[Film] Monitor niet helemaal zwart?

Pagina: 1
Acties:

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-02 17:13
Als ik een film (hetzij DVD, VCD of DivX) afspeel die een beeldformaat van 16:9 (of elk ander breedbeeld formaat) heeft dan krijg ik zwarte balken boven en onder de film. Nu is dit waar ik het over wil hebben, aangezien die balken niet zwart zijn, het lijkt wel of ze wit licht doorlaten. Ik heb wat foto's gemaakt ter verduidelijking:

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/maddemon/plaatje1.JPG
Dit is een foto van een Dolby Digital trailer, het zwart van de film is wel echt zwart, maar de balken boven en onder niet.

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/maddemon/plaatje2.JPG
Closeup van rechtsboven. Hier is duidelijk het verschil tussen de licht-zwarte balk en het echte zwart van de film (De DD train trailer)

Ik draai altijd met m'n brightness op 100% omdat het beeld anders vreselijk dof word. Nu heb ik voor de film de brightness even op 49% gezet (punt waar de balken net niet meer te zien zijn, 1% hoger en ze zijn heel vaagjes weer zichtbaar)

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/maddemon/plaatje3.JPG
Met 100% brightness

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/maddemon/plaatje4.JPG
Met 49% brightness

Nu zou je denken: "Nou Mad_Demon, dan is het toch opgelost?" Maar het probleem is nu dat ik de films nu te donker vind, en als ik de brightness hoger zet zijn die licht-zwarte balken weer in beeld.

Spelen met digital vibrance helpt niet omdat de kleuren dan heel vreemd worden naar eigen zeggen. Ik heb DV nu op "laag" staan. En de films blijven nog te donker als ik DV op "gemiddeld" zet en de brightness lager zet. (Is er niet een programma waarmee ik m'n monitor zo kan afstellen dat de kleuren zijn zoals ze horen te zijn?)

Specs: Philips 201B (eerste versie), Kleurentemp 9300K

-Waarom word het filmzwart wel echt zwart weergegeven en de balken niet?
-Hoe maak ik de film lichter zonder dat die balken weer in beeld komen?

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Mad_Demon schreef op 15 January 2003 @ 17:35:
Als ik een film (hetzij DVD, VCD of DivX) afspeel die een beeldformaat van 16:9 (of elk ander breedbeeld formaat) heeft dan krijg ik zwarte balken boven en onder de film. Nu is dit waar ik het over wil hebben, aangezien die balken niet zwart zijn, het lijkt wel of ze wit licht doorlaten. Ik heb wat foto's gemaakt ter verduidelijking:

[afbeelding]
Dit is een foto van een Dolby Digital trailer, het zwart van de film is wel echt zwart, maar de balken boven en onder niet.

[afbeelding]
Closeup van rechtsboven. Hier is duidelijk het verschil tussen de licht-zwarte balk en het echte zwart van de film (De DD train trailer)

Ik draai altijd met m'n brightness op 100% omdat het beeld anders vreselijk dof word. Nu heb ik voor de film de brightness even op 49% gezet (punt waar de balken net niet meer te zien zijn, 1% hoger en ze zijn heel vaagjes weer zichtbaar)

[afbeelding]
Met 100% brightness

[afbeelding]
Met 49% brightness

Nu zou je denken: "Nou Mad_Demon, dan is het toch opgelost?" Maar het probleem is nu dat ik de films nu te donker vind, en als ik de brightness hoger zet zijn die licht-zwarte balken weer in beeld.

Spelen met digital vibrance helpt niet omdat de kleuren dan heel vreemd worden naar eigen zeggen. Ik heb DV nu op "laag" staan. En de films blijven nog te donker als ik DV op "gemiddeld" zet en de brightness lager zet. (Is er niet een programma waarmee ik m'n monitor zo kan afstellen dat de kleuren zijn zoals ze horen te zijn?)

Specs: Philips 201B (eerste versie), Kleurentemp 9300K

-Waarom word het filmzwart wel echt zwart weergegeven en de balken niet?
-Hoe maak ik de film lichter zonder dat die balken weer in beeld komen?
Volgensmij ligt het aan je monitor, brightness omlaag halen, want hier ziet het er gewoon uit zoals het hoort, zwart ;)

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:22

MBV

Je kan in het configscherm spelen met gamma etc om je beeld iets helderder te krijgen. en ik ben bang dat het kleurverschil met de jpg compressie is weggegaan, ofdat mijn laptop geen onderscheid kan maken. dus beeldscherm --> geavanceerd --> kleur (ofzo, ligt aan je videokaart). en anders kan je altijd nog PowerStrip ervoor gebruiken.

En misschien kan je je contrast omhoog en je brightness omlaag doen?

[ Voor 11% gewijzigd door MBV op 15-01-2003 18:08 . Reden: Geweldige inval :) ]

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-02 21:43
Ik heb nu ff geen zin om de website voor je op te zoeken ( :P ), maar er zij nsites, met zwarte vlakjes.
Het is dan de bedoeling om je contrast erg hoog te zetten (95% zeg maar, niet helemaal voluit) en dan je brightness net zo lang te verminderen totdat je tussen de 2 donkerste vlakjes geen onderscheid meer ziet. Dan staat'ie goed ingesteld.

Gewoon ff beetje googlen en dan vind je het wel :)
(ik heb alvast een startpunt in de google link gebakken )

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-02 17:13
MBV schreef op 15 januari 2003 @ 18:07:
Je kan in het configscherm spelen met gamma etc om je beeld iets helderder te krijgen. en ik ben bang dat het kleurverschil met de jpg compressie is weggegaan, ofdat mijn laptop geen onderscheid kan maken. dus beeldscherm --> geavanceerd --> kleur (ofzo, ligt aan je videokaart). en anders kan je altijd nog PowerStrip ervoor gebruiken.

En misschien kan je je contrast omhoog en je brightness omlaag doen?
Stom, had ik natuurlijk ook ff moeten melden, contrast staat ook standaard op 100% bij mij :)

Ik heb met deze site m'n brightness aangepast zoals voorgeschreven. Even testen met een filmpje.

Ik heb nu m'n brightness op 55% staan, contrast op 100% en de gamma op 1.00 en alles ziet er goed uit.

Vreemd hoe je ogen spelletjes met je spelen, want ik heb uiteindelijk alleen maar de brightness hoger gezet :?

[ Voor 29% gewijzigd door Mad_Demon op 15-01-2003 18:31 ]

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire