Toon posts:

CD-ROM speler op geluidskaart...Help!!!

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een oude geluidskaart van spectrum of zo, een gigantisch ding met een aansluiting voor cd-rom speler. Ik heb een driver van internet geplukt voor deze kaart, maar blijkt voor dos te zijn. De kaart kon geinstalleerd worden, maar de cd-rom speler wordt geweigerd. Het is een geval van sony en met MSCDEX kan het niet. De CD-rom speler die op de geluidskaart zit wordt niet gevonden. Wie kan me helpen of heeft een win95 driver. Ik heb sony al gemaild om een driver, maar ik krijg geen reactie.

Het moet in een ouwe 486 met een bios zonder cd-rom ondersteuning, dus kom niet met verhalen dat ik maar gewoon eentje moet aansluiten.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Op oude geluidskaarten zitten niet altijd IDE aansluitingen, dit kunnen ook merk specifieke aansluitingen zijn...

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Verwijderd

Topicstarter
Kweet het, het is geen normale ide. Het past wel bijelkaar, want op een 386 die ik heb draaide alles wel prima onder dos, alleen kan ik daar niet zien hoe alles is geinstalleerd.

• Gugger
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 21:29
Ik weet niet zeker of ik het probleem helemaal snap, maar bij oude CD-ROM spelers moet je eerst een dos driver (die je dus al hebt) in je config.sys laden en pas dan kan je mscdex in je autoexec.bat laden. Dan moet Windows hem ook vinden.

"Its a Backstreet Boys world and at the end of the day, you just want to go home and kill yourself." - Billy Corgan (Smashing Pumpkins)

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Heb nog nooit problemen onder vonden met het gebruik van een soundcard met IDE interface.

Als je idd met oudere systemen werkt, moet je eerst de geluidskaart installeren.
Vaak moet je ook het IDE kanaal apart instellen/aanzetten.

Druk die kaart eens in je eigen systeem, en kijk als het dan werkt.
Voordat je dit gaat doen, zet wel de Sec. IDE in je bios uit.
Anders werkt je IDE nooit van je geluidskaart.

Hoeveel IDE aansluitingen heb je op die kaart.
1. Panasonic
2. Sony
3. Goldstart/Mitsumi
4. IDE

Zet anders je eigen cd-rom speler op de IDE poort en kijk als die het wel doet.
Vaak/soms werkt de IDE poort zonder het intalleren van drivers.

Installeer alles, zonder de drivers en start de pc op met een bootflop.
De bootflop kun je van de volgende link downloaden.
Deze flop zoekt naar cd-rom spelers, vindt hij nixs installeer dan de drivers die bij je soundcard horen.
In dat geval herhaal de bovenstaande procedure

And The Only One

Verwijderd

Topicstarter
Thanks, ik heb één ide interface en mijn eigen speler past er niet op, omdat het zo'n floppy ide kabel is. De gewone ide kabels van tegenwoordig zijn iets groter, het is een heel specifiek geval. Ik snap ook niet hoe ze dat ooit aan de praat hebben gekregen. Oude techniek is ondoorgrondelijk

offtopic:
(zo heb ik ook een 486 zonder koeler op de proc, terwijl andere 486 wel een koeler hebben, maar ja hij is ook van texas instruments.)

Verwijderd

Topicstarter
Ja die driver is alleen voor dos en windows 3.11 en niet voor win95. Ik weet niet eens zeker of de driver juist is, bij www.windrivers.com o.i.d. waar ik 'm vandaan heb deden ze er vaag over. er stond een mooi plaatje en die leek erg verder stond er dat die driver onder andere mijne was, maar ik betwijfel het. kan iemand me aan de goede driver helpen:

Media Vision Spectrum (nr.:650-0032-04m) uit 1992 geluidskaart met CD-Rom aansluiting.

• Diamon

Diamon

The Weird One

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Ik heb één ide interface en mijn eigen speler past er niet op, omdat het zo'n floppy ide kabel is. De gewone ide kabels van tegenwoordig zijn iets groter, het is een heel specifiek geval. Ik snap ook niet hoe ze dat ooit aan de praat hebben gekregen. Oude techniek is ondoorgrondelijk [/quote]Maar heb je wel het orginele intergface kaartje er bij.
omdat je zegt dat je eigen speler niet past, gezien die kabels te groot zijn.
je hebt het dus over het door Sony bedachte systeem.
Dit krijg je nooit werkend op een geluidskaart.
Ik heb die dingen ook nog liggen.
Zonder dat kaartje werkt het niet

And The Only One

Verwijderd

Topicstarter
Het is idd Sony, maar echt op die PC waar ik het heb uitgehaald was alles netjes werkend. In een tulip 386, van de straat geplukt (zonde van de cdrom speler) Ik heb geen idee hoe ze het hebben gedaan, maar het werkte wel.

