Harddisk boven voeding

Pagina: 1
Acties:

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-03 12:41

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Is dat schadelijk als ik mijn 2 harddisks boven mijn voding inbouw? Heb n.l. een beetje ruitme gebrek in mijn Chiftek kast. Dacht eraan dat een voeding wel magnetisch zou kunnen zijn. Heeft hier iemand wat ervaaring mee??

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

• YouKnow
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Hmm. Ervaring heb ik niet, ik denk dat het wel kan, als je wel een beetje let op de temperatuur... Goed koelen, dan moet het volgens mij geen probleem zijn...

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Temperatuur is geen probleem denk ik, er zit een 92x92mm fan achter.

Verwijderd

waarom zou dat schadelijk zijn?

Verwijderd

Lijkt me geen probleem: zowel de voeding als de HD zijn afgeschermd.

Verwijderd

ik heb het ook wel eens gedaan... en dat zonder na te denken :o en me schijf ging niet dood... Ik heb hem later verkocht die pc en er niks over gehoord dus het zou moeten kunnen

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-02 18:27

n00bs

Het is weer Zomer!

Hallow je hebt toch last van electro magnetc field rondom je voeding... lijkt mij dus niet echt een aanrader... 2e probleem is warmte ophoping

Verwijderd

kan gewoon aangezien er maar een heel klein mini trafotje in je voeding zit. en er niet zo heelveel straling vanafkomt.

• blender
  • Niet online
Er zijn zelfs kasten waar mountholes en brackets voor HD's boven de voeding zitten. In Desktops zitten HD's soms onder de voeding...

Verwijderd

n00bs schreef op 15 January 2003 @ 15:55:
Hallow je hebt toch last van electro magnetc field rondom je voeding... lijkt mij dus niet echt een aanrader... 2e probleem is warmte ophoping
Nee, de voeding is terdege afgeschermd. (Waarvoor zijn anders de FCC rules, part 15, over interference? Ik denk dat je voeding daar ook wel in mee moet gaan.).
Warmte is gevaarlijk maar als je daar een oplossing voor hebt kun je het doen.

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Stuur wel foto's als ik klaar ben :D

En tnx voor de info!!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 January 2003 @ 15:57:
kan gewoon aangezien er maar een heel klein mini trafotje in je voeding zit. en er niet zo heelveel straling vanafkomt.
Ja, maar als je er een heel zware voeding in heb zitten, wordt de trafo ook steeds groter.
Maar er komt zeer weinig straling door de de behuizing van de voeding heen, dus volgens mij hoef je je geen zorgen te maken en moet het prima lukken.

• Slein
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-02 16:54

Slein

NERD

Heb je enig idee hoe sterk de magneten IN een harddiskmotor zijn? Over externe magnetische velden hoef je je dus niet erg druk te maken. Overigens zijn veel kasten voorzien van een harddiskbracket vlak boven de voeding (Inwin, bijvoorbeeld, iirc). Dus.

-- Hi, I'm a signature virus, plz set me as your signature and help me spread. :)

Verwijderd

mijn testopstelling liggen ze er ook altidj op :) geen problemen mee hoor

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:27

Predator

Suffers from split brain

Afbeeldingslocatie: http://www.aopen.com/products/housing/exp-08/exp_08_0.jpg

In de Aopen HQ08 zit er zelfs al een voorgemonteerde bay.
Lijkt me toch niet dat het kwaad kan dan :)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

klopt, heel veel big towers hebben daar zon bay, het maakt echt niet uit hoor.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:26
Predator schreef op 15 January 2003 @ 18:05:
Afbeeldingslocatie: http://www.aopen.com/products/housing/exp-08/exp_08_0.jpg

In de Aopen HQ08 zit er zelfs al een voorgemonteerde bay.
Lijkt me toch niet dat het kwaad kan dan :)
Ik heb een HQ08 en ik heb in de twee onderste posities van dat bovenste rek 2 HDD's zitten (moesten persee onderin, tegen elkaar :( ).
Ik heb hier nog nooit last van gehad.

