Waarom lijkt de tijd sneller te gaan soms ?

Pagina: 1
Acties:

• JaNuZz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-01 11:51
Als ik achter mijn pc zit s'avonds dan is het in no time zomaar weer 12 uur, als het druk is op het werk vliegt de dag voorbij...... Maar zit je ergens op te wachten of ben je op een "verplicht" (familie) bezoek dan kan het soms eeuwen duren lijkt het.
Heeft het iets te maken met de activiteit van de hersenen?
Zelf denk ik van wel, alhoewel die vlieger niet helemaal opgaat want als je bv liefdesverdriet hebt (dan malen je hersenen als een gek) dan lijkt de tijd stil te staan.
Wat denken julie?

Verwijderd

De tijd gaat altijd even snel (of langzaam) maar hoe méér je er aan denkt hoe langzamer hij lijkt te gaan. Vreemd verschijnsel, zit in onze hersenen denk ik.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Als je iets leuk vindt om te doen, dan heb je geen bewuste registratie van tijd. Ook als je ergens intensief/actief mee bezig bent, dan vliegt de tijd zowat. Zoals een avondje pc, daar is meer concentratie voor nodig, dan een familiebezoek. Want dat laatste trekt dan je aandacht en daarmee concentratie niet zo.

Wat ga je dan doen? Juist, op de tijd letten. En dan blijkt ineens dat de tijd wel erg traag gaat ;).

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Wanneer je iets doet ben je bezig dan denkt je niet aan de tijd en wanneer je niet bezig bent denk je al va dat duurt lang ga je je vervelen en door die gedachte lijkt het langer te duren. Wanneer je ergens op wacht ben je met je gedachten heel druk bezig met afellen e da gaat vertragend werken.

Verwijderd

Je hebt NOOIT een bewuste registratie van de tijd. Tijdsinschattingen van gebeurtenissen doe je aan de hand van je herinneringen. Als je een bepaalde tijd met hetzelfde bezig bent dat je leuk vindt, zonder dat je op de tijd let, is er in je herinnering weinig verschil tussen of dat een uur of dat dat 3 uur duurt.

Verwijderd

tijd staat absoluut niet vast, het is zo plooibaar als iets maar zijn kan. alles is relatief! zeker in het licht van ons bewustzijn.

Verwijderd

Als aan tijd gedacht wordt, wordt meestal gedacht aan het feit dat een dag uit 24 uren bestaat, en een uur uit 60 minuten en een minuut uit 60 seconden. Er zijn 7 dagen in de week, en 365 dagen in een jaar enz.
Maar misschien is tijd inderdaad beter te zien als de lengte van gebeurtenissen die je ervaart.
Maar dat is nog geen verklaring waarom de tijd soms sneller lijkt te gaan of wel?

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-01 18:46
tijd op zich hoeft niet constant te zijn, hier kan de tijd trager verlopen dan b.v. 100 lichtjaar verderop. Vraag me niet waarom heb het ook maar een keer gelezen in 1 of ander boek en op tv gezien.
1 ding is zeker van die verschillen in tijd merken wij helemaal niets!
Zit allemaal tussen je oren!

mcb1

Verwijderd

als je iets saai vind dan let je meer op de tijd, en heb je het gevoel dat het veel trager gaat
als je graag op pc zit, dan kijk je niet veel op horloge en denk je er niet aan.
zo ervaar ik het

Verwijderd

mcb1 schreef op 15 January 2003 @ 16:29:
tijd op zich hoeft niet constant te zijn, hier kan de tijd trager verlopen dan b.v. 100 lichtjaar verderop. Vraag me niet waarom heb het ook maar een keer gelezen in 1 of ander boek en op tv gezien.
1 ding is zeker van die verschillen in tijd merken wij helemaal niets!
Zit allemaal tussen je oren!
Ik d8 dat dat iets met de relativiteitstheorie te maken had. Stond in het boek van Hawkings (ben ik zo vaak in begonnen, maar nog nooit uitgelezen).

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 January 2003 @ 16:38:
als je iets saai vind dan let je meer op de tijd, en heb je het gevoel dat het veel trager gaat
als je graag op pc zit, dan kijk je niet veel op horloge en denk je er niet aan.
zo ervaar ik het
Ja maar bij sommige dingen is dit toch niet het geval. Neem nu bv je zit op school en het is weer een van die saaie lessen dan vindt ik dat de tijd gewoon even rap gaat of je nu op de tijd let of niet ...
Nuja de mens zit ook raar in elkaar moest je dat nu nog niet weten ;)

Verwijderd

Deze situaties van hebben trouwens allemaal niets te maken met de relativiteitstheorie.

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:51

MaDLiVe

.-Observer-.

Zoals hierboven ergens al wordt gezegd, tijd zoals wij het waarnemen is de 'afstand' tussen bewuste gebeurtenissen/herinneringen. Dingen die bij je blijven hangen dus. Als je dus onwijs duf bezig bent zal de tijd voor je gevoel langzamer gaan omdat je meer tijd hebt om een duidelijke interpretatie van je omgeving op te doen. Gaat de tijd voor je gevoel snel dan ben je dus niet 'duf'bezig en heb je minder tijd om een duidelijke prent van je omgeving te maken. Je let bijvoorbeeld niet meer zo op de lichtverandering buiten (iets waar onze biologische klok ook mee in verband staat) je let ook niet meer op andere variabelen die het tijdstip wat duidelijker kunnen maken.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:58

Wildfire

Joy to the world!

De afgelopen paar dagen heb ik er ontzettend last van dat de tijd zo snel lijkt te gaan... de oorzaak is zo gevonden: SimCity 4... voordat ik er erg in heb is het alweer tijd om te gaan dutten, zo enorm verslavend is dat spel...

Tsja, als tweaker moet je toch een goede oorzaak hebben waardoor de tijd snel lijkt te gaan... :)

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Pagina: 1