[WinNT/Win2K] Welke sneller i.d. praktijk op dit systeem

Pagina: 1
Acties:

• Essence
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09-2011
Ik heb een 'oud' Compaq deskpro systeem met de volgende basis specs:

Pentium II 333 Mhz, PCI, 66 Mhz bus
2x ATA66 IDE Harddisk (3,4 GB en 10 GB)
320 MB SDRAM

Vraag is de volgende, ik wil hier of "Win2K Sp3" of "WinNT Sp6a" op draaien met als functie een webserver (lotus domino 5.0.11). Welke van de twee OS'sen zal in de praktijk op dit systeem de snelste/beste keus zijn?

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-05 11:48
XP SP1 met Classic interface :? ;)

edit: ... of moet het een Server versie zijn? ---- ff wachten dan nog.

[ Voor 53% gewijzigd door pinockio op 15-01-2003 14:01 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Essence
pinockio schreef op 15 januari 2003 @ 14:00:
XP SP1 met Classic interface :? ;)

edit: ... of moet het een Server versie zijn? ---- ff wachten dan nog.
Nee, het onderliggende OS mag voor Domino 5.0.11 gewoon NT workstation, 2000 Professional of, XP home zijn.
Draait XP inderdaad het snelst op zo'n ouder systeem (met name met het oog op de oudere ATA66 HD's)?

Verwijderd

Mja, qua RAM zit je wel goed. Ik denk dat je het beste Win2k Server kan installeren. XP is weer een beetje overkill, omdat het toch bijna niks heeft toe te voegen aan 2k. Maar is het puur en alleen voor een webserver draaien of ben je er in de toekomst ook nog andere dingen mee van plan?

• Essence
Verwijderd schreef op 15 January 2003 @ 14:24:
Mja, qua RAM zit je wel goed. Ik denk dat je het beste Win2k Server kan installeren. XP is weer een beetje overkill, omdat het toch bijna niks heeft toe te voegen aan 2k. Maar is het puur en alleen voor een webserver draaien of ben je er in de toekomst ook nog andere dingen mee van plan?
Nee, puur web server, waarbij ik niet eens IIS als http server gebruik, maar lotus domino.
Verder gebruik ik van Windows ook helemaal geen extra services (geen ftp, geen dns), kortom een zo kaal mogelijke windows installatie.
Gaat Win2K *server* effectiever met de harddisken/cache om dan Win2K professional?

• FirmPete
  • Niet online
Als je w2k pro installeerd zit je met een beperking van max 10 connecties (ongeacht wat voor programma de boel 'serveert'). Dus ik weenie hoeveel mensen van je website gebruik moeten gaan maken, maar je ontkomt denk ik niet aan 'een' server variant van NT of W2k.

Ik denk dat het qua prestatie weinig uithaalt of je nt of w2k inzet. Nt4 licensies zijn, als je ze nog hebt, een stuk goedkoper.

Firmpete on Aerie Peak

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

W2K is te doen op deze machine, en Microsoft blijft voorlopig (hopelijk) nog wel updates uitbrengen voor dit OS. Dit zou daarom waarschijnlijk toch de betere keuze zijn. Als je zelf het vermoeden hebt dat deze PC wat traag zou kunnen zijn (voor waarvoor je hem wilt gebruiken), is het misschien toch handiger om NT4 erop te zetten, daar dit een iets 'lichter' OS is, en dus wat meer snelheid kan geven aan applicaties die je erop zou draaien.

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

• Essence
FirmPete schreef op 15 januari 2003 @ 14:35:
Als je w2k pro installeerd zit je met een beperking van max 10 connecties (ongeacht wat voor programma de boel 'serveert'). Dus ik weenie hoeveel mensen van je website gebruik moeten gaan maken, maar je ontkomt denk ik niet aan 'een' server variant van NT of W2k.

Ik denk dat het qua prestatie weinig uithaalt of je nt of w2k inzet. Nt4 licensies zijn, als je ze nog hebt, een stuk goedkoper.
Ah, dat van die connectiebeperking wist ik helemaal niet, heeft NT4 workstation dat ook als beperking? Vreemd dat je dat maximaal aantal connecties dan niet ergens kan veranderen/instellen ...

• FirmPete
  • Niet online
Ik heb m'n grote grijze NT4 boek niet hier bij te hand, maar ik weet bijna zeker dat je ook die max 10 connections heb.
Microsoft heeft dat zo geregeld omdat anders voor z'n file/web/...-servers geen server-licensie koopt. (Officïele reden van Microsoft weet ik zo gauw ook niet, maar het zal wel een mooi verhaal zijn)

Firmpete on Aerie Peak

Verwijderd

voor de meeste websites zal je systeem afdoende zijn... alleen bij veel serverside scripting zal je misschien wat in de problemen komen, maar over het algemeen is genoeg geheugen belangrijker dan een processor...

edit: oh ik zou win2k draaien en zoveel mogelijk services disablen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2003 16:52 ]

Pagina: 1