[RH7.3] Webserver minimum installatie

Pagina: 1
Acties:

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-05 16:48

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Ik probeer op m'n 2e bakje RedHat 7.3 te installeren om pagina's te testen op een Linux webserver. Nou is dat over het algemeen niet echt een groot probleem, op school lukte het ook, alleen is m'n HD ruimte hier 'wat' beperkter.

Aangezien ik nog niet helemaal thuis ben in Linux vind ik al die aparte packages prachtig, maar ik heb van veel ervan geen idee waar ze voor dienen en of ze al dan niet nodig zijn voor wat ik wil.

Een full install (met alles er op en er aan) past niet, ik zal dus moeten selecteren. Als ik echter selecteer wat ik denk dat goed is en dingen als games, emacs en andere ongetwijfeld mooie, doch voor mij niet nuttige spullen er af laat krijg ik problemen bij het configureren van apache.

Bij de switch --activate-module=src/modules/phplib/libphp4.a (oid, even uit het hoofd) krijg ik de melding dat --activate-module niet geldig is. Op school werkte dit echter wel, wat mij doet vermoeden dat ik een module mis.

Wat wil ik kunnen draaien:
Apache
PHP
Mysql
--- ik compile deze zelf als die switch mee wil werken :)
X-Windows
--- om het te kunnen testen in een grafische omgeving

Meer heb ik eigenlijk niet nodig. Kan iemand mij een duw in de goede richting geven over welke packages ik wel/niet nodig heb (met name voor die switch, want daar begint het probleem).

M'n beschikbare ruimte is maar 3,2 Gb. Dat moet lukken, maar is wel puzzelen. Om nou alle packages stuk voor stuk te gaan proberen lijkt me een tijdrovende en onnodige zaak? Ik heb overigens al het nodige geprobeerd qua installaties en packages, maar krijg steeds de melding dat ik te weinig ruimte heb :)

[ Voor 6% gewijzigd door Kaastosti op 15-01-2003 18:22 ]

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:58
3.2GB te weinig? Damn, dan doe je of iets verkeerd, of je hebt een ontiegelijke blaatdistro.
Ik heb hier op 3GB het volgende draaien:

Apache
MySQL InnoDB
PHP4
Squid Proxy
Qmail met zo'n 20 IMAP mailboxes
X-Server voor 2 terminals
Samba PDC
Gnome 2.0
KDE 3.0.5a
Handvol SNES ROMS (500MB)
homedir met daarin WinXP SP1, laatste Nvidia detonator, DirectX 9, laatste ATI Catalist driver, laatste VIA 4in1 en laatste Nero.

Dan heb ik NOG ruimte over met Debian.

Dan vraag ik me af wat Redhat behalve een Glibc van een paar honderd meg nog meer installeert. Laatst op school een logserver: de 4GB disk moest eruit, kwam een 20GB ding in. Vroeg ik hoeveel eeuwen ze op school de machines wilden loggen:
"Die disk is echt zomaar vol hoor"
"Hoezo? Tis maar text hoor, dat gaat niet zo hard, zoveel wordt er niet gelogd"
"Ja, maar er moet ook de nodige software op"
"Ja en? Voor een logserver heb ik 90MB aan software nodig en dan kan nog de helft weg"
*sysbeheerder installeert RH 8.0*
"Ow ja, ik zie het al, je hebt al 2GB nodig voor de base install van RH 8.0, success verder, you're on your own"

Verwijderd

http://www.redhat.com/sup.../MySQL/mysql-install.html
http://www.redhat.com/doc...-guide/ch-apacheconf.html
Misschien is het handiger om eerst eens te beginnen met de normale RH packages, in de bovengenoemde links krijg je een idee hoe je dat zou kunnen aanpakken.

Als je een kleine schijf hebt is de keuze voor Slackware of Debian een betere overigens.

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Ik heb inderdaad al van verschillende mensen gehoord dat Slackware of Debian voor deze doeleinden beter is, maar op school _moet_ het per se met RedHat (ik weet ook niet waarom). Als simulatie hier is het dan ook wel handig om dat te draaien en niet over te gaan op een andere distro. :)

Die links zijn overigens heel mooi, maar dat heb ik niet nodig. Het uiteindelijk configureren van apache ken ik wel. Ook MySQL is het probleem niet, aangezien die niet geinstalleerd hoeft te zijn om mysql support voor linux er bij te compilen.

