Toon posts:

Notebook scherm flikkert/valt weg...

Pagina: 1
Acties:
  • 162 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn lieve oude IBM Thinkpad 570 begint het volgens mij een beetje moeilijk te krijgen.

Hij had al een tijdje af en toe last van wegvallend beeld, dan wordt het beeld helemaal wit, dan geef ik een tikkie achterop het scherm en dan komt het weer terug, heel vaag. Dat heeft ie een hele tijd gedaan, toen een paar maanden helemaal niet.

Nu wordt het steeds erger, het beeld flikkert, trilt en valt best vaak weg (ziet er een beetje uit als een tv die op sterven staat)...
Maar als er beeld is, is het beeld nog steeds haarscherp, echt niets aan de hand.

Maar in ieder geval... kent iemand dit probleem? Kan ik maar beter vast afscheid van mijn liefje gaan nemen of zal er gewoon ergens een aansluiting loszitten?

• nightowl
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-03-2009

nightowl

always too early to sleep

Helaas moet ik bekennen dat ik dit probleem te goed herken. Ik heb dit reeds met drie laptops gehad. De eerste binnen enkele maanden, de tweede en derde ruim buiten de garantie. Ondanks het feit dat ik mijn laptops behoedzaam behandel, gebeurde dit toch. In die tijd reisde ik erg veel per vliegtuig en werd er veel mee gesjouwd. Mijn huidige laptop (vierde) is bijna drie jaar oud en heeft deze problemen (nog) niet.

Overigens zijn al mijn laptops van het merk Dell. Ik bedoel dit niet als flame maar overleg met de TD van Dell heeft me geleerd dat ik niet de enige ben.

De oplossing van Dell is telkens erg eenvoudig: kontroleer of het kabeltje los zit, kontroleer de kontaktpin (als die er bij een IBM opzit). Als dit niet helpt is het kassa -> Nieuw scherm.

Sux6 in ieder geval.

Ik pas in mijn jas. Mijn jas past in mijn tas. Dus ik pas in mijn tas.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 januari 2003 @ 17:30:
Mijn lieve oude IBM Thinkpad 570 begint het volgens mij een beetje moeilijk te krijgen.

Hij had al een tijdje af en toe last van wegvallend beeld, dan wordt het beeld helemaal wit, dan geef ik een tikkie achterop het scherm en dan komt het weer terug, heel vaag. Dat heeft ie een hele tijd gedaan, toen een paar maanden helemaal niet.

...snip...
Als hij helemaal wit word, krijgt 't scherm de 'volle laag', immers 'wit' wordt gevormd door alle drie de transistoren (RGB) aan te zetten...

Klinkt idd als een losse aansluiting, of misschien erger: een (haar)scheurtje in de flatcable die naar 't scherm loopt. Die zit in de scharnier naar 't scherm.

Kijk eens of voorzichtig 't scherm een stukje open/dichtklappen ook de symptomen vermindert (in plaats van een tik op 't scherm te geven).

Als dat niets uitmaakt, en een tik op 't scherm wél, is 't waarschijnlijk toch een los contactpunt.

Ga iig niet zomaar je laptop openhalen, mits je er voldoende ervaring mee hebt. Ik ken helaas (? :+ ) voldoende anekdotes van 'afgescheurde' schermen, bij mensen die 't scherm los probeerden te krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Kijk eens of voorzichtig 't scherm een stukje open/dichtklappen ook de symptomen vermindert (in plaats van een tik op 't scherm te geven).
Helemaal aan het begin werkte dat inderdaad, tegenwoordig moet ik steeds hardere klappen geven hehe..

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-08 09:29

DSK

boeiend...

Zal idd je kabeltje zijn, als je geluk hebt is het enkel de aansluiting die een beetje loszit, met minder geluk is je flatcable kapot :(

Misschien kan het ook wel het knopje zijn die ervoor zorgt dat je scherm uitvalt als je'm dichtklapt

Blog (Linux-related)