Maar het is wellicht een idee
Natuurlijk kun je dan een dunnere draad gebruiken, deel gewoon de oppervlakte van je huidige draad door vier en zoek daar de bijbehorende diameter bij. Als het goed is flikkerd de stroom namelijk een factor vier omlaag...

PS. Deze opinie is niet gestoeld op enige aantoonbare wetenschappelijke kennis of zo, maar het is wel een optie waar ik zo een klos wikkeldraad voor zou bestellen om het te proberen.

Verwijderd

komt niet zo nauw, dat je er aan moet rekenen
Als je dunner draad neemt, gewoon volwikkelen

• Gillie
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Wisselspanning en gelijkspanning zijn twee verschillende dingen.
De genoemde torren, stabilisators e.d. halfgeleiders zijn helaas niet in staat om wisselspanning te verlagen.

Verder waarom kunnen we de spanning niet aan de primaire zijde van de trafo verlagen? De verhouding van de spoelen blijft hetzelfde. Secundair zal dan de spanning ook lager worden.
Ik moet toegeven wisselspannings theorieën, is voor mij een beetje roestig.

Iemand had het ook om 1 voorschakelweerstand te nemen. Tuurlijk maar dan wel een die 108W kan verstoken?
Oplossing hiervoor is de een aantal weerstanden in serie te schakelen. Vb. 100W die verstookt moet worden, Spanning over de voorschakelweerstand zou 100V moeten zijn, maakt een Stroom van 1A. De weerstand moet dan 100E zijn. Als we deze nu delen door 4 maakt 4 x 25E. Het vermogen zal dan P=I*I*R zijn. Maakt dus 25W.

edit:
typo
Pagina: 1