Midi & e-drums & sp-303 advies nodig!

Pagina: 1
Acties:

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-08 17:29
Wil graag even wat advies!

Ik speel in een band en wil daarbij gebruik gaan maken van mijn E-drums (Yamaha dtxpress II en een sampler (Roland sp-303).
Het is vooral de bedoeling dat er drum-samples en wat aparte geluiden gebruikt gaan worden. (Dus naast mijn bestaande akoestische drumset)

Nu zijn de vragen:

1) Welke software is het eenvoudigst in gebruik en is geschikt. Vooral de invoer op de notenbalk binnen de software moet heel eenvoudig zijn, veel software is niet erg gemakkelijk hierin.(Heb al wel wat geprobeert, maar dit was meer om complete midi orkesten te componeren. Zoek dus iets specifiek voor drums)

2) Is het mogelijk dat de drummodule de sp-303 aanstuurd. Volgens een vertegenwoordiger van Roland moet dit via de midi aansluiting kunnen Heb al het 1 en ander geprobeerd, maar het lukt niet. (let op dit is het enige communicatie probleem dat ik heb, de rest werkt prima!)

3) is het mogelijk om via de pc de standaard drumkits en midi muziekjes eruit te gooien en daar eigen werk in te zetten. (volgens de handleiding kan dit niet, maar misschien kun je op een andere manier doen)

4) alle tips over de combinatie pc --> e-drums --> sp-303 zijn welkom. Ik heb alleen verstand van drummen. Al die elektronica is totaal nieuw voor mij. (Op drumgebeid dan)

mcb1

Verwijderd

mcb1 schreef op 15 januari 2003 @ 14:35:
1) Welke software is het eenvoudigst in gebruik en is geschikt. Vooral de invoer op de notenbalk binnen de software moet heel eenvoudig zijn, veel software is niet erg gemakkelijk hierin.(Heb al wel wat geprobeert, maar dit was meer om complete midi orkesten te componeren. Zoek dus iets specifiek voor drums)
Wat wil je precies?
Wil je vooraf drumpatterns programmeren en die af kunnen laten spelen? Of gaat het er om, je e-drums samples te laten trekken uit de sp-303?

Je kunt even Googlen op midi drum sequencer. Ik heb zelf geen ervaring met een specifieke drum midi-sequencer maar ook in 'algemene' sequencers is het goed te doen (Cakewalk PA9, Cubase, Musicator).
Ik weet niet of iemand je FruityLoops kan aanraden. Dat is een Drum(loop)-dedicated sequencer die tegenwoordig ook MIDI-support heeft. (Zelf nog niet geprobeerd, dus weet de finesses er niet van). Als samplebak of MIDI-thru toepassing is FruityLoops minder geschikt in ieder geval.
Die notenbalk: welk programma gebruikte je? De zg. 'Piano Roll'-weergave al geprobeerd? (Da's geen notenbalk namelijk, maar een handige weergave van je patterns. Ongeveer het idee van die ponskaart-like dingen die in draaiorgels gaan, als dat het duidelijker maakt ;)).
2) Is het mogelijk dat de drummodule de sp-303 aanstuurd. Volgens een vertegenwoordiger van Roland moet dit via de midi aansluiting kunnen Heb al het 1 en ander geprobeerd, maar het lukt niet.
Als je je afvraagt of je geluiden uit de sampler kunt trekken door op je e-drums te slaan: ja, dat moet zeker kunnen.
Welk één en ander heb je al geprobeerd? Krijgt de sp-303 geen data binnen van de e-drums of krijgt 'ie ze wel maar weigert 'ie samples te spugen?
Zendt de drumset automatisch al MIDI-data uit, of moet je dat apart instellen? Op welk kanaal zendt je drumset zijn MIDI-data uit? Weet de sampler dat hij op dat kanaal moet letten voor MIDI-data?
3) is het mogelijk om via de pc de standaard drumkits en midi muziekjes eruit te gooien en daar eigen werk in te zetten. (volgens de handleiding kan dit niet, maar misschien kun je op een andere manier doen)
Je bedoelt dat je je eigen drumkits wilt maken? Ik geloof dat je 32 User Banks hebt voor dat doeleinde. Je kunt dan uit de ingebouwde samples kiezen voor een nieuwe drumkit. Ook kun je (maar dat is wat beperkt) sample settings triggeren en voices aanpassen.