offtopic:
Toch niet echt een handig rekje, je kunt hem er van boven in en uit halen, maar zogauw je een schijf hebt vastgeschroefd, steken de schroefjes uit en kan het bracket niet meer door het gat heen |:(

[ Voor 4% gewijzigd door Xander op 15-01-2003 19:22 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:02
Slein schreef op 15 januari 2003 @ 17:21:
Heb je enig idee hoe sterk de magneten IN een harddiskmotor zijn? Over externe magnetische velden hoef je je dus niet erg druk te maken. Overigens zijn veel kasten voorzien van een harddiskbracket vlak boven de voeding (Inwin, bijvoorbeeld, iirc). Dus.
Nog niet eens de magneten in de motor ;) Je moet de kracht van de magneten die in de constructie om de kop te laten bewegen es voelen. Die dingen zijn echt ziek sterk :) M'n 2.5" harddisk kan ik zelfs aan m'n case laten hangen zo magnetisch is dat ding ;)

Dus don't fear...dat gaat wel goed :)

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:13

Valkyre

Kitesurf FTW!

ik heb ook 3 HDD boven mijn voeding hangen, de kast heeft niet voor nix extra rekken bovene de voeding, dus maakt het niks uit

iRacing Profiel

Verwijderd

mischien is het wel bij nieuwe voedingen geen probleem, maar ik kan me best voorstellen dateen oudere voeding niet goed geisoleerd of zo is en mischien toch (magnetische) straling uitstoot...??

• Xander
Verwijderd schreef op 16 January 2003 @ 20:31:
mischien is het wel bij nieuwe voedingen geen probleem, maar ik kan me best voorstellen dateen oudere voeding niet goed geisoleerd of zo is en mischien toch (magnetische) straling uitstoot...??
Zou kunnen, maar de kasten waarin standaard zo'n rekje boven de voeding zit, zijn standaard dan waarschijnlijk ook uitgevoerd met een goede voeding. Ik kan me niet voorstellen dat de TS een oudere voeding geplaatste heeft, dus ik denk dat dit geen probleem moet zijn.

Verwijderd

Belachelijk dat bij die hoge kasten de voeding NIET boven zit.
Voeding is air-outtake , warme lucht stijgt op , dus zonder case fan boven ontstaat boven warme lucht ophoping.

Heren fabrikanten , snoertje van de standaard voeding is zeker te kort voor plaatsing voeding boven??

• Xander
Verwijderd schreef op 16 januari 2003 @ 21:00:
Belachelijk dat bij die hoge kasten de voeding NIET boven zit.
Voeding is air-outtake , warme lucht stijgt op , dus zonder case fan boven ontstaat boven warme lucht ophoping.

Heren fabrikanten , snoertje van de standaard voeding is zeker te kort voor plaatsing voeding boven??
offtopic:
Ja, is eigenlijk belachelijk. Waarschijnlijk ligt het idd aan dat snoertje, want ik heb nog nooit een bigtower gezien met de voeding niet bovenin.

Verwijderd

In de HX08 van m'n ouders zit daar boven ook de schijf. Geen probleem. Echt niet.

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:25

EMP

Krulloos!

Ze hebben het een keertje getest, hoe goed harddisks tegen magneten kunnen. Het bleek dat je magneet wel zo verschrikkelijk sterk moet zijn om ook maar IETS aan de data te doen dat het veel eerder een mechanisch probleem zou opleveren (magneet zo vast aan de harddisk dat je hem er niet meer vanaf krijgt).

Magnetisme hoef je dus niet bang voor te zijn :)

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Verwijderd

Empie schreef op 17 januari 2003 @ 14:33:
Ze hebben het een keertje getest, hoe goed harddisks tegen magneten kunnen. Het bleek dat je magneet wel zo verschrikkelijk sterk moet zijn om ook maar IETS aan de data te doen dat het veel eerder een mechanisch probleem zou opleveren (magneet zo vast aan de harddisk dat je hem er niet meer vanaf krijgt).

