Zalman cooler, zin? initiatieven?

Pagina: 1
Acties:

• Dr. Lektro
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-02 00:09
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/drlektro/bart/P1010005b.jpg

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/drlektro/bart/P1010007b.jpg

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/drlektro/bart/P1010010b.jpg

Ik had graag een stille cooler gehad. Wanneer ik de search-functie gebruik lijkt de Zalman mij de stilste met daarbovenop behoorlijke koelprestaties.
Nu zijn er echter beperkingen aan m'n kast.

Zoals je ziet heb ik maar een beperkte ruimte tussen m'n processor en de voeding (7.5cm). Nu is de heatsink van de zalman cooler alleen al 6.5cm ; met de fan erbij heb je al gauw 10cm nodig. Daarom zou ik de fan bovenaan in m'n kast monteren zodanig dat ie lucht door de heatsink blaast. (natuurlijk gat in de kast maken) Daarvoor moet ik heatsink 90° gedraaid monteren, waarbij de connectoren op m'n moederbord in weg zitten(denk ik tenminste).
Kan ik eventueel de heatsink aanpassen (lees: inkorten)? Verliest de cooler daardoor veel van z'n koelprestatie?

Iemand ervaring hiermee? Hoe los ik dit best op?

Moederbord is een ABIT KT7A ; kast INWIN Midi

PS: Sorry dat de foto's niet getoon

'k Probeer de plaatjes in orde te brengen!!!! (ben bezig en is eerste post)

Alvast Bedankt!

[ Voor 65% gewijzigd door Dr. Lektro op 16-01-2003 12:57 ]

Verwijderd

oehoe..de plaatjes doen het niet :D ff andere host proberen..

Maar een minimale aanpassing van de koeler is niet zo erg.

• JaY-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

JaY-

Het is mij.

Die plaatjes werken wel gewoon als je de snelkoppeling kopieert en plakt in de adresbalk :)

Maarre, ik heb ook een keer een koelblok aangepast, alhoewel dat wel in de lengte (beide kanten 1 cm eraf) en dus niet in de hoogte was (zaten een paar dingen van m'n micro-atx mobo in te weg tijdens plaatsen :)), en ik merk eigenlijk weinig van verlies ofzo...

[ Voor 9% gewijzigd door JaY- op 15-01-2003 15:15 ]

Verwijderd

Ik heb ook zo'n kast gehad en ik was blij toen ik eindelijk een nieuwe had gekocht (AOpen HQ-08). Zoals je zelf al aangeeft is er geen plek voor een goede/grote koeling en doordat alles zo dicht opelkaar zit krijg je veel geruis van al die verschillende luchtstromen.

Verwijderd

Dit ga je volgens mij no way redden.

De fan-bracket met fan komt op dezelfde hoogte als de slots van je kast/pci.
Zo op je plaatje te zien zitten je pci-kaarten vrij hoog.
Je zou het eventueel kunne redden door de fan aan de onderkant van de bracket te zetten (is volgens mij standaard ook zo), maar dan kom je volgens mij weer te dicht in de buurt van de waaier.

De waaier inkorten heeft uiteraard als gevolg dat de warmte-afstoot capaciteit daalt.
Ik ben geen wiskunde/natuurkunde mens, maar het is natuurlijk pure logica dat als een bepaald cm2 aan materiaal een bepaalde warmtedoorvoer c.q. -afstoot heeft, dat dat minder word naar gelang het materiaal oppervlak minder word.

Dat en het feit dat je dan ws. nog niet je cooler kwijt kan...
Ik zou het niet doen :)
Misschien een 7v of een 5v modje?

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:56

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Denk dat het koelblok net past, maar de fan (92x92) past niet. Zou misschien boven de voeding kunnen, dus boven op, of beter van de zijkant. Wordt knutzelen maar zal wel passen en stukken stiller zijn.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Verwijderd

Als je toch een casefan ipv een cpu fan gaat gebruiken zou ik voor de Artic Supersilent Pro gaan. Dit is een goede koeler die weinig geld kost. Bovenin je kast zou je dan recht boven je cpu (of iets verder naar de achterkant van je kast) een casefan kunnen maken die lucht naar buiten blaast. (Als je een casefan in de bovenkant van je kast maakt altijd naar buiten omdat je anders constant stof naar binnen zuigt en omdat warme lucht naar boven gaat)

Ik heb 2 kasten gehad met dezelfde situatie zoals bij jou en heb bij allebei de supersilent pro gebruikt + casefan (casefan is niet nodig als je niet gaat oc'en) en dit is echt wel een stille oplossing. En ongeveer de grootste koeler die wel erin past.

