LP->PC... verschil DAT&tape output?

Pagina: 1
Acties:

• Buggle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-02-2021

Buggle

The Saga Continues

Topicstarter
Een uitgemolken onderwerp... ik weet het. Vandaar ook dat ik de nodige research al gedaan heb, maar ik heb toch nog een specifiek vraagje.

Mijn versterker heeft namelijk ook de mogelijkheid om een DAT aan te sluiten. Nu weet ik dat DAT met een 48kHz signaal werkt, en van hoge kwaliteit is.
Met dit in mijn achterhoofd bedenk ik me dan dat het misschien beter is om de DAT output van mijn versterker te gebruiken ipv. de tape output (wat overal aangeraden wordt ivm de signaalsterkte). Het lijkt me dat deze output van hogere kwaliteit is dan de laatstgenoemde.

Ik heb een Kenwood R-42L versterker (en een P-62 Platenspeler)
gebruik een Terratec EWS64XL om op te nemen (volgende uitdaging is die In-2 aan de praat te krijgen, maar dat is dan weer een nieuw topic :X )

• LangTall
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-10-2025

LangTall

Drinking for Holland @ Le Mans

Als het gewone tulpjes zijn (links/rechts) waarmee je aansluit is het signaal analoog. Dan maakt het niet uit waarop je het aansluit, want volgens mij zijn de analoge lijningangen gelijkwaardig.

Digitaal (spdif oid) zou je geluidskaart ook die hoge samplerate aan moeten kunnen, anders heb je er nog nix aan.

My wife has passed away: http://leuk-is-anders.blogspot.com I don't have a drinking problem. I drink, get drunk, fall down, no problem!

• Buggle

Buggle

The Saga Continues

Topicstarter
Het zijn gewone tulpstekkertjes. (versterker is al minstens 8 jaar oud)
analoge lijningangen
het gaat om analoge lijnuitgangen ;)

[ Voor 38% gewijzigd door Buggle op 15-01-2003 18:12 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-08 16:49
DAT is idd 48Khz, dus in dat geval laat je je versterker het digitaliseren doen. Via SPDIF of toslink gaat t dan naar je PC.

In het geval van direct PC bepaalt je geluidskaart dus de kwaliteit van het eindresultaat.

Voor LP maakt t niet uit imho, zo goed is dat toch nie ;)

Overigens is 48Khz niet praktisch: Downsamplen naar 44.1Khz geeft een slechter resultaat dan 't meteen op 44.1Khz te digitaliseren.

(ervanuitgaand dat je t op CD wil fikken, dan moet je dus terug naar 44.1Khz)

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

DAT kan ook 44.1khz zijn dus eigenlijk maakt het zoveel niet uit zeker als het toch een analoge uit is zal het alleen de signaal sterkte zijn die anders is.. geen beter circuit ofzo omdat het anders naar dat zou gaan...

• LangTall
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-10-2025

LangTall

Drinking for Holland @ Le Mans

DJSmiley schreef op 15 januari 2003 @ 20:28:
DAT is idd 48Khz, dus in dat geval laat je je versterker het digitaliseren doen. Via SPDIF of toslink gaat t dan naar je PC.

In het geval van direct PC bepaalt je geluidskaart dus de kwaliteit van het eindresultaat.

Voor LP maakt t niet uit imho, zo goed is dat toch nie ;)

Overigens is 48Khz niet praktisch: Downsamplen naar 44.1Khz geeft een slechter resultaat dan 't meteen op 44.1Khz te digitaliseren.

(ervanuitgaand dat je t op CD wil fikken, dan moet je dus terug naar 44.1Khz)
Dat gaat natuurlijk alleen op als je digitaal aansluit. Bij analoge uitgangen is het veschil volgens mij niet of nauwelijks aanwezig.

My wife has passed away: http://leuk-is-anders.blogspot.com I don't have a drinking problem. I drink, get drunk, fall down, no problem!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:50

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Je versterker heeft analoge uitgangen, we hebben het dus helemaal niet over samplerates van 44.1 of 48khz.
Dat komt pas als je bij je geluidskaart aankomt...

Je kan gewoon de Tape of Dat line-out gebruiken, daar zou geen verschil tussen mogen zitten. Niet in kwaliteit en niet in signaal sterkte.

Je gaat het opnemen op je computer, als dat uiteindelijk voor op CD is bedoeld, kies dan een opname samplerate van 44.1khz.
Ga je het niet (lees: nooit) op cd branden, kies dan 48 khz of hoger.
Maar gezien je bron LP is, zou een samplerate hoger dan 44.1 khz niet uitmaken.

Zoals al eerder gezegd: als je het voor CD op gaat nemen doe dat dus niet op 48khz, het downsamplen (dat moet tenslotte voor CD) naar 44.1 khz kost veel kwaliteitsverlies, het direct opnemen in 44.1khz is veeeeeel beter voor dit geval.

Alles kan stuk.

• ranzige pad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-08 12:59

ranzige pad

kwaaak kwaak

heeft hij wel een digitale ingang/uitgang ? zijn versterker is 8 jaar oud. digitale in/uitgangen waren toen nog niet zoveel voor handen.

HT & NAS & Inventaris

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:01

GaMeOvEr

Is een hork.

Hij zegt dat hij geen digitale uitgang heeft. ;)
Buggle schreef op 15 januari 2003 @ 16:16:
Het zijn gewone tulpstekkertjes. (versterker is al minstens 8 jaar oud)
In dat geval boeit het dus geen drol.

Tenminste, ik zou niet graag een Amp hebben die op verschillende pre-outs verschillende uitgangsspanningen heeft. ;)

Het gebeurd allemaal in het analoge domein, dus samplerate boeit idd ook niet. :)

Aannames zijn fataal.

• Buggle

Buggle

The Saga Continues

Topicstarter
Bedankt! die tip over het downsamplen is zeer waardevol, aangezien ik de eerste plaat al met 48 kHz opgenomen had :$

En wat die samplerate betreft: ik weet dat dat voor analoog niet uitmaakt, maar het was meer voor mij een redenatie dat de DAT out misschien wel betere componenten had (hogere kwaliteit weerstandjes ofzo). Niet dus.
Pagina: 1