Ik wil mijn Compaq Proliant, met 2xPII450 CPU's gaan upgraden... Nu heb ik hier en daar mogen begrijpen dat dan ook de VRM vervangen moet worden (Medewerker van HP vermelde dat het hier om _heel verschillende voltages_ gaat...). Nu heb ik vandaag 2 Compaq Deskpro's ontdekt met daarin een Slot1 P3-500, welke dus ideaal lijken voor mijn doel (Die Proliant kan maximaal 600MHZ Slot1 aan). Enkel heb ik nu effe de zijteksten van beide CPU's met elkaar vergleken, en op beide staat MHz/512Kb (cache)/100 (FSB)/2.0V (-> Dan draaien ze toch allebei op 2V?) Moet ik dan nu inderdaad de VRM's vervangen? Los kosten ze nl. zo'n 45euro los, en 30euro tweedehands, en ik zie op dit moment dus niet in waarom precies ze vervangen moeten worden, of heeft hetr meer met de stroomconsumptie van die dingen te maken, en niet zozeer met het voltage?
Ehm, effe proberen... "Wat maakt het uit als ik mijn Proliant Mobo mol?" Een van die 500MHz CPU's word al moeilijk zat om te vervangen, en als dat ding de VRM kapot trekt klapt vrees ik ook het moederbord zelf eruit
check of ze echt van het zelfde type p3 500 zijn... anders kan het wel eens goed fout gaan
*me heeft ervaring
*me heeft ervaring
I know, maar ik ga hem eerst met maar eentje checken, omdat de unit die ik daar bij die DeskPro heb staan maar een single CPU is... Maar ik denk dat dat wel goed komt, en anders zoek ik effe een identieke, weet zeker dat ik twee matched steppings zou kunne vinden dan... Die bakjes zelf hebben gelukkig wel een programmeerbare VRM, waardoor die ook wel de PII-450 zullen pakken, maar of die Proliant deze P3-500 pakt met zijn huidige VRM?
Het gaat me er denk ik dus vooral om wat voor "andere" verschillen mbt voltage-eisen er tussen de PII en de P3 verandert zijn... Of dat pas bij bijvoorbeeld de 600MHz zo is (hierbij moet sowiezo een andere VRM, want hij moet 2.05 volt hebben...) dingen zijn verandert.
Het gaat me er denk ik dus vooral om wat voor "andere" verschillen mbt voltage-eisen er tussen de PII en de P3 verandert zijn... Of dat pas bij bijvoorbeeld de 600MHz zo is (hierbij moet sowiezo een andere VRM, want hij moet 2.05 volt hebben...) dingen zijn verandert.
Compaq/HP zelf is wat onduidelijk hierover... Het is "duidelijk" dat voor de 600MHz P3 een andere VRM nodig is, maar in het ene document word dezelfde VRM als voor de 600 aangegeven als benodigd, terwijl bij de rest staat dat enkel bij de upgrade naar 600MHz hij vervangen moet worden... Kan iemand me hier met enige "zekerheid" iets over zeggen?
Als ik vanuit het processor point of view bekijk. Dan geld het volgende:
1. Beide processoren gebruiken 2.0 V
2. De P2 450 Mhz verbruikt 27.1 Watt de P3 500 Mhz 28 Watt
Dus qua electrische specificaties onlopen ze elkaar niet veel. Het verschil van 0.9 Watt lijkt me vanuit dit perspectief gezien verwaarloosbaar.
Vanwege de compabiliteit is het verstandig om 2 processoren vandezelfde stepping te nemen. Je kunt dat hier checken: http://processorfinder.in...ipts/default.asp?CHRID=47
Eventueel kan je verschillende steppings nemen maar stop dan de processor met de nieuwste stepping in het eerste slot. (Ik heb enige ervaring met dit laatste, in een niet bedrijfsomgeving zul je hier geen last van ondervinden)
In de p3 specs kun je een matrix vinden welke steppings compatible zijn.
1. Beide processoren gebruiken 2.0 V
2. De P2 450 Mhz verbruikt 27.1 Watt de P3 500 Mhz 28 Watt
Dus qua electrische specificaties onlopen ze elkaar niet veel. Het verschil van 0.9 Watt lijkt me vanuit dit perspectief gezien verwaarloosbaar.
Vanwege de compabiliteit is het verstandig om 2 processoren vandezelfde stepping te nemen. Je kunt dat hier checken: http://processorfinder.in...ipts/default.asp?CHRID=47
Eventueel kan je verschillende steppings nemen maar stop dan de processor met de nieuwste stepping in het eerste slot. (Ik heb enige ervaring met dit laatste, in een niet bedrijfsomgeving zul je hier geen last van ondervinden)
In de p3 specs kun je een matrix vinden welke steppings compatible zijn.
I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie
Pagina: 1