[micro-atx / itx] waar laat ik m'n P4?

Pagina: 1
Acties:

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:14

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Hallo!

Ligt 't aan mij of werkt de search al maanden niet meer normaal? Anyway, ik gok erop dat deze vraag dan nog niet is gesteld. :)

Ik wil een dvd/divx/mp3 box bouwen (wie niet?). Ik heb nog wat spulletjes over, waarschijnlijk ook een P4 1.7ghz cpu (478 socket). Er zijn nu wel her en der wat micro-atx (ik las hier pas iets over micro-itx, wasdat?) kasten te koop. Mijn probleem is echter dat ik dus NIET een of ander AMD of Cyrix moederbordje zoek, maar echt een vrij normale P4-chipset. Kan dat in Micro-ATX? Ik lees overal ook bijv. dat die micro-kastjes 165W voeding hebben, dat lijkt me haast niet voldoende (ik wil ook een dxr2 kaartje voor de dvd-output gebruiken eigenlijk)....

Thnx voor any help!

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-08 19:33
Shuttle heeft hele mooie barebone kastjes, ook voor de P4. Dat is een leuk kastje, fatsoenlijke koeling (redelijk stil), ruimte voor een 2-tal dimmetjes en naast on-board VGA toch ook nog een AGP slot. (let op,is dus kast + mainboard, hoeft alleen nog CPU, hdd, mem en een cd/dvd drive in)
Zoek daar eens op.

Micro-itx bestaat voor zover ik weet niet , wel mini-itx.
Dat is een formaat van VIA (17*17 cm) en die boardjes hebben alleen een Via CPU. Zoek maar eens op www.mini-itx.com

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Thnx, maar nog 's wat. WAT is Micro-ATX. Ik heb dus ook een TH7-II bordje liggen. Afmetingen: 30.5x24.4 cm, da's exact 12"x9.6". Als ik bij Lian-Li kijk hebben ze bijvoorbeeld de PC-9400 kast, daar staat bij: MicroATX (max size 12"x9.6"). Wil dat zeggen dat de TH7-II daar precies inpast? Vanwaar de term MicroATX??

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

spaceboy schreef op 16 januari 2003 @ 00:06:
Thnx, maar nog 's wat. WAT is Micro-ATX. Ik heb dus ook een TH7-II bordje liggen. Afmetingen: 30.5x24.4 cm, da's exact 12"x9.6". Als ik bij Lian-Li kijk hebben ze bijvoorbeeld de PC-9400 kast, daar staat bij: MicroATX (max size 12"x9.6"). Wil dat zeggen dat de TH7-II daar precies inpast? Vanwaar de term MicroATX??
Die maten die je daar noemt zijn volgens mij gewoon ATX maten. Mijn MSI bordje (gewoon ATX) is 30,5 bij 21,5.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Ok, thnx, dat leek me ook al. Laatste probleem is dat de PC-9400 (nog) niet in NL wordt verkocht gezien de pricewatch. Aargh! En die kast is gaaf!!! :(

• Alientrader
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01 08:58

Alientrader

Dit was mijn compu!!

er bestaat wel een mini-itx voor een socket 370 proc
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/vegt120/gotpics/B860T.jpg
de B860T van oei even denken, ik dacht jetway

Slotenmaker in Rotterdam | Slotenmaker in heel Nederland | Slotenmaker in Den Haag

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Laatste vraagje: ik lees overal dat een ATX-board niet in een Micro-ATX kastje past. (zoals hierboven staat) Als reden staat er dat er in een Micro-ATX kast maar 4 (ofzo) expansie sloten zijn. Maar als ik dat nou niet relevant vindt? PAST het wel, of past het niet?

• Alientrader
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01 08:58

Alientrader

Dit was mijn compu!!

spaceboy schreef op 16 January 2003 @ 01:29:
Laatste vraagje: ik lees overal dat een ATX-board niet in een Micro-ATX kastje past. (zoals hierboven staat) Als reden staat er dat er in een Micro-ATX kast maar 4 (ofzo) expansie sloten zijn. Maar als ik dat nou niet relevant vindt? PAST het wel, of past het niet?
eh gast... even voor de duidelijkheid de m van mATX staat voor micro...
dit houdt in dat een mATX kast ook een microkast is (=dus kleiner dan ATX kast)

Makkelijk gezegd :ATX board past niet in mATX kast, namelijk board is te groot, punt... jammer maar helaas

Slotenmaker in Rotterdam | Slotenmaker in heel Nederland | Slotenmaker in Den Haag

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Nou wordt ik gek. Ik heb ondertussen 2x gemaild met Alternate, zij zeggen mij:

Uw Abit TH7 moederbord past WEL in de Coolermaster ATC-610, denk alleen aan grote koelers

Het mobo is 30.5x24.4cm (12x9.6"). Past echt wel. Of zitten de schroefgaten dan verkeerd?