Het gaat me er in deze alleen om dat ik die switch niet uit kan voeren. En als dat niet lukt wordt php niet met apache gecompiled en heb ik niets aan de installatie :)
Ik ben dus op zoek naar iemand die me die minimum config kan vertellen of ergens anders een handleiding voor een dergelijke actie heeft kunnen vinden, want mij is dat niet gelukt.

[ Voor 52% gewijzigd door Kaastosti op 15-01-2003 18:56 ]

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• _JGC_
Kaastosti schreef op 15 January 2003 @ 18:54:
Ik heb inderdaad al van verschillende mensen gehoord dat Slackware of Debian voor deze doeleinden beter is, maar op school _moet_ het per se met RedHat (ik weet ook niet waarom). Als simulatie hier is het dan ook wel handig om dat te draaien en niet over te gaan op een andere distro. :)

Die links zijn overigens heel mooi, maar dat heb ik niet nodig. Het uiteindelijk configureren van apache ken ik wel. Ook MySQL is het probleem niet, aangezien die niet geinstalleerd hoeft te zijn om mysql support voor linux er bij te compilen.

Het gaat me er in deze alleen om dat ik die switch niet uit kan voeren. En als dat niet lukt wordt php niet met apache gecompiled en heb ik niets aan de installatie :)
Ik ben dus op zoek naar iemand die me die minimum config kan vertellen of ergens anders een handleiding voor een dergelijke actie heeft kunnen vinden, want mij is dat niet gelukt.
Op school redhat _MOETEN_ gebruiken is onzin. Zeiden ze bij ons op school ook, inmiddels lopen er al 2 van de 4 servers op debian. Vandaag ff bezig geweest met die andere 2 redhat servertjes, damn wat een hell om op RH 7.3 met een dir vol RPMs uit een half werkende Gnome 1.4 een werkende Gnome 2.0 te krijgen.

Argumenten die ze aanvoeren: "Ja, wij kennen redhat en debian niet", of "We willen een eenheid in ons systeem" of "Alles kan je bijna wel krijgen in RPM formaat", daar prikten we zo doorheen: "Toen je DOS kende, zei je dat ook toen er ineens windows kwam? Waarom draaien we na NT4 dan nu Win2K?" en "Als je eenheid wilt, waarom dan op de ene server 7.0, de andere 7.2, weer een andere 7.3 en alles wat je nu nieuw installeert 8.0?" en "Waarom drukken jullie zelfgebakken kernels dan niet in RPM en installeren jullie alle software die je wilt met ./configure && make && make install?"

2 van de 4 servers over van Redhat slecht ingesteld naar Debian goed ingesteld: servers draaien nu "optimaal" (het kan altijd beter natuurlijk ;)).

BTW: om terug te komen op Apache en PHP zelf compilen: ik ga ervan uit dat Redhat ook gewoon een pakketje heeft met daarin een DSO versie van Apache en een pakketje met daarin een DSO versie van PHP. Heeft Debian ook, zal RH dat ook wel hebben.

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Juist, dat heeft RedHat 7.3 ook. Alleen is er daar standaard in PHP geen mysql gecompiled. Iets wat ik best wel heel hard nodig heb, aangezien het om een php/mysql site gaat. Daarom zal ik php met mysql moeten compilen en daarna opnieuw php in apache.

Dat het RH _moet_ zijn boeit nu niet meer zo heel veel, aangezien het alleen nog om een techno-beoordeling gaat. Probleem daarbij is wel dat die docent linux guru is en alles dus tot in de puntjes gefixxed moet zijn. Er wordt ook alleen maar support geleverd voor RH door school-consultants... dan wordt de 'keuze' vrij makkelijk.

• _JGC_
liever support van medetweakers dan support van "linuxdocenten": inmiddels leveren een klasgenoot en ik support aan de beide "linuxdocenten" op school :P

In Debian is het zo dat je gewoon een extra mysql module kunt installeren voor PHP. Bij debian hebben ze PHP gecompileerd met --enable-mysql=shared, als het goed is staat er ook wel zoiets in je phpinfo. Kan me wederom nml niet voorstellen dat RH geen MySQL support meeneemt in PHP ;)

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Nee wij eigenlijk ook niet, docent ook niet, maar het wilde toch echt niet werken :)

• JVaags
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-01-2025

JVaags

Je voelt je beter in een 504

Ik draai hier een redhat 7.2 server met een install van 500 mb. Gewoon bij de setup voor custom kiezen. Alles uitvinken wat je niet kent, de setup zoekt zelf de dependecies bij elkaar en dan hou je een kleine setup over.