Eigen samples in dat ding laden is onmogelijk denk ik. Maar als je 'n PC en een sampler hebt is dat toch ook niet nodig?
Die standaardmuziekjes kun je er niet uitgooien, maar je hebt wel 32 User Area's tot je beschikking om eigen MIDI-(drum)tracks op te slaan. Ik weet niet of dat dezelfde zijn als die 32 die je voor kits kunt gebruiken, lijkt me niet.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2003 15:43 . Reden: paar typefoutjes ]

• mcb1
1) ja, vooraf drumpatterns maken, om ze vervolgens af te spelen met de drummodule. (kan naturlijk ook met sp-303)

2) de sp-303 is het probleem, deze doet het op de 1 of andere manier niet. De drummodule doet het wel. als de sp-303 op de computer wordt aangesloten dan werkt het weer wel. Dat is dus raar want de computer communiceert wel met de drummodule. kan nergens ontdekken wat er fout is, tenzij dat de computer op de 1 of andere manier automatisch beide herkend. (Denk ik trouwens niet want in diverse programma's moet je zelf de goede instellingen kiezen.) Het is trouwens de bedoeling dat de drumodule in staat is de sp-303 te triggeren.

3) ik weet dat er ruimte is om je eigen drumkitjes enz. te maken is. Het gaat er alleen om dat er een hoop standaard drumkits zijn die ik nooit zal gebruiken. Zonde van de ruimte, kan dat weer gebruikt worden voor eigen drumkits.

mcb1

Verwijderd

Ok. Welke software gebruikte je? En what about die piano-roll-view?
mcb1 schreef op 15 januari 2003 @ 15:57:2) de sp-303 is het probleem, deze doet het op de 1 of andere manier niet. De drummodule doet het wel. als de sp-303 op de computer wordt aangesloten dan werkt het weer wel. Dat is dus raar want de computer communiceert wel met de drummodule.
Begrijp ik hieruit dat het wel zou kunnen als je de drumset op de computer en de computer op de sp-303 aansluit? Moet kunnen, als je genoeg MIDI-poorten op je computer hebt.
Alleen, dat is een onbevredigende oplossing (het levert je bijvoorbeeld wellicht onaanvaardbare latency op, ligt eraan hoe je computer in elkaar steekt en vooral wat erin steekt). Er moet een oplossing zijn.
Ik denk aan een channel/MIDIthru-probleem tussen drumset en sp-303. Dat zou ik allemaal even goed nalopen. Hoe heb je de boel precies aan elkaar geknoopt?
Zonde van de ruimte, kan dat weer gebruikt worden voor eigen drumkits.
Die standaardkits zitten er hopeloos ingebakken, die ruimte zul je nooit kunnen benutten voor eigen samples. Wel jammer, ja :'( .

• mcb1
Oh foutje!

Pc en drum-module --> werkt
Pc en sp 303 --> werkt
Drum module en sp-303 --> werkt niet!
Volgens mij zoekt software niet zelf naar een midi instelling.
(cakewalk/sonar2 doet dit in elk geval niet!)

de piano roll view vind ik te onhandig, liever een notenbalk. (weet namelijk dat er ooit op een amiga een programma is geweest waarin deze functie heel eenvoudig was. kan alleen niet meer op de naam komen en dan is nog de vraag op dit wel voor de pc te krijgen is)
Ga in ieder geval FruityLoops eens proberen!

mcb1

Verwijderd

mcb1 schreef op 16 januari 2003 @ 00:48:
Pc en drum-module --> werkt
Pc en sp 303 --> werkt
Drum module en sp-303 --> werkt niet!
Volgens mij zoekt software niet zelf naar een midi instelling.
(cakewalk/sonar2 doet dit in elk geval niet!)
Wat bedoel met 'zoekt niet zelf naar een MIDI-instelling'? Inderdaad staat in Cakewalk (en waarschijnlijk ook in Sonar) de source van je track vanzelf op 'MIDI Omni'. Dat betekent dat 'ie dan op elk MIDIchannel luistert of er data binnenkomt.

Wat ik eerst voorstelde: computer als intermediair tussen sp-303 en drumset, werkt dat? Dat is te proberen. Maar dan heb je wellicht last van latency, en het moet simpeler kunnen.

Daarom ligt het nog steeds het meest voor de hand dat de send- en receive MIDIchannels van de sp-303 en je drumset niet overeenstemmen. Er zijn meestal 16 channels, de default is meestal 1, maar drumkits zitten vaak op channel 10. Je sp-303 moet ontvangen op het MIDIchannel waarop je drumset zendt. Dus misschien kun je je sp-303 zo instellen dat hij op elk channel naar data luistert; je kunt ook even handmatig channel voor channel (te beginnen bij 10!) afzoeken.

'k Heb deze link nog voor je: een hele hoop Pattern Sequencers.

Waarom vind je een notenbalk handiger dan de Piano Roll :?? Dat vind ik moeilijk te begrijpen...
Pagina: 1