Als ik op de Coolermaster site kijk, ZIE ik ook dat het bord er FYSIEK inpast. http://www.coolermaster.com/case/p610.htm

Kan iemand mij a.u.b. vertellen waarom dit dus NIET zou lukken? Maar TOCH staat er op de Coolermaster site dat de formfactor Micro-ATX is. WHY? Ik heb zelfs al gebeld met Coolermaster, een vage Engels-sprekende technicus wilde het proberen en zou mij terugmailen, maar heeft dat nog niet gedaan. Ik ben ERG benieuwd naar een goed verhaal waarom 't niet zou lukken!

[ Voor 9% gewijzigd door spaceboy op 16-01-2003 16:44 ]

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Mjah, 'k weet het niet, volgens alle sites die ik nu voor mijn neus krijg via google kan er alleen micro ATX in

Voorbeeldje: http://www.hardwareshop4u...ster__ATC_610_GX17090.htm

Als ik dat plaatje dan ook nog bekijk:

Afbeeldingslocatie: http://www.hardwareshop4u.de/webshop/artikelbilder-html/bilder/001083.jpg

Lijkt het me toch vrij duidelijk te zien a.d.h.v. de ruimte rechts van de seriele/parallelle sloten dat een normaal ATX moederbord daar niet in gaat passen, die is veel te hoog om PS/2, USB en dat soort aansluitingen goed uit te laten komen achteraan :)

offtopic:
Wel een erg mooi kastje BTW, 'k hou deze even in gedachten voor als ik een divX bak ga bouwen :9

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Yngwie-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-03 17:01

Yngwie-

Murphy was an optimist

Jou Abit zal NIET in die Coolermaster passen.

ATX: 12" x 9,6"
micro ATX: 8,2" x 9,6"

Een mATX bord is dus korter en da's over het algemeen te zien aan het aantal AGP/PCI/ISA sloten erop zitten. Op een mATX zitten over het algemeen 2 of 3 minder sloten op, daar zit de ruimtebesparing in.

De Coolermaster 610 is *alleen* voor mATX, dus jouw Abit die standaard ATX is, zal niet passen, die is gewoonweg te lang.

Wel wordt bij vrijwel alle kasten voor ATX *ook* aangegeven, dat er mATX in, gewoonweg omdat dat past. Andersom dus echt niet. mATX is en zal altijd kleiner blijven ;)

edit:
Misschien nemen ze bij Alternate wel aan, dat iedereen een echte tweaker is, die dat kastje gewoon ombouwt, zo dat het wel past ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Yngwie- op 16-01-2003 21:51 ]

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Ah. Kijk, die laatste twee reacties, DAAR kan ik wat mee. Ik ben uit de droom. Bedankt allebei! ;) (wel jammer, nu moet ik op zoek naar een nieuw moederbordje, want inderdaad is deze case erg fraai!)

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:06
Kunnen we concluderen (correct me if i'm wrong), ik zet hier geen maten in, maar voor het gevoel ;)

Mini-ITX
Zeer klein bijna vierkant moederbordje met niet meer dan 2 PCI sloten

Micro ATX
Klein ook bijna vierkant moederbord met met niet meer dan 4 PCI sloten

ATX
Normaal rechhoekig moederbord met meestal een stuk of 6 PCI sloten

edit:

Ik heb hier een baby-at (PPGA) voor me liggen met: 2xISA 4xPCI en 1x AGP

[ Voor 12% gewijzigd door BovenHond op 17-01-2003 12:46 ]

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-08 09:49
Matsu_matsu schreef op 17 januari 2003 @ 10:36:
Micro ATX
Klein ook bijna vierkant moederbord met met niet meer dan 4 PCI sloten

Jup, of 3 + AGP :P

Maar micro-atx P4 borden zijn wel te vinden..

Chaintech en Gigabyte hebben ze in ieder geval :)
Pagina: 1