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Dat was m'n eerstvolgende probeeractie :) Ben ik nu mee bezig...
Wat ik aanvink:

- Applications/Databases
mysql
mysql-devel
mysql-server
mysqlclient9

- Applications/Internet
mozilla

- Applications/System
apacheconf

- Development/Libraries (hier weet ik niet van welke ik echt nodig heb)
php
php-dbg
php-imap
php-ldap
php-mysql (<-- die is dus belangrijk :))
php-snmp

- Development/Tools
make (aannemende dat deze voor 'make' en 'make install' wordt gebruikt)

- System Environment/Deamons
apache

- User Interface/X Hardware Support
Xconfigurator (altijd handig)

Ik laat de installatie hier zelf de dependancies bij zoeken en deze ook uiteraard installeren. Waarschijnlijk selecteer ik hiermee ruim ONDER het 'bare minimum', zodat dit niet gaat werken... tenminste, da's m'n wilde vermoeden.

Hij gaat nu installeren... ik zie het wel :)

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
En inderdaad... niets werkt helaas, maar dat was te verwachten :)

Verwijderd

wat dacht je d'r van als je nou eens een server install doet met alles wat je nodig hebt, dan kun je achteraf altijd nog packages deleten. De methode die JVaags hierboven schetst is ook aan te raden.
offtopic:
/me heeft ooit eens een openbsd install gedaan op een sparcstation IPX van om en nabij de 50m. Ok, 't was ook maar een dns + ntp server met weinig logging, maar het werkte als een tierelier :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2003 23:43 ]

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
De methode die JVaags schetst heb ik dus gebruik, alleen houdt ik dan zo weinig packages over dat werkelijk _niets_ meer werkt :P

• mpol
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01 18:45

mpol

root@localhost

Nou ja, rpm staat altijd wel geinstalleerd, en dan kun je dus ook nog steeds na installatie extra software vanaf cdrom installeren.
Klein nadeel van redhat vind ik dat je alle rpms rechtstreeks, en met de hand moet installeren. Er zit geen urpmi of apt bij die automatisch dependencies van rpms controleert en ook installeert. (mocht ik dat mis hebben, verbeter me dan). Apt voor rpm kun je trouwens wel van freshrpms.net ophalen.
Wil je trouwens apache/php zelf compileren? Op zich komt het ook gewoon met redhat mee, maar ik weet niet wat er in je opdracht voor school staat.

Op zich vind ik het wat raar dat als je een vraag hebt, en toevallig redhat gebruikt, dat mensen je dan debian proberen aan te smeren. Lijkt me niet helemaal een antwoord op je vraag.
Redhat kun je gewoon installeren op een systeem van enkele honderden mb's. Wat er bij jou misgaat is me niet helemaal duidelijk. Een distro als Mandrake kun je op 65 Mb installeren, terwijl die meer nog dan redhat als bloated bekent staat.

https://timelord.nl

• _JGC_
apt4rpm werkt redelijk, helaas niet zoveel mirrors voor beschikbaar :(

Heb het laatst op school nog gebruikt om van Gnome 1.4 en KDE 3.0.3 naar Gnome 2.0 en KDE 3.0.5a te upgraden: ergens een dir vol RPMs downloaden, zelf een APT4RPM dir aanmaken, die in de sources.list kwakken en dan bidden dat het goed gaat met apt-get dist-upgrade -u

Wat ik zou doen: zo kaal mogelijk installeren, zodat je het systeem nog gewoon kunt starten, vervolgens apt4rpm installeren en daarna gewoon alles met apt-get doen, heb je weinig gedonder mee, voor installeren van een simpel pakketje en de dependencies die erbij horen werkt het wel goed. Helaas is RPM wel verschrikkelijk traag vergeleken met dpkg :(

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Mijn volgende probeersel is het installeren van slechts een aantal 'hoofd'paketten, waarbij ik 'zelf packages selecteren' aanvink. Ik installeer dan gewoon alle libraries en development zooi, hopende dat het past. Dan moeten in ieder geval alle mogelijke commando's bekend zijn :)

Pagina: 1