• Diamon

Diamon

The Weird One

Hier staan ze allemaal, mocht dir niet dezelfde link zijn.
http://www.windrivers.com/company/mediavis/mvsound.htm

Maar geef effe meer info, dus wat er op de tjippies staat

And The Only One

• Diamon

Diamon

The Weird One

Maar waar hadden ze het zooitje op aangesloten.
Heb je ook dat kaartje er ingedrukt.
Kopieer anders de Config.sys en Autoexec.bat en de daarbij behorende driver(s).
zet dat op die bak an jou, en dan zou het ook moeten werken, in principe dan :)

And The Only One

• Diamon

Diamon

The Weird One

Pro Audio Spectrum 16 for Windows 3.1x.
Dit kun je op de volgende link [url="downloadenhttp://www.rhcomputers.com/drivers/snd/pas16.zip"]downloadenhttp://www.rhcomputers.com/drivers/snd/pas16.zip[/url]

Music 16 for Windows 3.1x
Music 16 for Win95
Media Vision for Windows 3.1x Disk 1
Media Vision for Windows 3.1x Disk 2
Pro Audio Spectrum 16 for Windows 3.1x

Al deze bestanden kun je vinden op de volgenden link.
http://www.rhcomputers.com/drivers.htm

Mocht 1 van deze de cd-rom speler zijn:
Sony 2x AT-Bus
Sony CDU-55E IDE
Dan kun je ook daarvan de drivers vinden op de 2-de link

And The Only One

Verwijderd

Topicstarter
De hele zooi zit in een isa slot, trouwens kom ik er net achter dat het geen 386 was, maar een 486SX/33.

Pff
CD-ROM drive unit:
Model no. cdu33a-01
Serial no. 3031096
Manufactured: ASCO TOGANE JAPAN
Date November 1993

Zoveel mogelijk info over de kaart:

FCC ID: IXW-PAS16SL
TYPE: 650-0032-04M
JAAR:1992

De grrootste chip is van spectrum: MVD101 D
Dan een paar kleine chipjes twee van mediavision: MVA508 en MVA416
Dan nog een mediavision THUNDER chip: MVD201A

Dan ook een heleboel kleine chipjes van onbekende merken. Eentje nog was van yamaha

Hij heeft verder de bekende in en uitgangen en verder is er niets byzonders, bahalve dat ie verschrikkelijk groot is. Heeft ook nog twee joekels van condensatoren erop. Er is ook geen afstand tussen deze kaart en eenandere kaart, zo hoog zijn die condensatoren.

Dat was het wel zo'n beetje.

Verwijderd

Topicstarter
650-0032-04 PAS 16 Basic sound card w/ Sony SLCD interface

Afbeeldingslocatie: http://www.windrivers.com/company/mediavis/images/pab16.gif
Hij lijkt erop maar het is 'm niet, het is meer de onderste. Het is een mengeling van beiden. Je ziet aan het nummer dat dit wel de goede is en die driver heb ik. Ik hoop dat dit voldoende info is

• Diamon

Diamon

The Weird One

De drivers voor je cd-rom speler kun je van de volgende link downloaden

http://www.driverguide.com/archives/archive4/62.html

Je geluidskaart lijkt een Jazz 16 te zijn.
De drivers kun je hier downloaden

Jumper settings: http://www.windrivers.com/scripts/mediavis.asp?alpha=proson16

Drivers: http://www.windrivers.com/scripts/drivers.asp?company=Jazz16

And The Only One

• Diamon

Diamon

The Weird One

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Manufacturer: Jazz Multimedia
Device Type: Sound Cards
Model: V 2.1
File Name: JAZZ16.ZIP

Comments:
This is a driver for the Jazz sound card as well as a CD-ROM driver. The CD-ROM driver has installers for Panasonic, Mitsumi, and Sony brands. I didn't know which kind mine was, so I used trial and error...finally, one worked! Good luck...[/quote]Komt van de volgende link: http://www.driverguide.com/uploads/uploads1/2698.html

Driver kun je van de volgende link downloaden: ftp://ftp.driverguide.com/uploads1/2698/JAZZ16.ZIP

And The Only One

Verwijderd

Topicstarter
Dank je wel, maar het is geen Jazz al lijkt ie er verdomd veel op. Ik kan het altijd nog proberen. Je hebt me goed geholpen.

:)

Verwijderd

Topicstarter
Klote installatie! Kan hem niet eens installeren, of ik doe iets flink fout, het is zo'n super oude tekstgeorienteerde interface. Ik heb het volgens mij wel goed gedaan. Moet ik nu een aantal regeltjes gaan overtypen in die 486 die in die andere computer (broncomp)staan? Ik heb msdos met stappen opgestart en alle betreffende regeltjes opgeschreven (hij was drie keer geinstalleerd) Dan de directory kopieren van de ene naar de andere comp waar alles in staat en dan hopen dat ie niks heeft weggeschreven naar andere mappen dan die in de config.sys en autoexec.bat vermeld staan. Graag nog hier antwoord op. Ik moet het niet verneuken bij die bestemmingscomp, omdat m'n zusje die gebruikt en alles erop doet. Als ik m'n nwe comp heb geef ik haar wel m'n oude en kan ik het wel proberen. ik wil dus weten of wat ik heb opgeschreven wel veilig is en zonder problemen geeft.

• Diamon

Diamon

The Weird One

Je moet iig Autoexec.bat & Config.sys effe op flop kopieeren.
Op de bron pc staat ook een map dat bij de geluidskaart hoort.
In die map staan de drivers die je nodig hebt.
Het mooie van DOS is (voor zover ik weet), er wordt nixs weggeschreven in een andere map.
Maak dus een kopie van de bovenstaande bestanden, en zet ze op een flop.
Trek desnoods een 1 op 1 kopie van de gehele schijf.

Let me know when you have more questions.
Desnoods ICQ :)

And The Only One

Verwijderd

Topicstarter
I'll try.
Pagina: 1