Toon posts:

Qmail wil geen mail versturen met smtpd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Qmail server geinstalleerd met pop3d en smtpd. Deze gebruik ik met outlook express 6.0, maar nu is het probleem dat het ophalen (pop3d) geen probleem vormt. Maar het versturen (mbv smtpd) gaat niet. Outlook blijft het een tijdje proberen, maar daarna is de timeout verlopen en komt hij met de melding dat de smtp-server niet reageert.
Echter, outlook ziet de smtp server wel. Want wanneer ik het run script niet uitvoer heeft ie meteen in de gaten dat de smtpd niet draait.

Hoe dit op te lossen?

PS: Er verschijnen geen foutmeldingen op de Qmail server. Maar bij smtpd ook geen meldingen dat er mailtjes verstuurd zijn.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
post de uitvoer van /var/log/qmail/current eens?

Edit: niet de uitvoer, maar de inhoud... met "/var/log/qmail/current: Permission denied" kunnen we niets ;)

[ Voor 54% gewijzigd door _JGC_ op 15-01-2003 19:21 ]

• terrapin
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
probeer telnet eens.
gewoon "telnet ip 25"
code:
1
2
3
4
Trying 127.0.0.1...
Connected to sentinel.
Escape character is '^]'.
220 afraid.nl ESMTP

Zoiets krijg je dan.. als je dat niet krijgt, kijk eens naar firewall e.d. Krijg je dat wel, doe dan iets als:
HELO aap.com<enter>
MAIL FROM:<aap@mail.com> <enter>
RCPT TO:<aap@aap.com> <enter>
DATA <enter>
From: Aap <enter>
Blaat Blaat<enter>
. <enter>

Dan zie je vanzelf welke foutmelding je krijgt :)

The higher that the monkey can climb, The more he shows his tail

Verwijderd

Topicstarter
Dat testje met telnet, dat gaat niet goed. Ik kom er dan wel in... maar dan blijft het scherm donker... dus of 't is super traag... of 't reageerd helemaal niet.

Ik zal morgen de inhoudt van die current file uploaden.

Verwijderd

Topicstarter
De current file van /var/log/qmail is leeg

• miniBSD
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-12-2023
Dit lijkt op een probleem met je DNS.
Kun je goed DNS resolven op je machine, bijvoorbeeld met 'dig www.tweakers.net' of 'nslookup www.tweakers.net' ?

Quidquid latine dictum sit, altum sonatur (Whatever is said in Latin sounds profound).

Verwijderd

Topicstarter
DNS heb ik niet draaien vanwege een hoop configuratie problemen. Maar in outlook (MUA) verwijs in d.m.v. ip nr. naar m'n Qmail server. Dus in principe zou hij geen problemen ondervinden door DNS.

Het is ook niet zo dat hij SMTP niet ziet. Want wanneer ik SMTP helemaal niet draai dan ziet outlook meteen dat SMTP onbenaderbaar is.

• miniBSD
Ik had het niet over de mail client. Het gaat erom dat je mailserver goed de adressen moet kunnen resolven.

Quidquid latine dictum sit, altum sonatur (Whatever is said in Latin sounds profound).

Verwijderd

Topicstarter
Het netwerk is niet aangesloten op het internet. Het is namelijk voor een project waarbij internet niet van belang is.

• miniBSD
Het probleem is je configuratievan je netwerk . Zoals je al aangaf heb je een probleem met DNS.

Voor het versturen van mail is van belang dat je alle clients binnen je netwerk kunt vinden, zij het via een lokale DNS of een vermelding in '/etc/hosts'. Als je op de server ingeeft wat terrapin in zijn posting heeft geschreven dan moet de server direct een respons geven.

Het opzetten van een DNS domain door middel van DJBDNS is vrij eenvoudig, ik zou je aanraden deze eens te proberen omdat dit ook inzicht geeft in de benodigdheden voor het opzetten van een mailserver.

Als tweede oorzaak kan zijn dat je een email adres opgeeft dat niet tot je lokale domein behoort. In dat geval zoekt de mail transport agent de mailserver van de ontvanger (een DNS MX record) en geeft een time-out.

Dit is eigenlijk vrij standaard werk moet ik zeggen. Op het internet kun je vele handleidingen vinden voor de installatie van Qmail

http://www.lifewithqmail.org/
http://www.crazysquirrel.com/linux/qmail.php
http://cr.yp.to/qmail.html

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk bedankt voor jullie hulp... 'K ga t advies opvolgen... O-)
Pagina: 1