Magnetisme hoef je dus niet bang voor te zijn :)
@Empie:
Bron?

Ik denk overigens dat de topicstarter die hdd al lang en breed heeft ingebouwd :)

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2003 14:42 ]

Verwijderd

www.dansdata.com. ff zoeken .. maar in een van z'n letters-columns staat een uitgebreid stuk over magnetiscme en hdd's. Het is dus idd zo dat je echt moeite moet doen om met een magneet je HDD te slopen, zonder 'm eerst al open te schroeven.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:09
Verwijderd schreef op 16 January 2003 @ 21:19:
In de HX08 van m'n ouders zit daar boven ook de schijf. Geen probleem. Echt niet.
HX en HQ zijn allemaal een pot nat :), dus dat maakt niet zoveel uit ;).

Verwijderd

Termi schreef op 18 januari 2003 @ 01:03:
[...]

HX en HQ zijn allemaal een pot nat :), dus dat maakt niet zoveel uit ;).

En de HT, HC en LX ook :)

• Sine
  • Laatst online: 22:45
Verwijderd schreef op 17 januari 2003 @ 21:53:
www.dansdata.com. ff zoeken .. maar in een van z'n letters-columns staat een uitgebreid stuk over magnetiscme en hdd's. Het is dus idd zo dat je echt moeite moet doen om met een magneet je HDD te slopen, zonder 'm eerst al open te schroeven.
nou ... pak maar eens een een paar magneten van een hdd kop motor en leg die boven op een hdd. Dan begint door de wervelstroom die je in de schijven krijgt de schijf al merkbaar af te remmen, je bitjes zullen dit ook niet echt leuk vinden gok ik :)

ontopic

maar boven je voedin moet makkelijk kunnen ja

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Het magnetische veld van een geschakelde voeding is redelijk te verwaarlozen hoor ;) Wat wel belangrijk is, is de eerder genoemde koeling.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 januari 2003 @ 16:02:
[...]
Ja, maar als je er een heel zware voeding in heb zitten, wordt de trafo ook steeds groter.
Hoe verzin je het?<aan fantasie geen gebrek en je hebt kennelijk nooit voedingen from the inside bekeken(ik ook maar ca 50 stuks); had je kunnen zien dat voedingen t/m 350 Watt(daarboven nog geen defecte tegen gekomen) met dezelfde omvormertrafo's zijn uitgerust, sterker nog, dat 5V wikkeling met zelfde diameter doorgewikkeld is naar 12V.
Reden hiervoor is triviaal; 1 maat trafo fabriceren is voordeliger dan er assortimentje van maken. De verschillen in Wattage zitten in andere (lees zwaardere) componenten.
In wat oudere voedingen kom je voor de standbyvoeding nog wel eens piepklein 220V trafootje tegen.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

In oude AT Widoshi minitowers zit de HDD altijd boven de voeding, daar is een speciale plek voor gereserveerd. Het heeft nog nooit problemen gegeven.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Verwijderd schreef op 17 January 2003 @ 21:53:

slopen ok, maar hoe zit het met wissen? Leuk weetje... een kennis van me heeft zijn subwoofer voor in de auto op zijn laptop neergelegd (niet bij nagedacht)

Toen was zn hdd leeg :)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

dreeke schreef op 18 January 2003 @ 21:16:
[nohtml]
[...]
[/nohtml]
slopen ok, maar hoe zit het met wissen? Leuk weetje... een kennis van me heeft zijn subwoofer voor in de auto op zijn laptop neergelegd (niet bij nagedacht)

Toen was zn hdd leeg :)

Dan heeft ie of een idioot sterke woofer, een slechte hdd, of beide.

En wissen .. mwah ... daar moet je heel veel voor doen.

Maar ik weet ook de exacte waardes niet hoor .. ik kan dat artikel van dan zo snel niet vinden maar in 1 van z'n columns staat het duidelijk uitgelegd.
Pagina: 1