[maxtor] SMART meldt defect, Powerdiag niet

Pagina: 1
Acties:

• cenix
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03 21:29
Ik ben in het bezig van een Maxtor D740X (40GB, 7200rpm) schijf.
Nu heb ik al eens eerder problemen gehad (na de garantie) met installeren van Windows 2000 (kon schijf niet vinden).

Vandaag kon ik mijn PC niet meer opstarten (beschadigde boot.ini, NTLDR defect, IO.SYS, MSDOS.SYS, etc. 0 bytes groot, NTDETECT fouten, ik weet niet allemaal).

Heb van maxtor site PowerDiag tool gedownload en schijf Low Level Format gegeven, vele checks gedaan met PowerDiag, meldde dat verder alles OK was.

Na een reset melde de BIOS: SMART - schijf bijna op zijn eind, backuppen en vervangen -> zo iets tenminste.

Wat moet ik nu geloven, SMART of Powerdiag?

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:12

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

ehm.... SMART staat garant voor vervanging (code) bij garantie.....powerdiag (powermax :? ) staat daar bij geldende code ook garant voor...

Nu is het wel bekend dat SMART heel erg SNEL een foutcode geeft...
Kijk het zelf eventjes aan wat je ermee doet...voer wat controles uit....

En maak alvast ff een backup (just in case) :|

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• cenix
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03 21:29
Voor een backup was het dus al te laat, helaas.

Ga nog ff door met installeren, maak een backup van de nieuwe goede situatie en ga dan nog ff door met controleren.

Bedankt voor je antwoord

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:12

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Sorry....ik d8 ff over je low level format heen |:(

Je had de schijf misschien eerst bij een ander in de pc kunnen hangen als 2e schijf...daar d8 ik eerder aan... affijn....als je schijf OVER de garantie heen is...

Zou ik overwegen een nieuwe aan te gaan schaffen....en hang dez er dan es als 2e bij-in.....en check em dan nog es :*)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
RMA aanvragen bij maxtor, die disk is brak. Als een disk SMART fouten geeft wil Maxtor em wel omruilen, ookal zegt PowerDIAG dat ie ze niet heeft.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
powermax is gek.
gewoon slopen die schijf zodat hij genoeg stuk is voor garantie maar niet zo stuk dat hij niet meer in de garantie zit.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:51
Probeer die Smart-info eens uit te lezen, waar blaat hij over? Bij mij liep hij ook te zeiken dat de schijf te heet was. Ik had er al 3 weken een koeler op staan, maar hij heeft nu eenmaal een hoge temperatuur gezien en daar blijft hij op hangen/over zeuren.

Ik heb nu ook een schijf, barracuda 2, die niets in SMART aangeeft, maar als je gaat kijken hoe het met de schijf gesteld staat is het nog maar 41% health en 21% fitness. Hij geeft met de checktool van Seagate nu eindelijk aan dat de schijf niet goed is, ik wist het zelf al 3 maanden, vreemd geluid, traag enz.

Ik kreeg ook af en toe de melding dat ik toch niet zomaar een schijf uit de computer mocht trekken, het was geen hot-plug. En dan de optie van W2K om je een systray-icoontje te geven, zodat je kunt aangeven dat je de schijf er uit gaat halen. :) Ach, het was toch geen bootschijf. Ik gebruik trouwens Speedfan om te checken.
meuktracker: SpeedFan 4.07
Pagina: 1