Dit is trouwens een kast volgens het orginele ATX formaat, de bedoeling was dat er in de zijkant van de voeding een grote fan zat die de warme lucht bij de CPU weghaalt.

Verwijderd

Waarom nog een fan?

Je hebt er nl. al 1 in je voeding zitten
Met een fanduct van je CPU-koeler naar je voedingsopening zou je in principe ook aardig gered zijn (mits de lucht van de CPU-koeler kouder is als de heatsinks in de voeding). Je moet dan wel de andere voedingsopeningen dichtmaken anders vernaggel je de airflow in de voeding en komt er te weinig lucht langs je CPU-koeler.

Je kan ook voor de zekerheid een 2e fan plaatsen in de voeding (bij de CPU-koeler), mogelijk moet je dan de koelvoetjes in je voeding iets verlagen (afslijpen oid.), maar dat zal geen ramp zijn omdat de airflow toch gaat toenemen met die 2e fan erbij.

Voeding extern hangen achter de kast is misschien ook nog een optie, of een blowhole boven de CPU met externe fan ivm ruimtegebrek, evenals een grotere kast waarbij de voeding plat hangt boven de CPU-socket.

Kortom, veel mogelijkheden. Ik zou gewoon een paar uitproberen en ondertussen temperatuurmetingen doen van de CPU en voeding als het mijn kastje was.

• Dr. Lektro
Die zalman fan kan langs geen kanten in m'n kast (92x92). Zou die Zalman eventueel werken met dat beetje luchtstroom van de fan van m'n voeding? (Ik eis geen mega-koelprestatie, zolang ie maar stressed onder de 50°C blijft ; dat voor een TB1200)
Die Super Silent Pro is inderdaad wel een oplossing, maar die komt dan wel op enkele milllimeters van m'n voeding te zitten!

• ejtnaj
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-02 10:39
nee absoluut niet... en bovendien moet de fan van de zalman OP de koeler blazen, en ik neem aan dat de fan in jouw voeding lucht uit de kast blaast.

• Dr. Lektro
lazygun schreef op 16 January 2003 @ 13:23:
nee absoluut niet... en bovendien moet de fan van de zalman OP de koeler blazen, en ik neem aan dat de fan in jouw voeding lucht uit de kast blaast.
Hij blaast verse lucht in m'n kast. Maar de luchtstroom die door de grilll van m'n voeding in m'n kast terecht komt is echt wel miniem.
Zoals je al zei moet de fan boven op de koeler blazen (zo koelt ie best)! Moest ik m nu van opzij laten blazen, wordt er dan niet genoeg luchtstroming veroorzaakt?
Eventueel andere stille coolers die ik wel kan monteren (cooler master speed control --> iemand ervaring mee?)

Verwijderd

Kun je neit van die losse koelblokken kopen van Zalman? Stuk flexibele buis van de gamma/praxis eraan, en een fan aan de achterzijde van je kast. Een extra casefan scheelt zowieso in temperatuur.

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

die zalman koeler doet het ook zeer goed als je de fan tegen de langs kant van de koeler zet. (loodrecht op de vinnen)
dus stel dat je de zijkant van de 92mm koeler even ver vanaf het mobo als de koeler kunt monteren.
dan heb je zo'n 10cm nodig tussen PSU en mobo. als je dat hebt past het wel.. let wel op grote elementen op je mobo naast de proc. dus grote elco's...
op de foto's lijkt het al alsof je geen ruimte hebt (voedingsstekker).
bovendien komt de waaier verticaal te zitten en volgens mij steekt ie boven de kast uit in jou geval.

ik kon 8C(!) van me CPU stressed temps afhalen door alleen maar een fan tegen de zijkant van de waaier te zetten... fan aan de zijkant OF erboven maakt niet zo gek veel uit...

> nog een idee. mod de cpu fan in de voeding? er zit al een rooster dus geen printplaat in de voeding. moet je wel de lucht in de PSU zuigen door de zalman heatsink. dit is minder effectief en daarom misschien 'nodig' een airduct te bouwen...
of mod de voeding op een andere plek..

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Pagina: 1