Toon posts:

ASP.NET XML programmeren frustraties

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu met een project bezig om XML data te parsen naar html (aspx) pages.
Hoe verder ik er in kom hoe meer het me tegen gaat zitten. Wat een omslachtig gedoe allemaal plus een lange ontwikkeltijd en dure licenties voor dev. studio etc...

Ik zal blij zijn als ik weer naar Apache/PHP/MySQL terug kan. XML is een mooi bestands uitwisselingsformaat maar absoluut ongeschikt om databases mee op te zetten voor websites. ASP.NET, ik weet niet of dat het gaat worden.

Wat zijn jullie ervaringen?

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:40

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

:?
XML != database; moet je het in principe ook niet voor gebruiken. Je hoeft het ook in principe niet te gebruiken; het is imho ook eenvoudiger te parsen dan in standaard ASP.

En de dure licenties voor Visual Studio.. Web Matrix is gratis.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Te laat.. ASP.NET is het al..

En je zegt het: "XML is een mooi bestands uitwisselingsformaat maar absoluut ongeschikt om databases mee op te zetten voor websites" dus misschien moet je dat ook niet willen dan :)

Overigens kan het prima hoor.. .NET zit vol met mooie snelle classes om XML mee te manipuleren. Dus een database-achtig iets is goed te maken en of dat lukt heeft meer met de programmeur te maken dan met de taal ;)

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:38
Zoals hier boven mij reeds gezegd:

XML is geen database. Je kan het misschien wel gebruiken als databank, en er zijn wellicht al projecten bezig mbt XML-databases, maar een gewoon xml-bestand kan je geen databank gaan noemen.

XML is zeer handig als het gaat om bestandsuitwisselingen enzo.

Maar, met wat ben je eigenlijk bezig? Ben je nu data uit een xml - file aan het trekken om op je aspx form te tonen? Ben je een xml file aan het transformeren naar een html pagina?

ASP.NET is een mooie technologie, die imho toch ver boven PHP en ASP uitsteekt. Je werkt volledig OO, je werkt met compiled code, je hebt scheiding tussen je code en je HTML.... Wat wil je nog meer?
ASP.NET heeft eigenlijk ook niets te maken met het probleem dat jij waarschijnlijk hebt: het displayen van xml-data op je webpages. Je kan ook perfect MySQL MS SQL Server of een andere DBMS gebruiken hoor om je data op te halen/te bewaren.

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

XML is prima voor informatie overdracht
Sterker nog MSSQL kan al de resultaten van queries in XML zetten zodat jij dat niet meer hoeft te proggen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik werk met een CMS die XML terug geeft en die moet ik dan met VB code naar de ASPX pagina parsen. Ik vind het nogal omslachtig werken, de juiste gegevens uit de xml zien te vissen en dan in de pagina zien te krijgen. Voordat je al de mogelijkheden door hebt van de verschillende xml en xpath functies in VB.

Het CMS is niet van ons zelf. Anders had ik het wel anders gedaan.
Direkt uit de db lezen gaat veel sneller.

.NET is een mooi uitgedacht systeem dat ben ik wel met jullie eens.
Een van de mooie dingen van .NET vind ik de scheiding tussen opmaak en code.

Overigens kun je in PHP heel modulair en professioneel ontwikkelen o.a. door templates te gebruiken. Ik kan sneller sites ontwikkelen in PHP.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:38
Verwijderd schreef op 15 January 2003 @ 14:56:
Ik werk met een CMS die XML terug geeft en die moet ik dan met VB code naar de ASPX pagina parsen. Ik vind het nogal omslachtig werken, de juiste gegevens uit de xml zien te vissen en dan in de pagina zien te krijgen. Voordat je al de mogelijkheden door hebt van de verschillende xml en xpath functies in VB.
Je kan die data toch inlezen in DataSets? De class DataSet heeft een method ReadXml als ik me niet vergis, die een xml file kan inlezen. Dan kan je de data zelf gewoon uit die dataset halen.
Of, je werkt met die XmlDocument classes en gebruikt idd XPath om de gegevens eruit te halen die je wilt.
Het is natuurlijk wel altijd een beetje aanpassen, als je iets nieuws voor de eerste keer gebruikt.
.NET is een mooi uitgedacht systeem dat ben ik wel met jullie eens.
Een van de mooie dingen van .NET vind ik de scheiding tussen opmaak en code.
Dat heeft op zich niets met .NET zelf te maken, eerder met ASP.NET. .NET is een veel grotere 'picture' dan enkel asp.NET.
Overigens kun je in PHP heel modulair en professioneel ontwikkelen o.a. door templates te gebruiken. Ik kan sneller sites ontwikkelen in PHP.

Dat is altijd zo. Als je jaren een bepaalde technologie gebrukt hebt, en dan stap je over naar iets nieuws, dan moet je daar uw draai in vinden.

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Stukje code dat tweakers nieuws (=XML) uitleest en displayed:
code:
1
2
3
4
    DataSet myDataSet = new DataSet();
    myDataSet.ReadXml("http://www.tweakers.net/turbotracker.dsp");
    DataGrid1.DataSource = myDataSet;
    DataGrid1.DataBind();

Datagridje op je form paar keer klikken voor de vormgeving en de cel-links en klaar!

Als het nog makkelijker wordt ben ik snel werkloos..

Verwijderd

Topicstarter
Thanx! Ik zal een testje maken om te kijken of ik het kan toepassen om de verkregen xml.

Verwijderd

Alles kan :*)
Pagina: 1